Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

I-phone-I-pad-livet

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 03-12-14, 21:02   #1
Cumulus
Bør lage seg en tittel selv
 
Cumulus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2011
Innlegg: 3.625
Cumulus imponerer mange og er sikkert smartCumulus imponerer mange og er sikkert smartCumulus imponerer mange og er sikkert smartCumulus imponerer mange og er sikkert smartCumulus imponerer mange og er sikkert smartCumulus imponerer mange og er sikkert smartCumulus imponerer mange og er sikkert smart
Standard

I-phone-I-pad-livet

Jeg blir gal snart... overalt sitter folk med en I phone oppi trynet. Og da mener jeg venner altså, ikke fremmede. Jeg mener venner av meg som kommer på besøk til meg med en I phone inni ansiktet, venner på restaurant, på tur og what not. Og jeg mener venner som liksom skal tilbringe tid sammen altså. Venninner på besøk eller familie som skal treffes for å spise middag sammen ute. Hva f... er det med folk?

For ikke å snakke om venner av barna.... som kun spiller spill på nettbrett i stedet for å leke sammen. Er det bare vi som ikke har ipad-unger og i-phone-vaner her i landet nå eller?? Vi tar en bevisst avtsand til dette og mener at når vi skal være sosiale med folk legger vi VEKK andre ting. Er jeg sær??

Cumulus er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-12-14, 21:19   #2
Myria
Eppur si muove.
 
Myria sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2012
Innlegg: 14.794
Myria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt av
Standard

Sv: I-phone-I-pad-livet

De fleste jeg kjenner har heldigvis vett til å legge vekk telefonen når de er med andre. Det er noen få unntak, og det er ikke så hyggelig å (prøve å) være sosial med noen som bare MÅ sjekke Instagram, Snapchat, spille eller hva det måtte være.

Blandt kameratene til storebror er det også store forskjeller. Jeg ble ganske overrasket da han hadde en ny venn på besøk for et par uker siden. De andre vi har på besøk leker fint med storebror. Noen ganger spiller de på Wii, men mange synes ikke det er gøy eller er ikke kjent med det og vil derfor heller leke, og det er bare fint. Men denne gutten hadde bare vært her en halvtime før han erklærte at han ville hjem for å spille på ipad. Han uttrykte kjedsomheten sin ustanselig de nesten tre timene han skulle være her og ingenting av det som fantes av leker (og det er mye) ville han så mye som se på. Jeg synes faktisk det er trist at en seksåring ikke synes noe annet enn nettbrettspill er gøy og i tillegg foretrekker det framfor å leke med venner.

__________________
It is only with the heart that one can see rightly; what is essential is invisible to the eye.
2008 - 2011 - 2013
Myria er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-12-14, 21:22   #3
Blondie
ctrl+z
 
Blondie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 22.649
Blogginnlegg: 213
Blondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: I-phone-I-pad-livet

Jeg er veldig glad i min iPhone og iPad, men er heldig bevisst på bruken likevel. I sosiale settinger bor slikt i lomma/veska. Jeg synes det har blitt bedre faktisk, selv om det fremdeles er mange som er skjermidioter.

__________________
It takes a forum to raise a child
Blondie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-12-14, 22:18   #4
millact
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 51.249
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: I-phone-I-pad-livet

Jeg er veldig bevisst på min bruk og er så og så kun på nettet hjemme og på jobb. Barna er kun på ipad om de er hjemme uten venner på besøk.

Ser jo at endel rundt oss bruker iphone mye, men synes generelt ikke det er noe problem blant de vi omgås.

__________________
05 og 08
millact er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-12-14, 22:23   #5
Nessie
Erfaren nok
 
Nessie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trøndelag
Innlegg: 39.853
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: I-phone-I-pad-livet

Når vi er på noe så kan vel folk ta bilde etc. Det er ok. Men føler sjelden det tar over

Våre barn har iPad, men med klare bruksregler. Men det som overrasker meg, positivt, er jo hvor lite introvert barna blir når de spiller! Her er de ofte 3-4 stk inne på samme spill, og de planlegger, bygger og samhandler mye.
Men at barn bruker mer og mer duppeditter er det vel liten tvil om. Jeg tror bare det handler om å ha oversikt og kontrollere bruk, enn å forby og late som om det ikke eksisterer.

__________________

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-12-14, 22:23   #6
Input
Bør lage seg en tittel selv
 
Input sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Innlegg: 24.460
Blogginnlegg: 158
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: I-phone-I-pad-livet

Dette opplever jeg ikke lenger. Det var sånn før, men i min omgangskrets har det skjedd en markant endring de siste 3-4 årene. Hjemme hos oss er det totalforbud mot nettbrett og telefoner så lenge man er mer enn én ved matbordet, det gjelder alle. Mobilen er framme for å ta bilder, men ikke ellers.

__________________
♥ Sønn, des. 2010 Datter, mar. 2020 ♥

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-12-14, 22:34   #7
apan
I mål
 
apan sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 26.992
Blogginnlegg: 84
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: I-phone-I-pad-livet

Jeg synes også at ift voksne har det blitt mye bedre de siste årene. Det er jo ikke mange som har mobilen på bordet lenger, med mindre det virkelig er noe prekært. Før hadde mange det. Var ute og spiste 14 stykker forrige uke, ingen mobiler.

Ift barn synes jeg det er veldig variabelt, men jeg opplever ikke at veldig mange av dem forventer å få spille ubegrenset. De fleste er vant til avgrensning. Etter at de nå får henge ute på egen hånd, har spilling blitt mindre attraktivt siden de heller vil henge på skolen. Nå er det så lenge siden de spurte om å spille at jeg tenker at om det blir slik fremover kan vi nærmest ha fri flyt når de først ønsker det.

Jeg er imidlertid enig i at det er vanskelig i møte med barn som ikke er vant til å bli begrenset. Vi besøker noen der barna stort sett gjør som de vil med paden (og om de får nei, gjemmer de seg bare og spiller videre), og det er ikke noe hyggelig for mine barn at de bare blir sittende og se på at dem vi besøker spiller.

__________________
Storebror (2005), lillestoresøster (2010) og lillebror (juli 2015)
apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-12-14, 18:05   #8
MrsH
Nybegynner
 
Medlem siden: Dec 2014
Innlegg: 4
MrsH har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: I-phone-I-pad-livet

Mobil og padder er blitt som narko. Man blir avhengig av det. Hjernen elsker underholdning. Og med mobiler og padder i lommen er underholdningen aldri mer en et kjapt klikk unna. Og så et klikk til. Og et til...

MrsH er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-12-14, 18:06   #9
Niobe
Personlig pessimist
 
Niobe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 27.904
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: I-phone-I-pad-livet

Opprinnelig lagt inn av Input, her.

Dette opplever jeg ikke lenger. Det var sånn før, men i min omgangskrets har det skjedd en markant endring de siste 3-4 årene. Hjemme hos oss er det totalforbud mot nettbrett og telefoner så lenge man er mer enn én ved matbordet, det gjelder alle. Mobilen er framme for å ta bilder, men ikke ellers.

Jeg er enig. Det var en litt intens periode rett etter smarttelefonene kom, men det har gått seg til igjen.

__________________
«If you can’t be a good example, at least be a horrible warning.»
- Aileen Wuornos, seriemorder
Niobe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-12-14, 18:16   #10
Cumulus
Bør lage seg en tittel selv
 
Cumulus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2011
Innlegg: 3.625
Cumulus imponerer mange og er sikkert smartCumulus imponerer mange og er sikkert smartCumulus imponerer mange og er sikkert smartCumulus imponerer mange og er sikkert smartCumulus imponerer mange og er sikkert smartCumulus imponerer mange og er sikkert smartCumulus imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: I-phone-I-pad-livet

Opprinnelig lagt inn av MrsH, her.

Mobil og padder er blitt som narko. Man blir avhengig av det. Hjernen elsker underholdning. Og med mobiler og padder i lommen er underholdningen aldri mer en et kjapt klikk unna. Og så et klikk til. Og et til...

Men det forundrer meg at folk lar det ta overhånd. Man kan jo prøve å stoppe. Eller?

Cumulus er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-12-14, 18:32   #11
Lisa
anglofil
 
Lisa sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 6.589
Lisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: I-phone-I-pad-livet

Ja, det er ganske så ekstremt. Men barna har jo et slags fellesskap rundt disse mobilene også. Jeg har nettopp nektet 4 jenter på 11 å ha mobilen på kjøkkenbordet når de spiste middag. De bare jo og la den vekk uten problemer. Tror ikke engang de tenkte over at de automatisk tar den med overalt.

Men når de går inn på rommet igjen så ser jeg de alle sitter med mobilen i hånda, samtidig som de ser på Modern Family og ler og skravler seg i hjel også. Jeg tror de lett fikser å legge ut bilder på snap, se på tv og holde en samtale - alt på samme gang.

__________________
"Try Again, Fail Again, Fail Better" (Samuel Beckett)
Lisa er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:09.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no