Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kultur og underholdning

Morsomme julerelaterte quiz-spørsmål

Kultur og underholdning Litteratur, film, tv-serier, kunst, teater, revyer og annen kulturell aktivitet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 22-12-16, 09:15   #1
Neket
Har diplom
 
Neket sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 14.497
Neket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt av
Standard

Morsomme julerelaterte quiz-spørsmål

Jeg har bestemt at vi skal ha julequiz som pauseinnhold på julaften i år, så nå trenger jeg litt hjelp. Har du et gøyalt spørsmål som kan funke som multiple choice? Må kunne stilles på Engelsk (alle skal med), og være familievennlig. Og litt gøy. Forslag?

Neket er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-12-16, 09:33   #2
Nenne
Introvert optimist
 
Nenne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 23.821
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Morsomme julerelaterte quiz-spørsmål

Ordet «jul» stammer fra det norrøne ordet «jól» fra den opprinnelige, hedenske offerfeiringen av midtvinterdagen i Norden. Hvilke dato var egentlig midtvinterdagen?

Riktig svar er 12.januar

Ett til:

Hvilken norrøn gud knytter man skikken med julebukk til?

Svar: Tor. (Geitebukken er et gammelt julesymbol som man i dag finner igjen i skikken med å gå julebukk og å pynte med halmbukker. De ulike skikkene bygger antagelig på dyrkingen av den norrøne guden Tor, dels ved å slakte en geitebukk til jul for å få et godt nytt år, dels ved å spille ulike julespill, eksempelvis hvor alle ble utstyrt med bukkehode og -pels og døde og kom til liv igjen.)

__________________
Nenne

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-12-16, 10:27   #3
Stompa
50 & somewhat fab
 
Stompa sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Innlegg: 15.002
Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Morsomme julerelaterte quiz-spørsmål

Ingrediensene i marsipan?
Navnene til de tre vise menn? (Mener de er like på engelsk og norsk.)
Bilder av julenisser fra diverse julefilmer; identifiser filmene (kan ha med alternativer)
"Hvilken av disse skuespillerne har aldri spilt julenissen i en film?" (Har ikke forslag i farta.)

__________________
2001 og 2001
Stompa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-12-16, 10:34   #4
Neket
Har diplom
 
Neket sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 14.497
Neket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt av
Standard

Sv: Morsomme julerelaterte quiz-spørsmål

Supert, takk begge to!

Neket er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-12-16, 11:26   #5
Millen
Klare sjøl
 
Millen sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Oslo
Innlegg: 20.703
Millen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt av
Standard

Sv: Morsomme julerelaterte quiz-spørsmål

Vi hadde liten julequiz på jobb igår med blant annet følgende spm:

Hvilken helgen stammer julenissen fra: St Nicolas
Om barna hadde vært slemme, hva fikk de i strømpen da: kull

mulig de kan benyttes på engelsk og.

__________________
Storesøster- 06
Lillebror- 10
Lillesøster -13
Millen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-12-16, 11:46   #6
liefje
Musk
 
liefje sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 7.426
liefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Morsomme julerelaterte quiz-spørsmål

Hva var det i Askepotts tre nøtter? (jegerklær, ballkjole, brudekjole)
Hva heter den lille jenten i "reisen til Julestjernen" (Sonja)
Hvorfor er adventsfargen lilla og julefargen rød (kirkeårets farger)
Ranger de tre mest populære middagene så julaften i Norge målt i antall personer som spiser det (svineribbe, pinnekjøtt, kalkun - kilde fra 2012 http://www.abcnyheter.no/livet/2012/...ser-vi-til-jul)
Hvem kommer med gavene i Nederland (Sinterklaas, 5. desember (mye viktigere gavedag enn julaften)

liefje er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-12-16, 11:54   #7
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.305
Blogginnlegg: 1262
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Morsomme julerelaterte quiz-spørsmål

Hva mener DU om julegudstjeneste i skolen?



Kanskje ikke.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-12-16, 11:58   #8
Syrinx
koko
 
Syrinx sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Ålesund
Innlegg: 9.024
Blogginnlegg: 39
Syrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt av
Standard

Sv: Morsomme julerelaterte quiz-spørsmål

Hva var den fjerde gaven jesusbarnet fikk? (Gull, røkels, myrra o(g) freti)
Tullespørsmål ja, men kan man Et barn er født i Betlehem skjønner man det.

__________________
Dårlige vitser har også livets rett.
Syrinx er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 22-12-16, 12:07   #9
Nessie
Erfaren nok
 
Nessie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trøndelag
Innlegg: 39.853
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Morsomme julerelaterte quiz-spørsmål

Opprinnelig lagt inn av Maverick, her.

Hva mener DU om julegudstjeneste i skolen?



Kanskje ikke.

__________________

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-12-16, 12:09   #10
Nenne
Introvert optimist
 
Nenne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 23.821
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Morsomme julerelaterte quiz-spørsmål

Opprinnelig lagt inn av Syrinx, her.

Hva var den fjerde gaven jesusbarnet fikk? (Gull, røkels, myrra o(g) freti)
Tullespørsmål ja, men kan man Et barn er født i Betlehem skjønner man det.

Morsom, men funker nok dårlig på engelsk.

__________________
Nenne

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-12-16, 12:10   #11
Syrinx
koko
 
Syrinx sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Ålesund
Innlegg: 9.024
Blogginnlegg: 39
Syrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt av
Standard

Sv: Morsomme julerelaterte quiz-spørsmål

Opprinnelig lagt inn av Nenne, her.

Morsom, men funker nok dårlig på engelsk.

Jeg var så fornøyd med vitsen (som jeg ikke har funnet på selv) at jeg helt glemte det med engelsk.

__________________
Dårlige vitser har også livets rett.
Syrinx er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 22-12-16, 12:19   #12
Neket
Har diplom
 
Neket sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 14.497
Neket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt av
Standard

Sv: Morsomme julerelaterte quiz-spørsmål



Julegudstjeneste-spørsmål kunne vært gøy, ateistfamilie med en nyfrelst gladkristen tante.

Neket er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-12-16, 12:21   #13
Matilda
Dig for victory!
 
Matilda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Østlandet
Innlegg: 9.336
Blogginnlegg: 43
Matilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt av
Standard

Sv: Morsomme julerelaterte quiz-spørsmål

Jeg har lagd julemusikkquiz á la Beat for beat, om du vil ha. Til engelskklassen min, så det er bare engelskspråklige låter (men en som nok er lite kjent utenfor Norge). 20 låter, maks 20 sekunder pr sang, ca. 6 minutter lydspor.

__________________
10 11 14

"These books gave Matilda a hopeful and comforting message: You are not alone."
— Roald Dahl, Matilda
Matilda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-12-16, 13:31   #14
Neket
Har diplom
 
Neket sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 14.497
Neket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt av
Standard

Sv: Morsomme julerelaterte quiz-spørsmål

Opprinnelig lagt inn av Matilda, her.

Jeg har lagd julemusikkquiz á la Beat for beat, om du vil ha. Til engelskklassen min, så det er bare engelskspråklige låter (men en som nok er lite kjent utenfor Norge). 20 låter, maks 20 sekunder pr sang, ca. 6 minutter lydspor.

Takk for tilbudet, men vi kjører Kahoot, og tror ikke jeg greier å legge inn musikk. :meget teknologisk anlagt:

Neket er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-12-16, 13:33   #15
ming
i tåkeheimen
 
ming sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 4.835
Blogginnlegg: 11
ming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Morsomme julerelaterte quiz-spørsmål

Opprinnelig lagt inn av Matilda, her.

Jeg har lagd julemusikkquiz á la Beat for beat, om du vil ha. Til engelskklassen min, så det er bare engelskspråklige låter (men en som nok er lite kjent utenfor Norge). 20 låter, maks 20 sekunder pr sang, ca. 6 minutter lydspor.

Deler du? Hadde vært gøy å kjøre på musikknerdfamilien i jula!

__________________
2000, 2003, 2010
og engelen Guro 2011
ming er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-12-16, 13:40   #16
Matilda
Dig for victory!
 
Matilda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Østlandet
Innlegg: 9.336
Blogginnlegg: 43
Matilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt av
Standard

Sv: Morsomme julerelaterte quiz-spørsmål

Opprinnelig lagt inn av ming, her.

Deler du? Hadde vært gøy å kjøre på musikknerdfamilien i jula!

Se PM!

__________________
10 11 14

"These books gave Matilda a hopeful and comforting message: You are not alone."
— Roald Dahl, Matilda
Matilda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-12-16, 16:59   #17
Apple
Elsker gamlis- godis
 
Apple sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.691
Apple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt av
Standard

Sv: Morsomme julerelaterte quiz-spørsmål

Opprinnelig lagt inn av Syrinx, her.

Jeg var så fornøyd med vitsen (som jeg ikke har funnet på selv) at jeg helt glemte det med engelsk.

Hehe, jeg trodde faktisk det var sånn man sang den da jeg var liten.

__________________
2005 og 2010
Apple er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-12-16, 17:41   #18
IOA
WF: BNBE
 
IOA sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 5.219
IOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Morsomme julerelaterte quiz-spørsmål

Opprinnelig lagt inn av ming, her.

Deler du? Hadde vært gøy å kjøre på musikknerdfamilien i jula!

Kan jeg også få? Vi skal ha selskap andre dag med slekta, og jeg føler at dette kan bli en vinner!

__________________
IOA - stolt mamma til Snuppa feb 05 og Lillebror mai 09.
IOA er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-12-16, 17:49   #19
Matilda
Dig for victory!
 
Matilda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Østlandet
Innlegg: 9.336
Blogginnlegg: 43
Matilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt av
Standard

Sv: Morsomme julerelaterte quiz-spørsmål

Opprinnelig lagt inn av IOA, her.

Kan jeg også få? Vi skal ha selskap andre dag med slekta, og jeg føler at dette kan bli en vinner!

Klart det! Av ymse årsaker vil jeg helst sende på e-post, så send gjerne pm med en e-postadresse jeg kan sende til, så skal jeg få ordna i kveld!

__________________
10 11 14

"These books gave Matilda a hopeful and comforting message: You are not alone."
— Roald Dahl, Matilda
Matilda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-12-16, 17:51   #20
nolo
Fola Blakken
 
nolo sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.986
Blogginnlegg: 86
nolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Morsomme julerelaterte quiz-spørsmål

Hva heter julenissen på ulike språk?
Hvilken by reiste Maria og Josef fra/til?

__________________
Minst en gang om dagen bør vi høre en liten sang, lese et godt dikt, se et vakkert bilde,og - om mulig - si et par fornuftige ord.
(Goethe)
nolo er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:52.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no