Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Gremlis reise- og fremmedspråkforum

Hvor krevende er krevende (turgraderingen til DNT)

Gremlis reise- og fremmedspråkforum Forum for diskusjon av reiser, reisemål, og fremmedspråk.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 06-06-20, 07:26   #1
C3PO
Earthling
 
C3PO sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Oslo
Innlegg: 5.014
C3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Hvor krevende er krevende (turgraderingen til DNT)

I lys av tråden om Gaustatoppen, som jeg har tenkt meg til, må jeg høre med dere turvante. Hvor krevende er turer merket "krevende"? Jeg prøver å planlegge tursommer i år, for første gang, og har stort sett sett på det som står merket som "enkel" eller "middels", men mistenker at noe av det som står merket som "krevende" burde være overkommelig.

Jeg er ikke vant til å gå i fjellet, men løper jo 3-4 ganger i uka og går 20 km tur i enklere terreng uten problemer, og har hatt flere lengre skogsturer i tillegg, så jeg burde være sterk nok fysisk. Siden jeg ikke har vokst opp med skogsturer, har jeg slitt mer med det mentale - usikkerhet om plassering av føttene, hopping ned fra stein osv. Men nå har jeg fått meg turstaver, og skogsturene siden har vært som en drøm! Jeg klarte til og med karre meg ned en bakke forleden dag som jeg nå har sett omtalt som en av Østmarkas mest krevende motbakker.

Så hvor krevende er krevende egentlig? Kan jeg se på disse turene?

C3PO er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-06-20, 08:08   #2
Niobe
Personlig pessimist
 
Niobe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 27.905
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor krevende er krevende (turgraderingen til DNT)

Jeg vil tro du fint klarer «krevende». Jeg må være Norges minst trente turgåer (helt på alvor), og jeg har ikke hatt problemer med noen «middels»-turer her i området. Jeg begynte rett på «middels», så vi har ikke en gang sett på «enkel». Vi hadde begynt på «krevende» nå i mai, hvis det ikke var for et noe ubeleilig ankelbrudd.

__________________
«If you can’t be a good example, at least be a horrible warning.»
- Aileen Wuornos, seriemorder
Niobe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-06-20, 08:11   #3
Retz
Slim på hovednerven
 
Retz sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Rogaland
Innlegg: 4.750
Retz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvor krevende er krevende (turgraderingen til DNT)

Hvilken gradering turen får er avhengig av lengde, stigning, underlag, merking bl.a. At Gaustatoppen har fått gradering krevende, skyldes nok i all hovedsak underlaget, som består av stein og ur. Har man problemer med balanse eller har vinglete ankler, så kan sikkert denne turen være krevende nok, men er man stø på foten og vant til turgåing så vil dette føles ganske enkelt. Mitt inntrykk er at de fleste turene er enklere enn den graderingen de har fått.

Du er turvant, og du løper. Da vil jeg tro at du vil klare de aller fleste fjellturene i Norge, bortsett fra dem som krever klatring. Har du høydeskrekk så er det greit å unngå de mest eksponerte turene, men fint å utfordre høydeskrekken i små porsjoner. Det er helt innafor å krype over fjellrygger på skjelvende knær mens man hulker av redsel. Har jeg hørt.

Retz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-06-20, 12:50   #4
C3PO
Earthling
 
C3PO sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Oslo
Innlegg: 5.014
C3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Hvor krevende er krevende (turgraderingen til DNT)

Takk for innspillene, Niobe og Retz! Det høres lovende ut, spesielt det med skjelvende knær. Minner om da jeg bodde i Mexico og vi besøkte pyramider. Noen ganger var det så stor avstand mellom trinnene at man måtte hoppe, men det turde jeg ikke. Da satt jeg heller på baken.

Det stemmer nok at klatring ikke blir noe for meg. Høydeskrekk er jeg ikke så plaget med, men eldstemann har noe høydeskrekk, men det tror jeg gjelder mest menneskeskapte strukturer. Han har løpt opp både Løvstakken og Ulriken, så jeg tror at han klarer seg.

C3PO er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-06-20, 13:06   #5
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.114
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor krevende er krevende (turgraderingen til DNT)

Jeg er ikke så stø på foten, og så er jeg redd når det blir bratt og det de kaller «luftig». Min erfaring er også at det er regionale forskjeller avhengig av hva de er vant til, de som har skrevet beskrivelsene. For eksempel er jeg langt mer skeptisk til en «middels, men enkelte luftige partier»-tur i sunnmørsalpene, enn en «krevende» tur på Østlandet. Jeg syns Gaustadtoppen var veldig overkommelig, men har hatt «middels» turer i sunnmørsalpene som har skremt livskiten ut av meg. De er helt sprø, de sunnmøringene.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-06-20, 13:10   #6
C3PO
Earthling
 
C3PO sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Oslo
Innlegg: 5.014
C3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Hvor krevende er krevende (turgraderingen til DNT)

Litt sånn som de krevende turene jeg skulle ha gått på i New Zealand i sommer, der YouTube-videoene avslørte pene stier, gjerne plankebelagt helt frem.

C3PO er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-06-20, 13:18   #7
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.114
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor krevende er krevende (turgraderingen til DNT)

Det er så vilt stort spenn i ferdigheter fra turvante til uvante, at sånne graderinger blir veldig vanskelige. Vi gikk en guidet tur til noen huler på Mallorca i sommer. Vi er normalt turvante, men jeg er en skikkelig pyse og trægost og den som alltid må ha hjelp når vi er på tur med min sunnmørske storfamilie. Turen vi gikk var VELDIG lett på jevn, fin sti. Jeg ville merket den som «enkel». Vi hadde også med tre engelske unge mennesker på turen, som jeg tror også tenkte på seg selv som «middels spreke», og de holdt på å stryke med. En liten stigning, og de måtte ha pauser for hver 50. meter. Mannen min og guiden tok sekken deres, i tillegg til sin egen, men det var likevel en tur på linje med Galdhøpiggen, de få kilometerne.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-06-20, 13:40   #8
Bloppy
Det kommer seg
 
Bloppy sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: På en gård
Innlegg: 8.697
Bloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvor krevende er krevende (turgraderingen til DNT)

Jeg har gått Rondeslottet, den er merket som krevende. Den skal ta rundt 6-8 timer. Da jeg gikk den var jeg i veldig god fysisk form. Løp 6-9km tre ganger i uken og løp «10 for Grete» under Oslo maraton. Det var den første fjellturen min, og jeg angrer på valget. Det er kult å ha vært der, men det var definitivt en krevende tur. Vi hadde ikke lest beskrivelsen godt nok, og trodde vi var på toppen da vi i virkeligheten var på Vinjeronden som du må opp på før du går videre til Rondeslottet. Fra Rondvassbu vel og merke. Så vi satt oss ned med mat og en cognaq for å feire. Bare for å oppdage at vi var på feil topp. Da var det bare å stålsette seg for fortsettelsen. Jeg angret på den avgjørelsen. Vi burde snudd der og vært fornøyd med den første 2000 meters toppen. Den måtte vi jo over på tilbaketuren også.

Vi fikk regn, sludd og snø på tur ned det bratteste. Der vi måtte klyve på alle fire for å komme opp. Så det var litt glatt og skummelt ned igjen. Vi brukte 11 timer. Jeg har aldri i mitt liv vært så sliten. Ikke engang etter fødsel. Såh! Den beskrivelsen med «krevende» passet for oss i hvert fall. Og myyye stein, så det var slitsomt å gå. For hodet også.

Jeg synes ikke Gaustadtoppen fortjener beskrivelsen krevende. Det var en veldig mye enklere tur. Preikestolen er klassifisert som middels, og det passer ganske godt. Det er vel de tre turene jeg har hatt i fjellet.

Bloppy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-06-20, 14:47   #9
noen
This is normal!
 
noen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Utenfor Sverige
Innlegg: 10.437
Blogginnlegg: 129
noen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor krevende er krevende (turgraderingen til DNT)

Her ser du gradering for fellesturer i DNT:
https://www.dnt.no/aktiviteter/gradering/

Poenget til Polyanna stemmer nok til en viss grad. Disse turforslagene er laget av lokale DNTere, mange som driver med dette på dugnad. Da er det ikke mulig å gjøre graderingen helt lik. Da måtte vel én person gå alle turene.

Du virker å være i god nok fysisk form for lange turer med en del høydeforskjell. Så spørsmålet blir: Klarer du deg om været slår seg vrangt? Kan du nok kart og kompass til å finne fram? Tar du med deg det du trenger av mat, drikke, klær og utstyr? Bloppys erfaring fra turen på Rondeslottet er spot on. Denne turen er ganske lang og tung i godt vær med mye stein. Når været blir dårlig, er den skikkelig tøff. Eller om man ikke tar med nok drikke og mat på en solskinnsdag.

Tursommer høres supert ut, og du høres ut som om du har formen på plass. Jeg kan gjerne bidra med turtips hvis du sier litt om hvor du vil gå, om det er dagsturer eller flerdagstur, hva du har av forventninger til turen (gå på spektakulær topp, historisk tur, skogstur, kysttur osv.). Det er 1000-vis av muligheter.

__________________
There is a crack in everything. That's how the light gets in. (Leonard Cohen, 1992)
noen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-06-20, 15:16   #10
C3PO
Earthling
 
C3PO sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Oslo
Innlegg: 5.014
C3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Hvor krevende er krevende (turgraderingen til DNT)

Opprinnelig lagt inn av Bloppy, her.

Jeg har gått Rondeslottet, den er merket som krevende. Den skal ta rundt 6-8 timer. Da jeg gikk den var jeg i veldig god fysisk form. Løp 6-9km tre ganger i uken og løp «10 for Grete» under Oslo maraton. Det var den første fjellturen min, og jeg angrer på valget. Det er kult å ha vært der, men det var definitivt en krevende tur. Vi hadde ikke lest beskrivelsen godt nok, og trodde vi var på toppen da vi i virkeligheten var på Vinjeronden som du må opp på før du går videre til Rondeslottet. Fra Rondvassbu vel og merke. Så vi satt oss ned med mat og en cognaq for å feire. Bare for å oppdage at vi var på feil topp. Da var det bare å stålsette seg for fortsettelsen. Jeg angret på den avgjørelsen. Vi burde snudd der og vært fornøyd med den første 2000 meters toppen. Den måtte vi jo over på tilbaketuren også.

Vi fikk regn, sludd og snø på tur ned det bratteste. Der vi måtte klyve på alle fire for å komme opp. Så det var litt glatt og skummelt ned igjen. Vi brukte 11 timer. Jeg har aldri i mitt liv vært så sliten. Ikke engang etter fødsel. Såh! Den beskrivelsen med «krevende» passet for oss i hvert fall. Og myyye stein, så det var slitsomt å gå. For hodet også.

Jeg synes ikke Gaustadtoppen fortjener beskrivelsen krevende. Det var en veldig mye enklere tur. Preikestolen er klassifisert som middels, og det passer ganske godt. Det er vel de tre turene jeg har hatt i fjellet.

Takk for at du bekrefter inntrykket mitt om Rondeslottet. Jeg har også kikket litt på Rondane, og fikk inntrykk av at Rondeslottet ville være rimelig krevende. Siden akkurat den turen blir uten mannen og minstebarnet, tenkte jeg at Rondane virker som et grei start for min fjellsommer. Jeg ser at det er noen fine turer i området som DNT klassifiserer som "middels" der man heller ser mot Rondeslottet.

C3PO er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-06-20, 15:42   #11
C3PO
Earthling
 
C3PO sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Oslo
Innlegg: 5.014
C3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Hvor krevende er krevende (turgraderingen til DNT)

Opprinnelig lagt inn av noen, her.

Du virker å være i god nok fysisk form for lange turer med en del høydeforskjell. Så spørsmålet blir: Klarer du deg om været slår seg vrangt? Kan du nok kart og kompass til å finne fram? Tar du med deg det du trenger av mat, drikke, klær og utstyr? Bloppys erfaring fra turen på Rondeslottet er spot on. Denne turen er ganske lang og tung i godt vær med mye stein. Når været blir dårlig, er den skikkelig tøff. Eller om man ikke tar med nok drikke og mat på en solskinnsdag.

Tursommer høres supert ut, og du høres ut som om du har formen på plass. Jeg kan gjerne bidra med turtips hvis du sier litt om hvor du vil gå, om det er dagsturer eller flerdagstur, hva du har av forventninger til turen (gå på spektakulær topp, historisk tur, skogstur, kysttur osv.). Det er 1000-vis av muligheter.

Takk, noen! Jeg kjenner til graderingen til DNT, men som utlending har jeg brent meg tidligere på hva nordmenn mener er krevende i forhold til meg. Sagaen min med Ecotrail i fjor sommer er et godt eksempel på det. Jeg har i utgangspunktet tenkt på dagsturer. Jeg har fryktelig lyst på å ta noen flerdagsturer, men tenker at jeg må være fornuftig, og ta det til neste år, når jeg er noen erfaringer rikere. Jeg er ikke veldig god på kompassbruk, men er ikke så verst med kart, og planlegger å øve meg frem mot ferien. Jeg hadde tenkt å gå på kurs i vår, men det ble jo ikke mulig, som alt annet. Jeg er veldig aktiv i Stolpejakten, og ser at jeg har blitt mye flinkere til å finne frem denne sesongen.

Jeg er klar for skiftende vær. Jeg hadde allerede kjøpt en del bekledning i forbindelse med sommerferien til vinter-New Zealand, så det er litt av grunnen til at vi må få til fjellturer i år. Barna må bruke støvlene før de vokser ut av dem! Jeg har nettopp kikket på utstyrslista til DNT, og det var ingen overraskelser der - stort sett det samme som jeg allerede hadde planlagt.

Når jeg kikker på nettsider med turforslag, kommer det opp mange områder jeg kjenner fra før, takket den spredte familien til mannen min, og min kusine i Rauma, så det mest utfordrende har vært å finne nye områder. Egentlig har jeg mest lyst til Nord-Norge, men det blir veldig dyrt å reise dit, og for langt å kjøre. Jeg tenker maks 6 timer fra Oslo på turen med de 2 eldste barna (14 og 16). Jeg ser også på turer på fjellet og til breer når hele familien har ferie sammen i juli - og da turer på under 9 km, som er det lengste minstemann har gått. Vi kommer sannsynligvis til å være noen dager på Geilo, og jeg ser på Jostedalsbreen og Jotunheimen. Vi er mye i Nordfjord, og det er mulig at vi kommer til å være noen dager i Loen, og der er det mye fint.

Jeg er ikke så glad i skogen - jeg inspireres mer av vann og fjell. Og når jeg kjenner flere ultraløpere som forteller om sine eventyr i fjellet, blir jeg misunnelig. Jeg håper på å få en liten smak av dette. Stikkordet tenker jeg blir å finne de skjulte perlene.

C3PO er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-06-20, 15:58   #12
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 40.952
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor krevende er krevende (turgraderingen til DNT)

Opprinnelig lagt inn av C3PO, her.

Takk for at du bekrefter inntrykket mitt om Rondeslottet. Jeg har også kikket litt på Rondane, og fikk inntrykk av at Rondeslottet ville være rimelig krevende. Siden akkurat den turen blir uten mannen og minstebarnet, tenkte jeg at Rondane virker som et grei start for min fjellsommer. Jeg ser at det er noen fine turer i området som DNT klassifiserer som "middels" der man heller ser mot Rondeslottet.

Storronden er en langt mer overkommelig tur hvis du vil på topptur i Rondane. Min erfaring er at 4-timersturer i Rondane erlangt greiere enn 4-timersturer på Hardangervidda.

__________________
Snuppa 05, Knerten 07
Tjorven er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 06-06-20, 16:06   #13
Bloppy
Det kommer seg
 
Bloppy sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: På en gård
Innlegg: 8.697
Bloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvor krevende er krevende (turgraderingen til DNT)

Veslesmeden i Rondane ser fin ut! Rondvassbu er et fint utgangspunkt for dagsturer.

Bloppy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-06-20, 16:07   #14
Bloppy
Det kommer seg
 
Bloppy sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: På en gård
Innlegg: 8.697
Bloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvor krevende er krevende (turgraderingen til DNT)

Poden og jeg har forresten planer om Formokampen i år. Den ser ut som en enkel og fin tur. Med god utsikt til liten innsats.

Bloppy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-06-20, 16:15   #15
C3PO
Earthling
 
C3PO sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Oslo
Innlegg: 5.014
C3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Hvor krevende er krevende (turgraderingen til DNT)

De turene skal jeg kikke på!

C3PO er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-06-20, 16:16   #16
noen
This is normal!
 
noen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Utenfor Sverige
Innlegg: 10.437
Blogginnlegg: 129
noen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor krevende er krevende (turgraderingen til DNT)

Stolpejakt og turorientering er supert for å øve opp kartkunnskap. Bare husk at fjellkart er litt annerledes enn skogs- og bykart. Færre detaljer, annen målestokk o.l. Det betyr at man må tenke mer på å lese større formasjoner, terreng, høyder, fjell, elver osv. Egentlig bare en vanesak, så øv i vei i sommer. Kart på telefon eller GPS som reserve på fjelltur kan være greit hvis man skal gå lengre turer alene, synes jeg.

Jeg er helt forelsket i Jotunheimen og har gått mye på tur der alene og sammen med andre. Kunne det være en idé å bo flere netter på f.eks. Fondsbu eller Gjendesheim (evt. en annen turisthytte midt i smørøyet) og ta turer ut derfra? På begge kan du ta båt for å komme deg til andre plasser/topper. Turtagrø, Krossbu, Leirvassbu eller en av de andre hyttene langs Sognefjellsveien er også bra utgangspunkt. Mange av dem tilbyr dessuten mer krevende turer med guide (på topper, bre e.l.) , så kan du få testet deg litt og - med en god guide - få mange gode råd og tips på veien. Leirvassbu (privat turisthytte) har helt spesiell stemning, synes jeg, og fine turmuligheter både på topper (f.eks. ganske bratte og luftige Kyrkja), på og under bre og i lettere terreng.

Vi har også planer om fjelltur i sommer, men jeg tror vi bestemmer sted etter været, for 13-åringen kommer til å gå helt i frø hvis det blir flere dager med regn. Hun er sterk til å gå og veldig fjellvant, men det er på ingen måte favorittferien. Jeg gikk forresten Besseggen med jentene for 3-4 år siden. Den er lang, men er det godt vær, man har nok sjokolade/godis i sekken og en viss motivasjon, går det greit for ganske unge, turvante barn. Galdhøpiggen er litt lettere og på mange måter morsommere. Har dere gått den fra Juvasshytta? Da får man gått på bre også.

Jeg hadde første tur i Tafjordfjella for noen få år siden. Det var mange skjulte perler for min del. Men det er ganske bratt opp og ned mange steder der, og man bør være ganske sikker på kart og kompass i tilfelle dårlig vær.

Husk at på alle DNT-hytter må du booke rom/seng på forhånd i år pga. smittevern og mindre kapasitet.

__________________
There is a crack in everything. That's how the light gets in. (Leonard Cohen, 1992)
noen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-06-20, 16:24   #17
noen
This is normal!
 
noen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Utenfor Sverige
Innlegg: 10.437
Blogginnlegg: 129
noen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor krevende er krevende (turgraderingen til DNT)

Opprinnelig lagt inn av Bloppy, her.

Veslesmeden i Rondane ser fin ut! Rondvassbu er et fint utgangspunkt for dagsturer.

Velsesmeden er fin hvis ikke været slår seg vrangt. Jeg tror jeg må til Rondvassbu for å gå den og andre fine topper i år.

Jeg var på (vei til) Veslesmeden da eldste var 6 år, men da snudde vi et stykke fra toppen pga. vind, snø, regn og tåke - i starten av juli.

Glitterheim (Jotunheimen) er også supert utgangspunkt for flerdagersopphold. Mange fine topper av ulik vansklighetsgrad i nærheten og verdens triveligste vertskap.

__________________
There is a crack in everything. That's how the light gets in. (Leonard Cohen, 1992)
noen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-06-20, 16:25   #18
C3PO
Earthling
 
C3PO sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Oslo
Innlegg: 5.014
C3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Hvor krevende er krevende (turgraderingen til DNT)

Jeg har ikke bodd på noen DNT-hytte før, men ikke vær redd, noen, jeg er klar over at jeg må booke overnatting. Jeg har absolutt tenkt på flere av de hyttene du nevner. Det blir ikke aktuelt å gå på bre i år, bare inntil. Asperger-gutten synes det er skummelt. Har han vært i nærheten i år, vil det være lettere å få ham med på laget en annen gang.

Jeg sliter litt med samme problem som det du nevner - jeg kunne tenke meg noenlunde grei vær om mulig. I tillegg har vi en 90-årsdag på Hotel Alexandra Loen i slutten av juli som jeg antar blir avlyst, men avgjørelsen treffes ikke før i juli. Hadde det faktisk blitt gjennomført, hadde vi fått til noen fine turer til en rimelig penge. Det er mye rart å ta hensyn til. Jeg må nok lage flere alternative planer.

Jeg satser veldig pris på alle kommentarene, og tar gjerne imot flere. Jeg er veldig flink til å planlegge. Det er kunnskapen om faktiske forhold som jeg mangler. Jeg synes heller ikke turbeskrivelsene på ut.no og de andre sidene selger Norge like godt som sidene jeg brukt for New Zealand-turen.

C3PO er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-06-20, 18:02   #19
noen
This is normal!
 
noen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Utenfor Sverige
Innlegg: 10.437
Blogginnlegg: 129
noen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor krevende er krevende (turgraderingen til DNT)

Opprinnelig lagt inn av C3PO, her.

Jeg har ikke bodd på noen DNT-hytte før, men ikke vær redd, noen, jeg er klar over at jeg må booke overnatting.

Ja, har du vært på ut.no er det vel vanskelig å ikke få det med seg. Det blir spennende om man får plass hvis man vil dra på spontantur i år.

Håper dere får til en god breopplevelse ved breen et sted, slik at dere kanskje får til å gå på bre neste år.

Flere alternative planer satser jeg på også. Været er viktig for turtrivsel. Heldigvis er det mange fine områder som kan ha ganske ulike værforhold.

Ei hytte jeg har veldig lyst til å besøke som ikke er Sør-Norge men Nordland, er Rabothytta. Du har kanskje sett den allerede? Den ligger fantastisk flott til (med bre like i nærheten), men det er litt for langt med bil eller tog for å komme seg dit. Når man først får parkert bilden, er det 5 km (og 500 høydemetere) å gå til hytta.
https://ut.no/hytte/10672/rabothytta

__________________
There is a crack in everything. That's how the light gets in. (Leonard Cohen, 1992)
noen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-06-20, 18:28   #20
him
Leser
 
him sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.477
Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor krevende er krevende (turgraderingen til DNT)

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Min erfaring er også at det er regionale forskjeller avhengig av hva de er vant til, de som har skrevet beskrivelsene.

Har samme inntrykk som Polyanna. Jeg tenker at det er bare å hive seg på, jeg? Ville nok ikke ha valgt en tur som var helt "spikret", feks over en egg eller bre som gjorde det å snu umulig. Men feks Snøhetta (bare ment som et konkret eksempel) er det jo bare å gå mot, og blir det for ille er det bare å snu og gå samme vei ned.

__________________
"The further a society drifts from the truth, the more it will hate those that speak it." - George Orwell
him er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:17.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no