Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Barnemat

Hvor mye godteri spiser barna?

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 04-08-07, 18:07   #1
Pepper Lemon
Peppy!
 
Pepper Lemon sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 10.570
Blogginnlegg: 253
Pepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hvor mye godteri spiser barna?

Gir dere barna godteri? I så tilfelle, hvor ofte? Og hvor mye? Jeg definerer godteri her som sjokolade, kjeks, kaker, saft og brus etc.

Jeg synes det er så vanskelig å balansere dette. Jeg praktiserer ikke totalavhold, men ønsker ikke å gi ham for mye heller. Saft og brus får han ikke (vi drikker det ikke selv heller, og da er det unaturlig å ta det i hus). Han får alltid noe på lørdager. I kveld har han fått smågodt, fem ting i en pose. Det er det eneste han har fått i dag, og er nok litt mindre enn det pleier, da det fort blir en is i løpet av lørdagen. Jeg prøver å holde ukedagene fri for godteri, men det er jo så godt som umulig. Det blir fort et besøk eller to, og da har han gjerne blitt servert kjeks. Andre ganger er det is (ganske ofte i sommer, egentlig), bursdagskake i barnehagen osv. Jeg begynte så bra, han var sikkert halvannet år før han fikk noe slikt. Men nå føler jeg at det utarter, og det blir mer og mer usunt. Jeg liker det ikke. Andre som har synspunkter på dette?

Pepper Lemon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-08-07, 18:12   #2
Alfa
Dukkar plutseleg opp ...
 
Alfa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 4.374
Alfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor mye godteri spiser barna?

Godteri får han berre på laurdagar (med mindre vi er på ferie eller det er jul, bursdag el.l.). Det veit han godt sjølv og spør ofte "er det laurdag i dag"? Då kjøper han smågodt for ca 5 kroner, og er godt nøgd med det. Nokre gongar får han litt potetgull, kjeks eller popcorn seinare på kvelden (han et godteriet på dagtid, for eg vil ikkje ha sukker-hyper unge rundt leggetid). Brus får han til middag nokre få gongar i veka (gjerne fredag og laurdag). Kjeks, kaker o.l. får han eit par gongar i månaden.

Alfa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-08-07, 18:13   #3
Fadese
Originala
 
Fadese sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.457
Blogginnlegg: 14
Fadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor mye godteri spiser barna?

Godteri som sjokolade, gelefigurer ol. er forbeholdt lørdager. Da får hun gjerne et glass brus til barnetv også. Hvor mye hun får er vanskelig å si. Noe smågodt og av og til kjærlighet på pinne.
I sommerferien er det gjerne unntakstilstand når det gjelder isspising. Er det godvær og vi er i byen, så får hun som regel en is. Så det har gått med en del stk is i løpet av ferien.

Kjeks, kaker ol. har vi uhyre sjelden når vi er for oss sjøl, men det hender vi lager vafler, har boller eller sjokoladekake når vi har kaffegjester eller får det servert når vi er på besøk hos folk. Dog prøver vi å begrense inntaket noe, slik at hun ikke går bananas over kakefatet.

Fadese er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-08-07, 18:19   #4
Karamell
Introvert textrovert
 
Karamell sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.831
Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor mye godteri spiser barna?

Goderi får de bare på lørdager. Da en liten sjokolade og en dropseske eller en kjærlighet på pinne.

Kjeks får de en gang i blant. 2-3 ganger i måneden kanskje.

Med saft synder vi... Guttene drikker saft til middag hver dag (Nora naturlig lett eplesaft).

Brus får 5-åringen lørdager og på resturant om han vil ha (ikke alltid han vil). 2-åringen får aldri brus.

__________________
Guttene 02 og 05.
On n'aime que ce qu'on ne possède pas tout entier.


Karamell er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-08-07, 18:30   #5
SpetakkelRandi
Møllspist fletthurpe
 
SpetakkelRandi sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Storybrooke
Innlegg: 9.985
Blogginnlegg: 16
SpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvor mye godteri spiser barna?

Vi spiser som oftest godt nesten HVER lørdag. Dvs lørdagsgodt
Da får hun ofte en liten skål med litt sjokolade, (ala en eventyrsjokolade/kindersjokolade e.l.) en håndfull chips og noen bokstavkjeks og et glass med saft.
Noen ganger har vi grønnsaker med yogurt dip, andre ganger spennende ukjent frukt og rosiner. Hun blir like glad for hva nå enn det er vi har som lørdagssnop. men godt blir det HVER lørdag.

__________________
2003-2008


SpetakkelRandi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-08-07, 18:31   #6
Irma
Ekvilist
 
Irma sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.117
Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor mye godteri spiser barna?

Poden får godteri ved høytider, bursdag, besøk og fest. Han får også sukkerredusert saft til middag ganske ofte. Av en eller annen grunn liker jeg å holde igjen på sukker av typen godteri, for heller å gi litt syltetøy på brødskiva og saft en gang i blant. Det skjer vel også en gang i måneden eller noe slik at han får bollebestikkelse for å holde ham i ro i vogna, f.eks hvis vi kjapt trenger å handle litt forskjellig på senteret. (Har gått over til fiskekake nå, han liker faktisk det bedre.) Han har gått i sukkerfri barnehage nå, og går over til barnehage uten noen slike prinsipper. Det er jeg ikke spesielt glad for. Poden er kun 2,5 år år, regner med at det blir mer fast lørdagsgodis etterhvert. Ser for meg at lørdagsgodis innføres tidligere med en evt. nr 2.

__________________
Poden 2005 og Pjokken 2008
Irma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-08-07, 18:37   #7
Fruktflua
Sperret
 
Medlem siden: Jun 2007
Hvor: Down by the water
Innlegg: 6.377
Fruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvor mye godteri spiser barna?

Jeg prøver å ikke være hysterisk mht godteri, men er det nok litt allikevel. Jeg synes nesten at hver lørdag blir for mye også. Men de får lørdagsgodteri, det er nesten ukas høydepunkt, spesielt for minsten, for han er en liten sukkertann.

Fruktflua er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-08-07, 18:38   #8
Superior
Tilpasser tittel
 
Superior sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 3.979
Blogginnlegg: 34
Superior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvor mye godteri spiser barna?

Ja, det blir nok mest i helgene. De får brus til middagen en gang i blant, ikke hver helg men kanskje annen hver helg.
De drikker ikke saft eller juice ( får ikke, for det tar all matlysten og de tisser lett på seg av en eller annen grunn)
De får nok mye is nå på sommeren, om det er varmt i allefall.
Eller får de nesten aldri kjeks, potetgull eller smågodt. Det er som oftest en melkerull til de hver på lørdag.
Lillebror derimot får alt han peker på, pga han går på cellegift. Da er alt han putter i munnen en stor seier.
Saft liker han ikke, men sjokoladepudding går ofte ned på høykant.

__________________
Født 00, 02, 06-07 Minstemann, 12 og 15
Superior er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-08-07, 18:42   #9
Che
Har tro på forbedring
 
Che sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: "Cuba"
Innlegg: 26.688
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor mye godteri spiser barna?

Godis som sjokolade og sånn utgår her i huset. Likeså brus. (Gutten er bare 2 år) - Kjeks spiser han en gang i blant og det samme gjelder for saft.

Vi har ikke godis forbundet med barnetv ennå, men han er veldig glad i ostepop og olden boble, så han har da noe han anser som kos han også.

__________________
Min signatur ™
Che er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-08-07, 18:45   #10
Sitron
Absolut ateist
 
Sitron sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.113
Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor mye godteri spiser barna?

Generelt er det godteri kun på lørdager. Saft har vi omtrent aldri i hus. Kjeks spises det nok noe oftere. Kaker spiser vi kun i selskaper.

i dag fikk Iben en skål med 10-12 Goldfish, en pose kjeks (sånne som kommer i flerpakninger) og litt brus til barnetv. Over halvparten er ikke spist, ser det ut til.

__________________
Tøs
Indigo, Indigo ta meg med, til en regnbue langt av sted, under en dyne skal det skje og plutselig er vi tre.
Sitron er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-08-07, 19:09   #11
Karamell
Introvert textrovert
 
Karamell sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.831
Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor mye godteri spiser barna?

Nei, eldstemann spiser aldri opp det lille han får han heller. Lillebror liker bare sjokolade og kunne sikkert spist i det uendelige. Men han får jo ikke det da Sånn sett er eventyrsjokoladene greie.

__________________
Guttene 02 og 05.
On n'aime que ce qu'on ne possède pas tout entier.


Karamell er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-08-07, 19:12   #12
Pamina
Kaldt hode, varmt hjerte!
 
Pamina sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 8.983
Blogginnlegg: 70
Pamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvor mye godteri spiser barna?

Her er det godteri på lørdager, ellers ikke. Da er det snakk om en lollipop, noen seigmenn eller en liten sjokolade.

Ellers får hun juice blandet med vann i uka, kjeks og kaker - sjelden.

Hun spiser mye frukt og er godt fornøyd med det.

__________________
Pamina & Snuppa, 23. juli 05, Brodern, 23. august 08
Et hus uten bøker er som et legeme uten sjel. (Marcus Tullius Cicero)
Pamina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-08-07, 19:27   #13
polarjenta
Tittel og tittel....
 
polarjenta sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Vesterålen
Innlegg: 21.527
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvor mye godteri spiser barna?

Vi har ikke praktisert lørdagsgodt her i huset. Han har fått en liten sjokolade innimellom(ikke hver uke) Nå i ferien har det blitt endel is, men ikke hver dag. I sommer fikk han smake eliaspotegull og syntes det var godt. Hadde egentlig tenkt å innføre lørdagsgodt, men jeg tror vi fortsetter sånn som vi har gjort, og ser jeg at det sklir ut så innfører vi lørdagsgodt.

polarjenta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-08-07, 19:37   #14
Olympia
ræv med ører
 
Olympia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 4.944
Olympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvor mye godteri spiser barna?

Vi praktiserer ikke lørdagsgodt. Barna (eller foreløpig bare storesøster) får dessert etter maten. Det kan være sjokolade, kaker, kjeks, frukt, nøtter, joghurt osv. Størrelsesorden ca. 2 kjeks, 1 rad med sjokolade e.l. Tipper at det blir noe søtt tre-fire ganger i uka.

Brus har vi aldri i hus, barna drikker usukret urtete og saft til middag.

__________________
-lost behind where all things fall-


Olympia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-08-07, 20:35   #15
Mei
Har fått viljen sin
 
Mei sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.606
Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hvor mye godteri spiser barna?

Vi har ingen fast dag i uka hvor ztjerna får godteri. I dag har han spist 5-10 gullfisk, går som kjeks i mitt hode. Også var vi på besøk, da fikk han noen biter kransekake. Han tok en sjokolade fra skåla på bordet, og det var greit. Jeg regner dette som en dag hvor han har spist mye godteri. I sommer har han noen uker fått flere is, mens det andre ganger kan gå både en og to uker mellom hver gang han spiser det du definerer som godteri hjemme. Hva han får i barnehagen har jeg ikke alltid oversikt over. Jeg vet fks at de drikker saft på fredager .

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-08-07, 20:39   #16
apan
I mål
 
apan sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 27.056
Blogginnlegg: 84
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor mye godteri spiser barna?

S får ikke lørdagsgodt, men han får hvis vi har besøk av noen som praktiserer det. Han kommer sikkert til å få det etterhvert, vi har bare ikke startet med det ennå.
Ellers får han av og til en pastilleske når vi kjører bil, som bestikkelse, og han får hvis vi har besøk eller er på besøk og det tilbys godteri.
Det blir lite godteri totalt sett. Kjeks blir det heller ikke så mye av. Vafler, boller og is har det blitt litt av i sommer. Vi tar det når det passer.
Han får saft hos andre. Vi har ikke saft. Brus har vi heller ikke for ingen av oss drikker det. Han får av og til sånn saftboks på tur eller hvis han er syk.
Han får syltetøy hvis han ber om det, men det pleier han ikke gjøre.

Totalmengde blir..tja. Jeg vet ikke egentlig. Grei nok. Jeg prøver å tenke litt med ham som jeg tenker for meg selv, og prøver at han skal ha noe ordentlig i magen først. Sukkerdrikke synes jeg er noe tull for egen del, derfor begrenser vi det veldig og sparer heller kaloriene til annet nam nam.

__________________
Storebror (2005), lillestoresøster (2010) og lillebror (juli 2015)
apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-08-07, 20:42   #17
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.157
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor mye godteri spiser barna?

Vi drikker ikke brus eller saft, men poden får tynt utblandet eplejuice til de fleste måltider (med seg i barnehagen har han bare vann). Kake og kjeks har vi sjelden, men av og til når det er besøk eller vi er på kafé, og da får naturligvis han også. Is blir det innimellom om sommeren. Til dessert er det stort sett alltid frukt, men av og til i helgene is eller pudding eller noe. Lørdagsgodtet er av størrelsesorden 5-6 twistbiter - i dag ville han ha et Kinderegg, og da fikk han også en rute av min kjempemørke Lindt-sjokolade (mest fordi jeg synes det er så morsomt at han er så fryktelig glad i mørk sjokolade). Salt snacks som potetgull eller gullfisk har vi innimellom, og han får alltid litt hvis vi har det mens han er våken. Sjokoladepålegg og lignende har vi aldri i huset - hvis han ber om syltetøy, så får han det, men det skjer ytterst sjelden (det er sikkert minst to måneder siden sist).

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-08-07, 20:56   #18
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.193
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor mye godteri spiser barna?

Rent "godteri" er det her hjemme bare på lørdager, og da bare littegrann. Jeg er ikke vant til å ha godteskåler fremme og kan ikke ha det heller, for da går mor bananas...

Det er også utrolig sjelden at det blir servert godteri på besøk vi er på. Unntak er bursdager, men det er sjelden de orker å proppe i seg særlig mye.

Kjeks er det ingen som er glade i her i huset.

Saft kanskje en gang eller to i uka, til lørdagsgrøten eller søndagsmiddagen. Da Herviks, uten kunstig søtning eller konserveringsmidler.

Is på godværsdager.

Salt snacks liker de ikke, heller ikke brus.

Jeg syns vi er relativt avslappet på dette. Det faller naturlig at herdagen er ganske "godtefri". Får vi servert hos andre så er det ingen restriksjoner, og jeg oppfatter ikke at de går berserk i godteskålene når det står fremme et sted. Men de blir veldig forundret... Nesten pinlig i sommer da vi var hos svigerinnen min sin familie. De spiser kolossalt med godis, ungene får gjerne en hundrelapp å snope for i helgen, og de har alltid STORE godteskåler fremme når familien samles. Ungene mine hadde øyne som tinntallerkner og spurte "kan vi bare TA?".

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-08-07, 20:57   #19
lil'c
Passiv
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 2.092
lil'c imponerer mange og er sikkert smartlil'c imponerer mange og er sikkert smartlil'c imponerer mange og er sikkert smartlil'c imponerer mange og er sikkert smartlil'c imponerer mange og er sikkert smartlil'c imponerer mange og er sikkert smartlil'c imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Re: Hvor mye godteri spiser barna?

Snuppa får lørdagsgodt hvis vi husker det. Det er noe ganske nytt det, her i huset, for hun visste ikke hva godis var før hun var over 2 år vel. Lørdagsgodt sånn fast har vi ikke begynnt med før nå etter hun ble 3 vel, nå spør hun innimellom etter sjokolade på Helios og noen ganger er det ok å kunne si at hun må vente til lørdag. Andre ganger får hun med en gang også dropper vi lørdagsgodtet.
Saft og brus får hun aldri, jeg drikker heller ikke det. Søtt pålegg har vi aldri i hus.
Det hender også hun spør etter soyamelk med sjokoladesmak eller noen kjeks hun liker godt på Helios, og da hender det hun får det innimellom. Særlig hvis vi har glemt lørdagsgodtet.
Hun får ikke mye lørdagsgodt, vi kjøper ofte en stor plate fairtrade/øko sjokkis og da får hun noen biter av den (også får mor resten ). Hvis vi finner noen små på Helios istedet får hun kanskje en hel en hvis hun heller vil.
Så får hun kaker i bursdager, men det er sjelden hun vil ha, noen ganger på cafè så tar vi et på deling.

Det har dog vært unntak, hun har betydelig spisevegring, og i perioder har det vært slik at alt hun putter i munnen er en stor seier. Og da har det hendt at det har vært endel is. Men da med "godkjennelse" av ernæringsfysiolog osv.

lil'c er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-08-07, 21:04   #20
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.193
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor mye godteri spiser barna?

Ungene aner forresten ikke at godteri kan forbindes med at man kan bli "tykk". Jeg snakker kun om Karius og Baktus når vi av og til legger restriksjoner på for eksempel saft. Jeg er minst like opptatt av at barna ikke skal få et skamfullt forhold til mat, som av at de skal ha et sunt kosthold.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 02:44.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no