Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Lusesjekk

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 16-09-07, 19:33   #1
Sonar
Bør lage seg en tittel selv
 
Sonar sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: i et hus med fantatisk utsikt og med verdens beste naboer
Innlegg: 2.043
Blogginnlegg: 31
Sonar imponerer mange og er sikkert smartSonar imponerer mange og er sikkert smartSonar imponerer mange og er sikkert smartSonar imponerer mange og er sikkert smartSonar imponerer mange og er sikkert smartSonar imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Lusesjekk

Vi er blitt "pålagt" å sjekke storebror en gang i uken for lus. Må signere i lusekalenderen og levere inn hver fredag. Det går stort sett bra. Har bare signert en gang uten å ha sjekket Har kommet frem til at vi må sjekke i helgene, for da har vi best tid.

Men hva ser jeg etter egentlig? Har lusekam og kammer fra hårroten og ut. Tar stikkprøver forskjellige steder på håret, altså ikke hele håret. Er dette rett? Jeg satser på at jeg ser det hvis det er noe å se

Andre som gjør dette regelmessig?

Sonar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-09-07, 19:36   #2
Beathe
thirtysomething
 
Beathe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 2.542
Beathe imponerer mange og er sikkert smartBeathe imponerer mange og er sikkert smartBeathe imponerer mange og er sikkert smartBeathe imponerer mange og er sikkert smartBeathe imponerer mange og er sikkert smartBeathe imponerer mange og er sikkert smartBeathe imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Lusesjekk

Vi sjekker ikke regelmessig, men fikk lusekam fra skolen og sjekket da vi skulle

Her kan du lese mer: http://www.lusfrinorge.no/

Beathe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-09-07, 19:49   #3
Miss Norway
Kidding, right?
 
Miss Norway sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 12.630
Blogginnlegg: 127
Miss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lusesjekk

Åh, så bra! Skulle ønske at vi hadde det slik på skolen vår også! Vi hadde lus i fjor og jeg kjenner på meg at jeg nesten skulle ønske at storesøster var venneløs og utenfor i år... Paranoiaen slår til gitt.

For hos oss er det altfor mange sløve foreldre. Mange av de rammede har hatt lus i månedsvis før det ble oppdaget pga kløe. Og lus er vanskelig å se; man påviser dem kun hvis man virkelig VIL det.

__________________
I'm on a seafood diet. Everytime I see food, I eat.

Miss Norway er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-09-07, 19:51   #4
Blondie
ctrl+z
 
Blondie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 22.723
Blogginnlegg: 213
Blondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lusesjekk

Vi sjekker for lus hver kveld her hos oss. Jeg kammer håret deres med lusekammen, nøye hver eneste kveld.
Vi har fått skrekken etter en solid runde i sommer. :grøss:

__________________
It takes a forum to raise a child
Blondie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-09-07, 19:53   #5
Alexa
Nå da?
 
Alexa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 952
Blogginnlegg: 5
Alexa er populærAlexa er populærAlexa er populærAlexa er populærAlexa er populær
Standard

Sv: Lusesjekk

Hmm...er dette noe alle bør gjøre? (Har en 2-åring i barnehage med 8 barn).
De har ikke sagt noe der, men dette er kanskje en av de tingene man bør vite som forelder?

__________________
2005 og 2010
Alexa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-09-07, 19:54   #6
007
© All rights reserved
 
007 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Vest
Innlegg: 20.093
Blogginnlegg: 57
007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lusesjekk

Selvfølgelig sjekker vi regelmessig. Hvordan skal man ellers kunne oppdage lus?

Jeg sjekker mine hver søndag. Først sjekkes de med vått hår og balsam i håret, deretter sjekkes de når håret er håndkletørket. Jeg deler håret opp i "etasjer" og grer fra roten og utover.

007 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-09-07, 20:00   #7
Angelique
ღ EaRtH ღ AnGeL ღ
 
Angelique sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.805
Blogginnlegg: 297
Angelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt av
Standard

Sv: Lusesjekk

Opprinnelig lagt inn av Miss Norway, her.

Åh, så bra! Skulle ønske at vi hadde det slik på skolen vår også! Vi hadde lus i fjor og jeg kjenner på meg at jeg nesten skulle ønske at storesøster var venneløs og utenfor i år... Paranoiaen slår til gitt.

For hos oss er det altfor mange sløve foreldre. Mange av de rammede har hatt lus i månedsvis før det ble oppdaget pga kløe. Og lus er vanskelig å se; man påviser dem kun hvis man virkelig VIL det.

De verste foreldrene er de som vet at barna har lus, men alikevel sender de på skolen uten å ha behandlet de *snakker av dyrekjøpt irriterende erfaring*

Her i huset er det lusekam og det sjekkes jevnlig

Heldigvis er det bare guttene som er i faresonen nå, jentene er så store at de er ikke så utsatt på skolen feks
husker da jentene fikk lus, grøss og gru, og langt hår har de begge

__________________
Angelique
Angelique er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-09-07, 20:05   #8
Filifjonka
Fortynnet
 
Filifjonka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.204
Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lusesjekk

Usj, der begynte jeg å klø gitt....

Har ikke hørt at man må sjekke barna for lus jevnlig, men det er kanskje lurt å begynne. Det er vel først og fremst barnehagebarnet som er i faresonen, det er vel ikke så vanlig blant tenåringer. To av guttene mine hadde lus for mange år siden, det var en fryktelig sjau. Jeg oppdaget det helt tilfeldig, da sola skinte på kortklipt lyst hår... Tror nok jeg ville oppdaget det på minsten også uten å direkte sjekke. Han har kort hår og jeg sitter ofte og ser på det.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-09-07, 20:13   #9
Avatar
Nå også i farger
 
Avatar sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 13.973
Avatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Lusesjekk

Opprinnelig lagt inn av Miss Norway, her.


For hos oss er det altfor mange sløve foreldre. Mange av de rammede har hatt lus i månedsvis før det ble oppdaget pga kløe. Og lus er vanskelig å se; man påviser dem kun hvis man virkelig VIL det.

Det tror jeg også.

Lille prinsessen til naboen ble sendt hjem fra barnehagen med lus i sommer.
Mamma`n ble så sint, for hennes datter hadde da ikke luseegg.
Hun sjekket og jeg tror faktisk ikke hun ville se dem.
Jeg sa til henne at jeg tror ikke barnehagen sender datteren din hjem med den beskjeden uten at hun har noe.
Da sinnet hennes hadde gitt seg sjekket hun igjen, og fant hodet fullt av luseegg.

Avatar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-09-07, 20:28   #10
Nenne
Introvert optimist
 
Nenne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 23.822
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lusesjekk

Jeg sjekker jentungen jevnlig, hun hadde jo to runder med lus i våres, her var det reine epidemien. Guttene har veldig kort hår, så der er det lettere å holde oversikt.

__________________
Nenne

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-09-07, 20:29   #11
Susse
Gal kattedame
 
Susse sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 14.820
Blogginnlegg: 544
Susse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Lusesjekk

Vi sjekker jevnt og trutt. Enn så lenge har vi sluppet unna, men det kommer vel hit engang også. Guttene er greie å sjekke med pinnkort lyst hår, hårsåre vesla med langt hår er en kamp å få sett skikkelig på.

__________________
En, to, tre, fire
What you give is what you get in return.
Susse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-09-07, 20:35   #12
Java
kan tilsettes alkohol
 
Java sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.044
Blogginnlegg: 364
Java har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lusesjekk

Etter at jentene hadde lus i sommer har vi begynt å sjekke jevnlig. Jeg har ikke tenkt på det tidligere, men fikk en vekker. Håper vi ikke får det igjen.

__________________
Cappuccino (01), Cortado (04), Espresso (07)

Vi vil ta vare på skjønnheten, varmen, som om vi bar et barn varsomt på armen.
Java er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-09-07, 21:10   #13
Svanen
trenger lading
 
Svanen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Oppland
Innlegg: 5.323
Blogginnlegg: 61
Svanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Lusesjekk

Prøver å gjøre en gang i uka (ikke så ofte om sommeren)
Tar ofte fredag eller lørdag kveld etter bad i badekaret. Ungene (særlig eldste) synes det er deilig når mamma kammer gjennom håret med lusekam... Verre med mellomste, for hun har så fryktelig mye og tykt hår.
Husker jeg hadde som barn, men har heldigvis sluppet enda med ungene mine.

Ser etter egg, like ved hårfeste (egg som er noen cm fra rota er visst tomme).
Liker seg visst best bak i nakken og ved ørene, så det er der vi begynner, og sjekker nøyest.

__________________
99, 00, 04, aug. 14
Svanen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-09-07, 21:12   #14
Svanen
trenger lading
 
Svanen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Oppland
Innlegg: 5.323
Blogginnlegg: 61
Svanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner til
Spørsmål

Sv: Lusesjekk

forresten, noen som har prøvd slik elektrisk lusekam?
leste i et blad eller noe.
Funker det, eller er det bare tull?

__________________
99, 00, 04, aug. 14
Svanen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-09-07, 09:14   #15
Miss Norway
Kidding, right?
 
Miss Norway sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 12.630
Blogginnlegg: 127
Miss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lusesjekk

Opprinnelig lagt inn av Maximillia, her.

Tror nok jeg ville oppdaget det på minsten også uten å direkte sjekke. Han har kort hår og jeg sitter ofte og ser på det.

Men når man først oppdager det så er det ofte fordi det er MANGE lus eller MYE egg. Og da kan man ha rukket å smitte mange.

Lus er noe dritt. Hvem fant opp lusen igrunnen?

__________________
I'm on a seafood diet. Everytime I see food, I eat.

Miss Norway er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-09-07, 09:15   #16
Kate
Bør lage seg en tittel selv
 
Kate sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 6.720
Kate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt av
Standard

Sv: Lusesjekk

Bestekompisen til gutten min har fått lus. :angst:

__________________
~ Det er bare med hjertet du virkelig kan se. Det viktigste er usynlig for øynene ~
Kate er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-09-07, 09:40   #17
Filifjonka
Fortynnet
 
Filifjonka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.204
Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lusesjekk

Opprinnelig lagt inn av Miss Norway, her.

Men når man først oppdager det så er det ofte fordi det er MANGE lus eller MYE egg. Og da kan man ha rukket å smitte mange.

Det var ikke mange da jeg oppdaget det tilfeldig den gangen, og egg fant vi ikke. Men jeg ser selvfølgelig poenget med å sjekke rutinemessig.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-09-07, 09:47   #18
MokkMokk
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: oppi der :peker:
Innlegg: 5.001
MokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt av
Standard

Sv: Lusesjekk

Vanligvis ergrer jeg meg litt over jentenes pinneslette, glatte englehår, siden det er en utfordring å få spenner og strikker til å sitte i det uten å gli ut. Men i lusesammenheng er det sikkert en fordel. Tror lusa skal slite hardt med å finne feste i håret deres. Når det er sagt så har jeg nok lusefrykten lagret i bakhodet likevel, siden det går lus på barneskolen her for tida og flere av bhg-barna har søsken i skolen.

MokkMokk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-09-07, 09:59   #19
pippimamma
Bør lage seg en tittel selv
 
pippimamma sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Østlandet
Innlegg: 2.500
pippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Lusesjekk

Det er synd at det skal være nødvendig å pålegge foreldre å sjekke ungene for lus. Men det er jo fordi lusa florerer og altfor mange ikke tenker på at de må sjekke hodene jevnlig.

Om alle hadde tatt det på alvor, så er det ikke sikkert lus hadde vært noe problem nå. Men fordi så mange er slappe med sjekk og behandling så kan lusa fritt formere seg fra hode til hode. Grøss!

Ukentlig sjekk er ikke for mye.

pippimamma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-09-07, 11:16   #20
Go\jenta
Mellom barken og veden
 
Go\jenta sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 3.866
Go\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt likt
Standard

Sv: Lusesjekk

Opprinnelig lagt inn av PrinsesseChiefen, her.

forresten, noen som har prøvd slik elektrisk lusekam?
leste i et blad eller noe.
Funker det, eller er det bare tull?

Lurer jeg også på...........!

Go\jenta er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 07:47.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no