Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > Autofil

Vi skal kjøpe bil

Autofil Bilsnakk.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 12-04-11, 15:51   #1
Obelix
Ferdig!
 
Obelix sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 11.845
Obelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt av
Standard

Vi skal kjøpe bil

Og i vrimmelen av bruktbiler trenger jeg litt hjelp.
Maks pris 150.000,-, kjøpes helst i Oslo, Akershus, Østfold eller Vestfold.
Det bør være en bil som tradisjonelt ikke har eller kan ventes å få mange feil/mangler/reperasjoner.
Merke har jeg ingen spes ønsker på, men jeg har bare kjørt Opel (bortsett fra Ladaen vi en gang eide, men den teller ikke) og er egentlig veldig fornøyd med det.
Alt annet er uvesentlig tror jeg.
Har null og niks peiling på bil og hva man bør se etter, så om noen har lyst til å hjelpe til å lete etter bil til oss, blir jeg glad.

Og hvordan er det å kjøpe privat kontra gjennom forhandler?

Obelix er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-04-11, 16:37   #2
Left
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Vi skal kjøpe bil

Kan kjøpe vår - vi skal selge vår nå for å kjøpe en større bil

  Svar med sitat
Gammel 12-04-11, 16:48   #3
Obelix
Ferdig!
 
Obelix sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 11.845
Obelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt av
Standard

Sv: Vi skal kjøpe bil

Ja, dere har jo slik bil jeg ønsker meg.
Pris, hvor gammel, hvor langt har den gått osv?
Er servicer fulgt, EU-godkjent, noe feil med den?

Obelix er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-04-11, 17:58   #4
mrc
Bør lage seg en tittel selv
 
mrc sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Foran pc-en
Innlegg: 5.480
mrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt likt
Standard

Sv: Vi skal kjøpe bil

Opprinnelig lagt inn av Obelix, her.

Og i vrimmelen av bruktbiler trenger jeg litt hjelp.
Maks pris 150.000,-, kjøpes helst i Oslo, Akershus, Østfold eller Vestfold.
Det bør være en bil som tradisjonelt ikke har eller kan ventes å få mange feil/mangler/reperasjoner.
Merke har jeg ingen spes ønsker på, men jeg har bare kjørt Opel (bortsett fra Ladaen vi en gang eide, men den teller ikke) og er egentlig veldig fornøyd med det.
Alt annet er uvesentlig tror jeg.
Har null og niks peiling på bil og hva man bør se etter, så om noen har lyst til å hjelpe til å lete etter bil til oss, blir jeg glad.

Og hvordan er det å kjøpe privat kontra gjennom forhandler?

- Stor eller liten bil? Sedan, stasjonsvogn eller flerbruksbil?
- Mange barn? Alder?
- Hvor mye kjører du omtrentlig i året tror du?
- Spesielle tanker selv om diesel vs bensin, manuell vs. automatgir?
- Annet utstyr som er spesielt viktig? Skal bilen trekke henger e.l.?
- Dette er familiens eneste bil?
- Skal bilen benyttes i henhold til hytte, bilferier o.l.?

Når du ellers sjekker på Finn, så ta gjerne Buskerud også med i søkene om du begrenser på fylker ;-) Drammen har vel som "bilby" et av de største utvalgene i områdene....

__________________
"I've got nothing against God. It's his fan club I can't stand"
[J-2003 - G-2005 - J-2008]
mrc er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-04-11, 18:01   #5
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 41.043
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Vi skal kjøpe bil

Jeg slår alltid et slag for Skoda i biltråder. Vi var veldig fornøyd med vår Skoda. Mye bil for pengene, men jeg ville ikke kjøpt en gammel en.

__________________
Snuppa 05, Knerten 07
Tjorven er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-04-11, 18:06   #6
Obelix
Ferdig!
 
Obelix sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 11.845
Obelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt av
Standard

Sv: Vi skal kjøpe bil

Nå er jeg litt gira på en Skoda Roomster her, men sånn for å svare på spørsmålene dine:

Opprinnelig lagt inn av mrc, her.

- Stor eller liten bil? Sedan, stasjonsvogn eller flerbruksbil? Spiller ingen rolle
- Mange barn? Alder? To barn- 10 og 13 år
- Hvor mye kjører du omtrentlig i året tror du? ca.4-5000
- Spesielle tanker selv om diesel vs bensin, manuell vs. automatgir? Hels manuell gir. Ingen tanker om bensin eller diesel.
- Annet utstyr som er spesielt viktig? Skal bilen trekke henger e.l.? IKKE hengerfeste. kan ikek komme på annet utstyr soom er viktig for meg
- Dette er familiens eneste bil? eneste bil ja, og jeg er eneste i familien med sertifikat.
- Skal bilen benyttes i henhold til hytte, bilferier o.l.? Har ikek hytte og drar ikke på lange bilferier. Det er ikek ofte vi er på skikkelig langtur med bil i grunn.

Når du ellers sjekker på Finn, så ta gjerne Buskerud også med i søkene om du begrenser på fylker ;-) Drammen har vel som "bilby" et av de største utvalgene i områdene....

Obelix er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-04-11, 18:13   #7
Left
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Vi skal kjøpe bil

Skoda Roomster fyller alle kriteriene dine.

  Svar med sitat
Gammel 12-04-11, 18:16   #8
Obelix
Ferdig!
 
Obelix sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 11.845
Obelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt av
Standard

Sv: Vi skal kjøpe bil

Opprinnelig lagt inn av sjuggerpløm, her.

Skoda Roomster fyller alle kriteriene dine.

Jeg har vært forelsket i den en gang før og jeg tror jeg er det nå og

Obelix er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-04-11, 18:54   #9
mrc
Bør lage seg en tittel selv
 
mrc sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Foran pc-en
Innlegg: 5.480
mrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt likt
Standard

Sv: Vi skal kjøpe bil

Roomster kan absolutt være et aktuelt alternativ her. Samtidig her med såpass lav kilometer per år, så er det bykjøring, og man kan sikkert klare seg helt fint med 75-80hk bensinmotor. Ikke kjøp diesel når bruken er såpass begrenset.

Noe jeg kanskje også ville sett på er nye Mitsubishi Colt. De starter ny på ikke så mye over 150 000 kr, og det kan være at man finner seg en temmelig ny bil. Mitsubishi har hatt 5 års garanti lenge, så når du kjøper en nyere brukt er det fortsatt lang garantitid igjen - selv om bilen har vært firmabil/leasingbil (reklamasjonsrett gjelder ikke helt på samme måte når en bil har vært leasingbil/firmabil/næringsbil når den var ny). Bemerk at importerte Mitsubishi-er nødvendigvis ikke har den garantien (tror ikke de har den garantien i hele europa, bare noen land). Ligger praktisk talt helt nye Colt på Finn til under 150 000 og med 95hk motor.

Ford Fiesta har jo ellers blitt en større bil, og for 150 000 får man en som er nesten ny. Designmessig liker jeg nye Fiesta meget godt ;-)
Huyndai i20 kan man kanskje også se på, om den ikke blir for liten. Er vel litt mindre enn Fiesta.

Tilhengerfeste kan ellers være greit "just in case", og om så bare for oppheng til sykkelstativ. De aller fleste nyere biler som har hengerfeste har det jo avtagbart.

Husk at de fleste har litt "pruteområde" i prisene de oppgir på Finn. Jeg vil si at man nok ofte vil kunne få biler som ligger på rundt 165 000 kr til 150 000....

Kjøper man biler som er f.eks. fra 2010 kontra 2007 skal man huske faktorer på hva som kommer av servicer, dekkskifte osv. når en bil har gått noen år...

__________________
"I've got nothing against God. It's his fan club I can't stand"
[J-2003 - G-2005 - J-2008]
mrc er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-04-11, 19:22   #10
Robyn
⭐️⭐️⭐️
 
Robyn sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2008
Innlegg: 9.016
Blogginnlegg: 2
Robyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Vi skal kjøpe bil

Jeg har en Mitsubishi Lancer 2005 modell som 'konebil' og er veldig fornøyd. Den går også veldig lite siden mannens Volvo er den vi bruker når vi skal kjøre alle sammen.
Har kun hatt den på planlagte servicer, aldri hatt startproblemer selv i verste kulda og selv etter at den ikke hadde vært i bruk på 2-3 uker, ingen kostnader utover normal service og den er forholdsvis gjerrig på bensinen.
Jeg betalte 150.000,- for den for 2-3 år siden.

Jeg følte jeg fikk mye bil for pengene når jeg kjøpte den, og det var viktig for meg. Jeg kjører så lite at jeg ikke er villig til å bla opp mange tusen for ekstra komfort, tekniske duppeditter og sprekere utseende. For det er bilen ribbet for, altså. Svigerfar har samme bilen og samme gode erfaringen som meg, eneste forskjellen er at han har litt mindre motor og har kjørt mer med sin. (Bl.a. flere turer til Troms.)

__________________
1996 & 2002
"Det har jeg aldri gjort før...
Så det tror jeg sikkert jeg kan klare..."
-Pippi
Robyn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-04-11, 19:25   #11
Obelix
Ferdig!
 
Obelix sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 11.845
Obelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt av
Standard

Sv: Vi skal kjøpe bil

Takk for tips, mrc og Robyn.

(Nå burde jeg strengt tatt lese til eksamen og ikke surfe etter biler )

Obelix er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-04-11, 19:29   #12
Robyn
⭐️⭐️⭐️
 
Robyn sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2008
Innlegg: 9.016
Blogginnlegg: 2
Robyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Vi skal kjøpe bil

Opprinnelig lagt inn av Obelix, her.

Takk for tips, mrc og Robyn.

(Nå burde jeg strengt tatt lese til eksamen og ikke surfe etter biler )

Hvilken eksamen skal du ha? Lykke til! Du hadde forøvrig helt rett, sykehjemspraksis er langdrygt. Og enda har jeg 7 uker igjen.

__________________
1996 & 2002
"Det har jeg aldri gjort før...
Så det tror jeg sikkert jeg kan klare..."
-Pippi
Robyn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-04-11, 19:41   #13
Obelix
Ferdig!
 
Obelix sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 11.845
Obelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt av
Standard

Sv: Vi skal kjøpe bil

Praktisk eksamen, og jeg er sinnsykt nervøs.
Lykke til videre med praksis. jeg er glad sykehjem er historie for min del.

Obelix er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-04-11, 09:00   #14
vestlandsfanden
Superaktiv
 
Medlem siden: Aug 2010
Innlegg: 441
vestlandsfanden er populærvestlandsfanden er populærvestlandsfanden er populær
Standard

Sv: Vi skal kjøpe bil

Saab 9-5: få feil, sikker, bra rustbeskyttet, komfortabel, fornøyde eiere.
http://www.finn.no/finn/car/used/obj...nkode=27476954

Mazda 6 facelift: veldig få problemer, gode kjøreegenskaper, fin bil.
http://www.finn.no/finn/car/used/obj...nkode=27762168

Det kan også være verdt å ta en titt på litt eldre biler med så lav kmstand som mulig.

Ford Focus årgang 2004 (siste årgang av generasjon 1) er kjent for å være utrolig feilfri.
http://www.finn.no/finn/car/used/obj...nkode=27762168
Sleng på en takboks så har du nok bagasjeplass.


Renault Laguna 2 er beryktet på feilstatistikker. Men kvaliteten ble kraftig skjerpet på faceliftmodellen som kom i 2006. sakset fra www.honestjohn.co.uk : "QUALITY VASTLY IMPROVED FROM 2005 FACELIFT AND LAGUNAS SINCE THEN HAVE HAD LITTLE TROUBLE."
Denne er i praksis ubrukt, og jeg tviler på at driftskostnadene på denne er høyere enn på andre biler til samme pris som har gått opptil 5 ganger langt.
Sikkerheten og rustbeskyttelsen er ekstremt bra.
http://www.finn.no/finn/car/used/obj...nkode=26159943

Som Renaultentusiasiast ville jeg uten tvil gått for denne hvis jeg hadde opptil 150 000,- å rutte med. De ekstra 20 000 ville brukt på å installere Webasto fjernstyrt Pvarmer.


Sist redigert av vestlandsfanden : 16-04-11 kl 11:44.
vestlandsfanden er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:15.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no