Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Stor prisforskjell på gaver til ungene

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 09-12-11, 12:56   #41
Olivia81
Aktiv
 
Olivia81 sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2010
Innlegg: 150
Olivia81 har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Stor prisforskjell på gaver til ungene

Jeg syns det er helt greit så lenge det jevner seg ut på sikt

Olivia81 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-12-11, 18:24   #42
Stjerneskuddet
Erfaren
 
Stjerneskuddet sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2011
Innlegg: 1.182
Stjerneskuddet er litt kulStjerneskuddet er litt kul
Standard

Sv: Stor prisforskjell på gaver til ungene

Jeg tenker ikke pris, det skjevdeler seg hele tiden. Eldstemann trenger noe hele tiden, mer arves ned til mellombror. Minsten har alt og trenger ingenting... Men jeg har begynt å tenke tanken på at mellomste må prioriteres litt mer. Har litt mer problemer med å gi de nødvendige ting i gave. Skjønner ikke hvorfor. Mellomste fikk dog sykkel til bursdag ifjor, likevel sliter jeg med at eldste får ski i julegave i år, for jeg har alltid kjøpt det ved siden av. Men dog brukt, i år blir det nytt. Antagelig frykter jeg hans reaksjon..alt han ønsker seg er snowboard, ps3, firhjuling, tv, pc...herlig alder. Mellomste får snowracer, det er kanskje ikke helt nødvendig, men noe han savnet ifjor... men får litt leker ved side av. Minste får leker, mye mer enn det var tenkt, men det ble litt sånn...

Jeg hadde nok kjøpt en ting ved siden av til storesøster, men det er meg da...

Stjerneskuddet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-12-11, 18:32   #43
mkj
Off the map.
 
mkj sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 14.130
Blogginnlegg: 10
mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

Sv: Stor prisforskjell på gaver til ungene

Det må jo være helt OK. Å kjøpe leker for samme sum som en seng koster virker litt tullete synes jeg. En annen gang så kan det være hans tur til en litt større litt nyttig gave.

__________________
røverunger 03 og 08
mkj er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-12-11, 18:33   #44
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Stor prisforskjell på gaver til ungene

Vi skjevdeler som regel. Det jevner seg ut etter hvert uansett. Ungene klager ikke. De vet at det aldri hadde blitt store gaver om vi hadde vært nødt til å gi alle gaver for samme beløp.

  Svar med sitat
Gammel 09-12-11, 18:34   #45
Darth
En, av to-tre
 
Darth sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2011
Innlegg: 5.085
Darth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt av
Standard

Sv: Stor prisforskjell på gaver til ungene

Hos oss får ofte minsten gaver av mindre verdi enn de to eldre søsknene. Ikke i år, men ganske mange ganger ellers. Jeg tror allikevel han kommer heldigst ut av totalpakken siden han arver langrennsski, slalåmutstyr, skøyter, flotte sykler og en hel haug med spill (og forsåvidt spillmaskiner) - og "frigjør" dermed gaveønskene sine til ting som el-gitar for veldig små barn, bittesmå trommesett etc. Vi snakker aldri om gavenes verdi, og jeg har inntrykk av at dette er noe ungene mine reflekterer veldig lite over (de er 11, 13 og 6 år gamle). Til jul må de skrive ei ønskeliste der det står minst fem ønsker - og så er de nærmest garantert å få minst ett av dem (og kanskje noe helt annet også). I år ønsker ikke eldsteman seg store ting - noen kule t-skjorter, nerde-tegneserier og et par spill - han får sikkert noe av det. Det blir nesten bare tullete hvis jeg skal kjøpe han noe ekstra stort bare fordi jeg vet at akkurat i år så får lillebroren en ganske stor gave? Til bursdagen sin så fikk han tross alt halvparten av en laptop (den andre halvparten sparte han til selv), og den kostet mye mer enn det lillebroren fikk i bursdagsgaven sin i år. I det lange løp så jevner det seg ut. Det siste i verden jeg vil ha er utakknemlige unger - det får holde at de er bortskjemte .

Darth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-12-11, 18:42   #46
Bluen
intro
 
Bluen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Innlegg: 31.870
Blogginnlegg: 388
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Stor prisforskjell på gaver til ungene

Opprinnelig lagt inn av Værdama, her.

Hos oss hadde nok seng blitt mer "nødvendighetsting" og her hadde nok søster blitt misunnelig på bror sine skøyter og lego.. Vi kjøper nødvendighetsting utenom, og små gaver til jul som bare skal være gøy.

Samme her - hvis barnet hadde trengt ny seng, ville jeg nok ikke gitt det som julegave. I dette tilfellet ville jeg, som flere nevner, i alle fall gitt en liten gave (leke?) ved siden av sengebildet.

__________________
Høstbarn 06 og 08
"Still there’s a light i hold before me
You’re the measure of my dreams
"
Bluen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-12-11, 18:56   #47
millact
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 51.502
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Stor prisforskjell på gaver til ungene

Opprinnelig lagt inn av Elinblu, her.

Samme her - hvis barnet hadde trengt ny seng, ville jeg nok ikke gitt det som julegave. I dette tilfellet ville jeg, som flere nevner, i alle fall gitt en liten gave (leke?) ved siden av sengebildet.

Jeg kunne fint gitt slike ting i julegave. Mine barn har fått dundyne, pute, sengetøy, skiutstyr, akebrett og skøyter i julegave og har likt det godt. De får ikke masse leker til jul, men de er alltid fornøyde likevel. Tror uansett at mange jenter på snart 7 ikke leker så mye, min gjør i alle fall ikke det. Nå får hun legohus til jul i år, hun bygger mye lego, men hadde hun ikke hatt den interessen så vet jeg jammen ikke hva hun skulle fått.

__________________
05 og 08
millact er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-12-11, 19:40   #48
Bluen
intro
 
Bluen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Innlegg: 31.870
Blogginnlegg: 388
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Stor prisforskjell på gaver til ungene

Opprinnelig lagt inn av millact, her.

Jeg kunne fint gitt slike ting i julegave. Mine barn har fått dundyne, pute, sengetøy, skiutstyr, akebrett og skøyter i julegave og har likt det godt.

Skiutstyr, akebrett og skøyter - absolutt, og morsomt sengetøy, men "nødvendige" møbler tror jeg ikke vi ville gitt som (eneste) gave. Mulig jeg må tygge litt på dette.

__________________
Høstbarn 06 og 08
"Still there’s a light i hold before me
You’re the measure of my dreams
"
Bluen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-12-11, 19:45   #49
rine
Halloen!
 
rine sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 20.376
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Stor prisforskjell på gaver til ungene

Jeg synes det avhenger av hvor mange leker barnet får utenom. Jeg ville nok ikke gitt en seng hvis barnet fikk et par sokker og en bok utenom, (det burde holde, I know, men vi snakker Norge 2011) men dersom det var fullt opp av lego og andre leker utenom, kunne jeg sikkert gitt en seng.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-12-11, 19:56   #50
Dansma
Superduperaktiv
 
Dansma sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 770
Dansma er litt kulDansma er litt kul
Standard

Sv: Stor prisforskjell på gaver til ungene

Helt greit syns jeg.
Det vil sikkert jevne seg ut i det lange løp.

Dansma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-12-11, 20:31   #51
millact
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 51.502
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Stor prisforskjell på gaver til ungene

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Jeg synes det avhenger av hvor mange leker barnet får utenom. Jeg ville nok ikke gitt en seng hvis barnet fikk et par sokker og en bok utenom, (det burde holde, I know, men vi snakker Norge 2011) men dersom det var fullt opp av lego og andre leker utenom, kunne jeg sikkert gitt en seng.

Jeg tror nok at de fleste norske barn har mer enn nok leker uansett.

__________________
05 og 08
millact er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-12-11, 20:32   #52
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 41.033
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Stor prisforskjell på gaver til ungene

Jeg har tidligere hatt tråd om hvorvidt seng var en grei gave. Og da sa det overveldende flertallet ja.

Snuppa kommer ikke til å få noe særlig leker til jul. Av den enkle grunn at hun ikke leker med leker, og det vet alle som skal kjøpe presang til henne.

Sånn for å gi henne noe konkret til jul, så antar jeg at det blir sengetøy. Selv om hun bare er 6 (snart 7) år, så er hun rar nok til å synes at det er stas.

Hun får en knall rosa sofa til bursdagen i januar. Det er jeg bombesikker på at blir en presang som slår an.

__________________
Snuppa 05, Knerten 07
Tjorven er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-12-11, 20:55   #53
Bluen
intro
 
Bluen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Innlegg: 31.870
Blogginnlegg: 388
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Stor prisforskjell på gaver til ungene

Det trenger ikke være leker, tenker jeg, men noe barnet synes er morsomt: bøker, puslespill, musikk, andre spill, smykker eller hva det måtte være - ting som ikke først og fremst er praktiske. Hvis hun ønsker seg sengetøy, er det jo ingenting som er bedre. Og rosa sofa eller saccosekk synes jeg blir noe litt annet; det er på et vis ikke så nødvendig som en seng. Det er sikkert jeg som er på bærtur her.

Når barna begynner på skolen og trenger pult, vil de neppe få det i bursdagsgave av oss. Seng stiller litt i samme klassen (men så kjøper vi jo også billigste sort på Ikea, da).

__________________
Høstbarn 06 og 08
"Still there’s a light i hold before me
You’re the measure of my dreams
"
Bluen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-12-11, 20:58   #54
millact
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 51.502
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Stor prisforskjell på gaver til ungene

Opprinnelig lagt inn av Tjorven, her.

Jeg har tidligere hatt tråd om hvorvidt seng var en grei gave. Og da sa det overveldende flertallet ja.

Snuppa kommer ikke til å få noe særlig leker til jul. Av den enkle grunn at hun ikke leker med leker, og det vet alle som skal kjøpe presang til henne.

Sånn for å gi henne noe konkret til jul, så antar jeg at det blir sengetøy. Selv om hun bare er 6 (snart 7) år, så er hun rar nok til å synes at det er stas.

Hun får en knall rosa sofa til bursdagen i januar. Det er jeg bombesikker på at blir en presang som slår an.

Min er nokså lik din datter, Tjorven, jevngammel og leker også lite. Da ser jeg ikke vitsen med masse leker altså! Hun får som sagt legohus, ellers vet jeg det er diverse bøker, lydbok og koffert. Tviler på det er noe særlig mer leker egentlig, for resten av familien pleier ikke å gi det. Jeg vet hun likevel blir veldig, veldig fornøyd.

__________________
05 og 08
millact er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-12-11, 20:59   #55
millact
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 51.502
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Stor prisforskjell på gaver til ungene

Opprinnelig lagt inn av Tjorven, her.


Sånn for å gi henne noe konkret til jul, så antar jeg at det blir sengetøy. Selv om hun bare er 6 (snart 7) år, så er hun rar nok til å synes at det er stas.

Det fikk min i fjor, veldig populært!

__________________
05 og 08
millact er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-12-11, 20:59   #56
mkj
Off the map.
 
mkj sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 14.130
Blogginnlegg: 10
mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

Sv: Stor prisforskjell på gaver til ungene

Opprinnelig lagt inn av Tjorven, her.

Jeg har tidligere hatt tråd om hvorvidt seng var en grei gave. Og da sa det overveldende flertallet ja.

Snuppa kommer ikke til å få noe særlig leker til jul. Av den enkle grunn at hun ikke leker med leker, og det vet alle som skal kjøpe presang til henne.

Sånn for å gi henne noe konkret til jul, så antar jeg at det blir sengetøy. Selv om hun bare er 6 (snart 7) år, så er hun rar nok til å synes at det er stas.

Hun får en knall rosa sofa til bursdagen i januar. Det er jeg bombesikker på at blir en presang som slår an.

Jeg har jo ei som ligner litt på din i så måte, og jeg kjøper heller ikke leker til henne. Det er virkelig ingen vits. Det går i bøker, klær, sportsutstyr, og det kunne veldig godt ha vært noe til rommet hvis vi hadde hatt bruk for det.

Dette blir helt suverent, ingen grunn til å kjøpe til noen ting heller. Det er jo ikke sånn at unger får EN gave. De får jo som regel alt for mange uansett.

__________________
røverunger 03 og 08
mkj er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-12-11, 21:24   #57
Cuyahoga
etterpåklokest
 
Cuyahoga sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Innlegg: 7.867
Blogginnlegg: 179
Cuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt av
Standard

Sv: Stor prisforskjell på gaver til ungene

Jeg synes heller ikke det er noe problem at søsken får gaver av forskjellig verdi, sånn i utgangspunktet. De får det mine også.

Men jeg synes samtidig at det kommer litt an på også, det er ikke like greit om f.eks den eldste alltid får nye og kanskje dyre gaver og ting, mens nummer to alltid får arve etter eldste og får enklere gaver fordi "hun har det hun trenger".

Cuyahoga er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-12-11, 21:41   #58
millact
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 51.502
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Stor prisforskjell på gaver til ungene

Opprinnelig lagt inn av Cuyahoga, her.

Men jeg synes samtidig at det kommer litt an på også, det er ikke like greit om f.eks den eldste alltid får nye og kanskje dyre gaver og ting, mens nummer to alltid får arve etter eldste og får enklere gaver fordi "hun har det hun trenger".

Det er jeg veldig enig i, og det tror jeg det er litt viktig å være litt bevisst på, at yngste faktisk også må få litt nytt i ny og ne.

__________________
05 og 08
millact er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-12-11, 23:19   #59
juliette
Aktiv
 
Medlem siden: Sep 2011
Innlegg: 129
juliette har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Stor prisforskjell på gaver til ungene

Opprinnelig lagt inn av Input, her.

Jeg hadde ikke "klart det", men jeg er helt tullete når det gjelder sånt pga. min egen oppvekst, så jeg synes egentlig det er veldig greit.

Signerer.

Huff, jeg setter inn penger på konto om forskjellen blir stor
Selv om det er helt idiotisk klarer jeg ikke la vær

__________________
06, 08 og 11
juliette er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-12-11, 10:28   #60
vixen
Bør lage seg en tittel selv
 
vixen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Nordmøre
Innlegg: 8.628
Blogginnlegg: 8
vixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Stor prisforskjell på gaver til ungene

Jeg husker jeg ønsket meg nattbord da jeg fikk mitt eget rom. Var vel ti år kanskje og ting til mitt nye rom var veldig veldig stas. Et nytt oppusset rom bare for meg lizm. Jeg fikk seng et år jeg også. Ønsket meg en sånn lutet skuvseng som var så populære da jeg var mindre. Jeg synes sånt kan være veldig fine gaver jeg. Jeg synes heller ikke at det må være likt i pengeverdi hvert år. Svigermor handler etter den metoden uansett og det er greit nok, men jeg synes det er greit at man bytter på litt etter behov.

vixen er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:00.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no