Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Trenger tips til matretter i barnehagen (er matansvarlig)

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 24-08-17, 21:46   #1
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Trenger tips til matretter i barnehagen (er matansvarlig)

Jeg har alltid likt å lage mat, og har hatt delvis ansvaret for matlaging i barnehagen i snart et år, men det har stort sett vært til kun min avdeling og etterhvert naboavdelingen. Barn fra 1-4 år. Jeg har stort sett laget vegetarisk mat på mine dager, noe som er blitt veldig godt tatt imot da barnehagen har stort fokus på sunn og bærekraftig mat og miljø. Vi har egen kjøkkenhage og dyrker masse krydderurter, tomater, agurk og poteter og skal nok utvide den etterhvert.

Men nå har jeg fått utvidet ansvaret til å gjelde hele barnehagen. Jeg må lage middag til 50-60 stk. Det er bare på fredagene, men jeg trenger tips til matretter og helst oppskrifter på større mengder (jeg synes ofte det er vanskelig å gange opp porsjonene i vanlige oppskrifter for det ender opp med 30 stk blomkål og 8 liter fløte osv, og det er ikke alltid det ser ut som det stemmer. Jeg elsker å lage mat og er veldig flink på kjøkkenet, MEN jeg suger på å beregne mengde til _mange_ og sliter når det kommer opp i slike antall.

Har dere tips til barnevennlig (men spennende) mat, som er enkel å lage og som kan lages rimelig i store porsjoner? Hva serveres deres barnehage på varmmat-dager? Og har dere noen storkjøkken-oppskrifter, altså mat ferdig beregnet til 50-60 personer?

Jeg vil helst servere vegetarmat men tar gjerne imot alle slags oppskrifter.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-08-17, 22:00   #2
Trixie
Bør lage seg en tittel selv
 
Trixie sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 8.240
Blogginnlegg: 160
Trixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Trenger tips til matretter i barnehagen (er matansvarlig)

Vi har egen kokk i barnehagen jeg jobber.
Hun lager alt mulig, vi har fisk 2 dager i uka. Vi er naturbarnehage så det som står på menyen må også kunne lages ute på vedovn i en eller annen slags variant. Vi har gjerne en suppedag i uka, tomatsuppe, purreløkssuppe, gulrotsuppe, fiskesuppe osv.
Moussaka, fisk i forskjellige varianter i form (torsk og rotmosgrateng, fiskegrateng), fiskekaker, lapskaus, fiskewok, kjøttboller, alt mulig rart egentlig. Oppskrifter kan jeg jo høre med kokken om hvor hun henter fra.

Trixie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-08-17, 22:08   #3
Nera
Pandemonium
 
Nera sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2008
Innlegg: 6.990
Nera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Trenger tips til matretter i barnehagen (er matansvarlig)

Supper (tomatsuppe, fiskesuppe, blomkålsuppe..) og pizzasnurrer er de største hitsene hos min sønn, som går i barnehage som har kjøkkenhjelp i hel stilling. Hun baker blant annet alt av brødmat som spises i barnehagen, og all mat lages fra bunnen av. Ellers har de for eksempel fiskeburgere, pasta med laks og grønnsaker og liknende retter.

__________________
There's a fine line between wrong and visionary. Unfortunately, you have to be a visionary to see it.
2009 2012
Nera er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 24-08-17, 22:13   #4
Anikka
Snøavhengig
 
Anikka sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2011
Hvor: Blåsborttoppen
Innlegg: 907
Anikka er populærAnikka er populærAnikka er populærAnikka er populærAnikka er populær
Standard

Sv: Trenger tips til matretter i barnehagen (er matansvarlig)

Her er det populært med omelett laget i langpanne. Skjæres i firkanter.

__________________
2011 - 2013

Dersom du vel å ikkje gleda deg over snøen, vil du ha mindre glede i livet, men same mengde snø.
Anikka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-08-17, 22:15   #5
venla
jabbsaft
 
venla sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 7.839
venla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Trenger tips til matretter i barnehagen (er matansvarlig)

I vår barnehage har de suppe med brød en dag i uka. Ellers har de ofte kjøttkaker, fisk, lasagne, gryteretter, hamburger og fiskepinner. Alltid mye grønnsaker ved siden av. Mye av dette kan jo lages vegetarisk/veganske og De har en person som lager varmmat 3 dager i uka.

__________________
09 & 13
venla er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-08-17, 22:29   #6
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Trenger tips til matretter i barnehagen (er matansvarlig)

Glemte å si at vi har totalt eggforbud i hele barnehagen pga et ekstremt dødelig allergisk barn på ene avdelingen, så omeletter osv utgår. Men tusen takk for tipsene, keep em coming om noen har flere.

I morgen skal jeg lage tomatisert linse- og gulrotsuppe med hjemmebakt foccacia til.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-08-17, 12:36   #7
GinaK
Tja...
 
GinaK sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 15.840
GinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt av
Standard

Sv: Trenger tips til matretter i barnehagen (er matansvarlig)

Henger for tips selv, jeg. Jobber med folk i den andre enden, de eldste.
Her jeg jobber så er det få ansatte så jeg er på kjøkkenet og lager middag de ukene som kokka har ferie.
Når jeg bestemmer så lager jeg mest mest posjonsmat da så da er det lettere å beregne mengde.
HAr selv lett etter nettsted for storhusholdning og tips til mengder men har ikke fått opp noe særlig.
Nå er jeg ganske vant til å beregne siden vi er 16 stykker i nærmeste familie og kan fort bli over 20 om vi ber andre.

__________________
Gina og gutta, 2001 og 2005
Jeg eldes ikke - jeg mørner.
GinaK er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-08-17, 13:32   #8
Charlie
Licence to thrill
 
Charlie sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: sentralt Østland
Innlegg: 10.754
Charlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt av
Standard

Sv: Trenger tips til matretter i barnehagen (er matansvarlig)

Det finnes kokebok for barnehager, hvor oppskriftene nettopp er beregnet på mange, bl.a. denne:

https://bokelskere.no/bok/godt-kokeb...ehagen/220952/

Hvis man har en ok kokebok, gir den jo også et utgangspunkt for å lage utbyttinger og justeringer.

Geitmyra matkultursenter for barn har også opplegg for matansvarlige i barnehager og SFO. De har bla. kurs hvor de voksne lærer å lage mat sammen med barn. For det må de voksne lære. Vi arrangerte et slikt kurs for SFO-voksne på vår skole. Det var meg som hentet kursholderen på stasjonen, og hun sa at det var god respons på kursene, men hun reagerte på at det var "kjempefint kurs! Det skal jeg bruke hjemme!" Nei, du skal ikke bruke det hjemme. Du skal bruke det på jobb.

Charlie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-08-17, 13:39   #9
Myria
Eppur si muove.
 
Myria sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2012
Innlegg: 14.794
Myria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt av
Standard

Sv: Trenger tips til matretter i barnehagen (er matansvarlig)

Falafel, grønnsakssuppe/-gryte, vegetarpizza (barna kan evt legge på fyllet selv, det er stor stas i vår barnehage), spaghetti og tomatsaus med grønnsaker, grønnsakslasagne, bakt potet med forskjellig fyll de kan plukke selv, vegetarburger (våre liker godt denne med couscous, halloumi og søtpotet).

__________________
It is only with the heart that one can see rightly; what is essential is invisible to the eye.
2008 - 2011 - 2013
Myria er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-08-17, 14:23   #10
Pamina
Kaldt hode, varmt hjerte!
 
Pamina sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 8.964
Blogginnlegg: 70
Pamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt av
Standard

Sv: Trenger tips til matretter i barnehagen (er matansvarlig)

Kikert-korma er jo nydelig - lages som en vanlig korma men bytter ut kjøtt med kikerter. Ris eller brød til og en agurk og tomatsalat ved siden av.

Suppe laget på gresskar, gulrotsuppa med eple og ingefær fra trinesmatblogg - med eller uten kylling, veldig barnevennlig smak.

__________________
Pamina & Snuppa, 23. juli 05, Brodern, 23. august 08
Et hus uten bøker er som et legeme uten sjel. (Marcus Tullius Cicero)
Pamina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-08-17, 17:23   #11
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Trenger tips til matretter i barnehagen (er matansvarlig)

Opprinnelig lagt inn av Charlie, her.

Det finnes kokebok for barnehager, hvor oppskriftene nettopp er beregnet på mange, bl.a. denne:

https://bokelskere.no/bok/godt-kokeb...ehagen/220952/

Hvis man har en ok kokebok, gir den jo også et utgangspunkt for å lage utbyttinger og justeringer.

Geitmyra matkultursenter for barn har også opplegg for matansvarlige i barnehager og SFO. De har bla. kurs hvor de voksne lærer å lage mat sammen med barn. For det må de voksne lære. Vi arrangerte et slikt kurs for SFO-voksne på vår skole. Det var meg som hentet kursholderen på stasjonen, og hun sa at det var god respons på kursene, men hun reagerte på at det var "kjempefint kurs! Det skal jeg bruke hjemme!" Nei, du skal ikke bruke det hjemme. Du skal bruke det på jobb.

Haha, sant! Jeg har som regel med unger når jeg lager mat, men de minste mister fort interessen. Lettere med de eldre. Jeg har fått dem til å smake på ganske mye forskjellig de ikke har smakt før. Avokado, kikerter (jeg lager myyye med kikerter både hjemme og på jobb) og andre bønner og linser, vegetarisk "kjøttdeig", bønnestuing osv.

Kikertkorma var lurt, det skal jeg lage! Tidligere har jeg laget krydderristede kikerter og ovnsbakte grønnsaker med hvitløkssaus, gulrot- og søtpotetsuppe med ingefær, blomkålsuppe, tomatsuppe, pastasalat (buffét), tacobuffet, pizza og lapskaus. Alt vegetarisk.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-08-17, 19:27   #12
Einhyrningur
Be happy!
 
Einhyrningur sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2009
Innlegg: 10.005
Einhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt av
Standard

Sv: Trenger tips til matretter i barnehagen (er matansvarlig)

Gulrotsuppe med ingefær.

I vår barnehage steker de fiskeball og poteter på bål.

Einhyrningur er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 27-08-17, 18:19   #13
Isolde
Øyboer
 
Isolde sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 12.651
Isolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt av
Standard

Sv: Trenger tips til matretter i barnehagen (er matansvarlig)

Jeg har alltid prøvd å få inn mye fisk. Fiskegrateng, fiskepinner med ris og grønnsaker
plukkfisk har vært veldig populært.

Potetsuppe lager den ene barnehagen jeg har vært innom og kaller det gruffalosuppe. Gulerotsuppe er barnevennlig.

Tomatsuppe med kjøttboller og pasta. Kanskje man kan hente tips hos matkassene. Barnekasser og hverdagskassen til godt levert.

Isolde er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:02.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no