Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Gremlis reise- og fremmedspråkforum

Bilferie i Europa?

Gremlis reise- og fremmedspråkforum Forum for diskusjon av reiser, reisemål, og fremmedspråk.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 07-07-07, 20:06   #1
Helle
Har glorien til vask.
 
Helle sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 1.696
Helle imponerer mange og er sikkert smartHelle imponerer mange og er sikkert smartHelle imponerer mange og er sikkert smartHelle imponerer mange og er sikkert smartHelle imponerer mange og er sikkert smartHelle imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Bilferie i Europa?

Vi tenkte å reise (med bil) til vår greske familie til Thessaloniki i Hellas, men siden vi reiser med barn tenkte vi å ta det som en koselig tur liksom. Noen som har erfaringer og anbefalinger osv?? Barna er 2 og 6 år.

Helle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-07-07, 20:14   #2
Guava
Bør lage seg en tittel selv
 
Guava sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.729
Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bilferie i Europa?

Hvor lang tid skal dere bruke?

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-07-07, 20:21   #3
Helle
Har glorien til vask.
 
Helle sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 1.696
Helle imponerer mange og er sikkert smartHelle imponerer mange og er sikkert smartHelle imponerer mange og er sikkert smartHelle imponerer mange og er sikkert smartHelle imponerer mange og er sikkert smartHelle imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Bilferie i Europa?

Har ikke peiling. Spiller ingen rolle bare vi er hjemme igjen 29. august...

Helle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-07-07, 20:24   #4
Helle
Har glorien til vask.
 
Helle sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 1.696
Helle imponerer mange og er sikkert smartHelle imponerer mange og er sikkert smartHelle imponerer mange og er sikkert smartHelle imponerer mange og er sikkert smartHelle imponerer mange og er sikkert smartHelle imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Bilferie i Europa?

Øh, jeg mente 29. juli. Tenke å reise på mandag.

Helle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-07-07, 21:08   #5
Guava
Bør lage seg en tittel selv
 
Guava sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.729
Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bilferie i Europa?

Hva som er lurt avhenger jo veldig av hvor mange dager dere tenker å bruke på reisen nedover.
Er ungene vant med å kjøre lange strekninger?

Hadde jeg kjørt bil til Hellas hadde jeg reist Oslo Hirtshals den ene veien og Kiel Oslo andre veien.. hvis dere bor i Osloområdet da.. Fra vestlandet hadde jeg valgt Stavanger/Kr.sand- Hirtshals.

Berlin, Praha, Wien, Zagreb, Kroatiakysten osv.. en vei..
Ferge til Italia, Roma, Venezia, alpene, Bodensjøen, Strassbourgh, Koblenz (Rhin/Moseldalen), Soltau (Heide Park), Kiel... på returen.

Det var min umiddelbare tanke.

Et tips til overnatting er www.etaphotels.com og søsterkjeden Formule1 hoteller. Du finner link til dem på www.accorhotels.com

Dette er kjedelige hoteller, men er greie som overnattingssteder på dager hvor man har kjørt langt og ikke har behov for vakkert hotell og mye fancy tilbehør.

Invester i gode reisehåndbøker. De er gull verd. Reisehåndbøker kan også kjøpes underveis. Turistinformasjon på stedene dere kommer til er gull verd også i forhold til å finne overnatting.

Jeg har ikke kjørt så langt som til Hellas noen gang, men vi har kjørt til Alpene/Frankrike/Tyskland.

Er dere avhengig av ferger er det lurt å bestille på forhånd der dere kan.
Det er også lurt å betale litt ekstra for parkering for å få bevoktede plasser enkelte steder. Ikke la viktige ting ligge i bilen!

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-07-07, 21:18   #6
Michelle
X First Lady
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.452
Michelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt av
Standard

Sv: Bilferie i Europa?

Høres langt ut å kjøre. Det må vel gå endel dager til bare kjøring? Men dere har nok tenkt godt igjennom dette.
Jobbet forresten på Halkidiki ca 2 timers kjøretur fra Thessaloniki. Var også mye i Thessaloniki.
Mange fine, frodige områder i Nord Hellas.
Håper dere får en fin tur og et flott opphold.

Michelle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-07-07, 21:33   #7
liefje
Musk
 
liefje sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 7.424
liefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Bilferie i Europa?

Opprinnelig lagt inn av Malaika, her.

Vi tenkte å reise (med bil) til vår greske familie til Thessaloniki i Hellas, men siden vi reiser med barn tenkte vi å ta det som en koselig tur liksom. Noen som har erfaringer og anbefalinger osv?? Barna er 2 og 6 år.

Sorry men jeg synes ikke at dette höres ikke ut som en saerlig koselig tur uansett hvilken rute dere velger. Det er rett og slett for mye kjöring, synes jeg, siden dere reiser med barn.

Jeg saa at det iflg. via Michelin som er et reiseruteberegningsprogram som vi benytter er ca. 32 timers kjöring en vei fra Oslo (selvsagt avhengig av type bil og hastighet, men dette er det gjennomsnittet programmet beregner og det er type kjöre paa uten saerlig stopping). Med barn paa 2 og 6 aar, ville jeg ikke satset paa mer enn 4-5 timers slik kjöring per dag og hatt bra med stopp i tillegg. Ellers er det veldig lite göy for barna i alle fall. Om de naa ikke er helt forskjellige fra min sönn. Dette vil si at dere trenger 8 dager for aa komme seg ned dit og like mange dager opp igjen. Da har dere igjen 8 dager til aa vaere der nede. Alternativet er at dere velger aa "kjöre paa" og ha bare kjöredager med 8 timers kjöring hver dag. Det er selvsagt mulig, men fire av disse paa rad hver vei höres ikke saerlig forlokkende ut. Da ville jeg i det minste lagt inn hviledager (for baade barn og voksne) innimellom, noe som igjen förer til at dere er oppe i veldig mange dagers reise. Et annet alternativ er at dere benytter dere av saa mye baater (Kielfergen) og biltog (vet det er et gjennom hele Tyskland, men aner ikke mer om dette) som mulig. Det er imidlertid baade dyrt og tidkrevende, dog mindre anstrengende enn aa kjöre selv.

Hvis dere regner sammen kostnader for reisen og overnatting underveis, er jeg helt sikker paa at en flytur blir mye billigere. Jeg anbefaler dette.

liefje er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 07-07-07, 22:05   #8
Michelle
X First Lady
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.452
Michelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt av
Standard

Sv: Bilferie i Europa?

Opprinnelig lagt inn av liefje, her.

Hvis dere regner sammen kostnader for reisen og overnatting underveis, er jeg helt sikker paa at en flytur blir mye billigere. Jeg anbefaler dette.

Det har du nok helt rett i. Er jo endel reiseselskaper som holder til der og jeg regner med at det er å få fly/uspes billetter til en billig penge.
Den tiden det tar på å kjøre nedover kan dere jo bruke på å være dernede.

Michelle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-07-07, 22:26   #9
cora
både her og der
 
cora sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 5.834
Blogginnlegg: 32
cora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Bilferie i Europa?

Vi brukte fire dager fra Oslo til Sør-Frankrike, og noe særlig lengre kunne vi ikke ha kjørt med små barn.

Forresten vil jeg anbefale ferga fra Gøteborg til Kiel.

cora er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-07-07, 22:31   #10
liefje
Musk
 
liefje sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 7.424
liefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Bilferie i Europa?

Opprinnelig lagt inn av cora, her.

Vi brukte fire dager fra Oslo til Sør-Frankrike, og noe særlig lengre kunne vi ikke ha kjørt med små barn.

Forresten vil jeg anbefale ferga fra Gøteborg til Kiel.

Det var det som var mitt poeng. Og det er jo betydelig lenger til Hellas enn til Sör-Frankrike.

liefje er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 07-07-07, 22:41   #11
Guava
Bør lage seg en tittel selv
 
Guava sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.729
Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bilferie i Europa?

Jeg synes ikke det høres ille ut med 32 times biltur en vei med barn når man har muligheter til overnattinger og å ta ting litt på sparket. Det eneste jeg har kvaler med i forhold til lang bilkjøring er all eksosen som slippes ut.

Hvis ungene hater bilkjøring er det selvsagt noe annet.

Mine unger liker å reise langt med bil og jeg tror ikke det hadde vært noe problem for oss å gjennomføre en slik tur.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-07-07, 06:54   #12
Señora
Bør lage seg en tittel selv
 
Señora sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.712
Señora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Bilferie i Europa?

Denne turen hadde jeg ikke gjennomført og sier meg enig med Liefje.

Jeg husker med gru da jeg var 9 og 11 år hvor vi kjørte til Nord-Italia med foreldrene våre. Jeg sa den gang at jeg ALDRI skulle utsette mine barn for noe slikt, hvilket jeg aldri kommer til å gjøre. Vi brukte 5 dager ned den gangen.

Señora er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-07-07, 07:18   #13
Helle
Har glorien til vask.
 
Helle sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 1.696
Helle imponerer mange og er sikkert smartHelle imponerer mange og er sikkert smartHelle imponerer mange og er sikkert smartHelle imponerer mange og er sikkert smartHelle imponerer mange og er sikkert smartHelle imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Bilferie i Europa?

Nei, nei, vi kommer nå til å reise uansett, så det er egentlig ikke noe å diskutere. Det jeg var ute etter var tips til turen, ikke om vi skulle reise eller ikke.

Tusen takk for tipsene Hattifnatten! Og takk for tips om ferge fra Gøteborg til Kiel, den kommer vi til å benytte oss av. Tipset om biltog var også veldig bra. Kommer muligens til å benytte oss av det også hvis det er ledig plass.

Helle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-07-07, 09:49   #14
gullet
stille
 
gullet sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Tønsberg
Innlegg: 10.937
gullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bilferie i Europa?

Opprinnelig lagt inn av Malaika, her.

Nei, nei, vi kommer nå til å reise uansett, så det er egentlig ikke noe å diskutere. Det jeg var ute etter var tips til turen, ikke om vi skulle reise eller ikke.

Tusen takk for tipsene Hattifnatten! Og takk for tips om ferge fra Gøteborg til Kiel, den kommer vi til å benytte oss av. Tipset om biltog var også veldig bra. Kommer muligens til å benytte oss av det også hvis det er ledig plass.

Det kan også være lurt å sjekke overnattingsteder før dere drar. Det er mye smålugubert og guffent nedover :grøss:

Jeg har kjørt til Gardasjøen med en 6-åring som var glad i å kjøre bil. Turen var fantastisk, men det ble soving på mange rare steder og LaTrattoria i La Quercia var en kjempeskuffelse.
Beregn god tid.

God tur!

gullet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-07-07, 12:00   #15
Azi
Come what may...
 
Azi sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 7.216
Blogginnlegg: 40
Azi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Bilferie i Europa?

Jeg reiste ofte som barn med foreldrene mine på biltur rundt om kring Europa. Det var det kjekeste jeg og søsteren min viste.

Og vi har ofte kjørt med barna rundt langturer i forskjellige land og det har gått helt fint.

Imorgen skal vi (Jeg og mannen og 3 barna) kjøre til Gøteborg og ta båten til Kiel og vi har 4 dager på oss for å komme oss ned til Paris og skal være i Paris i 9 dager. Og da har vi 3 dager på oss for å komme oss til Danmark på vei hjem igjen da.

Vi gleder oss masse og hadde først planlagt å være i Hamburg for å gå til dyreparken, men siden det er drittvær så tar vi ting på sparket.

Kos dere masse på turen til Hellas. Og God tur det kommer til å gå så bra så og det kommer til å bli kjempe gøy for barna!

Azi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-07-07, 16:40   #16
Helle
Har glorien til vask.
 
Helle sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 1.696
Helle imponerer mange og er sikkert smartHelle imponerer mange og er sikkert smartHelle imponerer mange og er sikkert smartHelle imponerer mange og er sikkert smartHelle imponerer mange og er sikkert smartHelle imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Bilferie i Europa?

Vi skal også ta båt fra Gøteborg til Kiel i morgen! Den går 1930 eller noe sånt tror jeg...

Helle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-07-07, 16:48   #17
liefje
Musk
 
liefje sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 7.424
liefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Bilferie i Europa?

Beklager hvis jeg har svart paa noe du ikke spurte om, men jeg oppfattet ikke "tenkte aa reise", "tenkte aa ta det som en koselig tur, liksom" og spörsmaal etter erfaringer og anbefalinger som om du var fast bestemt paa aa gjennomföre turen og at du ikke var aapen for innspill paa alternativer. Selv hadde jeg blitt veldig glad for aa höre ting som evt. fikk meg til aa forandre mening om selve turen ogsaa, men vi er kanskje ulike der.

God tur!

liefje er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 09-07-07, 22:13   #18
Elin
Bør lage seg en tittel selv
 
Elin sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
Innlegg: 6.489
Elin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Bilferie i Europa?

Opprinnelig lagt inn av Malaika, her.

Øh, jeg mente 29. juli. Tenke å reise på mandag.

Wow, det er sprekt gjort å kjøre så langt på såpass kort tid....

__________________
"Eleganse er ikke et privilegium for de som nettopp har trådt ut av ungdommen, men derimot for kvinner som allerede har tatt kontroll over fremtiden sin."
Elin er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 20:35.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no