Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Pinnekjøtt-noobie

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 01-12-12, 09:13   #1
Alias
Med nebb og klør
 
Alias sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2010
Hvor: Ødemarka
Innlegg: 551
Alias er litt kulAlias er litt kul
Standard

Pinnekjøtt-noobie

Da skal vi prøve å lage pinnekjøtt i helga, og vi trenger all hjelp vi kan få.. Jeg mener å huske at det handler om en kjele med vann, bjørkepinner og kjøttet? Men hvordan, hvor lenge, og hva slags tilbehør? Den sausen spesielt, hvordan lages den? Jeg blir veldig glad for svar, så kan jeg kanskje ringe mamma og fortelle Etterpå om den gode maten..

__________________
[Storebror 2010, mellombror 2011 og lille 2013]
Alias er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-12-12, 09:21   #2
Mikkeline
Flax
 
Mikkeline sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Bergen
Innlegg: 5.711
Mikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Pinnekjøtt-noobie

Pinnekjøtt er fryktelig enkelt. Bjørkepinner i bunnen, vann opp til kanten av pinnene (må sannsynligvis fylles på), dampes til kjøttet løsner fra bena (3-4 timer).
Tilbehør vi bruker er poteter og kålerabistappe. Ingen saus hos oss.

__________________
03 06 09
Mikkeline er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-12-12, 09:25   #3
ingling
Bør lage seg en tittel selv
 
ingling sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Akershus
Innlegg: 15.059
Blogginnlegg: 533
ingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt av
Standard

Sv: Pinnekjøtt-noobie

Du trenger ikke bjørkepinner, vi bruker damprist og det funker like fint. Ellers, som Mikkeline sier. Og saus bruker vi ikke vi heller, hva slags saus tenker du på da?

__________________
Juni 2011 og januar 2013
ingling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-12-12, 09:30   #4
shute
prokrastinator
 
shute sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2009
Innlegg: 5.625
shute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt av
Standard

Sv: Pinnekjøtt-noobie

Kjøttet må vannes ut først, det står tid på pakken, litt kortere er fint. Pinner (eller rist) nederst i gryta, vann til det cirka dekker pinnene, kjøttet oppå, lokk på gryta, damp i vei. Fyll på vann etter behov.

Jeg synes det blir best om man flytter det over på fat og putter det i stekeovnen litt etterpå, litt mer fast i fisken liksom, men det er en smakssak.

Som tilbehør er jeg vant med kålstuing/rotmos, sjy, poteter (men det er waste av mageplass, altså), grove middagspølser - type vossafår e.l. og lefser. Tror de kalles fiskelefse på Østlandet. Der jeg kommer fra spiser man pinnekjøttet burrito style.

__________________
Ungen, 2009
Minste, 2013
shute er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-12-12, 09:30   #5
Nima
Stadig innom
 
Nima sin avatar
 
Medlem siden: May 2012
Hvor: Nær Bergen
Innlegg: 807
Nima er populærNima er populærNima er populær
Standard

Sv: Pinnekjøtt-noobie

Husk å legge kjøttet i vann dagen før da, det skal vannes ut. Og sausen vi bruker er litt av ribbefettet som samler seg under pinnene/risten. Lykke til. (hvis ikke du har kjøpt det som heter gryteklart da skal det ikke ligge i vann)

Nima er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-12-12, 17:54   #6
C.D
Bør lage seg en tittel selv
 
C.D sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2012
Hvor: opp ei trapp og inn ei dør
Innlegg: 1.721
C.D er populærC.D er populærC.D er populærC.D er populær
Standard

Sv: Pinnekjøtt-noobie

Vi bruker heller ikke noe saus til pinnekjøttet
Dampes på rist, jeg bruker å steke det på stekepanna litt etterpå (omtrent det samme som å steke det litt i ovnen- bare hakket bedre )
Tilbehør er svinemør, kålrabistappe, surkål, poteter.

__________________
Attpåknerten, november 09
C.D er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-12-12, 18:47   #7
Acino
passe nerd
 
Acino sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2010
Innlegg: 5.438
Acino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Pinnekjøtt-noobie

Vi vanner ut i 6-7timer, bytter vann en gang underveis. Så bruker vi trykk-kokeren, hvor lang tid det tar avhenger av trykk-kokeren, det står som regel i bruksanvisningen. Hos oss tar det 40 minutter, da slipper kjøttet beina. Som tilbehør har vi kålrabistapp(kålrabi most med smør og litt potet/potetmospulver, salt og pepper) og mandelpoteter. Ingen sjy eller slikt her.

__________________
4 barn i hjertet, 2 av de her med oss: gutt og jente 2010
Acino er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-12-12, 20:37   #8
Malama
Bør lage seg en tittel selv
 
Malama sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Innlegg: 28.547
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Sv: Pinnekjøtt-noobie

Vi bruker heller ingen saus, ei heller sjy. Bare kjøtt, poteter, svinemør (grov, krydret svinepølse) surkål, kålrotstappe, og evt rødkål. Og rødbeter og sylteagurker. Muligens tyttebær? Jeg blir rett og slett usikker etterhvert, for personlig spiser jeg kjøtt og poteter. Og evt litt svinemør, men det er... unødvendig magefyll. Ja, og litt kålrotstappe, for syns skyld/ungenes skyld/svigermors skyld (de årene vi er der)

Åhh, jeg har lyst på pinnekjøtt! De siste årene har vi pleid å kjøpe og ha det en adventssøndag siden vi ikke er hjemme i julen. I år henger visst pinnekjøttet mitt på tørk på loftet hos mine foreldre, og jeg vet ikke helt om jeg får det ut derfra til en adventssøndag... (og nei, vi er visst ikke hjemme i julen i år heller, slik jeg trodde da vi hang det opp der...)

__________________
Storebror, aug -08 og Mellomsøster feb -11 og lillesøster des -15
Malama er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-12-12, 20:46   #9
Vianne Rocher
Kamerat Pære
 
Vianne Rocher sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Barteby / Nordens Venezia
Innlegg: 6.029
Vianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Pinnekjøtt-noobie

Vann ut lenge nok! Legg det i vann i kveld og bytt vann i morgen tidlig.
Vi serverer med surkål og grove pølser og "sunnmørsstappe" (samt kålerabistappe når Rochermannen får viljen sin) og poteter. Ingen saus, bare sky.
Først koker det i en kjele med vann og bjørkepinner. Etterpå pleier vi å steke det på en aliminiumsdekt langpanne i ovnen til de har fått en sprø stekeoverflate. Voila!

__________________
Ain't nobody dope as me, I'm dressed so fresh and clean.
2008 2013 2015
Vianne Rocher er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-12-12, 11:04   #10
ingling
Bør lage seg en tittel selv
 
ingling sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Akershus
Innlegg: 15.059
Blogginnlegg: 533
ingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt av
Standard

Sv: Pinnekjøtt-noobie

Hva er sunnmørsstappe? Det har vi visst ikke på våre kanter av Sunnmøre.

__________________
Juni 2011 og januar 2013
ingling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-12-12, 11:05   #11
Alias
Med nebb og klør
 
Alias sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2010
Hvor: Ødemarka
Innlegg: 551
Alias er litt kulAlias er litt kul
Standard

Sv: Pinnekjøtt-noobie

Tusen takk for svar! Det er sjy vi bruker til saus, ja.

__________________
[Storebror 2010, mellombror 2011 og lille 2013]
Alias er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-12-12, 11:07   #12
Malama
Bør lage seg en tittel selv
 
Malama sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Innlegg: 28.547
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Sv: Pinnekjøtt-noobie

Sunnmørsstappe har jeg aldri hørt om.

Og sunnmøring er jeg, altså!

__________________
Storebror, aug -08 og Mellomsøster feb -11 og lillesøster des -15
Malama er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-12-12, 11:08   #13
ingling
Bør lage seg en tittel selv
 
ingling sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Akershus
Innlegg: 15.059
Blogginnlegg: 533
ingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt av
Standard

Sv: Pinnekjøtt-noobie

Nei, jeg stusset også. Jeg er godt over halvparten sunnmøring (biologisk 50%, "mentalt" litt mer ), og mannen er helt sunnmøring, og ingen av oss hadde hørt om det.

__________________
Juni 2011 og januar 2013
ingling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-12-12, 11:09   #14
Malama
Bør lage seg en tittel selv
 
Malama sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Innlegg: 28.547
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Sv: Pinnekjøtt-noobie

Både jeg og mannen er genetisk sett 100% sunnmøringer, selv om han har bodd det meste av sitt liv andre steder, og har nå bosatt oss her igjen.

__________________
Storebror, aug -08 og Mellomsøster feb -11 og lillesøster des -15
Malama er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-12-12, 13:16   #15
Vianne Rocher
Kamerat Pære
 
Vianne Rocher sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Barteby / Nordens Venezia
Innlegg: 6.029
Vianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Pinnekjøtt-noobie

Opprinnelig lagt inn av Malama, her.

Sunnmørsstappe har jeg aldri hørt om.

Og sunnmøring er jeg, altså!

Det kalles neppe det på Sunnmøre. Jeg er Nordmøring, her kalles den stappa altså det. Sunnmørsstappe er kålrotstappe uten gulrot, men med hvit saus. I motsetning til "vanlig" kålrotstappe med poteter, gulrot og kålrot som de fleste andre i Norges land visstnok pleier å servere med pinnekjøttet. Det betyr jo ikke at alle på Sunnmøre heller spiser denne stappa, men det er visst en tradisjon derfra.

__________________
Ain't nobody dope as me, I'm dressed so fresh and clean.
2008 2013 2015
Vianne Rocher er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-12-12, 13:20   #16
ingling
Bør lage seg en tittel selv
 
ingling sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Akershus
Innlegg: 15.059
Blogginnlegg: 533
ingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt av
Standard

Sv: Pinnekjøtt-noobie

Opprinnelig lagt inn av Vianne Rocher, her.

Det kalles neppe det på Sunnmøre. Jeg er Nordmøring, her kalles den stappa altså det. Sunnmørsstappe er kålrotstappe uten gulrot, men med hvit saus. I motsetning til "vanlig" kålrotstappe med poteter, gulrot og kålrot som de fleste andre i Norges land visstnok pleier å servere med pinnekjøttet. Det betyr jo ikke at alle på Sunnmøre heller spiser denne stappa, men det er visst en tradisjon derfra.

Nordmøringer, altså. Det forklarer saken! :humre. Nei, sånn stappe bruker ikke mine sunnmøringer i hvert fall, enten bruker de vanlig kålrabistappe og kokte poteter (altså ikke poteter i stappen) eller bare kokt kålrabi og kokte poteter. Gulrot pleier ikke vi å ha, men vi har begynt med det siden vesla liker det.

__________________
Juni 2011 og januar 2013
ingling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-12-12, 13:25   #17
Candy Darling
Prettiest mess ever seen
 
Candy Darling sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Under ground
Innlegg: 29.244
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Pinnekjøtt-noobie

Et viktig triks er at det koker nok, hele tiden, og at du evt fyller på med vann hvis det blir litt lite. Det er i tilfelle gjerne etter rundt en time, før det har smeltet av så mye fett.

Hvis det ikke er mye damp i kjelen hele tiden, blir det tørt og usmakelig.

Jeg synes ikke du skal bytte vann hvis du vanner det i minst 20-22 timer. Det er ikke godt hvis det er for lite salt, heller.

Søtpoteter er veldig godt i kålrabistappen.

__________________
Vi gjør alle så godt vi kan
Og vi gjør alt feil.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-12-12, 13:29   #18
Njulaif
Endelig mamma
 
Njulaif sin avatar
 
Medlem siden: May 2012
Hvor: Oslo
Innlegg: 2.828
Njulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt likt
Standard

Sv: Pinnekjøtt-noobie

Ja, jeg har ikke noe å tilføre til det andre har svart her, annet enn at hvis man bruker bjørkepinner kan det være lurt å legge et lag med pinnekjøtt oppå pinnene du har lagt i kjelen før du heller i vann. Hvis ikke kan pinnene begynne å flyte rundt neddi der :harerfaring:, selv om man ikke har så mye vann i.

Og vi bruker også sjyen som blir av fettet og vannet nederst i kjelen. God med litt på kjøttet og potetene.

__________________
Njulaif er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-12-12, 13:56   #19
shute
prokrastinator
 
shute sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2009
Innlegg: 5.625
shute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt av
Standard

Sv: Pinnekjøtt-noobie

Stappen er helt definitivt best med hvit saus og litt gulrot, sunnmøring eller ei.

__________________
Ungen, 2009
Minste, 2013
shute er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-12-12, 14:21   #20
Madicken
Flawsome
 
Madicken sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2011
Innlegg: 10.345
Madicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt av
Standard

Sv: Pinnekjøtt-noobie

Opprinnelig lagt inn av shute, her.

Stappen er helt definitivt best med hvit saus og litt gulrot, sunnmøring eller ei.

Ja, og så er det godt å smørdampe kålrot og gulrøtter fremfor å koke det på vanlig måte. Og så kan man lage den hvite sausen med litt fløte.

Madicken er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:32.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no