Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Husmorskole

Hvordan gjøre 100 år gml bunadskjorte hvitere?

Husmorskole Det finnes et hav av gode tips til hvordan få ting til å fungere bedre. Her kan man spørre, dele og få gode råd av hverandre.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 12-05-22, 20:31   #1
daffy
Bør lage seg en tittel selv
 
daffy sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 5.462
Blogginnlegg: 17
daffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de fleste
Standard

Hvordan gjøre 100 år gml bunadskjorte hvitere?

Jeg skal vaske og klargjøre en eldgammel bunadsskjorte. Skal jeg vaske på 30 grader ullprogram i vaskepose og i så fall med hvilket type vaskemiddel? Vil gjerne ha den litt hvitere.

daffy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-05-22, 20:32   #2
Syrinx
koko
 
Syrinx sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Ålesund
Innlegg: 9.034
Blogginnlegg: 39
Syrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvordan gjøre 100 år gml bunadskjorte hvitere?

Har du prøvd sitronsåpe?

__________________
Dårlige vitser har også livets rett.
Syrinx er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 12-05-22, 21:22   #3
daffy
Bør lage seg en tittel selv
 
daffy sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 5.462
Blogginnlegg: 17
daffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvordan gjøre 100 år gml bunadskjorte hvitere?

Nei, får jeg tak i det på Rema? Er det mer skånsomt ennn biotex?

daffy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-05-22, 21:36   #4
Syrinx
koko
 
Syrinx sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Ålesund
Innlegg: 9.034
Blogginnlegg: 39
Syrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvordan gjøre 100 år gml bunadskjorte hvitere?

Jeg kjøpte det på Husfliden. Har forstått det som at det er anbefalt å bruke på bunadskjortet. Sikkert noen her inne som kan mer om dette enn det jeg kan.

__________________
Dårlige vitser har også livets rett.
Syrinx er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 12-05-22, 21:42   #5
Lhi-My
Bør lage seg en tittel selv
 
Lhi-My sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2009
Innlegg: 4.888
Lhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvordan gjøre 100 år gml bunadskjorte hvitere?

Bomull eller lin?

Det finnes mange oppskrifter og tips, men jeg synes det fungerer fint å bløtlegge skjorta i kaldt vann i et døgns tid og deretter vaske den. Bløtleggende myker opp fibrene og gjør at gulfargen slipper lettere. Jeg bruker Sunlight fast såpe på de eldste og skjøre skjortene mine. Gnir de inn med såpe og skyller godt og lenge. Jeg bruker da håndvarmt vann. Ellers fungerer det også bra å henge skjorta til tørk i sola, det bleker også gulfarge. Annen såpe enn Sunlight kan også brukes. Sitronsåpe, gallesåpe, På Stell(som også er en sitronsåpe)… Clas Ohlsson har sitronsåpe, tror jeg og Husfliden, noen apotek og diverse andre har har den som heter På stell.

De nyere bomullskjortene tåler fint maskinvask på 60 grader og vanlig vaskepulver for hvitt tøy, men det er muligens en litt brutal behandling for en 100 år gammel skjorte.

Lhi-My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-05-22, 22:02   #6
Luftslottet
geskjeftig
 
Luftslottet sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Innlegg: 7.998
Blogginnlegg: 270
Luftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvordan gjøre 100 år gml bunadskjorte hvitere?

Solbleking var det de brukte for 100 år siden.

__________________
I like big books and I cannot lie.

Stjernekikkeren 08 + Alkymisten 11
Luftslottet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-05-22, 23:13   #7
Input
Bør lage seg en tittel selv
 
Input sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Innlegg: 24.562
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvordan gjøre 100 år gml bunadskjorte hvitere?

Opprinnelig lagt inn av Luftslottet, her.

Solbleking var det de brukte for 100 år siden.

Og det funker! Man må bare ha litt tid.

__________________
♥ Sønn, des. 2010 Datter, mar. 2020 ♥

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-05-22, 23:20   #8
Dali
Glad
 
Dali sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 4.859
Blogginnlegg: 33
Dali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Hvordan gjøre 100 år gml bunadskjorte hvitere?

Opprinnelig lagt inn av Input, her.

Og det funker! Man må bare ha litt tid.

Og litt sol.

__________________
Eldsteturbo 06, lilleturbo 08, og sisteturbo september 11.
Dali er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-05-22, 23:21   #9
Malama
Bør lage seg en tittel selv
 
Malama sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Innlegg: 28.554
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvordan gjøre 100 år gml bunadskjorte hvitere?

Solbleking har funket for meg før. Så det skal jeg prøve igjen. Jeg har ikke ei 100 år gammel skjorte, men ei som har lagt noen år ubrukt og blitt gul. Hang ut i de få solstrålene i kveld. Hjalp litt men det regna jo også da, så nå er den inne for å tørke, så skal jeg heller vaske den en gang til og henge ut, søndag skal det bli skikkelig sol. Skal ikke bruke den før 21.

__________________
Storebror, aug -08 og Mellomsøster feb -11 og lillesøster des -15
Malama er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-05-22, 07:54   #10
Mex
Tidsklemma
 
Mex sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Innlegg: 7.809
Blogginnlegg: 459
Mex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvordan gjøre 100 år gml bunadskjorte hvitere?

Da jeg fikk en gul flekk på bunadsskjorten min, så var jeg innom husfliden for råd. Bløtlegging i kaldt vann, og så legge på en "grøt" med omo ultra hvitt på flekken. Hun sa at det kan gjerne gå flere dager, så bytte til nytt kaldt vann hver dag, og ny "grøt".
Det fungerte kjempebra på min 30 år gamle linskjorte.
Så jeg ville prøvd som My sier, bløtlegging og prøve å vaske. Men jeg ville nok ha gitt det mer enn bare ett døgn. Tenker at man nok må gjenta prosessen noen ganger.

__________________
Storebror des 2006
Lillebror nov 2010
"Mamma, jeg er glad i deg. Helt til månen og ut i verdensrommet"
Mex er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-05-22, 09:08   #11
Malama
Bør lage seg en tittel selv
 
Malama sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Innlegg: 28.554
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvordan gjøre 100 år gml bunadskjorte hvitere?

JEg tror jeg rett og slett dynka mi skikkelig gule skjorte i vann med noe sånn "ultra hvitt"-vaskemiddel og la den ut til solbleking våt av såpevann, og deretter vaska den, en gang det var ille. Fordelen da var at det var dagevis med sol, så jeg drev på noen dager. (Det var nok et resultat av at vi hadde bodd et ste med ikke helt rent vann så den var... ikke helt pen) Nå¨regner det, de er ikke sol, og da blekes det ikek like effektivt, men skjorta jeg har nå er vare litt kul, men irriterende nok mest på kragen og masnjettene, så det er så snlige steder. Det ble bedre av i går, så en runde til så tenker jeg den kan brukes i konformasjon.

Mulig jeg skal gå for noe ultra hvitt, mener såpa jeg brukte var sitonsåpe da.

__________________
Storebror, aug -08 og Mellomsøster feb -11 og lillesøster des -15
Malama er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-05-22, 09:54   #12
Isprinsessen
Vinter
 
Isprinsessen sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2009
Innlegg: 3.817
Isprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt likt
Standard

Sv: Hvordan gjøre 100 år gml bunadskjorte hvitere?

Opprinnelig lagt inn av Malama, her.

JEg tror jeg rett og slett dynka mi skikkelig gule skjorte i vann med noe sånn "ultra hvitt"-vaskemiddel og la den ut til solbleking våt av såpevann, og deretter vaska den, en gang det var ille. Fordelen da var at det var dagevis med sol, så jeg drev på noen dager. (Det var nok et resultat av at vi hadde bodd et ste med ikke helt rent vann så den var... ikke helt pen) Nå¨regner det, de er ikke sol, og da blekes det ikek like effektivt, men skjorta jeg har nå er vare litt kul, men irriterende nok mest på kragen og masnjettene, så det er så snlige steder. Det ble bedre av i går, så en runde til så tenker jeg den kan brukes i konformasjon.

Mulig jeg skal gå for noe ultra hvitt, mener såpa jeg brukte var sitonsåpe da.



Sikker på at skjorta ikke er krønn?

Isprinsessen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-05-22, 09:56   #13
Malama
Bør lage seg en tittel selv
 
Malama sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Innlegg: 28.554
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvordan gjøre 100 år gml bunadskjorte hvitere?

Opprinnelig lagt inn av Isprinsessen, her.



Sikker på at skjorte ikke er krønn?

krønn?

Jeg har ikke daffy sin 100 år gamle da, men jeg skal i alle fall få min hvit og pen satser jeg på.

__________________
Storebror, aug -08 og Mellomsøster feb -11 og lillesøster des -15
Malama er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-05-22, 19:27   #14
-ea-
heimføing
 
-ea- sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Heime
Innlegg: 15.479
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvordan gjøre 100 år gml bunadskjorte hvitere?

Opprinnelig lagt inn av Isprinsessen, her.



Sikker på at skjorta ikke er krønn?

Den funker stort sett bare her nord, Isprinsessen. Egentlig burde den ikke funke her heller.

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:16.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no