Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kultur og underholdning > Tinetoffs litteraturforum

Boktips til 9-åring?

Tinetoffs litteraturforum Litteraturdiskusjoner, bokanbefalinger, lesesirkel mm

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 22-05-14, 08:59   #1
emm
Men først, kaffe!
 
emm sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.552
emm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Boktips til 9-åring?

Jeg er litt desperat, vi må få 9-åringen vår til å lese mer, så jeg trenger noe som fenger ei jente på 9 år.

Eldstejenta vår har alltid lest hauger med bøker, så lillesøster har vel sklidd litt under radaren.

Men nå vil jeg ta grep, og dette skal bli en lese-sommer. Så vær så snill å kom med tips! Hun har helt normal lesehastighet for en på 9 år.

emm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-05-14, 09:00   #2
gnuri
Fru Jacobsen
 
gnuri sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.791
gnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt av
Standard

Sv: Boktips til 9-åring?

Mini har likt Adam og Eva-bøkene

gnuri er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-05-14, 09:08   #3
millact
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 51.359
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Boktips til 9-åring?

Jeg har 9-åring, men hun er lesehest og leser mye og alt. Nå går det i Harry Potter.

__________________
05 og 08
millact er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-05-14, 09:38   #4
Jålebeinet
med tunga på styret
 
Jålebeinet sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 5.053
Jålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Boktips til 9-åring?

Noen forslag

Rampete Robin
Dustedagboka
En pingels dagbok
Monster Maud

http://altabibliotek.wordpress.com/c...tt-mer-a-lese/

Jålebeinet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-05-14, 09:47   #5
millact
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 51.359
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Boktips til 9-åring?

Milla serien. Handler om hester.
Hei, det er meg serien. Nå er det tre bøker i den. Skrevet av Heidi Dahl tror jeg hun heter.

__________________
05 og 08
millact er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-05-14, 12:12   #6
Charlie
Licence to thrill
 
Charlie sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: sentralt Østland
Innlegg: 10.768
Charlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt av
Standard

Sv: Boktips til 9-åring?

Enig i forslagene over - her har Rampete Robin, En pingles dagbok-serien og Milla-bøkene vært pop. Dessuten Judy Moody-bøkene og Roald Dahl sine bøker.

Charlie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-05-14, 12:45   #7
My
Semiaktiv
 
My sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 28.396
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Boktips til 9-åring?

Snart-niåringen leser Harry Potter for tiden, men noen bøker hun har likt godt er bøkene om Stine av Tania Kjeldset. Lettleste bøker med kjente problemstillinger for alderen. For eksempel denne. Andre hun har likt er Svein og Rotta, og Den rikeste gutten i verden.

Rampete Robin falt adri i smak her. For mye regelbrudd, konflikter og dårlig stemning. Ingen av mine tre likte denne ("hvorfor er han alltid så slem mot lillebroren sin?" "Hvorfor er han aldri noe glad?" etc). De skjønte liksom ikke helt humoren, hengte seg opp i at hovedpersonen ikke trivdes på skolen og ikke likte familien sin, og syntes bare hele greia var litt trist.

En Pingles Dagbok ble heller ingen hit, men det tror jeg mer var formen. Det fristet visst ikke å lese med så mye tegneserie og så spesiell font.

__________________
µ 05 07 07
My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-05-14, 12:52   #8
Hot Lips
kissable
 
Hot Lips sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2010
Innlegg: 3.694
Hot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt likt
Standard

Sv: Boktips til 9-åring?

Jeg fikk anbefalt denne til en niåring nylig: http://fontini.no/utgivelser/barnebo...293346029.html
Min egen åtteåring er en lesehest som spiser HP-bøkene for tida, men hun kunne også tenke seg å lese Gutta i trehuset.

__________________

Hot Lips er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-05-14, 12:53   #9
emm
Men først, kaffe!
 
emm sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.552
emm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Boktips til 9-åring?

Tusen takk, fantastisk! Rampete Robin har vi, tror jeg, så de kan jeg ta frem, det samme med Harry Potter og En pingles dagbok. Men den Millaserien hørtes jo også interessant ut. Det samme med Monster Maud, så den skal jeg sjekke!

Hun liker veldig godt ting som, ehhhhh, går på tvers av vedtatte normer og regler. Så alt i den kategorien er gode forslag.


emm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-05-14, 23:17   #10
Tuddelu
I farta ...
 
Tuddelu sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Innlegg: 1.651
Tuddelu imponerer mange og er sikkert smartTuddelu imponerer mange og er sikkert smartTuddelu imponerer mange og er sikkert smartTuddelu imponerer mange og er sikkert smartTuddelu imponerer mange og er sikkert smartTuddelu imponerer mange og er sikkert smartTuddelu imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Boktips til 9-åring?

Bøkene om Pym Petterson burde vel også kunne fenge, vil jeg tro.

Tuddelu er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-05-14, 23:27   #11
Heddamor
Bør lage seg en tittel selv
 
Heddamor sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Innlegg: 1.384
Heddamor er populærHeddamor er populærHeddamor er populærHeddamor er populær
Standard

Sv: Boktips til 9-åring?

"Gangster-bestemor", "Gutta i trehuset", "Engelen i djevelgapet", "Hei, der meg!" (Nina Grøntvedt).

__________________
2006 2008
Heddamor er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-10-15, 14:33   #12
mammaugla
Superduperaktiv
 
mammaugla sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Innlegg: 672
mammaugla er populærmammaugla er populærmammaugla er populærmammaugla er populærmammaugla er populær
Standard

Sv: Boktips til 9-åring?

Vi har slitt med å få vår 9-årige jente til å lese. Forrige uke var vi på biblioteket og hun lånte første bok i serien Kattekrigerne av Erin Hunter. Jeg tror faktisk jeg spurte henne om hun var helt sikker på at hun skulle låne denne, det var tross alt 245 sider med liten skrift!

Jeg kan ærlig si jeg har litt bakoversveis nå. Første bok er ferdiglest i løpet av ei uke og hun er godt i gang med nr 2.

mammaugla er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-10-15, 20:40   #13
GinaK
Tja...
 
GinaK sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 15.848
GinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt av
Standard

Sv: Boktips til 9-åring?

Ja, det er noe med å finne riktig sjanger.
Min gutt leste ikke en setning før etter jul i 2.klasse. Så oppdaget han Rampete Robin og resten gikk av seg selv.
Han digger tull og tøys og fjåsing da. Så han har lest alle Rampete R-bøkene, Gutta i trehuset-bøkene, Den rikeste gutten i verden og Gangsterbestemor.
Bøkene til Cressida Cowell om drager.
Min gutt liker ikke skummelt og grøss så han holder seg til krimserien til Jørn Lier Horst, Operasjon-bøkene og gåte-bøkene og Sortlandmyseriene.
HAr også lest mange av Svein og Rotta.
Hvis hun liker tull og tøys så les om Dunderlytrollene. Morsomt.

Nå leser han Frank Einstein og antimateriemotoren. Det er også tull og tøys.
Har også lest første boken om drager, Ilddragen Ferno. Neste bok på vent er Gregor i Underlandet. Har også lest mange av Pinglebøkene men prøver andre bøker før det og så leser han en innimellom.

Det er en annen tråd her nylig med mange fine tips.

__________________
Gina og gutta, 2001 og 2005
Jeg eldes ikke - jeg mørner.
GinaK er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-10-15, 18:20   #14
Mamari
Med nebb og klør
 
Mamari sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 1.250
Mamari er populærMamari er populærMamari er populær
Standard

Sv: Boktips til 9-åring?

Min 9 åring leser Sara bøkene som er en hesteserie. Fenger veldig og hun har vi ikke fått igang med noe annet tidligere så dette er bra greier nå.

Mamari er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-01-17, 21:27   #15
Storm
En som trener
 
Storm sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 10.646
Blogginnlegg: 145
Storm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Boktips til 9-åring?

Drar opp denne jeg, vil gjerne ha tips til hva jeg kan lese for min niårige jente. Ikke detektiv/krim, ikke hester (men gjerne hunder), ikke med bilder. Hun likte veldig godt Tonje Glimmerdal og Vaffelhjerte og nå sliter vi med å finne noe som fenger like godt.

Storm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-01-17, 22:12   #16
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 40.952
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Boktips til 9-åring?

Snuppa leste Dustedagbøkene da hun var 9. Dette var før det ble konstatert at hun hadde dysleksi, og hun var slett ikke glad i å lese. Nå leser hun kattekrigerne. Det kunne kanskje vært noe?

Knerten er jo også 9, men han er på et helt annet lesenivå enn søsteren var i samme alder. Han leser Percy Jackson nå, men dette er vel kanskje ikke noe for datteren din, Storm?

__________________
Snuppa 05, Knerten 07
Tjorven er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-01-17, 23:58   #17
My
Semiaktiv
 
My sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 28.396
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Boktips til 9-åring?

Opprinnelig lagt inn av Storm, her.

Drar opp denne jeg, vil gjerne ha tips til hva jeg kan lese for min niårige jente. Ikke detektiv/krim, ikke hester (men gjerne hunder), ikke med bilder. Hun likte veldig godt Tonje Glimmerdal og Vaffelhjerte og nå sliter vi med å finne noe som fenger like godt.

Du leser for henne? Hva med å finne noe av eldre dato? 9-åringen min har vært aldeles fortapt i Anne fra Bjørkely, Den hemmelige hagen, og andre gamle klassikere. Heidi er jo en naturlig oppfølger etter Tonje Glimmerdal, hvis dere ikke har lest den.

Ellers anbefaler jeg "Reserveprinsesse Andersen" av Torun Lian, av nyere bøker. Den er nydelig. Jeg leste den høyt for 9-åringen fordi den praktisk talt handler om bestevenninna hennes.

"Jacob og hunden" var også ei bok som engasjerte begge niåringene mine. De leste den selv, i forbindelse med lesesirkel på skolen, så jeg har ikke lest den selv. Men den ser ut til å være i den sjangeren du er ute etter.

__________________
µ 05 07 07

Sist redigert av My : 16-01-17 kl 00:09.
My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-01-17, 21:45   #18
Storm
En som trener
 
Storm sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 10.646
Blogginnlegg: 145
Storm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Boktips til 9-åring?

Takk for tips! Ja, jeg leser for henne, det funker bra for å roe ned før leggetid.

Percy Jackson er nok ikke for henne, nei. Dustedagbøkene leser hun seg gjennom selv nå.

Storm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-01-17, 08:28   #19
Simone
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 2.807
Simone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Boktips til 9-åring?

Lars er LOL! av Iben Akerlie.

http://www.vg.no/rampelys/bok/litter...ok/a/23860172/


Min snart 10-åring har nettopp lest den og syns den var veldig god!

__________________
Mamma til to jenter sep-04 og mars-07 og lillebror april-11
Simone er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-01-17, 08:34   #20
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 40.952
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Boktips til 9-åring?

Jeg har ikke lest for ungene på mange år, så jeg tenkte ikke på at du gjorde det. Hva med Gummi-Tarzan og andre bøker av Ole Lund Kirkegaard?

__________________
Snuppa 05, Knerten 07
Tjorven er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 03:47.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no