Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Begynnervin - hva skal jeg velge?

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 13-06-08, 08:58   #21
Isolde
Øyboer
 
Isolde sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 12.671
Isolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt av
Standard

Sv: Begynnervin - Hva skal jeg velge?

Opprinnelig lagt inn av Balanse, her.

Er det bare meg som leser "Brennevin - Hvor skal jeg begynne?" og blir lett bekymret for Isolde?



Takk for mange tips! kansje jeg skal ta meg en tur på polet i dag. Er alene hjemme. Må vel være bra tid å begynne på.

Isolde er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-06-08, 09:00   #22
Balanse
Vaklende
 
Balanse sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 6.357
Blogginnlegg: 16
Balanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt av
Standard

Sv: Begynnervin - Hva skal jeg velge?

Opprinnelig lagt inn av Isolde, her.


Er alene hjemme. Må vel være bra tid å begynne på.

:mer bekymret for Isolde:








Balanse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-06-08, 09:04   #23
Isolde
Øyboer
 
Isolde sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 12.671
Isolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt av
Standard

Sv: Begynnervin - Hva skal jeg velge?

Eller kansje den beste tiden er når jeg er med mamma. For da kan hun jo tømme flasken når jeg ikke liker den.

Har nok ingen skikkelig vindrikkende venner. Men mamma har tømt vinflasker jeg ikke har likt før hun.

Isolde er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-06-08, 09:06   #24
Perfelo
Nybegynner
 
Medlem siden: Jun 2008
Innlegg: 9
Perfelo har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Begynnervin - Hva skal jeg velge?

Send flaskene over til meg om du skal tømme dem ut

Perfelo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-06-08, 09:16   #25
Che
Har tro på forbedring
 
Che sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: "Cuba"
Innlegg: 26.681
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Begynnervin - Hva skal jeg velge?

Opprinnelig lagt inn av Pio, her.

Trodde den het Montepulciano d'Abruzzo jeg? Og jeg ser i artikkelen at de to navnene er brukt om hverandre.

Signerer forresten forslaget om at det er en flott begynnervin, og egentlig god for alle andre som liker vin også.

Jeg tok bare copy and paste fra DN - lat og temmelig ukritisk..

__________________
Min signatur
Che er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-06-08, 09:19   #26
Nebbia
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Begynnervin - Hva skal jeg velge?

Opprinnelig lagt inn av Perfelo, her.

Australske Yellow Tail er fin "begynner vin". Finnes med forskellige druer, jeg foretrekker Merlot.

Yellow Tail???

Nå er du farlig nær en rødprikk!


:vinsnobb:

  Svar med sitat
Gammel 13-06-08, 09:35   #27
Ru
Protonterapeut
 
Ru sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 31.082
Blogginnlegg: 934
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Begynnervin - Hva skal jeg velge?

Rioja-viner er gode begynnerviner, synes jeg. Nå har jeg ikke like god peil som Nebbia, men jeg lærer etter hvert.
Jeg har drukket mye dårlig vin, hvilket var grunnen til at jeg lenge ikke likte det noe særlig, det gjelder for øvrig for hvitvin enda , men nå kommer det seg.

Berberana Reserva er god vin, fruktig og fin, og passer til det aller meste.

__________________
“Though she be but little, she is fierce!”
- Shakespeare
Ru er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-06-08, 10:12   #28
Isolde
Øyboer
 
Isolde sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 12.671
Isolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt av
Standard

Sv: Begynnervin - Hva skal jeg velge?

Er den ikke god altså? Jeg har ikke smakt den selv men hadde den til tapas i bryllupet vårt. Fikk ikke noe annet en skryt for den. Valgte den på grunnlag av DN.no vinguide.

Isolde er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-06-08, 11:18   #29
Obelix
Ferdig!
 
Obelix sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 11.840
Obelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt av
Standard

Sv: Begynnervin - Hva skal jeg velge?

Ikke at jeg er noen vinkjenner, men Astica er en god vin som kan være grei å begynne med tror jeg.
Finnes også i hvit.

Ellers finner de sikkert noen Lerumhusholdningssaftsmakende viner til deg på polet.

Obelix er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-06-08, 15:04   #30
Perfelo
Nybegynner
 
Medlem siden: Jun 2008
Innlegg: 9
Perfelo har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Begynnervin - Hva skal jeg velge?

Nebbia: hehe det var jo en nybegynnervin trådstarter ba om.

Perfelo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-06-08, 15:27   #31
Nebbia
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Begynnervin - Hva skal jeg velge?

Opprinnelig lagt inn av Perfelo, her.

Nebbia: hehe det var jo en nybegynnervin trådstarter ba om.

Selv om man er nybegynner er det ingen vits i å forledes down under. Når noen ber om og anbefales vin fordi man er nybegynner, er det gjerne fordi man har smakt vin uten å bli særlig imponert - som oftest på grunn av syrlig smak, snerpende garvesyre eller noe sånt. Og her har man i Australia gjort noe genialt. Man har laget vin for cola-generasjonen: Kraftig, rund og god. Ikke noe ekkel surhet eller utfordrende garvesyre. Jeg forstår godt at nybegynnere liker australsk vin, men det smaker jo nesten det samme av all vin der nedenfra, og det er så lite spennende som det kan få blitt.

Rioja, som Ru nevner, er et langt bedre utgangspunkt, og er det området som kanskje lager den vinen som er "enklest" å like for en nybegynner når man ser bort Chile og Australia.

I ost- & vinverden har australsk vin sin like i Norvegia.

  Svar med sitat
Gammel 13-06-08, 18:37   #32
Alfa
Dukkar plutseleg opp ...
 
Alfa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 4.374
Alfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Begynnervin - Hva skal jeg velge?

Dette torer eg nesten ikkje å skrive, men eg har brukt å anbefale chilenske Luna til dei som ikkje likar rødvin. Dette er ein flott nybegynnarvin for å venne seg til smaken (for så å gå vidare på diverse italienerar etter kvart). Men etter kvart som eg har fått smaken på skikkelig vin drikk eg heller Mozell enn Luna.

Alfa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-06-08, 18:38   #33
Alfa
Dukkar plutseleg opp ...
 
Alfa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 4.374
Alfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Begynnervin - Hva skal jeg velge?

:ventar på raudprikk frå Nebbia:

Alfa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-06-08, 18:46   #34
Irma
Ekvilist
 
Irma sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.117
Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Begynnervin - Hva skal jeg velge?

For meg var spanske El Copero en god begynnervin, både som rød og hvit. (Den hvite tror jeg ikke jeg har fått tak i Norge?) Og franske JP Chenet cabernet syrah.

__________________
Poden 2005 og Pjokken 2008
Irma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-06-08, 19:22   #35
Nebbia
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Begynnervin - Hva skal jeg velge?

Luna, El Copero, JP Chenet og Yellow Tail!

  Svar med sitat
Gammel 13-06-08, 19:25   #36
Alfa
Dukkar plutseleg opp ...
 
Alfa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 4.374
Alfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Begynnervin - Hva skal jeg velge?

Det er ingen som ber deg drikke dei, Nebbia. Sjølv gjer eg det heller ikkje. Men dersom blodpudding er vegen til å like biff så ...

Alfa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-06-08, 19:36   #37
Nebbia
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Begynnervin - Hva skal jeg velge?

Opprinnelig lagt inn av Alfa, her.

Det er ingen som ber deg drikke dei, Nebbia.


Nei, det skulle tatt seg ut. Jeg grøsser mer over tanken på hva Isolde må gjennomgå.

  Svar med sitat
Gammel 13-06-08, 19:37   #38
Alfa
Dukkar plutseleg opp ...
 
Alfa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 4.374
Alfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Begynnervin - Hva skal jeg velge?

Opprinnelig lagt inn av Nebbia, her.

Nei, det skulle tatt seg ut. Jeg grøsser mer over tanken på hva Isolde må gjennomgå.

Men eg trur vi kan vere samde om at det er verdt å ta turen innom Luna dersom det resulterer i at ein kan nyte Amarone etter kvart...

Amigo derimot ...

Alfa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-06-08, 19:39   #39
Isolde
Øyboer
 
Isolde sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 12.671
Isolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt av
Standard

Sv: Begynnervin - Hva skal jeg velge?

Nå er det rett før jeg feiger ut og forsetter med mozel'en min.

Isolde er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-06-08, 19:40   #40
Alfa
Dukkar plutseleg opp ...
 
Alfa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 4.374
Alfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Begynnervin - Hva skal jeg velge?

Ikkje gjer det. Lytt til meg og overhør Nebbia.

Alfa er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 02:59.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no