Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Interiørhjørnet

El- og lyspunkter på kjøkken

Interiørhjørnet Alt som har med interiør å gjøre. Spørsmål, tips, deling av egne lure eller fine løsninger mm.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 27-02-16, 18:37   #1
LaBanga
fri
 
LaBanga sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 4.011
Blogginnlegg: 11
LaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

El- og lyspunkter på kjøkken

Jeg holder på å bygge hus og nå er det på tide å bestemme meg for hvor jeg skal plassere lyspunkter og om jeg skal ha noen ekstra. Jeg lurer spesielt på hvordan jeg skal belyse kjøkkenet mitt. Jeg skal ha en vegg med høyskap, en lang kjøkkenbenk mot yttervegg med et vindu og ingen overskap og en kjøkkenøy med platetopp og vifte innfelt i taket, som det er spotter i.

Det er inkludert elpunkter etter Nek 400-standarden, og på kjøkken vil det si at man har et uttak/kurs for hvert elektrisk utstyr som har "fast plass", to uttak per to meter kjøkkenbenk og fire uttak til spiseplass.

Jeg har jo valgt vifte som skal felles inn i taket fordi jeg ikke har lyst til å ha en vifte hengende ned midt i rommet, og da blir det jo litt rart å skulle ha en taklampe som henger ned også. Over spisebordet som skal stå i enden av rommet, vil jeg selvsagt ha taklampe.

Men jeg bør kanskje ha downlights i taket når jeg først har innfelt takvifte. Dette koster nok litt mer, så jeg lurer litt på hvor mye jeg trenger. Noen som har noen erfaringer med det? Jeg kan jo også ha lys på veggen over kjøkkenbenken langs ytterveggen, men det vil jo også koste å finne lamper som er fine, så det er jo ikke sikkert det er så mye å spare.

Her er tegninger av kjøkkenet:


Her er en perspsektivtegning, som ikke er helt riktig, skal ha platetoppen sentrert på øya og med vifta rett over.


Noen som har noen alternative tips til belysning her, og gjerne andre tips som har med el-punkter å gjøre.

LaBanga er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:57.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no