Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Gremlis reise- og fremmedspråkforum

To hytte or not to hytte?

Gremlis reise- og fremmedspråkforum Forum for diskusjon av reiser, reisemål, og fremmedspråk.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 22-04-19, 10:13   #1
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.359
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

To hytte or not to hytte?

Vi har vært våre siste dager på hytta vi har leid på åremål rett utenfor Oslo, og jeg har begynt å fundere veldig på om vi skal skaffe oss noe eget, eller la være. Ikke greier jeg å bli enig med meg selv heller.

Hytta vi hadde var i veldig kort avstand fra Oslo, og spesielt da Hiawata var mindre brukte vi den mye. Når han ble eldre var det ofte helgeaktiviteter som kræsjet, og vi brukte den mindre og mindre. Den lå i tilknytning til et lite tettsted med mye aktivitet, og det var også mange fine turmuligheter rundt den. Begge deler var viktig for meg. Jeg gjør jeg ikke så godt langt fra folk og kultur. Det som trakk veldig ned var fasilitetene. Bare ett soverom (riktignok også et anneks), kaldt sommervann og gammeldags utedo. Et skikkelig bad, med skikkelig do er viktig for meg.

Egentlig hadde jeg slått fra meg tanken på hytte, og tenkt at vi ikke kom til å greie bruke den nok, men i påsken besøkte vi venner på en veldig hyggelig hytte. Den hadde ordentlig bad og kjøkken, stort allrom og fire bittesmå soverom. I tillegg lå den ikke veldig langt unna (måtte kjøre, riktignok) tettsteder med cafe og galleri. I tillegg hadde den flotte turmuligheter. Så nå tenker jeg på hytte igjen. Og prøver å finne ut om det var tiden som gjorde at vi etterhvert brukte hytta lite, etter fasilitetene. Også skal man ikke stikke under stol at jeg kjeder meg lett.

Vi kan selvsagt reise på ferie og leie hytter til mye mindre penger enn vi kan eie en for, men det hadde jo vært digg å ha noe eget. Med skikkelig kaffemaskin, et kjøkken med alt det jeg mener er viktig å ha på et kjøkken, et bad som funker og er fint, og nok plass til å invitere med venner. Kan det være nok til at jeg da vil bruke hytta nok?

Og hvor langt fra Oslo kan en hytte ligge? Den vi var på besøk på var 5 timer unna, det er for langt for meg. Så grensen går et sted før det. Jeg liker nok best noe langs kysten framfor fjellet, men er faktisk ikke helt sikker lenger. Men da må det være litt skikkelig fjell, ikke innlandsåser. Og da må man jo lenger fra Oslo igjen. Et torp i Sverige har også vært på blokka, men da er det oftest snakk om innland, og de vi har råd til har ikke veldig topp fasiliteter, veldig ofte er det ikke innlagt kloakk.

Til slutt: jeg greier ikke legge fra meg tanken på sommerhus i Danmark. Da er det jo betydelig lengre unna enn fem timer og kan på ingen måte være en helgehytte, og må bli en ren feriehytte. Men kanskje jeg liker det bedre? Kanskje jeg syns det er stress å bare reise bort for en helg?

Kan dere hjelpe meg og tenke? Dere må gjerne både realitetsorientere meg og friste meg, og komme med både gode, dårlige, fakta- og følelsesbaserte argumenter.

For nå sitter jeg i timesvis og ser på hus i Danmark.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-04-19, 10:20   #2
millact
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 51.330
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: To hytte or not to hytte?

Mine to ønsker seg hytte, men det hadde blitt dyre døgn. Vi hadde ikke brukt den nok. Det finnes så mye til leie. Når fredagen kommer synes jeg det er deilig å ikke måtte stresse hjem, pakke for å kjøre på hytta. Om vi skulle hatt måtte det blitt leilighet på fjellet fordi det krever mindre vedlikehold. Vi var med venner på fjellet i vinterferien en langhelg, veldig deilig, men for meg (og også barna tror jeg) holder det med en eller to ganger i løpet av vinteren. Vi ble invitert med to ulike steder i påsken, men alle ville heller slappe av hjemme.

Mange av barnas venner har hytte. Den ene familien bruker den kun i feriene samt en helg i desember og gjerne en til om vinteren. Barna blir større, det er bursdager, cup’er osv. osv. Den hytten er gammel, uten innlagt vann, så den koster ikke så mye å ha og dermed kan de forsvare den relativt lille bruken.

En kollega kjøpte sommerhus i Danmark i fjor påske. De bruker den som hytte og er nede hver helg. Tar ferjen fredag kl 16.30, rekker å handle til fredagstaco når de kommer ned. Hjem søndag med 11.30 ferjen. Det fungerer fint, men det er under en time å kjøre sier han. De hadde hytte litt inn i landet herfra. Om sommeren var det så mye mygg der at det ikke gikk å være ute omtrent og de likte egentlig ikke snø heller kom de frem til. Så den hytten ble solgt.

Har også en fetter som har kjøpt sommerhus i Danmark, husker ikke hvor, men de bruker det neppe så ofte, mest i de store feriene tror jeg.

Det koster å ha hytte, det vet du jo. Regn med 100 000 i året. Du kan reise mye for det og slippe vedlikeholdet.

__________________
05 og 08

Sist redigert av millact : 22-04-19 kl 11:30.
millact er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 22-04-19, 10:24   #3
vixen
Bør lage seg en tittel selv
 
vixen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Nordmøre
Innlegg: 8.603
Blogginnlegg: 8
vixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de fleste
Standard

Sv: To hytte or not to hytte?

Vi har hytte i underkant av to timer hjemmefra. Vi ser at den brukes mindre når helgene fylles opp av cuper og lignende, men vi trives der. Blir det over tre timer så er det litt mer pes å dra bare fra fredag-søndag. Det er mye jobb med eiendom og har det ikke vært for at mannen hadde arvet småbruket så hadde vi nok ikke kjøpt oss hytte. Et vennepar av oss bygde hytte, men fant ut at de rett og slett ikke var hyttemennesker allikvel og solgte den da de var ferdige Det er noe annet å eie enn å leie for vi har alle tingene våre der og kan bare pakke med litt klær og mat når vi drar. Men det er som sagt mye jobb og det er penger. Så om jeg hadde vært såpass i tvil som det høres ut som du er så hadde jeg nok holdt opp for å være ærlig,

vixen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-04-19, 10:26   #4
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.359
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: To hytte or not to hytte?

Opprinnelig lagt inn av millact, her.


En kollega kjøpte sommerhus i Danmark i fjor påske. De bruker den som hytte og er nede hver helg. Tar ferjen fredag kl 16.30, rekker å handle til fredagstaco når de kommer ned. Hjem søndag med 11.30 ferjen. Det fungerer fint, men det er under en time å kjøre sier han.

Ja, har man hytte nord på Jylland er det enkelt. Jeg ser selvsagt på hus så langt sør man kan komme.

Opprinnelig lagt inn av millact, her.

Det koster å ha hytte, det vet du jo. Regn med 100 000 i året. Du kan reise mye for det og slippe vedlikeholdet.

Ja, jeg vet. Så jeg må bli enig med meg selv om jeg syns det praktiske ved å eie er verdt de ekstra utgiftene.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-04-19, 10:34   #5
Input
Bør lage seg en tittel selv
 
Input sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Innlegg: 24.518
Blogginnlegg: 158
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: To hytte or not to hytte?

Svigerforeldrene mine har ny og moderne hytte i Gudbrandsdalen, og jeg synes det er i overkant langt dit, men elsker å være der. Vi vurderer faktisk å kjøpe elbil for å kunne være der oftere. Tror vi bruker ca 3,5 timer uten stopp om vinteren. Om sommeren er det en annen vei åpen, så da går det fortere. Hytta er på fjellet, og jeg var skeptisk i starten, men nå liker jeg veldig godt skiturer om vinteren og vandring om sommeren. Jeg hadde ikke vært like interessert i å leie en fra gang til gang, jeg har lav terskel for å føle at noe er stress.

100.000 i året i vedlikehold høres absurd ut. Hva slags hytte har man da? Svigerfar sa det kostet dem ca 30.000 i året å ha den hytta, da er halvparten eiendomsskatt. Så betaler de jo for strøm og vann, for skiløyper og for brøyting av veien. Hytta er helt ny, men det høres rart ut å skulle bruke 70.000 mer på vedlikehold.

Mine eks-svigerforeldre har en hytte på sørlandet, med solcellestrøm og uten vann. Jeg likte den veldig godt før, men det blir jo en ren sommerhytte. Og området var litt egnet for noe annet enn latmannsliv, og det er ikke noe for meg.

__________________
♥ Sønn, des. 2010 Datter, mar. 2020 ♥

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-04-19, 10:35   #6
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 40.946
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: To hytte or not to hytte?

Vi satt kjøregrensa på 2 timer, og fant hytte i det området.

Vi bruker den ikke veldig mye, men jeg virkelig elsker å være ser. Jeg finner en ro på hytta som jeg ikke har hjemme. Denne påska har jo vært eksepsjonelt godt egnet til å være på hytta med så nydelig vær.

Men; fasilitetene gjør at snuppa nå nekter plent å være med. Hun trenger dusj og skikkelig bad. Heldigvis synes begge mine foreldre at det bare er koselig å få fjortis på besøk, så i praksis skaper det få problemer.

Å ha hytte er ikke gratis, men vi er svært langt unna 100 000 i året i vedlikehold.

__________________
Snuppa 05, Knerten 07
Tjorven er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 22-04-19, 10:51   #7
Snippa
Jo flere jo bedre...
 
Snippa sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 6.069
Snippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de fleste
Standard

Sv: To hytte or not to hytte?

Vi var lenge innstilt på å leie firmahytta og ev andre hytter når den ikke var ledig istedenfor å eie. Men etter en stund syntes vi det ble veldig mye pes når alt måtte dras med hver gang, alt handles inn osv. For oss er den ekstra kostnaden ved å eie selv og dermed kunne ha alt av klær, utstyr, mat i fryser, tørrvarer osv osv stående verdt det. Hvis man vet at man kommer til å irritere seg over utgiftene, eller blir stressa av de årlige "dette koster det deg å ha hytte"-oppslagene i avisa: la være. Man tar ikke hyttevalg av økonomiske grunner, så det må du ikke tenke på.

Vi har hytte på fjellet. Litt for lang kjørevei når det er kø, og det er det jo ofte... Helt uten biler på veien tar det ca 3 timer. Det var smertegrensa vår. Skulle gjerne hatt 1-2 timer.
Våre krav når vi så etter hytte var innlagt vann, og en eller annen doløsning inne. Nå endte vi med en med vanlig kloakk (septiktank), men kunne overlevd med andre inne-løsninger også. Jeg ville ikke kjøpt hytte uten innlagt vann og strøm (har 5 barn, og orker ikke tanken på all vannhenting).

Snippa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-04-19, 10:53   #8
millact
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 51.330
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: To hytte or not to hytte?

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Ja, har man hytte nord på Jylland er det enkelt. Jeg ser selvsagt på hus så langt sør man kan komme.


Ja, jeg vet. Så jeg må bli enig med meg selv om jeg syns det praktiske ved å eie er verdt de ekstra utgiftene.

Det går jo an å kjøpe på Jylland slik at dere kan bruke det mer, f.eks annenhver helg. Min kollega har en datter som går på videregående, derfor har de reist hjem med formiddagsferjen søndag slik at det ikke blir så sent.

__________________
05 og 08
millact er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 22-04-19, 10:54   #9
millact
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 51.330
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: To hytte or not to hytte?

Opprinnelig lagt inn av Tjorven, her.


Å ha hytte er ikke gratis, men vi er svært langt unna 100 000 i året i vedlikehold.

Det kan godt hende at 100 000 er for mye, ja, men det koster med lån, vedlikehold, forsikringer, brøyting, vann, kanskje kommunale avgifter, transport til hytten mm. Jeg fikk det tallet fra min bror som bor i Oslo og har hytte på Sørlandet, arvet sådan, men oppusset.

https://www.dinside.no/bolig/dette-k...a-deg/69349480
Regnestykke fra bankene

__________________
05 og 08

Sist redigert av millact : 22-04-19 kl 11:13.
millact er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 22-04-19, 11:00   #10
Chablis
Drømmer
 
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Ved vannet
Innlegg: 18.842
Blogginnlegg: 22
Chablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt av
Standard

Sv: To hytte or not to hytte?

Vi har hytte 5 t unna, brukes kino ferier dessverre. Vi er langt unna 100 000 i kostnader på den i året.
Jeg skulle gjerne hatt hytte litt nærmere, selv om jeg ikke tror den ville blitt brukt så mye mer.

Chablis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-04-19, 11:02   #11
Che
Har tro på forbedring
 
Che sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: "Cuba"
Innlegg: 26.671
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: To hytte or not to hytte?

Hytte med innlagt vann og kloakk koster jo raskt to mill. Det alene utgjør jo nesten 100` i lån med mindre man har egenkapital.
Vi har hytte som vi bruker lite. Har ikke lån på den, så sånn sett er det lite utgifter, men jeg koser meg vel så bra hjemme. (Bor jo ikke midt i bygryta) mannen derimot, finner mye ro der. Og gutta blir mer kreative der, siden de ikke kan holde på med YouTube hele dagen....

__________________
Min signatur
Che er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-04-19, 11:03   #12
Niobe
Personlig pessimist
 
Niobe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 27.905
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: To hytte or not to hytte?

Jeg stortrives på andres hytter, men vi blir ikke hytteeiere. Fordi hytter med den standarden jeg trives med, koster alt for mye. Jeg orker ikke at ting er mer upraktisk eller mindre komfortabelt enn hjemme, det er overhodet ikke avslappende for meg. Og så er det reelt sett alt for få helger i året vi hadde hatt anledning til å bruke hytte. Det merkes godt etter hvert som barna blir eldre. Vi hadde også slitt med å ha en bolig til å vedlikeholde, jeg ser at det lett mye plikter både hjemme og på hytta for hyttefolket. Vi er fornøyd med å reise for de pengene det hadde kostet oss å kjøpe og holde en hytte vi hadde vært fornøyd med. Selv om jeg ser mange fordeler med egen hytte.

__________________
«If you can’t be a good example, at least be a horrible warning.»
- Aileen Wuornos, seriemorder
Niobe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-04-19, 11:03   #13
Darth
En, av to-tre
 
Darth sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2011
Innlegg: 5.083
Darth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt av
Standard

Sv: To hytte or not to hytte?

Jeg slår et slag for sommerhus i Danmark, så langt sør man kan komme. Vi bruker det i ferier, aldri i helger. Det tar ti timer fra vi drar hjemmefra til vi setter nøkkelen i låsen i feriehuset.

Vi har et sommerhus som egentlig er et bittelite byhus i en koselig by sør i Danmark. Her er det restauranter, butikker, kino (drevet på dugnad), et utrolig flott bibliotek, strand (et must for meg), fantastiske sykkelforhold, kort vei til større byer med enda mer variert tilbud. Selv om vi har hus i byen, så har vi en usjenert bakhage som jeg bare elsker av hele mitt hjerte og hele min sjel. Huset er fra 1700-tallet, og har noen sjarmerende egenskaper av den grunn, men er renovert og har kaffemaskin, vannkoker, vaskemaskin, tørketrommel, varmekabler på badet, krydder i skapene, håndduker i skapet, grill i boden, sykler i boden, kajakk i boden, internett, bøker i hylla osv. Jeg elsker å ha sommerhus i Danmark. Og fordi det er såpass langt dit, så er det ikke så stort press på å dra dit i helgene - noe som passer meg utmerket. Men dyrt er det jo, jeg synes likevel det er verdt det.

Darth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-04-19, 11:09   #14
Snippa
Jo flere jo bedre...
 
Snippa sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 6.069
Snippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de fleste
Standard

Sv: To hytte or not to hytte?

Opprinnelig lagt inn av Che, her.

Hytte med innlagt vann og kloakk koster jo raskt to mill. .

Kommer an på området. Vi betalte 900 000.

Snippa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-04-19, 11:13   #15
millact
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 51.330
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: To hytte or not to hytte?

Opprinnelig lagt inn av Niobe, her.

Jeg stortrives på andres hytter, men vi blir ikke hytteeiere. Fordi hytter med den standarden jeg trives med, koster alt for mye. Jeg orker ikke at ting er mer upraktisk eller mindre komfortabelt enn hjemme, det er overhodet ikke avslappende for meg. Og så er det reelt sett alt for få helger i året vi hadde hatt anledning til å bruke hytte. Det merkes godt etter hvert som barna blir eldre. Vi hadde også slitt med å ha en bolig til å vedlikeholde, jeg ser at det lett mye plikter både hjemme og på hytta for hyttefolket. Vi er fornøyd med å reise for de pengene det hadde kostet oss å kjøpe og holde en hytte vi hadde vært fornøyd med. Selv om jeg ser mange fordeler med egen hytte.

__________________
05 og 08
millact er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 22-04-19, 11:15   #16
millact
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 51.330
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: To hytte or not to hytte?

Opprinnelig lagt inn av Snippa, her.

Kommer an på området. Vi betalte 900 000.

Her koster det minst 2 mill på både Brokke, Bortelid, Ljosland og enda mer på Hovden.

Sommerhytter her er også dyre, men det har aldri vært aktuelt all den tid vi har to minutter gange til strand.

__________________
05 og 08
millact er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 22-04-19, 11:16   #17
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.359
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: To hytte or not to hytte?

Opprinnelig lagt inn av Darth, her.

Jeg slår et slag for sommerhus i Danmark, så langt sør man kan komme. Vi bruker det i ferier, aldri i helger. Det tar ti timer fra vi drar hjemmefra til vi setter nøkkelen i låsen i feriehuset.

Vi har et sommerhus som egentlig er et bittelite byhus i en koselig by sør i Danmark. Her er det restauranter, butikker, kino (drevet på dugnad), et utrolig flott bibliotek, strand (et must for meg), fantastiske sykkelforhold, kort vei til større byer med enda mer variert tilbud. Selv om vi har hus i byen, så har vi en usjenert bakhage som jeg bare elsker av hele mitt hjerte og hele min sjel. Huset er fra 1700-tallet, og har noen sjarmerende egenskaper av den grunn, men er renovert og har kaffemaskin, vannkoker, vaskemaskin, tørketrommel, varmekabler på badet, krydder i skapene, håndduker i skapet, grill i boden, sykler i boden, kajakk i boden, internett, bøker i hylla osv. Jeg elsker å ha sommerhus i Danmark. Og fordi det er såpass langt dit, så er det ikke så stort press på å dra dit i helgene - noe som passer meg utmerket. Men dyrt er det jo, jeg synes likevel det er verdt det.

Det er AKKURAT sånne hus jeg har sett på! Leier dere ut? Jeg ser for meg at et hus sør i Danmark vil være attraktivt å låne for resten av familien også (vi har tilknytning til stedet), og således vil utgiftene bli bittelitt fordelt. Men jeg vil ikke eie sammen med noen.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-04-19, 11:17   #18
Toffskij
kamerat
 
Toffskij sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.853
Blogginnlegg: 693
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: To hytte or not to hytte?

Jeg misliker vedlikehold, er rastløs og elsker å planlegge ferier, så hytte er 100 % uaktuelt her. Dyrt og kjedelig på alle fronter.

__________________
Prima (0503) et Secunda (0505)

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-04-19, 11:20   #19
Plingo
Erfaren
 
Medlem siden: Aug 2010
Innlegg: 916
Plingo er populærPlingo er populærPlingo er populærPlingo er populær
Standard

Sv: To hytte or not to hytte?

Opprinnelig lagt inn av millact, her.

Det kan godt hende at 100 000 er for mye, ja, men det koster med lån, vedlikehold, forsikringer, brøyting, vann, kanskje kommunale avgifter, transport til hytten mm. Jeg fikk det tallet fra min bror som bor i Oslo og har hytte på Sørlandet, arvet sådan, men oppusset.

https://www.dinside.no/bolig/dette-k...a-deg/69349480
Regnestykke fra bankene

Høres helt reelt ut med en kontantstrøm ut på 100.000 i året, om man må låne (noe de aller fleste av oss må) for å kjøpe hytta.

Plingo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-04-19, 11:26   #20
Chablis
Drømmer
 
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Ved vannet
Innlegg: 18.842
Blogginnlegg: 22
Chablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt av
Standard

Sv: To hytte or not to hytte?

Opprinnelig lagt inn av Che, her.

Hytte med innlagt vann og kloakk koster jo raskt to mill. Det alene utgjør jo nesten 100` i lån med mindre man har egenkapital.
Vi har hytte som vi bruker lite. Har ikke lån på den, så sånn sett er det lite utgifter, men jeg koser meg vel så bra hjemme. (Bor jo ikke midt i bygryta) mannen derimot, finner mye ro der. Og gutta blir mer kreative der, siden de ikke kan holde på med YouTube hele dagen....

Det kommer jo helt an på hvor man kjøper hytte.

Chablis er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:07.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no