Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Hvilke smakstilsteninger passer til hva?

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 23-10-06, 10:55   #1
Pio
Har ponny, ønsker høyhest
 
Pio sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 601
Pio er populærPio er populærPio er populærPio er populær
Spørsmål

Hvilke smakstilsteninger passer til hva?

Jeg har etterhvert fått veldig sansen på å lage mat, og synes det er morsomt å prøve spennende smaksvariasjoner.
Men når jeg skal smake til maten med feks krydder, urter, oljer så gjør jeg det alltid med litt skrekkblandet fryd: "Vil disse smakene passe sammen? Hva slags krydder er best til stekt fisk? Ken jeg bruke dette krydderet, og denne oljen sammen?"


Jeg har lyst til at vi i felleskap kunne laget en tråd over hvilke smakstilsetninger som passer til hva, hvilke variasjoner som går bra/ikke bra, og ellers generelle tips til hva dere har prøvd ut som har vært vellykket.

Pio er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-10-06, 11:25   #2
Gaia
villende
 
Gaia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 14.771
Blogginnlegg: 246
Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvilke smakstilsteninger passer til hva?

Jeg syns at de krydderblandingene man finner på butikken er en god pekepinn til hva som er godt til bestemte typer mat. Men her er uansett en kjapp oversikt over de krydderene jeg benytter oftest.

Lammekjøtt: hvitløk, rosmarin, timian, sort pepper, havsalt
Kylling: marineres ofte i en blanding av olje, dijonsennep, honning, hvitløk, estragon (som er godt til kylling og kalkun), salt og pepper
Tomatretter: ”provencekrydder” (oregano, basilikum, rosmarin, timian, merian), balsamicoeddik, honning, hvitløk
Laks og ørret: dill og/eller gressløk, sitronpepper og havsalt
Afrikansk biffgryte: ingefær, nellik, muskat, peppersymfoni, salt

Jeg bruker mye middelhavskrydder i matlagingen, dvs. oregano, basilikum, timian, merian, rosmarin og hvitløk, og syns dette er kryddere som passer godt sammen.
Honning er et utmerket søtningsmiddel istedenfor sukker og passer ypperlig i tomatretter.
Ekte havsalt og nykvernet pepper er et must.

Gaia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-10-06, 11:28   #3
cilen
re:designer
 
cilen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 4.103
cilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvilke smakstilsteninger passer til hva?

Opprinnelig lagt inn av Pio, her.

Hva slags krydder er best til stekt fisk?


Får begynne jeg da... Vi bruker mye sitronpepper til fisk! Det er kjempegodt både før steking, inni foliestekt, og på bordet etterpå. Sammen med rømme til ørret, (bakt i ovnen) er det knallgodt!

cilen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-10-06, 11:32   #4
cilen
re:designer
 
cilen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 4.103
cilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvilke smakstilsteninger passer til hva?

Biffkrydder fra Hindu på fløtekratinerte poteter!

cilen er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 02:09.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no