Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Pinnekjøtt-noobie

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 02-12-12, 14:57   #21
Malama
Bør lage seg en tittel selv
 
Malama sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Innlegg: 28.531
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Sv: Pinnekjøtt-noobie

Gulrot i kålrotstappen? Uhørt!

Der er det kålrot. Og et par små poteter, kanskje. Og på julaften er der ribbefett (altså den sjyen som enkelte har på maten, har jeg forstått) Og ikke noe hvit saus, men jeg tror mamma putter oppi en skvett fløte, kanskje?

__________________
Storebror, aug -08 og Mellomsøster feb -11 og lillesøster des -15
Malama er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-12-12, 15:13   #22
Njulaif
Endelig mamma
 
Njulaif sin avatar
 
Medlem siden: May 2012
Hvor: Oslo
Innlegg: 2.828
Njulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt likt
Standard

Sv: Pinnekjøtt-noobie

Opprinnelig lagt inn av Malama, her.

Gulrot i kålrotstappen? Uhørt!

Der er det kålrot. Og et par små poteter, kanskje. Og på julaften er der ribbefett (altså den sjyen som enkelte har på maten, har jeg forstått) Og ikke noe hvit saus, men jeg tror mamma putter oppi en skvett fløte, kanskje?


Nesj. Godt med litt gulrot oppi også, men ikke så mye dog. Blir litt finere farge også. Hvitsaus, fløte og potet og slikt er jeg litt mer imot, for jeg synes stappen blir for mild i smaken da. Liker at det smaker ordentlig kålrot av den.

__________________
Njulaif er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-12-12, 15:23   #23
iben
oppbevares tørt
 
iben sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 2.136
iben imponerer mange og er sikkert smartiben imponerer mange og er sikkert smartiben imponerer mange og er sikkert smartiben imponerer mange og er sikkert smartiben imponerer mange og er sikkert smartiben imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Pinnekjøtt-noobie

Vi bruker løksaus til pinnekjøtt. Mmmmmm, nydelig

iben er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-12-12, 15:25   #24
David
Fullverdig medlem
 
Medlem siden: Jul 2012
Innlegg: 32
David har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Pinnekjøtt-noobie

Opprinnelig lagt inn av Njulaif, her.

Nesj. Godt med litt gulrot oppi også, men ikke så mye dog. Blir litt finere farge også. Hvitsaus, fløte og potet og slikt er jeg litt mer imot, for jeg synes stappen blir for mild i smaken da. Liker at det smaker ordentlig kålrot av den.


Er enig i at kålrotstappa skal være ren, kan kanskje ha litt sjy saus oppi, men ikke nødvendig. Ellers må man ha poteter, rødkål og surkål til. Pølser og annet tilbehørskjøtt er ikke aktuelt. Det er ikke komle middag. Bruk heller ekstra mye pinnekjøtt.

David er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-12-12, 15:27   #25
Malama
Bør lage seg en tittel selv
 
Malama sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Innlegg: 28.531
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Sv: Pinnekjøtt-noobie

For min del kan det gjerne være potet og fløte i kålrotstappa, og en god del sjy. Jeg liker nemlig ikke kålrot, og spiser det bare for syns skyld, så dess mindre den smaker kårlot, dess bedre...

__________________
Storebror, aug -08 og Mellomsøster feb -11 og lillesøster des -15
Malama er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-12-12, 15:29   #26
Carpe Diem
Bør lage seg en tittel selv
 
Carpe Diem sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 3.678
Carpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Pinnekjøtt-noobie

Viktig å etterfylle med vann. Og for all del: ikke la det tørrkoke. Da kan du kaste alt. Har jeg hørt....

__________________
x x x
Carpe Diem er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-12-12, 18:18   #27
David
Fullverdig medlem
 
Medlem siden: Jul 2012
Innlegg: 32
David har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Pinnekjøtt-noobie

Opprinnelig lagt inn av Carpe Diem, her.

Viktig å etterfylle med vann. Og for all del: ikke la det tørrkoke. Da kan du kaste alt. Har jeg hørt....

Haha - det har jeg også "hørt"

David er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-12-12, 19:02   #28
-ea-
heimføing
 
-ea- sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Heime
Innlegg: 15.471
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Pinnekjøtt-noobie

Jeg fant en pose mugne bjørkepinner i skapet... hadde kjøpt og brukt dem i fjor en gang og tydeligvis har de ikke blitt helt gjennomtørr før jeg la dem bort. De ble opptenningsved nå.

Så jeg la pinnekjøttet i storkasserollen, fylte på med vann til toppen av kjøttet. Satte på kok på svak varme og dro ut på shopping i et par timer. Uansvarlig, yes.
Vel hjemme kokte jeg en kålrot og et par gulrøtter halvt ihjel, moste dem og smakte til med salt og pepper og sjy fra pinnekjøttet. Kokte poteter ved siden av. La kjøtt i form og satte under grillen i steikeovnen i fem minutter. Fantastisk godt!

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-12-12, 22:32   #29
Njulaif
Endelig mamma
 
Njulaif sin avatar
 
Medlem siden: May 2012
Hvor: Oslo
Innlegg: 2.828
Njulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt likt
Standard

Sv: Pinnekjøtt-noobie

Opprinnelig lagt inn av Carpe Diem, her.

Viktig å etterfylle med vann. Og for all del: ikke la det tørrkoke. Da kan du kaste alt. Har jeg hørt....

Opprinnelig lagt inn av David, her.

Haha - det har jeg også "hørt"


Har også hørt at det kan være lurt hvis man steker ribbe... I alle fall hvis man hadde tenkt å bruke ribbefettet som base for saus. Og saus laget på grunnlag av sånne urtefond-buljongerninger, er IKKE det samme.

__________________
Njulaif er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-12-12, 23:43   #30
Isbjørn
WF: Isbjorn
 
Isbjørn sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Trondheim
Innlegg: 9.106
Isbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Pinnekjøtt-noobie

Opprinnelig lagt inn av -ea-, her.

Jeg fant en pose mugne bjørkepinner i skapet... hadde kjøpt og brukt dem i fjor en gang og tydeligvis har de ikke blitt helt gjennomtørr før jeg la dem bort. De ble opptenningsved nå.

Så jeg la pinnekjøttet i storkasserollen, fylte på med vann til toppen av kjøttet. Satte på kok på svak varme og dro ut på shopping i et par timer. Uansvarlig, yes.
Vel hjemme kokte jeg en kålrot og et par gulrøtter halvt ihjel, moste dem og smakte til med salt og pepper og sjy fra pinnekjøttet. Kokte poteter ved siden av. La kjøtt i form og satte under grillen i steikeovnen i fem minutter. Fantastisk godt!

Ikke vann til toppen av kjøttet, vel? Da blir de en smule vasne.

__________________
Ongan 01, 04 og 07
Isbjørn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-12-12, 23:51   #31
Njulaif
Endelig mamma
 
Njulaif sin avatar
 
Medlem siden: May 2012
Hvor: Oslo
Innlegg: 2.828
Njulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt likt
Standard

Sv: Pinnekjøtt-noobie

Opprinnelig lagt inn av -ea-, her.

Jeg fant en pose mugne bjørkepinner i skapet... hadde kjøpt og brukt dem i fjor en gang og tydeligvis har de ikke blitt helt gjennomtørr før jeg la dem bort. De ble opptenningsved nå.


Tar man vare på brukte bjørkepinner altså?? Jeg har alltid bare kastet dem etter bruk.

__________________
Njulaif er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-12-12, 23:55   #32
ingling
Bør lage seg en tittel selv
 
ingling sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Akershus
Innlegg: 15.056
Blogginnlegg: 533
ingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt av
Standard

Sv: Pinnekjøtt-noobie

Damprist, sier jeg eder. Da slipper en sånt. Blir like godt. Vann til toppen av kjøttet høres... vassent ut.

__________________
Juni 2011 og januar 2013
ingling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-12-12, 00:05   #33
Vianne Rocher
Kamerat Pære
 
Vianne Rocher sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Barteby / Nordens Venezia
Innlegg: 6.029
Vianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Pinnekjøtt-noobie

Damprist ja!

__________________
Ain't nobody dope as me, I'm dressed so fresh and clean.
2008 2013 2015
Vianne Rocher er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-12-12, 01:11   #34
-ea-
heimføing
 
-ea- sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Heime
Innlegg: 15.471
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Pinnekjøtt-noobie

Vanligvis bruker jeg rist, men den var blitt borte. Og siden jeg faktisk dro ut mens kjøttet sto på plata, så brukte jeg ganske mye vann denne gangen. Hadde jeg vært hjemme og passet på hele tiden hadde det vært mindre vann.
Men skjerpings under grillen i steikovnen gjorde susen.

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-12-12, 01:22   #35
Vianne Rocher
Kamerat Pære
 
Vianne Rocher sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Barteby / Nordens Venezia
Innlegg: 6.029
Vianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Pinnekjøtt-noobie

Opprinnelig lagt inn av ingling, her.

Nordmøringer, altså. Det forklarer saken! :humre. Nei, sånn stappe bruker ikke mine sunnmøringer i hvert fall, enten bruker de vanlig kålrabistappe og kokte poteter (altså ikke poteter i stappen) eller bare kokt kålrabi og kokte poteter. Gulrot pleier ikke vi å ha, men vi har begynt med det siden vesla liker det.

Jeg kjenner opptil flere skikkelige Sunnmøringer (fra selveste Vaffelhjarteland) som spiser slik stappe altså. Det er hvit saus av fløte og mel. Så helt på bærtur er vi stakkarser fra nord i fylket ikke

Det er forresten den beste stappa til pinnekjøtt. Fyldig og søt. Balanserer måltidet bedre en vanlig kålrotstappe.

__________________
Ain't nobody dope as me, I'm dressed so fresh and clean.
2008 2013 2015
Vianne Rocher er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-12-12, 07:27   #36
ingling
Bør lage seg en tittel selv
 
ingling sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Akershus
Innlegg: 15.056
Blogginnlegg: 533
ingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt av
Standard

Sv: Pinnekjøtt-noobie

Jeg tror deg, altså. Det er sikkert andre deler av Sunnmøre enn der mine er fra. Høres jo godt ut, da!

__________________
Juni 2011 og januar 2013
ingling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-12-12, 09:53   #37
Alias
Med nebb og klør
 
Alias sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2010
Hvor: Ødemarka
Innlegg: 551
Alias er litt kulAlias er litt kul
Standard

Sv: Pinnekjøtt-noobie

Opprinnelig lagt inn av Njulaif, her.

Tar man vare på brukte bjørkepinner altså?? Jeg har alltid bare kastet dem etter bruk.

Jeg var på tur til å skylle bjørkepinnene etter bruk, for å la ungene leke at de var tømmerstokker... Det ble blankt avvist av mannen som heller skulle lage nye Uten fett på..

Kan forøvrig meddele at det var aldeles nydelig, og jeg har herved innført en ny tradisjon første søndag i advent: mannen lager pinnekjøtt mens jeg er på venninnebesøk. Skjønt, jeg ble litt interessert i de ulike stappe-alternativene. Hva mener dere egentlig når dere snakker om hvit saus?

__________________
[Storebror 2010, mellombror 2011 og lille 2013]
Alias er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-12-12, 17:32   #38
shute
prokrastinator
 
shute sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2009
Innlegg: 5.625
shute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt av
Standard

Sv: Pinnekjøtt-noobie

Opprinnelig lagt inn av Alias, her.

Hva mener dere egentlig når dere snakker om hvit saus?

Smør, mel, melk og muskat. Mye muskat.

__________________
Ungen, 2009
Minste, 2013
shute er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-12-12, 18:58   #39
Alias
Med nebb og klør
 
Alias sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2010
Hvor: Ødemarka
Innlegg: 551
Alias er litt kulAlias er litt kul
Standard

Sv: Pinnekjøtt-noobie

Altså har den ingen ting med/i stappa å gjøre?

__________________
[Storebror 2010, mellombror 2011 og lille 2013]
Alias er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-12-12, 19:10   #40
ingling
Bør lage seg en tittel selv
 
ingling sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Akershus
Innlegg: 15.056
Blogginnlegg: 533
ingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt av
Standard

Sv: Pinnekjøtt-noobie

Jo, en lager hvit saus som base for stappen, tenker jeg? Hvit saus, grønnsaker, mose, presto?

__________________
Juni 2011 og januar 2013
ingling er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:09.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no