Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Kan MME stå i kjøleskapet ei stund?

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 11-06-08, 03:47   #1
Smash
Impulsiv innimellom
 
Smash sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Innlegg: 2.932
Blogginnlegg: 3
Smash imponerer mange og er sikkert smartSmash imponerer mange og er sikkert smartSmash imponerer mange og er sikkert smartSmash imponerer mange og er sikkert smartSmash imponerer mange og er sikkert smartSmash imponerer mange og er sikkert smartSmash imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Kan MME stå i kjøleskapet ei stund?

Ja, overskriften sier vel sitt. Kan fersk MME brukes etter å ha stått i kjøleskap, og evt. hvor lenge?
:leiavåkastemelk:

Smash er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-06-08, 07:08   #2
Maz
Pauset
 
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
Innlegg: 7.430
Maz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt av
Standard

Sv: Kan MME stå i kjøleskapet ei stund?

Før sa de et døgn. Nå sier de ikke.

Maz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-06-08, 07:35   #3
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kan MME stå i kjøleskapet ei stund?

Ugh jeg er også drittlei av å kaste melk, kaster til dels store mengder. Men nei, den bør nok helst ikke oppbevares i kjøleskapet. Ikke mer enn maks et par-tre timer da, om man absolutt må (jeg tar ikke sjansen), og du skal IKKE oppbevare "halvspist" melk, restene skal ALLTID kastes. Det er veldig strenge regler for dette nå i forhold til før, for nå vet de rett og slett mer om bakterievekst osv. Står ganske mye om dette på www.flaskeposten.no.

Svigermor er fæl til å pushe på at vi må "bruke opp resten av melken/varme opp halvspist melk, da det er for galt å kaste". Jeg får hysterisk anfall, men tror hun har skjønt det nå etter de 400 linkene jeg har vist henne.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-06-08, 07:56   #4
Isolde
Øyboer
 
Isolde sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 12.671
Isolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt av
Standard

Sv: Kan MME stå i kjøleskapet ei stund?

Det er vel ikke anbefalt. Jeg ser heller ikke grunnen til å ha melk til overs uten om den det er spist av jeg da.

Vi blandet alltid akkurat når han spiste. Varmt og kaldt vand blandes og pulver på pulverbeholder. Litt verre etter de nye reglene om å blandet pulvere i det varme først og så kjøle ned kom men det går det og. Bare litt vanskeligere når man er ute å går.

1 flaske, 1 termos og pulverboks er alt man trenger.

Når man er hjemme kan man ha kaldt vann stående. Varme litt i micro blande pulver og ta på resten av vannet. Går veldig fort. Til og med min sulte sulte gutt klarte å vente.

Isolde er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-06-08, 08:18   #5
Smash
Impulsiv innimellom
 
Smash sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Innlegg: 2.932
Blogginnlegg: 3
Smash imponerer mange og er sikkert smartSmash imponerer mange og er sikkert smartSmash imponerer mange og er sikkert smartSmash imponerer mange og er sikkert smartSmash imponerer mange og er sikkert smartSmash imponerer mange og er sikkert smartSmash imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Kan MME stå i kjøleskapet ei stund?

Så, en time i kjøleskap bør gå greit?

Saken er at min lille gutt har lurt meg x antall ganger om nettene. Han kan ligge å grynte og kave i 5-10 minutt, jeg springer da ned på kjøkkenet og ordner ei flaske melk. Når jeg kommer opp ligger han og sover. Noen ganger våkner han etter en times tid eller no'sånt, og da føles det så unødvendig å lage en helt ny flaske.

Smash er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-06-08, 08:26   #6
Isolde
Øyboer
 
Isolde sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 12.671
Isolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt av
Standard

Sv: Kan MME stå i kjøleskapet ei stund?

Det går vel greit. Men jeg har selv hatt 1 times regel. over det lager jeg ny.

Hva med å ta med varmt vann og pulver inn på soverommet. Da slipper du å stå opp. Og du kan lage flasken når du er helt sikker på at han vil ha den? Hvorfor skal de som ammer slippe å stå opp og vi må

Isolde er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-06-08, 08:44   #7
Mei
Har fått viljen sin
 
Mei sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.606
Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Kan MME stå i kjøleskapet ei stund?

MME bør absolutt ikke varmes opp igjen etter at den er laget til. Det kan finnes en bakterie i pulveret som formerer seg raskt når det tilsettes vann. Denne bakterien kan gjøre barnet svært sykt, og potensielt føre til at barnet dør eller får nerveskader. MME skal lages fersk til hvert måltid, og restene bør kastes. Ville ikke latt en flaske MME stå mer enn en time - heller ikke i kjøleskap. Den blir jo ikke kald med en gang du setter den inn dit.

En av ulempene ved å gi MME er at man kaster en del rester og ikke bare kan slenge ut puppen for å se om barnet er sultent. Mitt råd er å lage 50 ml først dersom man er i tvil om barnet virkelig vil ha mat. Da blir det ikke så mye å kaste om barnet likevel ikke var sultent.

Står forøvrig heller ikke opp fra senga for å lage flaske. Har flaske med pulver, termos med varmt vann og flaske med kaldt vann på nattbordet.

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-06-08, 09:06   #8
Smash
Impulsiv innimellom
 
Smash sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Innlegg: 2.932
Blogginnlegg: 3
Smash imponerer mange og er sikkert smartSmash imponerer mange og er sikkert smartSmash imponerer mange og er sikkert smartSmash imponerer mange og er sikkert smartSmash imponerer mange og er sikkert smartSmash imponerer mange og er sikkert smartSmash imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Kan MME stå i kjøleskapet ei stund?

Jeg har prøvd å laget melka på sengekanten, men syntes det var litt tungvint. Hadde jeg vært oppe mer enn èn tur så hadde jeg kanskje gjort det.
Tror jeg fortsetter som før jeg, altså hive melka i vasken.

Smash er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-06-08, 09:08   #9
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kan MME stå i kjøleskapet ei stund?

Jeg leste på flaskeposten.no at en termos ikke vil holde vannet varmt nok hele natten, derfor anbefaler de å heller ha en vannkoker på nattbordet. Men det er jo forskjell på termoser? For den jeg har har faktisk holdt vannet varmt (sånn brennvarmt) et helt døgn (når jeg feks. har glemt den igjen under vogna når vi har vært ute, har den alltid med da) så da hadde den jo IHVERTFALL holdt vannet kokvarmt en natt.

Jeg står opp for å lage flaske, men vi har alt på ett plan og kjøkkenet ligger 5 skritt fra soveromsdøra, så det går helt greit. Der vi bodde før hadde jeg vannkoker på badet ved siden av soverommet, men da var kjøkkenet i etasjen nede.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-06-08, 09:09   #10
Mei
Har fått viljen sin
 
Mei sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.606
Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Kan MME stå i kjøleskapet ei stund?

Vi testet termosene våre . Den lille vi bruker på tur holder vannet over 70 grader i 5 timer. Den store vi bruker på natta holder vannet over 70 grader i 8 timer +.

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-06-08, 09:12   #11
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kan MME stå i kjøleskapet ei stund?

Ja det var det jeg tenkte, at det er stor forskjell på termoser. Vår er en sånn spinndyr ståltermos-greie som holder vannet kokvarmt i et halvt århundre. Husker jeg glemte termosen med vann i under vogna, og et DØGN etter tok jeg den opp og helte ut vannet, da var det fremdeles så varmt at jeg kunne brenne meg på det.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-06-08, 14:23   #12
Najade
Tidsklemt
 
Najade sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Innlegg: 2.318
Najade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt likt
Standard

Sv: Kan MME stå i kjøleskapet ei stund?

Litt på siden av det du spør om, men jeg sier nå hvordan jeg gjorde det likevel.
De gangene en (eller begge) av gutta våknet opp og jeg lagde i stand flaske til dem, og de så sovnet igjen, ga jeg flaske mens de sov jeg altså.

Viss du vet at de trenger et måltid på natten, så synes jeg ikke det gjør noe.
Mine spiste i alle fall omtrent like godt om de var våkne eller sov...

Najade er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-06-08, 14:26   #13
Isolde
Øyboer
 
Isolde sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 12.671
Isolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt av
Standard

Sv: Kan MME stå i kjøleskapet ei stund?

Det gjorde vel egentlig jeg og i begynnelsen. Nå som han egentlig ikke trenger det men av og til trenger det for å finne roen igjen så går jeg opp på kjøkkenet for å gjøre det. Men når han var liten og uansett skulle ha mat. Og gjerne 2-3-4 ganger om natten så lagde jeg det på nattbordet og han fikk det uansett om han roet seg igjen eller ikke. Da fikk jeg mye bedre søvn enn å våkne igjen om 1 time.

Isolde er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-06-08, 14:28   #14
Shamu
På opplading
 
Shamu sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Flekkefjord
Innlegg: 3.859
Shamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt likt
Standard

Sv: Kan MME stå i kjøleskapet ei stund?

På sykehuset da vi var innlagt med minstemor i 6 uker, lagde de MME for ett døgn omgangen.
De sa at så lenge man lagde den på kokvarmt vann og kjølte den ned med det samme, så kunne den varmes lett opp i vannbad etterpå.
De har gjort det på denne måten i all evighet.
Jeg var særdeles skeptisk da vi ble innlagt og jeg forsto hvordan de gjorde det. Men etter nesten 7 uker der med slik melk, fikk hun nå ingen reaksjon. Så jeg vet ikke helt hva jeg syns lenger.

__________________
Jente 95, Gutt 04, Jente 06

- Museskritt er også skritt. -
Shamu er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-06-08, 14:33   #15
Isolde
Øyboer
 
Isolde sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 12.671
Isolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt av
Standard

Sv: Kan MME stå i kjøleskapet ei stund?

Barsel ga oss og beskjed om å gjøre det sånn. Men jeg kommer aldri til å gjøre det. Man klarer ikke kjøle ned fort nok.

Men Zol: Fant du ut hva de mente var best av å blande pulver i lunkent vann eller å ha ferdig blandet melk en stund?

Isolde er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-06-08, 14:52   #16
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kan MME stå i kjøleskapet ei stund?

Opprinnelig lagt inn av Shamu, her.

P etter nesten 7 uker der med slik melk, fikk hun nå ingen reaksjon. Så jeg vet ikke helt hva jeg syns lenger.

Vel, nå er det jo ikke sånn at alt man gjør får konsekvenser. Ikke alle fostre av røykende gravide tar skade av det, og ikke alle barn som får "forurenset" melk dauer av det. Poenget er at RISIKOEN for å bli smittet av denne bakterien er mye høyere når man ikke tar hensyn til de nye reglene. Så er det vel opp til hver enkelt om man vil utsette barnet for økt risiko eller ikke.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-06-08, 14:56   #17
Shamu
På opplading
 
Shamu sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Flekkefjord
Innlegg: 3.859
Shamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt likt
Standard

Sv: Kan MME stå i kjøleskapet ei stund?

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Vel, nå er det jo ikke sånn at alt man gjør får konsekvenser. Ikke alle fostre av røykende gravide tar skade av det, og ikke alle barn som får "forurenset" melk dauer av det. Poenget er at RISIKOEN for å bli smittet av denne bakterien er mye høyere når man ikke tar hensyn til de nye reglene. Så er det vel opp til hver enkelt om man vil utsette barnet for økt risiko eller ikke.

Helt enig. Men jeg ble så paff da sykehuset gjorde det slik, selv om det ikke blir anbefalt. Trodde sykehuset burde være korrekte på slike ting, og da ble jeg usikker på hvor ille det egentlig var. Og det sier vel litt om at de burde endre rutinene der oppe.

Selv blander vi en og en flaske MME (Neocate). Så vi følger ikke lærdommen fra UIS.

__________________
Jente 95, Gutt 04, Jente 06

- Museskritt er også skritt. -
Shamu er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-06-08, 14:57   #18
Mei
Har fått viljen sin
 
Mei sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.606
Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Kan MME stå i kjøleskapet ei stund?

Opprinnelig lagt inn av Shamu, her.

På sykehuset da vi var innlagt med minstemor i 6 uker, lagde de MME for ett døgn omgangen.
De sa at så lenge man lagde den på kokvarmt vann og kjølte den ned med det samme, så kunne den varmes lett opp i vannbad etterpå.
De har gjort det på denne måten i all evighet.

Ja det er slik de fleste barselavdelinger gjør det, og det er svært synd. Det kom nye retningslinjer for et par år siden som, på bakgrunn av forskning og flere dødsfall pga denne bakterien, anbefaler å tilberede MME for et måltid av gangen. Desverre argumenterer sykehusene med at de "har gjort det sånn bestandig". Dette fører igjen til at foreldre ser hvordan det gjøres på barsel, tror det er forsvarlig og gjør det samme hjemme.

Da lillesøster ble født hadde jeg med egen MME på barsel. Det var jeg glad for, for da hun fikk gulsott og ikke ville suge og trengte næring var alt de kunne tilby henne soya MME eller ferdigblandet NAN. Ingen av delene ønsket jeg å gi mitt barn.

Du kan forøvrig lese mer om bakterien og riktig tilberedning på www.flaskeposten.org.

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-06-08, 15:00   #19
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kan MME stå i kjøleskapet ei stund?

Det er helt utrolig at SYKEHUS ikke tar hensyn til de nye reglene?
Dette argumentet med at "sånn er det nå blitt gjort siden tidenes morgen" er jo helt bak mål. I så fall bør de bruke det samme argumentet på bilsikring, fødselsmetoder osv.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-06-08, 15:00   #20
Mei
Har fått viljen sin
 
Mei sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.606
Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Kan MME stå i kjøleskapet ei stund?

Opprinnelig lagt inn av Isolde, her.

Men Zol: Fant du ut hva de mente var best av å blande pulver i lunkent vann eller å ha ferdig blandet melk en stund?

Skulle jeg finne ut noe om det? *tåkete*

I og med at bakterien dør ved 70 grader vil jeg tro at det er bedre å blande ut i varmt vann og så kjøle ned, enn å blande ut i lunkent vann for så å kjøle ned. Om det var det du mente?

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:37.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no