Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Hva lager du is av?

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 04-06-08, 08:17   #1
Left
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Hva lager du is av?

Vi har fått masse former nå (takk Balanse).
Har laget is av ferdig smoothie :lat: (mango og banan) og den ble veldig god. Å lage av vanlig saft synes jeg nok ikke er så spenstig, så har dere forslag?
Hva er godt å lage is av?

  Svar med sitat
Gammel 04-06-08, 08:57   #2
Bokormen
Absolute Beginner
 
Bokormen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.817
Blogginnlegg: 13
Bokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hva lager du is av?

Vi fryser ned juice til "hverdagsis" til ungene. Men det er sikkert godt å lage fløteis med ulike tilsetninger.

Bokormen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-06-08, 10:03   #3
rajraj
*_*
 
rajraj sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Kjellerlemmen
Innlegg: 5.659
Blogginnlegg: 115
rajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hva lager du is av?

Yoghurt.

__________________
2007 2010

rajraj er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-06-08, 10:08   #4
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva lager du is av?

Smoothies og diverse mousser/fromasjer, eller lager hjemmelaget fløteis og fryser ned i formene. Uten hvitt raffinert sukker og uten masse dritt. Vesla elsker dem, spesielt blåbær-smoothiesen min, hele ungen er blå etterpå.

Trikset mitt er å ha gelatin eller eggehvite i isen/smoothien, da blir konsistensen nesten som kjøpeis og ikke hard og krystallisert.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-06-08, 10:15   #5
Balanse
Vaklende
 
Balanse sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 6.357
Blogginnlegg: 16
Balanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hva lager du is av?

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Trikset mitt er å ha gelatin eller eggehvite i isen/smoothien, da blir konsistensen nesten som kjøpeis og ikke hard og krystallisert.

De late hiver bare et helt rått egg oppi smoothien, det gir en ok konsistens det også, selv om Isets triks nok er best. Jeg lager oftest smoothieis, laget av egget, litt eplejuice, litt yoghurt, frossenfrukt og en brokkolibit. Frukt tar vi det vi har, jeg pleier kjøpe frossenfrukt eller smoothieblanding når det er tilbud.

Balanse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-06-08, 10:35   #6
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva lager du is av?

Ja jeg har hele egget i jeg og. Eller, når jeg kun skal lage smoothie til å drikke, har jeg bare plommen i, for rå eggehvite er ikke så bra for kroppen (særlig ikke for vektopererte), men skal jeg lage is bruker jeg hele egget eller gelatin.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-06-08, 12:14   #7
Erica
Hekta
 
Erica sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Indre Østlandet
Innlegg: 7.810
Erica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hva lager du is av?

Jeg har en liten som ikke tåler egg, jeg ser du skriver galatin Iset. Hvor mye bruker du, og hva slags gelatin?

__________________
95, 99, 04
Erica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-06-08, 12:17   #8
Left
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Hva lager du is av?

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Smoothies og diverse mousser/fromasjer, eller lager hjemmelaget fløteis og fryser ned i formene. Uten hvitt raffinert sukker og uten masse dritt. Vesla elsker dem, spesielt blåbær-smoothiesen min, hele ungen er blå etterpå.

Trikset mitt er å ha gelatin eller eggehvite i isen/smoothien, da blir konsistensen nesten som kjøpeis og ikke hard og krystallisert.

Det var det som var målet mitt også. Lage is de kan få spise omtrent (alt er realtivt) med de gidder, uten at de får i seg masse dritt. Tilsetningsstoffer, sukker osv. De begynner å "mase" før frokost, så det er greit at det er ting de med fordel kan få i seg Så hvis jeg lager smoothie av frisk/frossen frukt, litt yoghurt og hiver oppi et rått egg så blir det mykere konsistens??
De får ikke før frokost altså, men storebror kunne levd på is om han fikk. På 17 mai hadde begge to spist TRE is før frokost. Da var det fritt frem som den eneste dagen i året

  Svar med sitat
Gammel 04-06-08, 13:01   #9
Balanse
Vaklende
 
Balanse sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 6.357
Blogginnlegg: 16
Balanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hva lager du is av?

Opprinnelig lagt inn av sjuggerpløm, her.

Det var det som var målet mitt også. Lage is de kan få spise omtrent (alt er realtivt) med de gidder, uten at de får i seg masse dritt. Tilsetningsstoffer, sukker osv. De begynner å "mase" før frokost, så det er greit at det er ting de med fordel kan få i seg Så hvis jeg lager smoothie av frisk/frossen frukt, litt yoghurt og hiver oppi et rått egg så blir det mykere konsistens??

Så enig!
Det rå egget gir luftig og myk konsistens. Jeg kjører litt ekstra på maskinen for å "piske" men vet ikke om det er nødvendig.

Her liker han egentlig ikke is så godt, men smoothie-isen glir ned.

Balanse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-06-08, 13:16   #10
tvillingmamma83
høyt og lavt
 
tvillingmamma83 sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 228
tvillingmamma83 er litt kul
Standard

Sv: Hva lager du is av?

blander frosne bringebær, jordbær og mango, tilsetter tine naturell youghurt og litt eplemost (uten sukker) mikser rundt å fryser i former.

og noen ganger blander jeg bare fun light is te.

har du tid så kan du helle i litt å litt, og etter hver som det stivner kan du ha i gelefigurer og fortsetter helt til formn er full, blir veldig godt mottat

__________________
stolt mamma til gutta boys
tvillingmamma83 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-06-08, 13:35   #11
kokosbolle
Har bakt søte kaker
 
kokosbolle sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Den fineste byen
Innlegg: 23.505
Blogginnlegg: 696
kokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva lager du is av?

Skal lage smoothie-is

__________________
The deadline for complaints was yesterday
vinterbolle jan 2007
sommerbolle juni 2010
minibolle mai 2012
kokosbolle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-06-08, 13:51   #12
Skytte
Bør lage seg en tittel selv
 
Skytte sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 4.948
Blogginnlegg: 105
Skytte er kulere enn de flesteSkytte er kulere enn de flesteSkytte er kulere enn de flesteSkytte er kulere enn de flesteSkytte er kulere enn de flesteSkytte er kulere enn de flesteSkytte er kulere enn de flesteSkytte er kulere enn de flesteSkytte er kulere enn de flesteSkytte er kulere enn de flesteSkytte er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hva lager du is av?

Vi har brukt premium juicene fra Tine og Solo Smoothie i forskjellige varianter. Enkelt og Poden er storfornøyd.

Skytte er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-06-08, 13:52   #13
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva lager du is av?

Opprinnelig lagt inn av 3barnsmor, her.

Jeg har en liten som ikke tåler egg, jeg ser du skriver galatin Iset. Hvor mye bruker du, og hva slags gelatin?

Jeg bruker 3 plater på en daim-iskake, feks, så tja, 2-3 plater?

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-06-08, 20:45   #14
Millis
Multividunder
 
Millis sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2007
Innlegg: 850
Millis er litt kulMillis er litt kul
Standard

Sv: Hva lager du is av?

Vi lager smoothieis. Favoritten nå er en laget på melonjuice, friske bringebær og vaniljeyoghurt (uten sukker tror jeg).
Ellers lager vi på all slags frukt.
Visste ikke om at man kunne ta egg i, det må jeg gjøre neste gang.

__________________
Ruskesara -05 Lillebror kom 10.august -09
" I don't need therapy. It's not my fault there's a disaster every time I blink. I want to f***ing move on and leave it behind me"
Millis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-06-08, 11:23   #15
Filifjonka
Fortynnet
 
Filifjonka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.204
Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva lager du is av?

Jeg pleier å bruke evt. rester av smoothie og fryse i ispinneformer. Det ble også veldig godt en gang jeg brukte bare bringebær og fløte.
Dere som bruker rå egg i smoothies og is, pass på at ikke dere gir det til barn med eggallergi. Smoothies og is er ting som vanligvis er "trygge", så selv barn som vanligvis er flinke til å spørre hva de kan spise kan ta imot uten å tenke på at sånt kan inneholde egg. (Jeg har opplevd det en gang, med rødflammete opphovnet og dårlig gutt full av eksem som resultat). Rått egg er virkelig skrekken for barn som ikke tåler egg.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-06-08, 23:34   #16
Balanse
Vaklende
 
Balanse sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 6.357
Blogginnlegg: 16
Balanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hva lager du is av?

Takk for tipset, Maximillia, det var godt du advarte.

Balanse er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 08:55.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no