Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Jeg ammer min 7-åring!

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 23-10-06, 13:13   #221
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.322
Blogginnlegg: 1262
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Jeg ammer min 7-åring!

Opprinnelig lagt inn av ingrid-lille, her.

Men dersom en ekkel gammmel gubbe hadde stått på stranda og befølt min jente på sju år på brystene hennes (ja, selv om hun er aldri så lite utviklet) hadde jeg blitt rasende illsint. For DET er ovegrep/incest i mine øyne. (kanskje ikke incest i ordets riktige forstand? )


Selvfølgelig.

Men at en mor gir sitt barn mat med brystene blir jo en helt annen sak. Det er jo den opprinnelige meningen med disse kroppsdelene, ikke den mediekonstruerte, seksuelle meningen med de.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-10-06, 13:14   #222
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.162
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Jeg ammer min 7-åring!

Opprinnelig lagt inn av ingrid-lille, her.

Men dersom en ekkel gammmel gubbe hadde stått på stranda og befølt min jente på sju år på brystene hennes (ja, selv om hun er aldri så lite utviklet) hadde jeg blitt rasende illsint. For DET er ovegrep/incest i mine øyne. (kanskje ikke incest i ordets riktige forstand? )

Eh?

Jeg forstår ikke helt sammenligningen? Eller, jeg skal ikke være vanskelig: Ja, jeg vet at brystene også er en svært erotisk del av kroppen, og det å stimulere brystvortene en del av seksuallivet til mange. Men for meg er dette en kroppsdel som VIRKELIG har to helt separate funksjoner, som jeg fint klarer å skille fra hverandre! Akkurat som jeg klarer å skille at mannens penis brukes både til å tisse med og til helt andre ting...

Så jeg blir ganske opprørt av at man kaller amming en incestuøs handling! Da burde det jo være det for de små barna også?

Men jeg er altså enig i at amming er en veldig kroppslig nær ting som antagelig hører til den perioden av livet med en veldig sterk morsbinding. Frem til "selvstendighetsperioden" begynner/er i gang/er over.

Men incest???

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-10-06, 13:17   #223
Myrsnipa
Pen. Så det så.
 
Myrsnipa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.525
Myrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Jeg ammer min 7-åring!

Opprinnelig lagt inn av alfaCharlie, her.

Selvfølgelig.

Men at en mor gir sitt barn mat med brystene blir jo en helt annen sak. Det er jo den opprinnelige meningen med disse kroppsdelene, ikke den mediekonstruerte, seksuelle meningen med de.

Hiver meg inn bare akkurat her for å spørre om du mener seriøst at brystene ikke har en naturlig seksuell funksjon? At den seksuelle funksjonen er medieskapt?

__________________
Whatever Your Mind Can Conceive, and Believe, the Mind can Achieve- Napoleon Hill
Myrsnipa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-10-06, 13:21   #224
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.322
Blogginnlegg: 1262
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Jeg ammer min 7-åring!

Opprinnelig lagt inn av Myrsnipa, her.

Hiver meg inn bare akkurat her for å spørre om du mener seriøst at brystene ikke har en naturlig seksuell funksjon? At den seksuelle funksjonen er medieskapt?

Nei, såklart mener jeg ikke det. Men jeg mener at bryster får en eksponering uten like i medier, og at de blir oppfattet som kjønnsorgan. At de er en del av sexlivet som alle andre forskjeller mellom menn og kvinner er jo naturlig, men at deres seksuelle oppdrag er underordnet!

Deres hovedfunksjon er jo tross alt å lage mat.

(skylder dårlige formuleringer på influensavatthodet)

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-10-06, 13:38   #225
Ingrid-lille
Dramaqueen
 
Ingrid-lille sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Nordens Paris
Innlegg: 1.402
Ingrid-lille imponerer mange og er sikkert smartIngrid-lille imponerer mange og er sikkert smartIngrid-lille imponerer mange og er sikkert smartIngrid-lille imponerer mange og er sikkert smartIngrid-lille imponerer mange og er sikkert smartIngrid-lille imponerer mange og er sikkert smartIngrid-lille imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Jeg ammer min 7-åring!

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Eh?

Jeg forstår ikke helt sammenligningen? Eller, jeg skal ikke være vanskelig: Ja, jeg vet at brystene også er en svært erotisk del av kroppen, og det å stimulere brystvortene en del av seksuallivet til mange. Men for meg er dette en kroppsdel som VIRKELIG har to helt separate funksjoner, som jeg fint klarer å skille fra hverandre! Akkurat som jeg klarer å skille at mannens penis brukes både til å tisse med og til helt andre ting...

Så jeg blir ganske opprørt av at man kaller amming en incestuøs handling! Da burde det jo være det for de små barna også?

Men jeg er altså enig i at amming er en veldig kroppslig nær ting som antagelig hører til den perioden av livet med en veldig sterk morsbinding. Frem til "selvstendighetsperioden" begynner/er i gang/er over.

Men incest???

Jeg har ikke ønsket å fremstille amming som incest. Det mener jeg ikke det er. Jeg bare ønsket å plukke på et innlegg om at bryster kun var ment som mat-stasjon, for DET er jeg sterkt uenig i. Bryster kan også være noe seksuelt..

Ingrid-lille er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-10-06, 13:41   #226
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.322
Blogginnlegg: 1262
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Jeg ammer min 7-åring!

Opprinnelig lagt inn av ingrid-lille, her.

Jeg har ikke ønsket å fremstille amming som incest. Det mener jeg ikke det er. Jeg bare ønsket å plukke på et innlegg om at bryster kun var ment som mat-stasjon, for DET er jeg sterkt uenig i. Bryster kan også være noe seksuelt..


Jeg skrev ikke at de kun var ment som matstasjon, jeg skrev at de ikke er kjønnsorgan. For det er de ikke.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-10-06, 13:41   #227
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.162
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Jeg ammer min 7-åring!

Opprinnelig lagt inn av ingrid-lille, her.

Jeg har ikke ønsket å fremstille amming som incest. Det mener jeg ikke det er. Jeg bare ønsket å plukke på et innlegg om at bryster kun var ment som mat-stasjon, for DET er jeg sterkt uenig i. Bryster kan også være noe seksuelt..

Ja, der er jeg jo enig. Men for meg er det 100% naturlig å skille de to funksjonene. Ellers så hadde jeg aldri klart å amme en baby heller! :urk:

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-10-06, 13:43   #228
him
Leser
 
him sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.491
Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Jeg ammer min 7-åring!

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Så jeg blir ganske opprørt av at man kaller amming en incestuøs handling! Da burde det jo være det for de små barna også?

Jeg mener at om en handling er et seksuelt overgrep eller ikke er avhengig av hvordan den svakeste parten opplever relasjonen. Teknisk sett er det ikke noen forskjell på voldtekt, sex og elskov. Det vil derimot oppleves helt forskjellig.

På samme måte er det med seksuelle overgrep. En mor som ammer barnet sitt kan godt oppleve en seksuell lystfølelse ved diingen (og det er det en del som gjør) uten at det er incest. På samme måte som en mann kan få ereksjon av å ha et barn i fanget - det er heller ikke et seksuelt overgrep. Det blir først et seksuelt overgrep hvis barnet ikke ønsker denne kontakten.

Opprinnelig lagt inn av Polyanna

Men incest???

Jeg mener at incest handler først og fremst om å ikke kjenne igjen andre mennesker sine grenser og derfor trampe over dem. Jeg mener også at det handler om å ikke kunne sette seg inn i barnet sitt ståsted (ref. Tor Erling Staff som mener at barn kan ha stor glede av seksuell omgang med voksne.)

Amming kan selvfølgelig være et overgrep mot barnet. På samme måte som det å aldri kunne låse baderomsdøren kan være det. På samme måten som det å intimvaske barnet "for lenge" kan være det. Så hvor går grensen? Grensen går etter min mening der barna setter den.

Jeg tror mange med små barn har vanskelig for å innse at barna etterhvert ønsker en avstand til foreldrene. Men de gjør det.

__________________
"The further a society drifts from the truth, the more it will hate those that speak it." - George Orwell
him er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-10-06, 13:49   #229
Claire
Sær og kresen
 
Claire sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 5.587
Claire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Jeg ammer min 7-åring!

Opprinnelig lagt inn av him, her.

Grensen går etter min mening der barna setter den.

Jeg tror mange med små barn har vanskelig for å innse at barna etterhvert ønsker en avstand til foreldrene. Men de gjør det.

Jeg er veldig enig med deg, him. Det eneste jeg har å innvende er vel at ansvaret for å sette grenser for intimsfære ikke må legges på barnet alene. Det er foreldrenes hovedansvar, og grensene blir til i samspillet mellom barns signaler og voksnes evne til å lese dem.

__________________
You don't have to be black to sing the blues
From what I gather all you got to be is blue
(Joan Baez)
Claire er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-10-06, 10:29   #230
Lisa
anglofil
 
Lisa sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 6.589
Lisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Jeg ammer min 7-åring!

Jeg ble litt overasket over min egen reaksjon da jeg så programmet. Den 7 åring som lå i senga og forsynte seg av bryst syntes jeg faktisk grenset til å være motbydelig og det er det ikke lett for meg å innrømme….. men incest??? Nei, men hjelpes for en familie, greit å være alternativ men et sted går grensen …

Selv ammet jeg lillemor til hun var 2 år. For min del skulle jeg gjerne ha ammet henne lenger men ble, dessverre, ganske så opphengt i hva alle sa og mente etter hvert. Jeg er sikker på at hun helt naturlig ville ha avvent seg selv rett etter 2 års alder og er enig i den kommentaren om at denne selvpålagte grensen mange ser ut til å sette ved 2 år bør økes til 3 år.

Jeg må forresten legge til en litt morsom historie. Vi hadde venner på besøk fra London for et par uker siden og var da ute og spiste lunsj på Mecca på en ukedag. (For de som ikke kjenner Mecca så er det et veldig populært barnevennlig spisested her i Oslo) Dette ble en litt sjokkartet opplevelse for disse og min kjære venn X (bless him, forholdsvis strengt katolsk oppdratt mann) klarte faktisk ikke spise maten sin! Det ble jo litt pinlig etter hvert men da vi snakket om det etterpå sa de at de følte seg ille berørt over å reagere på den måten men forklarte og unnskyldte det med at det bare var så totalt uvant for dem å se så mange ammende mødre på et spisested ”where other people are meant to enjoy their meal”

Lisa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-10-06, 10:36   #231
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.322
Blogginnlegg: 1262
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Jeg ammer min 7-åring!

Kanskje jeg var en av de som "sjokkerte" på mecca?

Har også fått høre at "det ekleste som finnes" er mødre som ammer på kafeen på IKEA.

I og for seg et tema som er mer aktuelt å diskutere enn 7-åringer som blir ammet.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-10-06, 12:12   #232
Alfa
Dukkar plutseleg opp ...
 
Alfa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 4.374
Alfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Jeg ammer min 7-åring!

Det som gjorde vondast i mitt hjerte i løpet av "dokumentaren" var då søstra til denne 7- åringen uttalte at ho følte seg utanfor og sint fordi mora og 7-åringen hadde desse amme-stundene i skjul, og ho fekk ikkje delta i "samværet".

Alfa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-10-06, 14:39   #233
Elin
Bør lage seg en tittel selv
 
Elin sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
Innlegg: 6.489
Elin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Jeg ammer min 7-åring!

Opprinnelig lagt inn av Alfa, her.

Det som gjorde vondast i mitt hjerte i løpet av "dokumentaren" var då søstra til denne 7- åringen uttalte at ho følte seg utanfor og sint fordi mora og 7-åringen hadde desse amme-stundene i skjul, og ho fekk ikkje delta i "samværet".

Og hvorfor i all verden hadde de amme-stundene i skjul??? Det virker jo noe spesiellt synes jeg.

Uansett hvor lang denne tråden blir, så står jeg ved mitt om at en 7-åring som ammes er ikke normalt dessuten er det helt unødvendig på både ernæringsmessige og sosiale måter ellers.
Vel og bra at man er for at det skal være en "naturlig avvenning" og at de fleste dermed slutter av seg selv når de er en 2-3 år. For meg var det helt naturlig å slutte med ammingen da den ikke lyktes og når ikke jentungen min var fornøyd før hun var mett så var det å slutte absolutt ikke vanskelig, og jeg har ingen som helst kvaler fordi jeg sluttet.

__________________
"Eleganse er ikke et privilegium for de som nettopp har trådt ut av ungdommen, men derimot for kvinner som allerede har tatt kontroll over fremtiden sin."
Elin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-10-06, 14:43   #234
Vimsen
"De"
 
Vimsen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.520
Blogginnlegg: 4
Vimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt av
Standard

Sv: Jeg ammer min 7-åring!

Opprinnelig lagt inn av Elin, her.

Og hvorfor i all verden hadde de amme-stundene i skjul??? Det virker jo noe spesiellt synes jeg.

Uansett hvor lang denne tråden blir, så står jeg ved mitt om at en 7-åring som ammes er ikke normalt dessuten er det helt unødvendig på både ernæringsmessige og sosiale måter ellers.
Vel og bra at man er for at det skal være en "naturlig avvenning" og at de fleste dermed slutter av seg selv når de er en 2-3 år. For meg var det helt naturlig å slutte med ammingen da den ikke lyktes og når ikke jentungen min var fornøyd før hun var mett så var det å slutte absolutt ikke vanskelig, og jeg har ingen som helst kvaler fordi jeg sluttet.

Man er forskjellige.

__________________
Effektivitet er intelligent latskap.
Vimsen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-10-06, 14:49   #235
Skremmern
Ringskrømt
 
Skremmern sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Øst
Innlegg: 20.273
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Jeg ammer min 7-åring!

Opprinnelig lagt inn av Vimsen, her.

Man er forskjellige.

Heldigvis!

Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-10-06, 14:58   #236
Magica
søt
 
Magica sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 12.139
Magica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt av
Standard

Sv: Jeg ammer min 7-åring!

Vet ikke om dette egentlig passer inn akkurat i denne diskusjonen, men jeg syns ikke morsmelk er nødvendig når ungene blir så store som 2-3 år. Jeg fordømmer selvsagt ikke de som velger å amme lenge, men jeg ville ikke gjort det selv.

Jeg har flere venninner som har ammet lenge. Særlig en av disse "angrer" på det. Grunnen er at barnet ikke klarte å skille mellom mat og kos. Det ble et evig mas på mammaen om pupp, i stedet for kos og oppmerksomhet på andre måter. Det kom jo frem i dokumentaren også, om tvillingene. Pappaen syntes at det var veldig kjekt at barna kom til han for kos og var fornøyd med å få en god klem i stedet for pupp.

Venninnen min opplever fremdeles at barnet (som er 5 nå) kommer og stikker armen ned i genseren hennes.

En annen venninne hadde en komisk opplevelse på kjøpesenteret. Der stod det en stor Betty Boop-figur, med meget utringet kjole. Jenta på snart 3 år sprang bort og ropte "se, mamma - store pupper - kan jeg suge på dem". Hehe.

__________________
2001 - 2003 - 2014
Magica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-10-06, 16:13   #237
Canisa
Viser tenner
 
Canisa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Tromsø
Innlegg: 8.794
Blogginnlegg: 14
Canisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt av
Standard

Sv: Jeg ammer min 7-åring!

Opprinnelig lagt inn av Magica, her.

men jeg syns ikke morsmelk er nødvendig når ungene blir så store som 2-3 år

Det er vel det som er et av problemene i ammedebatten; at det er så mye synsing...

__________________
Lofottorsk i nordens Paris
Canisa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-10-06, 16:28   #238
Magica
søt
 
Magica sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 12.139
Magica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt av
Standard

Sv: Jeg ammer min 7-åring!

Opprinnelig lagt inn av Canisa, her.

Det er vel det som er et av problemene i ammedebatten; at det er så mye synsing...

Jada, jeg vet. Det er vel nesten like mange meninger som det er mennesker. Folk må få gjøre det som er rett for seg ut i fra hva DE mener. Synd at amming skal være så ømt tema.

Når jeg ble født var det omvendt ammehysteri. Jordmødre og mammaer var (sykelig) opptatt av at babyer skulle få nok tilmålt mat til nøyaktige klokkeslett. Mamma hadde et spedt forsøk på å amme meg, men det gikk ikke ved første forsøk og hun fikk beskjed om at flaske med MME var bedre siden hun da visste hvor mye melk jeg fikk i meg, og hun måtte for all del ikke gi den tilmålte mengde (det var en tabell) oftere enn henvist (3-4 time eller noe). Heldigvis forandre tidene seg.

__________________
2001 - 2003 - 2014
Magica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-10-06, 21:50   #239
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.162
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Jeg ammer min 7-åring!

Opprinnelig lagt inn av Magica, her.

Venninnen min opplever fremdeles at barnet (som er 5 nå) kommer og stikker armen ned i genseren hennes.

Dette opplevde en venninne også, med sin puppeglade sønn som hun tvangsavvente da han var 1 år, pga. ammesluttepress fra omgivelsene...

Han likte å kose med hånden ned i utringningen hennes til han var STOR.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-10-06, 21:51   #240
Filifjonka
Fortynnet
 
Filifjonka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.204
Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Jeg ammer min 7-åring!

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Han likte å kose med hånden ned i utringningen hennes til han var STOR.

Det tror jeg er temmelig vanlig, altså.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:01.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no