Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Har du endret syn på klimakrisen?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Se resultatene: Hva er ditt syn på klimakrisen i dag?
Det er vel bare fint om det blir litt varmere? 1 2,56%
Global oppvarming er et faktum, og vi må gjøre noe. 34 87,18%
Klimaendringene er naturlige. 4 10,26%
Det kan være noe i det, men jeg forholder meg ikke til det. 0 0%
Klimaendringene er menneskeskapte, men det er lite vi kan gjøre. 2 5,13%
Flervalgsundersøkelse. Deltakere: 39. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 20-02-07, 22:48   #41
Bequita
Walking in the air
 
Bequita sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 1.477
Bequita imponerer mange og er sikkert smartBequita imponerer mange og er sikkert smartBequita imponerer mange og er sikkert smartBequita imponerer mange og er sikkert smartBequita imponerer mange og er sikkert smartBequita imponerer mange og er sikkert smartBequita imponerer mange og er sikkert smartBequita imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Har du endret syn på klimakrisen?

"Desperate times, desperate measures", sies det. Bare de som sitter på makta skjønner at det nå er "desperate times"! For det finnes jo teknologi som gir CO2-fri energi. Atomkraft er veldig utskjelt, men det gir faktisk energi uten drivhusgassutslipp. Og om vi klarte å tøyle fusjonsreaksjonen, ville vi kunnet få atomkraft uten så mye radioaktivt avfall.

En annen ting er CO2-deponier. Jeg kjenner flere som har jobbet i mange år med reservoirene i nordsjøen og barentshavet. De pumpet såklart oljen ut, men vi kunne jo felle ut CO2 som et eller annet salt der nede?

Bare om Norge bremset sin olje- og gassutvinning ville det hjulpet. For i tråd med markedet ville vel da tilbudet avta, og prisen øke. En del av problemet i dag er jo at olje (og mange andre ting) er for billig i forhold til hva det koster miljøet. Hvis olje ble dyrere, ville flere selskaper begynt å satse på alternative energikilder.

Jeg synes i hvertfall ikke vi kan gi opp nå, det har sett umulig ut før og menneskene har fått det til. Å gi opp er på en måte enkleste utvei, for da slipper man å forholde seg til det. Men særlig vi som har barn kan ikke la være å forholde oss til det.

__________________

Bequita er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-02-07, 23:07   #42
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.142
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Har du endret syn på klimakrisen?

En ting som gjør meg mer optimistisk er at USA er i ferd med å snu. Og USA er litt som ei diger skute: Den vender kanskje langsomt, men har en utrolig kraft i den retningen den velger! De har en tendens til å gå til ekstremer, og det inkluderer å strekke seg lengre enn noen andre i å oppnå det de ønsker å oppnå. Så hvis de betemmer seg for å "redde verden" fra klimakrisen så skal du ikke se bort fra at de greier det! Både rent teknologisk - de har noen av verdens beste forskningsmiljøer og mest dedikerte forskere - og forbruksmessig. Man skal ikke se bort fra at det kan bli like "ut" å kjøre stor bensinsluker som å røyke eller å sole seg.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-02-07, 08:40   #43
Harriet Vane
Epikur
 
Harriet Vane sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.796
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Har du endret syn på klimakrisen?

Opprinnelig lagt inn av kisha, her.

Jeg vet det, og det har jeg gjort i en årrekke. Derfor kan jeg ikke stramme til enda mere.

Jeg tror vi snart må stramme inn enda mer. Selv om vi kanskje føler at vi er kjempeflinke, så må nok også vi kutte ytterligere ned. I Norge bruker vi 3,5 ganger mer enn det egentlig er rom for.

Sitat:

Skulle alle levd som nordmenn, ville vi trenge tre og en halv jordkloder for å dekke verdens ressursbehov.

Sitat:


Norge hadde i 2001 verdens 11. største fotavtrykk, med 6,1 globale hektar per person. Nordmenns fotavtrykk har økt med 46,6 prosent fra 1961 til 2001. De landene som har enda høyere fotavtrykk enn vi, er De Arabiske Emirater, USA, Kuwait, Australia, Sverige, Finland, Estland, Canada, Danmark og Irland (oppgitt i fallende rekkefølge). Norges store fotavtrykk skyldes vårt høye forbruk av mat, fiber, tømmer og energi. Norge har for eksemple det største økologiske fotavtrykk for forbruk av fiskeressurser i verden.


(WWF)




Her kan du sjekke ditt økologiske fotavtrykk: Vestlandsforsking

Jeg tror den dagen kommer at vi blir pålagt å kvitte oss med biler, hvitevarer, at prisene på mat og klær blir pålagt miljøavgifter i fht frakt, at det kommer til å komme begrensinger på søppelmengde, hvor mye vi kan kjøpe og hvordan vi skal bo og leve.

__________________
“Time and trouble will tame an advanced young woman, but an advanced old woman is uncontrollable by any earthly force.”
― Dorothy L. Sayers
Harriet Vane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-02-07, 09:17   #44
ElinM
På vei
 
ElinM sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 3.976
ElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Har du endret syn på klimakrisen?

Opprinnelig lagt inn av Madam Mim, her.

Jeg tror den dagen kommer at vi blir pålagt å kvitte oss med biler, hvitevarer, at prisene på mat og klær blir pålagt miljøavgifter i fht frakt, at det kommer til å komme begrensinger på søppelmengde, hvor mye vi kan kjøpe og hvordan vi skal bo og leve.


Det vi gjør i dag av insstramminger er bare småtterier som knapt nok monner i den store sammenhengen. Jeg sier ikke at det vi allerede gjør av innstramminger er uviktig, men det er altså ikke nok. Skal vi hundre denne katastrofen (dersom den fortsatt er reversibel) må vi gjøre dramatiske endringer i livsstil. Hittil er det hverken politisk eller samfunnsmessig vilje til det enda. Selv om vi blir advart mot konsekvensene, forstår vi fortsatt ikke alvoret enda. Det gjør vi antakelig ikke før vi virkelig får føle det på kroppen selv, og før den tid spørs det om vi er villige til å gjennomføre de store endringene. Men de er nødt til å komme før eller senere, det tror jeg også. Og da kommer det til å være styrt fra myndighetenes side.


Sist redigert av ElinM : 21-02-07 kl 09:30.
ElinM er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-02-07, 09:24   #45
Pelen
Bør lage seg en tittel selv
 
Pelen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 21.407
Blogginnlegg: 295
Pelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Har du endret syn på klimakrisen?

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

El-biler er dessverre ikke noe bidrag til mindre klimautslipp. Så lenge vi har en situasjon med en begrenset mengde fornybar energi så betyr økt elforbruk økte CO2-utslipp. Og kraftverk har langt dårligere virkningsgrad enn en moderne bensinbil, noe som betyr at du får større CO2-utslipp per mil med en elbil enn med en bensinbil. I tillegg til svovelutslipp og nitrolgenutslipp som kraftverkene medflører.

Elbiler har stort sett kun en lokaleffekt, ved at du får mindre "smog" i byen. Og så er de små med få hestekrefter- det er bra. Men det hadde vært bedre om man kjørte bittemå, bensingniene bensinbiler.

Jeg var vel egentlig litt klar over det. Men alternativet for oss hadde vært en stor tung bil (som nå står i garasjen) som trekker over en liter diesel pr. mil. Jeg vil tro og håper i vært fall, at en liten Think må være bedre da.

Snart skal vi forhåpentlig invsestere i berg/jordvarme, det må vel i vært fall være bra, eller?

Pelen er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 21-02-07, 19:13   #46
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.142
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Har du endret syn på klimakrisen?

Berg/jordvarme har selv ikke surmulende meg klart å finne noe negativt med. Det tror jeg er helt strålende.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-02-07, 09:04   #47
bina
Ustabil
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 4.405
Blogginnlegg: 11
bina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Har du endret syn på klimakrisen?

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Berg/jordvarme har selv ikke surmulende meg klart å finne noe negativt med. Det tror jeg er helt strålende.

Da kan jeg prøve! Sitron sier jo at jeg er i ferd med å bli den sureste.

Ved berg og jordvarme, og sjøvarme, så tar man varme ut i fra grunnen eller vannet. Hvis MANGE gjør dette kan dette rent lokalt føre til en senking av temeraturen i elementet. Det kan igjen påvirke flora og fauna i området. Så det er vel ingenting som er helt uten påvirkning på omgivelsene. (Kanskje vindmøller? Rent bortsett fra at de ikke er noen fryd for øyet så medfører det vel ingen påvirkning på omgivelsene?)

bina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-02-07, 13:06   #48
Pelen
Bør lage seg en tittel selv
 
Pelen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 21.407
Blogginnlegg: 295
Pelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Har du endret syn på klimakrisen?

Opprinnelig lagt inn av bina, her.

(Kanskje vindmøller? Rent bortsett fra at de ikke er noen fryd for øyet så medfører det vel ingen påvirkning på omgivelsene?)

Jo, sikkert, de tar sikkert livet av en masse mygg og andre insekter, så får fuglene ikke nok med mat og det i sin tur fører til at...

Pelen er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 22-02-07, 13:25   #49
bina
Ustabil
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 4.405
Blogginnlegg: 11
bina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Har du endret syn på klimakrisen?

Opprinnelig lagt inn av Pelen, her.

Jo, sikkert, de tar sikkert livet av en masse mygg og andre insekter, så får fuglene ikke nok med mat og det i sin tur fører til at...

He, he, se det tenkte jeg ikke på! Aldri så bra at det ikke er vondt for noe!

bina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-02-07, 13:42   #50
Esme
Mother of Dragons
 
Esme sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 20.029
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Har du endret syn på klimakrisen?

Opprinnelig lagt inn av bina, her.

(Kanskje vindmøller? Rent bortsett fra at de ikke er noen fryd for øyet så medfører det vel ingen påvirkning på omgivelsene?)

Vindmøller gjør stor skade på sjøfugl, både ved habitatsforringing men også fordi det er stor kollisjonsrisiko når det er trekksesong. Det er også funnet havørn som har dødd pga kollisjon med vindmøller.

Det er noe med alt gitt.

__________________
It takes a great deal of effort to sustain a conservative, trustworthy persona.
Esme er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-02-07, 12:22   #51
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.142
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Har du endret syn på klimakrisen?

Jeg begynner å få økt tro på solceller, jeg! Der raser jo virkelig den teknologiske utviklingen fremover. Om et par tiår, kanskje? (Men da er det kanskje for sent. )

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-02-07, 12:39   #52
HP
Administrator
 
HP sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Bergen
Innlegg: 13.952
Blogginnlegg: 6
HP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Har du endret syn på klimakrisen?

Sånn rent teknologisk så har jeg stor tro på tiltak som reduserer forurensningen til et minimum (gjerrige moderne dieselmotorer med filter feks), også fokusere mest på å finne og produsere nye teknologier for rensing/nøytralisering av klimagasser fra atmosfæren. For når permafrosten rundt den nordlige halvkule går så slippes det klimagasser tilsvarende det som allerede er i atmosfæren idag opp fra bakken.

HP er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-02-07, 16:02   #53
Bequita
Walking in the air
 
Bequita sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 1.477
Bequita imponerer mange og er sikkert smartBequita imponerer mange og er sikkert smartBequita imponerer mange og er sikkert smartBequita imponerer mange og er sikkert smartBequita imponerer mange og er sikkert smartBequita imponerer mange og er sikkert smartBequita imponerer mange og er sikkert smartBequita imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Har du endret syn på klimakrisen?

Ja, det er flere slike selvforsterkende prosesser som fort kan tre i kraft etterhvert som det blir varmere. I havet er det for eksempel 60x mer CO2 enn i atmosdfæren. Men når vannet blir varmere, går mer CO2 ut av løsning og over i luften. Det gjør at mer CO2 gir varmere vann som i sin tur gir mer CO2.

Grunnvarme har jeg stor tro på! Det går an å "lagre" solvarme om sommeren, og hente det ut om vinteren. Det eneste som trengs da er et relativt permeabelt grunnvannsreservoar og en reversibel varmepumpe. Teknologien er allerede i bruk mange steder i landet, blant annet på det nye Rikshospitalet såvidt jeg husker. For mindre enheter kan man kjøre enveis varmepumpe. Også andre varmepumper, luft til luft er ikke dumt men da bør man ha noe ekstra i bakhånd for ekstra kalde dager.

I Sahara burde man jo i hvertfall sette opp solcellefarmer, da!

Kanskje om noen år finner forskerne ut en måte å kjøre kunstig fotosyntese på, fotosyntese er jo den mest geniale av alle reaksjoner. Den tar opp både CO2 og sollys (som begge bidrar til oppvarming) og lager sukker og oksygen. Tenk om man kunne gjort det i virkelig stor skala?

Gjødsling av alger i havet er en annen mulighet, de står allerede for det meste av fotosyntesen på jorda. Men de begrenses av mangel på nitrat, fosfor og sporelementer. Noen forskere har foreslått å starte en storstilt gjødsling for å øke denne naturlige fikseringen av CO2. Men det er klart det kan ha konsekvenser vi ikke vet om i dag, så mange mener man skal være forsiktige med slikt.

Det som er helt sikkert, er at det i dag finnes masse teknologi og kunnskap, men det mangler politisk vilje. Det er her vi kommer inn i bildet, vi må nok mase på politikerne.

__________________

Bequita er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:17.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no