Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Mørkerommet

Størrelse og oppløsning på bilde - forstørrelse

Mørkerommet Fotoforum. For diskusjon av kamera, utstyr og teknikker. Hvordan ta bedre bilder, og riktig etterbehandling.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 02-06-16, 15:49   #1
Plingo
Erfaren
 
Medlem siden: Aug 2010
Innlegg: 915
Plingo er populærPlingo er populærPlingo er populærPlingo er populær
Standard

Størrelse og oppløsning på bilde - forstørrelse

Vi har vært hos fotograf og kjøpt bildene slik at vi får de som filer. Jeg stusser på størrelsen på bildene.

Noen som kan si noe om kvaliteten ved forstørrelse utifra disse dataene? Mitt mobilkamera tar jo bilder med større lagringsstørrelse (MB) til tider. Når vi var på nyfødtfotografering var bildene på over 10MB pr bilde, her var de 1,2 MB til 4,1 MB.

Er novise på feltet, så greit å ha litt bakgrunnskunnskap før jeg ringer og snakker med fotografen. Vi har jo gått til fotograf for å kunne forstørre de.

Vedlagte bilder
Filtype: jpg image.jpg (98,7 KB, 21 visninger)
Plingo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-06-16, 16:15   #2
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.848
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Størrelse og oppløsning på bilde - forstørrelse

Jeg tenker at et bilde med den oppløsningen du har fått kan brukes til litt større enn små bilder: 20x25 cm burde gå bra.

Det støttes også av denne oversikten, blant flere: http://www.adorama.com/alc/0008392/a...0-Size-Matters

Store portretter til å henge på veggen fungerer ikke med såpass lav oppløsning.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-06-16, 16:17   #3
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.848
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Størrelse og oppløsning på bilde - forstørrelse

Jeg vet ikke hvilken avtale dere har gjort med fotografen om beskjæring eller endring av bildene, men skal du gjøre endringer på bildet, er oppløsningen i laveste laget, syns jeg.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:03.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no