Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Spikerhjørnet

Språklig forfall - en hobbyskribents skrekk

Spikerhjørnet Speaker's corner. Forum for lengre debattinnlegg og meninger, politikk mm.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 10-05-12, 13:42   #1
ullmor
... med mjuke pigger...
 
ullmor sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Innlegg: 2.585
ullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt likt
Standard

Språklig forfall - en hobbyskribents skrekk

Til min store fortvilelse oppdager jeg stadig oftere at ordene jeg skriver mangler en bokstav eller brukes feil. Setningene kan noen ganger være vanskelige å forstå, både for meg selv og den som leser. Som ikke-studerende er det få referanserammer som er til å stole på og ingen som korrigerer verken skrivefeil eller andre språklige feil.

Problemstillingen er derfor: Hvordan opprettholder man et godt språk, som man tør være bekjent av når man ikke er en del av et miljø der skriving er i fokus?

De opplagte svarene er å lese mye, skrive mye og bruke rettskrivingsprogram, men dette er i min verden ikke nok. Hvilke forfattere bør man lese for å øve opp et godt språk? Hvilke nettsider preges av språklig bevissthet (andre enn FP)?

Hva gjør du for å vedlikeholde og utvikle et godt språk?

Nå er det ikke meningen at dette skal være en personlig tråd, selv om den har en personlig start. Jeg hører gjerne om deres erfaringer og generelle refleksjoner knyttet til temaet.

__________________
Vær mer opptatt av hva du får gjort enn hva du ikke får gjort!
ullmor er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-05-12, 16:37   #2
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.115
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Språklig forfall - en hobbyskribents skrekk

Det er jo en utfordring at det er veldig vanskelig å få konstruktive tilbakemeldinger på språket sitt. Selv om man er aktiv på f.eks. FP, der det er mange som har høy bevissthet rundt dette, kan man jo ikke regne med å få konkrete innspill på hvordan det man skriver kunne vært bedre.

Men å skrive mye tror jeg kan hjelpe selv om man ikke får så mange tips og rettelser utenfra. Jeg begynte å blogge mens jeg var i fødselspermisjon, og en av hovedgrunnene til dette var å opprettholde (og gjerne forbedre) kompetansen min når det gjaldt å skrive norsk. Jeg tror det hjalp.

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-05-12, 21:33   #3
nokon
Librocubicularist
 
nokon sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2011
Innlegg: 13.493
Blogginnlegg: 174
nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Språklig forfall - en hobbyskribents skrekk

Viss du skriv nokre tekstar og les gjennom dei ei god stud etter, når du har fått dei litt på avstand, vil du ofte sjå dårleg språk og skrivefeil mykje betre, enn når du sitt midt oppi skrivinga. Skriv opp det du legg merke til.

Eg har eit dokument kor eg lister opp tilbakemeldingar eg har fått på skriving, alt oppgåver i studietida, små artiklar eg har skrive for andre og fått korrekturlese og kommentarar frå mann og venner, dersom eg ber dei lese gjennom søknaden min eller liknande. På denne lista står det for eksempel "Dele opp setningar med mange lange leddsetningar" og "Ver obs på sirkelargumentasjon". Når eg skriv noko nokon skal lese, finn eg fram dette dokumentet, når eg les korrektur på eige arbeid. Så kan eg leite etter kommafeil, lange setningar og sirkelargumentasjon, utifrå denne "sjekklista". Ofte er det gjengangarar som nærmast blir komiske.

nokon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-05-12, 07:49   #4
Blondie
ctrl+z
 
Blondie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 22.717
Blogginnlegg: 213
Blondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Språklig forfall - en hobbyskribents skrekk

Systemet til bai høres lurt ut. Jeg skriver så mye jeg kan, både svada og litt mer ordentlig. For meg er det viktig å opprettholde driver.

__________________
It takes a forum to raise a child
Blondie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-05-12, 08:50   #5
zeppelin
Jamning
 
zeppelin sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2008
Innlegg: 1.806
zeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt likt
Standard

Sv: Språklig forfall - en hobbyskribents skrekk

iPad og iPhone er drepen for mitt språk .
Jeg jobber som lærer i norsk, og har vel gjennom dette et naturlig fokus på språket mitt. Drømmen min er å bli rågod i nynorsk. Neste år prøver jeg meg på et studie i nynorsk for å nærme meg dette målet.

__________________
doing the dishes while doing the dishes
zeppelin er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 02:45.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no