Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Den "nye" seksualiteten - hvor er den offentlige diskusjonen?

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

 
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 23-07-18, 13:55   #21
Charlie
Licence to thrill
 
Charlie sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: sentralt Østland
Innlegg: 10.782
Charlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt av
Standard

Sv: Den "nye" seksualiteten - hvor er den offentlige diskusjonen?

Synes det diskuteres ofte, og at boksene for rett og galt og kvinne og mann er reine stålboksene. Hvorfor kan ikke en gutt på fire år få like rosa og ballerina og alt det der uten å "være jente"? Hvorfor kan man ikke være som man er, og like hva man vil?

Jeg synes det er et paradoks at det så ofte er mennesker som "skifter kjønn" ikke ønsker kjønnsbekreftende operasjoner, og om de gjør det, blir de homofile? Kunne de da like gjerne, i et samfunn hvor gutter og jenter og kvinner og menn likte det de ville, kledde seg som de ville og i det hele tatt - kunne de bare vært som de var, og akseptert det selv og blitt akseptert slik av andre? Så er det andre hvor de tingene er livsviktige, men kjønn er glidende, det er sikkert. Jeg er ikke voldsomt interessert i kvinnegreier.

Jeg syns det er litt rart. Samtidig ser jeg hvor utrolig trange bokser gutter og jenter har i 2018 - de er mye trangere enn da jeg vokste opp? Med sminke og klær og hvordan man skal framstå. Og ikke framstå. Som Lille Meg sier, både gutter og jenter kunne ha kort eller langt hår, det var ikke noen stor sak. Av og til tenker jeg at det ikke har skjedd en dritt siden 1974, og at det som har skjedd, har vært til det verre, i forhold til kjønnsroller. Selv om de juridiske rettighetene har endret seg i forhold til en del ting. Vi ser det på hvordan kvinner ser på seg selv på andre måter, også - se for eksempel sykepleier-debatten i et kjønnsperspektiv. Har aldri hørt en brannmann klage over at han ikke får full stilling eller må jobbe helg for ofte. Har aldri hørt om en mann som skiftet jobb til en dårligere betalt jobb og/ eller deltid for å jobbe med "nusselig/ søt/ koselig", som jeg har hørt har vært kvinners begrunnelse for jobbskifte med dårligere vilkår. Det ligger noe i bunnen der, med hvordan man ser på seg selv og sin rolle.

Så synes jeg ikke det er ok at min datter skal gå på svømmehallen og få en pikk i fleisen i garderoben, mer eller mindre bokstavelig talt. Uansett hvor mye forståelse jeg ellers har for selvråderett og identitet. Men uni-do, bring it on. Bare de ikke tisser på gulvet.

Charlie er ikke aktiv   Svar med sitat
 


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:52.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no