Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > Skilpaddas flisespikkeri

Om pronomenet 'hen'

Skilpaddas flisespikkeri Ingen flis for liten - her er det fritt frem for alle pedanter!

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 13-03-16, 14:58   #1
nokon
Librocubicularist
 
nokon sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2011
Innlegg: 13.485
Blogginnlegg: 174
nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Om pronomenet 'hen'

Eg høyrde akkurat eit portrettintervju med Kristin Fridtun på P2. Dei snakka ein del om eit tredje juridiske kjønn og bruken av 'hen'.

Eg har tenkt på 'hen' som eit nøytralt pronomen som absolutt ikkje seier noko om kjønn. Eg har tenkt at det kan brukast i setningar som «Eit av barna i barnehagen kom bort til meg. Hen sa: "Eg skal vise deg teikningen min", og tok meg i hånda». Eller: «Det var ein søt baby, kva heiter hen», noko eg har sakna i ein del møter med nyfødte. Eg har tenkt at det kan erstatte 'h*n' i forumsdiskusjonar og «han eller ho» i ein del generelle, meir formelle tekstar. Det er og slik eg forstår denne definisjonen:

Sitat:

Hen är ett könsneutralt personligt pronomen som används istället för hon eller han. Det böjs ofta enligt principen hen, henom, hens. Jämför med hon, henne, hennes och han, honom, hans. Ett annat könsneutralt pronomen man kan använda är den.

Tekoppens HBTQIA-ordliste: https://tekoppenstankar.wordpress.com/hbtq-ordlista/

I P2-intervjuet i dag, fekk eg eit inntrykk av at 'hen' var forbeholdt det tredje kjønn, altså at 'hen' refererer til ein person som ikkje passer inn under 'han' eller 'ho'. Dersom 'hen' er forbeholdt mennesker som identifiserer seg som transpersoner, bigender eller andre som ikkje passer inn i dei to juridiske kjønna vi allereie har, så bruker eg det feil. Og det ønsker eg ikkje å gjere.

__________________

People who wonder whether the glass is half empty or half full miss the point.
The glass is refillable.
nokon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-03-16, 15:05   #2
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.848
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Om pronomenet 'hen'

Jeg bruker det som deg. Og det håper jeg flere og flere vil gjøre, slik at det går inn i dagligtalen. Det er absolutt et ord som har manglet i den norske språket hittil, og som jeg har savnet.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-03-16, 15:09   #3
nokon
Librocubicularist
 
nokon sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2011
Innlegg: 13.485
Blogginnlegg: 174
nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Om pronomenet 'hen'

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Jeg bruker det som deg. Og det håper jeg flere og flere vil gjøre, slik at det går inn i dagligtalen. Det er absolutt et ord som har manglet i den norske språket hittil, og som jeg har savnet.

Ja, eg har og sakna det. Særlig i jobbsamanheng, der eg har endt opp med å bruke 'eleven' og 'vedkommande' urimelig mykje. Då eg tok pedagogikk var det fleire som skreiv ei fotnote om at dei brukte 'han' konsekvent fordi 'eleven' var hankjønnsord, både i oppgåver og i fagstoff. Men eg misliker det og vil gjerne bruke 'hen' slik, viss det er innafor.

Samtidig vil eg ikkje uttrykke meg på ein måte som fråtar ei gruppe som allereie strever med at dei ikkje passer inn i språklege konstruksjoner «sitt» pronomen.

__________________

People who wonder whether the glass is half empty or half full miss the point.
The glass is refillable.
nokon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-03-16, 15:09   #4
Turban Smukk
sukk
 
Turban Smukk sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Innlegg: 4.476
Turban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Om pronomenet 'hen'

Jeg tror ikke jeg bruker ordet aktivt, men forstår betydningen slik Hi gjør. Jeg er med i en svensk Facebookgruppe der hen brukes ofte og da i stedet for hun/han.

Turban Smukk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-03-16, 15:10   #5
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.075
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Om pronomenet 'hen'

Jeg savner et slikt ord aller mest når det er snakk om en generell person. Jeg synes det er et mye større savn å måtte si "den ansatte kan snakke med verneombudet dersom han eller hun har et problem med inneklimaet" eller "dersom du ikke forstår hva legen din sier, bør du be ham eller henne om å forklare bedre". Altså i stedet for "vedkommende", som nokon nevner.

Men det er klart ordet også kan brukes når man snakker om en spesifikk person uten å kjenne (eller ønske å nevne) kjønn, og sånn sett kan det jo fint brukes om en person som ikke identifiserer seg som hverken mann eller kvinne. Jeg ville derimot synes det var synd om ordet bare skulle brukes i slike tilfeller, for da ville vi fremdeles ha den mangelen jeg nevner i første avsnitt.

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-03-16, 15:13   #6
Bluen
intro
 
Bluen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Innlegg: 31.832
Blogginnlegg: 388
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Om pronomenet 'hen'

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Jeg savner et slikt ord aller mest når det er snakk om en generell person. Jeg synes det er et mye større savn å måtte si "den ansatte kan snakke med verneombudet dersom han eller hun har et problem med inneklimaet" eller "dersom du ikke forstår hva legen din sier, bør du be ham eller henne om å forklare bedre". Altså i stedet for "vedkommende", som nokon nevner.

Men det er klart ordet også kan brukes når man snakker om en spesifikk person uten å kjenne (eller ønske å nevne) kjønn, og sånn sett kan det jo fint brukes om en person som ikke identifiserer seg som hverken mann eller kvinne. Jeg ville derimot synes det var synd om ordet bare skulle brukes i slike tilfeller, for da ville vi fremdeles ha den mangelen jeg nevner i første avsnitt.

Enig i det siste der - det blir jo veldig begrensende om det skal "forbeholdes" en svært liten minoritet.

__________________
Høstbarn 06 og 08
"Still there’s a light i hold before me
You’re the measure of my dreams
"
Bluen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-03-16, 15:14   #7
Acsa
Audacious
 
Acsa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: The immoral high ground
Innlegg: 8.242
Blogginnlegg: 237
Acsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Om pronomenet 'hen'

Jeg opplever at det blant dagens tenåringer er så mange som har en litt flytende kjønnsidentitet uten å ha et ønske om å definere seg som bigender, og de er jo ikke transpersoner i skifte mellom to kjønn (for trans er jo strengt tatt ganske binært?), så jeg tenker at det må være et poeng å ha et pronomen som er litt mer generelt.

Derimot plager det min indre grammatiker at mange på engelsk foretrekker "they" i entall som "kjønnsnøytralt" entallspronomen.

__________________
2001&2005
Acsa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-03-16, 15:24   #8
Gaia
villende
 
Gaia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 14.770
Blogginnlegg: 246
Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Om pronomenet 'hen'

Jeg tenker at pronomnet kan brukes på begge måter, dvs. at det er helt kjønnsnøytralt, og derfor også egner seg til å beskrive enkeltpersoner med flytende kjønnsrolleidentitet.

Gaia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-03-16, 16:06   #9
Input
Bør lage seg en tittel selv
 
Input sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Innlegg: 24.456
Blogginnlegg: 158
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Om pronomenet 'hen'

Jeg har en god del transpersoner i min omgangskrets, og de bruker hen på samme måte som deg, samtidig som flere av dem ønsker å selv omtales som hen.

__________________
♥ Sønn, des. 2010 Datter, mar. 2020 ♥

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-03-16, 16:15   #10
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.081
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Om pronomenet 'hen'

Jeg tenker at ordet fint må kunne brukes i begge betydninger?

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-03-16, 17:13   #11
nokon
Librocubicularist
 
nokon sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2011
Innlegg: 13.485
Blogginnlegg: 174
nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Om pronomenet 'hen'

Eg ser at røkla bruker det likt meg. Og ja, det er åpenbart at ein bruker hen om personer som sjølv uttrykker ønske om det, uansett grad av flytande/ trans-/ bi- kjønnsidentitet. Det var bruken av hen i staden for vedkommende som eg lurte på om var ei misforståing. Eg fekk litt kjensla av det, etter det radioprogrammet.

__________________

People who wonder whether the glass is half empty or half full miss the point.
The glass is refillable.
nokon er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:58.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no