Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Har du endret syn på klimakrisen?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Se resultatene: Hva er ditt syn på klimakrisen i dag?
Det er vel bare fint om det blir litt varmere? 1 2,56%
Global oppvarming er et faktum, og vi må gjøre noe. 34 87,18%
Klimaendringene er naturlige. 4 10,26%
Det kan være noe i det, men jeg forholder meg ikke til det. 0 0%
Klimaendringene er menneskeskapte, men det er lite vi kan gjøre. 2 5,13%
Flervalgsundersøkelse. Deltakere: 39. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 20-02-07, 15:11   #21
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.401
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Har du endret syn på klimakrisen?

Opprinnelig lagt inn av bina, her.

Jeg tror ikke det vil finnes politisk vilje til å gjennomføre de tiltakene som er nødvendige. Da tenker jeg internasjonalt. Det faktum at det finnes både krig, terror og ikke minst hungersnød i verden syns jeg er et utmerket bevis på at man ikke greier å samarbeide slik som det er "nødvendig" for å få til så drastiske endringer.

Jeg er ikke sikker på om det finnes jeg heller. Men en stor forskjell er at krigen og hungersnøden ikke påvirker oss i vesten i like stor grad som klimaendringene gjør. Det er lettere å overse sultende barn eller krigsofre når de ikke sitter på trappa vår. Derfor tror jeg det kan være større vilje til å gjøre noe med klimaet, vesten har begynt å innse at det kommer til å ramme oss også.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-02-07, 15:12   #22
bina
Ustabil
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 4.405
Blogginnlegg: 11
bina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Har du endret syn på klimakrisen?

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.

Jeg er ikke sikker på om det finnes jeg heller. Men en stor forskjell er at krigen og hungersnøden ikke påvirker oss i vesten i like stor grad som klimaendringene gjør. Det er lettere å overse sultende barn eller krigsofre når de ikke sitter på trappa vår. Derfor tror jeg det kan være større vilje til å gjøre noe med klimaet, vesten har begynt å innse at det kommer til å ramme oss også.

Jo det er sant. Men hvor stor er viljen til å gjøre SKIKKELIGE tiltak, når årsaken til tiltakene er at vi er redd for en flyktningestrøm fra Afrika? Vi KAN jo løse det med å gjerde inn landet vårt og sette opp bevæpnede vaktposter også...

bina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-02-07, 15:21   #23
HP
Administrator
 
HP sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Bergen
Innlegg: 13.952
Blogginnlegg: 6
HP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Har du endret syn på klimakrisen?

Det er litt vanskelig å ignorere at havnivået stiger når folk i større byer (og hele land) begynner å bli våte på bena.

HP er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-02-07, 15:25   #24
Røverdatter
Borte
 
Røverdatter sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.590
Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Har du endret syn på klimakrisen?

Opprinnelig lagt inn av bina, her.

Jo det er sant. Men hvor stor er viljen til å gjøre SKIKKELIGE tiltak, når årsaken til tiltakene er at vi er redd for en flyktningestrøm fra Afrika? Vi KAN jo løse det med å gjerde inn landet vårt og sette opp bevæpnede vaktposter også...

Nå er det vel aspekter ved dette som gjør at jeg iallefall bekymrer meg for helt andre ting enn afrikanske flyktninger. Det er jo for eksempel en overhengende fare for at golfstrømmen forsvinner, og at temperaturen her i nord synker betraktelig. At været er villere, våtere og langt mer ustabilt ser vi jo allerede. Kanskje står vi der selv som klimaflyktninger før vi vet ordet av det.

Dette er jo også et globalt problem i første rekke.

__________________
Vesla (02) og Lillesøster (09)

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-02-07, 15:28   #25
bina
Ustabil
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 4.405
Blogginnlegg: 11
bina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Har du endret syn på klimakrisen?

Opprinnelig lagt inn av Kasia, her.

Nå er det vel aspekter ved dette som gjør at jeg iallefall bekymrer meg for helt andre ting enn afrikanske flyktninger. Det er jo for eksempel en overhengende fare for at golfstrømmen forsvinner, og at temperaturen her i nord synker betraktelig. At været er villere, våtere og langt mer ustabilt ser vi jo allerede. Kanskje står vi der selv som klimaflyktninger før vi vet ordet av det.

Dette er jo også et globalt problem i første rekke.

Ja, jeg er enig i det. Men jeg tror at mye av den generelle bekymringen rundt dette er hva det vil medføre av flyktningestrømmer. Alle prognosene tyder på at vi her i Norge f.eks. er av dem som slipper lettest unna. Klimaet i sør-Norge antas jo å bli nærmest som middelhavsklimaet i dag. Så hva skal få oss til å engasjere oss? Jo, hvis det har negativ effekt på oss direkte. Og strømmen av flyktninger fra fattige deler av verden har vært trukket fram som et framtidig "problem" for oss.

bina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-02-07, 15:38   #26
Gremli Skremli
Ansvar for egen luring
 
Gremli Skremli sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: På rette sida av elva
Innlegg: 3.514
Blogginnlegg: 8
Gremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Har du endret syn på klimakrisen?

Jeg synes det er sprøtt at "alle" plutselig har "oppdaget" det miljøbevegelsen har snakket om i en årrekke.

__________________
Og knøttet angret etterpå og tenkte: Jeg var dum
når jeg lot regn og mørke flytte inn i mine rom
Men hvem skal trøste knøttet med at samme dag han dro,
ble huset fylt av nye knøtt, som både sang og lo
Gremli Skremli er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-02-07, 15:40   #27
bina
Ustabil
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 4.405
Blogginnlegg: 11
bina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Har du endret syn på klimakrisen?

Opprinnelig lagt inn av Gremli Skremli, her.

Jeg synes det er sprøtt at "alle" plutselig har "oppdaget" det miljøbevegelsen har snakket om i en årrekke.

Hvorfor det? Det er jo først nå at man har beviser på bordet. Og alle vet jo at miljøbevegelsen er gæærn...

bina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-02-07, 15:43   #28
Bequita
Walking in the air
 
Bequita sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 1.477
Bequita imponerer mange og er sikkert smartBequita imponerer mange og er sikkert smartBequita imponerer mange og er sikkert smartBequita imponerer mange og er sikkert smartBequita imponerer mange og er sikkert smartBequita imponerer mange og er sikkert smartBequita imponerer mange og er sikkert smartBequita imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Har du endret syn på klimakrisen?

Opprinnelig lagt inn av Gremli Skremli, her.

Jeg synes det er sprøtt at "alle" plutselig har "oppdaget" det miljøbevegelsen har snakket om i en årrekke.

Det er da ingen nyhet at slike ting tar tid? Man snakket om kvinners rettigheter lenge før vi fikk noen, for eksempel. Og, det er jo et viktig poeng som er sitert i filmen til Al Gore; "det er vanskelig å fatte noe hvis lønnen din avhenger av at du ikke forstår det". Mange forskere har jo blitt truet til taushet også. Og jeg tror nok desverre miljøbevegelsen har fått et visst "dommedagsprofet"-stempel i vår del av verden. Det er jo ikke så rart, siden man i vårt samfunn må skrike så j**** høyt før noen hører.

__________________

Bequita er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-02-07, 16:01   #29
Bequita
Walking in the air
 
Bequita sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 1.477
Bequita imponerer mange og er sikkert smartBequita imponerer mange og er sikkert smartBequita imponerer mange og er sikkert smartBequita imponerer mange og er sikkert smartBequita imponerer mange og er sikkert smartBequita imponerer mange og er sikkert smartBequita imponerer mange og er sikkert smartBequita imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Har du endret syn på klimakrisen?

Opprinnelig lagt inn av Kasia, her.

Det er jo for eksempel en overhengende fare for at golfstrømmen forsvinner, og at temperaturen her i nord synker betraktelig. At været er villere, våtere og langt mer ustabilt ser vi jo allerede. Kanskje står vi der selv som klimaflyktninger før vi vet ordet av det.

Godt poeng. Samtidig som det kan bli kaldere her, vil havet stige flere meter. Og samtlige av våre større byer pluss veldig mange nærings- og boligområder vil bli berørt. Den nye operaen er jo temmelig ustrategisk plassert sånn sett. For å si det mildt...

Folk har jo tradisjonelt bosatt seg ved kysten i stor grad, og det gjelder ikke bare oss men i resten av verden også. Hele silicon valley sliter. Det samme gjelder hele Nederland og det meste av Danmark. Det er ikke "bare" under fjerne himmelstrøk de vil få probemer.

__________________

Bequita er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-02-07, 16:07   #30
Gremli Skremli
Ansvar for egen luring
 
Gremli Skremli sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: På rette sida av elva
Innlegg: 3.514
Blogginnlegg: 8
Gremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Har du endret syn på klimakrisen?

Opprinnelig lagt inn av bina, her.

Hvorfor det? Det er jo først nå at man har beviser på bordet. Og alle vet jo at miljøbevegelsen er gæærn...

Ja, det samme sier FrP. Det er helt greit å være uvitende så lenge de som har rett er litt rare og sære.

__________________
Og knøttet angret etterpå og tenkte: Jeg var dum
når jeg lot regn og mørke flytte inn i mine rom
Men hvem skal trøste knøttet med at samme dag han dro,
ble huset fylt av nye knøtt, som både sang og lo
Gremli Skremli er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-02-07, 16:31   #31
Harriet Vane
Epikur
 
Harriet Vane sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.796
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Har du endret syn på klimakrisen?

Opprinnelig lagt inn av esme, her.

En av mine beste venninner er biolog, med klimaendringer som spesiale, så jeg har vært overbevist siden tidlig 90-tall om at klimaendringene er menneskeskapte.

Innen fagmiljøene har man jo vært temmelig sikre på at dette er menneskeskapte forandringer, så jeg synes det er underlig når man møter på folk som er uenige ut fra personlig overbevisning. :ekspertmeeloper:

Jeg er også en ekspertmeeloper, og aner ikke hvor mye mer bevis FrP'ere må ha for å gå med på at JA, krisen er her nå, og JA, vi må gjøre noe og JA, det innebærer at DU, nettopp DU, ja, må kutte drastisk ned på forbruket ditt.

Opprinnelig lagt inn av kisha, her.

Ja, men det er ikke så mye lille jeg kan gjøre. Staten må slutte å gi dispensasjoner til farlig utslipp. Men egentlig er vel ikke vi de verste, så lite industri vi har her i landet.

Det er masse lille du kan gjøre. Du kan kjøre så lite bil du bare kan, fly så lite du kan, velge kollektivt, sykkel og gange så ofte som mulig, handle mins mulig, handle mest mulig økologisk og kortreist mat, mat uten særlig emballasje, spise mindre kjøtt, være bevisst på å ikke dra mer skrot i hus, kjøpe gaver til folk som ikke bidrar til søppelberget, men heller gi opplevelser. Du kan huske å stemme på partier som bidrar til å stanse eller snu utviklingen, melde deg inn i Framtiden i våre hender, lese jevnlig på gronnhverdag.no sine nettsider og passe på forbruket ditt osv. osv.

__________________
“Time and trouble will tame an advanced young woman, but an advanced old woman is uncontrollable by any earthly force.”
― Dorothy L. Sayers
Harriet Vane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-02-07, 17:14   #32
Esme
Mother of Dragons
 
Esme sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 20.029
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Har du endret syn på klimakrisen?

Opprinnelig lagt inn av Bequita, her.

Den nye operaen er jo temmelig ustrategisk plassert sånn sett. For å si det mildt...

Kanskje det er grunnen til at Frp nekter for å gjøre noe med klimaendringene?

__________________
It takes a great deal of effort to sustain a conservative, trustworthy persona.
Esme er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-02-07, 17:38   #33
nolo
Fola Blakken
 
nolo sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.988
Blogginnlegg: 86
nolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Har du endret syn på klimakrisen?

Jeg har ikke endret syn, syns ekspertuttalelsene har vært nokså entydige over lengre tid. Men jeg har noen forstokkede kolleger, som 'syns' klimaforskerne tar feil. Hvordan kan man 'synse' sånt? :rivemegihåret:

__________________
Minst en gang om dagen bør vi høre en liten sang, lese et godt dikt, se et vakkert bilde,og - om mulig - si et par fornuftige ord.
(Goethe)
nolo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-02-07, 18:25   #34
Pelen
Bør lage seg en tittel selv
 
Pelen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 21.407
Blogginnlegg: 295
Pelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Har du endret syn på klimakrisen?

Vi gjør noe i vært fall. Vi har el-bil

Pelen er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 20-02-07, 18:57   #35
Bequita
Walking in the air
 
Bequita sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 1.477
Bequita imponerer mange og er sikkert smartBequita imponerer mange og er sikkert smartBequita imponerer mange og er sikkert smartBequita imponerer mange og er sikkert smartBequita imponerer mange og er sikkert smartBequita imponerer mange og er sikkert smartBequita imponerer mange og er sikkert smartBequita imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Har du endret syn på klimakrisen?

Opprinnelig lagt inn av Pelen, her.

Vi gjør noe i vært fall. Vi har el-bil

Wow! Så kult! El-biler er tøffe.

__________________

Bequita er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-02-07, 22:01   #36
Jessica
Pauset
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: for mye skog her... vil ut mot havet
Innlegg: 6.122
Blogginnlegg: 361
Jessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Har du endret syn på klimakrisen?

Jeg skrev eksamensoppgave om "Bærekraftig utvikling og biologisk mangfold" for to år siden. Vi rettet da fokus på forbrukersamfunnet. Vi fikk en B på den

Den oppgaven endret mine holdninger i forhold til miljøtrusselen. Jeg syns ikke vi skal spekulere i om det er menneskeskapt eller ikke. Det bør vi ikke ta sjansen på. Vi bør handle NÅ. Jeg mener at eneste måten å få gjort noe på er at politikerne velger for oss. Men vi har et problem. Vårt politiske system trenger politikere som er populære. Ellers blir de ikke valgt av folket til å styre landet. Dermed sitter mange politikere med beslutningsvegring. "Framtiden i våre hender" snakker sant og de har stor tyngde i det de sier. Det er ikke tull. Jeg skjønner ikke at folk ikke forstår det.

Hver gang vi kjøper ei farget bomullstrøye fra Bangladesh på f.eks. Hennes & Mauritz så er vi på den ene siden med å gi lønn til fattige arbeidere (noe som er bra, men det meste går til de rike fabrikkeierne), men på den andre siden så ødelegger prosessen fra bomull til trøye miljøet for millioner av mennesker som trenger hver dråpe av det vannet.... Et forferdelig uføre det hele. Fisken dør i vannen deres og de har ikke rent vann. I-landenes forbruk gir store miljøproblemer i U-landene. For oss er det ikke vanskelig, vi er jo så langt vekk fra dette. Så vi får fortsette å lukke øynene og handle. Det gjelder jo ikke oss

Jessica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-02-07, 22:07   #37
kisha
Tar en fot av gangen
 
kisha sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Havørnbyen
Innlegg: 7.983
kisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Har du endret syn på klimakrisen?

Opprinnelig lagt inn av Madam Mim, her.

Det er masse lille du kan gjøre.

Jeg vet det, og det har jeg gjort i en årrekke. Derfor kan jeg ikke stramme til enda mere.

__________________
Tenk positivt.
kisha er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-02-07, 22:19   #38
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.142
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Har du endret syn på klimakrisen?

Jeg har samme inntrykk som deg: Kombinasjonen av Al Gores film, en våt høst og en varm vinter, og til slutt rapporten fra klimapanelet har tippet folk over.

Mitt syn er ikke endret dramatisk, men jeg har blitt mer deterministisk, er jeg redd. Jeg er redd at det er lite vi kan gjøre (samtidig som at vi MÅ gjøre alt vi kan). Men så mye av utslippene er knyttet til et stadig økende forbruk, og det endres ikke så lett...

Så jeg tror at i parallell med utslipps-reduserende tiltak så MÅ vi planlegge for et høyere havnivå og for millioner av flyktinger.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-02-07, 22:23   #39
Skremmern
Ringskrømt
 
Skremmern sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Øst
Innlegg: 20.273
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Har du endret syn på klimakrisen?

Klimaendringer?

Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-02-07, 22:23   #40
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.142
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Har du endret syn på klimakrisen?

Opprinnelig lagt inn av Pelen, her.

Vi gjør noe i vært fall. Vi har el-bil

El-biler er dessverre ikke noe bidrag til mindre klimautslipp. Så lenge vi har en situasjon med en begrenset mengde fornybar energi så betyr økt elforbruk økte CO2-utslipp. Og kraftverk har langt dårligere virkningsgrad enn en moderne bensinbil, noe som betyr at du får større CO2-utslipp per mil med en elbil enn med en bensinbil. I tillegg til svovelutslipp og nitrolgenutslipp som kraftverkene medflører.

Elbiler har stort sett kun en lokaleffekt, ved at du får mindre "smog" i byen. Og så er de små med få hestekrefter- det er bra. Men det hadde vært bedre om man kjørte bittemå, bensingniene bensinbiler.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:34.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no