Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Tomt for såkorn

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

 
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 04-05-24, 08:26   #1
Floksa
can-jur
 
Floksa sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Innlegg: 17.550
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Tomt for såkorn

Jeg legger den her for det handler jo om mat.
Norge er tomt for såkorn.

https://www.nrk.no/innlandet/rett-fo...jor-1.16863610

Visste du at landbruksforhandlingene som pågår nå, staten kommer (kanskje) med sitt tilbud til bøndene på mandag og landbruket leverte sitt krav fredag 26 april (kl 11 om noen lurte,) tross ekstremt kort tid leverte man som planlagt, staten har ikke bekreftet at tilbudet kommer som planlagt på mandag, jeg bare nevner det….)

Nok om det. Bøndenes faglag forhandler altså med staten og må ta ev den svært beskjedne kaka de har til fordeling og sette av 35,5 millioner til såkornlager (og frøavl som i praksis er å utvikle og ha eierskap til norske såkorn og såfrø arter som er tilpasset vårt klima og som vi eier selv)

Dette er altså en forhandlingsdel som bøndene må prioritere penger til.
Galskapen i det er så hinsides at jeg blir tom for ord. Kan noen forklare meg hvorfor det er bøndenes ansvar å finansiere et såkorlager? Hvorfor det ikke er en del av forsvarsbudsjettet eller beredskapsbudsjettet eller what not?

Og det finnes lite såkorn å importere. Det var liksom ikke bare Norge som hadde utfordrende vær i fjor sommer. Og det som importeres må være sorter som tåler norsk klima.

Sånn. Jeg måtte tømme det ut. For jeg tror folk trenger å vite hvor pill råtten Norges beredskap er. Hva skal vi med 6 milliarder ekstra til forsvaret om soldatene ikke har mat? Jeg bare spør….
Hvor stabil er staten om folk opplever reel frykt for sult? Vi får jo panikk om det mangler doruller…..

Vedlagte bilder
Filtype: jpg IMG_5737.jpg (13,9 KB, 305 visninger)
__________________
F-I-R-E

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
 


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 08:21.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no