Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kultur og underholdning > Tinetoffs litteraturforum

Skal du lese Harry Hole Tørst?

Tinetoffs litteraturforum Litteraturdiskusjoner, bokanbefalinger, lesesirkel mm

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 21-03-17, 18:54   #81
nokon
Librocubicularist
 
nokon sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2011
Innlegg: 13.493
Blogginnlegg: 174
nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Skal du lese Harry Hole Tørst?

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Ja, akkurat det er jeg enig i.


Han bruker jo samme teknikk på barnebøkene, med å skifte perspektiv, men la det gå en stund før det kommer fram.

Eg har ikkje lese dei. Vi prøvde Dr. Proktor då det gjekk på barne-TV (var det i jula, tru?), men Ungen var for liten. Men ja, teknikken begynner å bli eit varemerke. Du har rett i det. Og så strekk han det ganske langt.

__________________

People who wonder whether the glass is half empty or half full miss the point.
The glass is refillable.
nokon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-03-17, 22:17   #82
Strå
Lesende
 
Strå sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
Innlegg: 10.926
Strå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt av
Standard

Sv: Skal du lese Harry Hole Tørst?

Opprinnelig lagt inn av Novla, her.

Det vil si, jeg tror det er de to første jeg har lest, og jeg synes de var møkk kjedelige. Trodde jeg var den eneste her i landet som ikke er er fan.

Vi er faktisk tre, jeg har en venninne som vanligvis liker det jeg misliker, men altså ikke Nesbø.

Strå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-03-17, 22:36   #83
Ruslebiffen
biffvase
 
Ruslebiffen sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 2.837
Ruslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt likt
Standard

Sv: Skal du lese Harry Hole Tørst?

Jeg stoppet på panserhjerte. Jeg tror jeg forleste meg på Harry Hole siden jeg leste alle bøkene ila. en kort periode. Jeg begynte imidlertid med snømannen, videre med panserhjerte før jeg begynte fra starten av med kakerlakkene. Det var ikke volden som gjorde at jeg sluttet (selv om enkelte scener i Panserhjerte har brent seg fast, den med vedovnen plager meg fortsatt litt den dag i dag) , men rett og slett at jeg gikk lei.

Dog Oslo-bøkene. Åh. Jeg har som fraflyttet fra Oslo et esktremnostalgisk forhold til mange deler av Oslo.

__________________
2010 2012
Ruslebiffen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-03-17, 22:59   #84
nokon
Librocubicularist
 
nokon sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2011
Innlegg: 13.493
Blogginnlegg: 174
nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Skal du lese Harry Hole Tørst?

Eg begynte med ein tredjedel av Flaggermusmannen, konkluderte med at den var oppskrytt oglas ikkje meir Harry Hole før eg ved ein tilfeldighet måtte intervjue Nesbø på eit studentarrangement. Då var det Hodejegerne som var tema, men eg las Sorgenfri òg, litt tilfeldig vald, for å bli kjend med Harry Hole. Og det var noko heilt anna, så då las eg og alle fram tilSnømannen på relativt kort tid.

Snømannen var litt nedtur, for eg hadde lese så mange elevteksyar om den at eg visste kven som var mordaren før eg blei introdusert for karakteren i det heile tatt. Men det er andre scener som har vore veldig sterke frå dei andre bøkene.

__________________

People who wonder whether the glass is half empty or half full miss the point.
The glass is refillable.
nokon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-03-17, 23:22   #85
vixen
Bør lage seg en tittel selv
 
vixen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Nordmøre
Innlegg: 8.607
Blogginnlegg: 8
vixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Skal du lese Harry Hole Tørst?

Jeg tror Sorgenfri og Marekors var de jeg likte best (selv om jeg ikke husker de helt fra hverandre). Jeg kommer nok til å lese den siste selv om jeg har mistet litt tråden i bøkene.

Jeg skal ta dovrebanen t/r neste helg så det blir nok den på Kindle da tenker jeg. Perfekt toglitteratur.

vixen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-03-17, 06:53   #86
Matilda
Dig for victory!
 
Matilda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Østlandet
Innlegg: 9.337
Blogginnlegg: 43
Matilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt av
Standard

Sv: Skal du lese Harry Hole Tørst?

Jeg har lasta den opp på Kindle og er i gang! Burde sikkert spare den til påske, siden jeg er begravd i arbeid akkurat nå, men det er jo da man trenger å koble ut med noe helt annet, vel?

__________________
10 11 14

"These books gave Matilda a hopeful and comforting message: You are not alone."
— Roald Dahl, Matilda
Matilda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-03-17, 07:06   #87
Blondie
ctrl+z
 
Blondie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 22.728
Blogginnlegg: 213
Blondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Skal du lese Harry Hole Tørst?

Jeg burde lese pensum og rette ekevtekster jeg også, men den ligger altså der og roper på meg.

__________________
It takes a forum to raise a child
Blondie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-03-17, 07:39   #88
amylin
One of These Days
 
amylin sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.919
Blogginnlegg: 246
amylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Skal du lese Harry Hole Tørst?

Jeg skal nok lese den, men ikke i mars, tror jeg. Prøver så godt det lar seg gjøre å kun lese kvinnelige forfattere i mars. Enige i de som sier at de siste bøkene hans ikke er like bra. Jeg synes de minner litt for mye om amerikanske actionfilmer, og et øyeblikk lurte jeg litt på om han skrev med sikte på det markedet.

amylin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-03-17, 07:51   #89
Pelle
Unik
 
Pelle sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 16.115
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Skal du lese Harry Hole Tørst?

Skal lese. Volden gjør meg ingenting. Likte Snømannen og Panserhjerte best, tror jeg. Husker lite etterpå, flere her har referert til hendelser jeg har glemt. Noe er usannsynlig de luxe, men jeg kjøper det slik jeg kjøper James Bond.

__________________
07 og 10
Pelle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-03-17, 08:14   #90
oslo78
Er frisk!
 
oslo78 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Innlegg: 9.790
Blogginnlegg: 28
oslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt av
Standard

Sv: Skal du lese Harry Hole Tørst?

Skal absolutt lese. Likte de to første sånn greit nok, elsket alle etter det fram til Snømannen som var helt fantastisk, mislikte Panserhjerte og syntes Gjenferd og Politi var bra, men ikke mer. Har tro på Tørst!

__________________
Oslo78 - verdens heldigste mamma til Storebror 04, Storesøster 06 og Lillebror 10
oslo78 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-03-17, 09:34   #91
isola
Kakemonster
 
isola sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2009
Hvor: Viken
Innlegg: 3.732
Blogginnlegg: 6
isola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt likt
Standard

Sv: Skal du lese Harry Hole Tørst?

De to første bøkene er jo helt krisedårlige. Jeg vurderte å gi opp etter den første, men valgte å gi det en sjanse til for å se om det ble bedre, siden de var så hypet. Hva som skjedde etter det er jeg neimen ikke sikker på, for det var jo virkelig ikke bra, men nå har jeg lest alt. Nå har jeg lest det meste Nesbø har skrevet av andre ting også, unntakene er vel Mere Blod og den nyeste Doktor Proktor. Sistnevnte serie har jeg ventet utålmodig på at eldste skulle bli stor nok til, og enda var det kanskje litt tidlig, men hey...
For meg var Snømannen det absolutte høydepunktet. Det fins bøker du ikke klarer å legge fra deg, og så er det Snømannen. Den var så intens at jeg måtte ta pustepauser. For en leseopplevelse! Jeg klør i fingrene etter å kjøpe Tørst, men skal klare å styre meg litt til. Tror jeg.

__________________
2009 2013
isola er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-03-17, 09:54   #92
Tussa
Ferdiglada
 
Tussa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 11.881
Tussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Skal du lese Harry Hole Tørst?

Sønnen var vel etter Politi? Men eg kan heller ikkje huske korleis det gjekk med Oleg

Eg er i gang, og har til min store fortvilelse irritert meg over det Nokon skriv om her

__________________
Gut 02 Jente 05
Tussa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-03-17, 09:56   #93
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.388
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Skal du lese Harry Hole Tørst?

Opprinnelig lagt inn av Tussa, her.

Sønnen var vel etter Politi? Men eg kan heller ikkje huske korleis det gjekk med Oleg

Eg er i gang, og har til min store fortvilelse irritert meg over det Nokon skriv om her

Sønnen er ikke en Harry Hole-bok?

Oleg ble skikkelig narkis i Gjenferd, men er på rehab i Sveits (?) i store deler av Politi. Er tilbake på slutten.

Her er hele bibliokgrafien til Nesbø:

Sitat:

Save
Save

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-03-17, 09:58   #94
Tussa
Ferdiglada
 
Tussa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 11.881
Tussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Skal du lese Harry Hole Tørst?

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Sønnen er ikke en Harry Hole-bok.

Oleg ble skikkelig narkis i Gjenferd, men er på rehab i Sveits (?) i store deler av Politi. Er tilbake på slutten.

Save

Var den ikkje det? Herregud kor glømsk eg er Kva handla den om da?

__________________
Gut 02 Jente 05
Tussa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-03-17, 09:58   #95
Anikka
Snøavhengig
 
Anikka sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2011
Hvor: Blåsborttoppen
Innlegg: 909
Anikka er populærAnikka er populærAnikka er populærAnikka er populærAnikka er populær
Standard

Sv: Skal du lese Harry Hole Tørst?

Jeg tror jeg dropper Tørst. Har vært storfan av serien tidligere, men underveis i Politi ble jeg enig med meg selv om at nok får være nok for makabre scener. Og så begynner jeg å bli litt lei av hele Holeuniverset, ting begynner å gjenta seg.

__________________
2011 - 2013

Dersom du vel å ikkje gleda deg over snøen, vil du ha mindre glede i livet, men same mengde snø.

Sist redigert av Anikka : 22-03-17 kl 14:09.
Anikka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-03-17, 10:02   #96
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.388
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Skal du lese Harry Hole Tørst?

Opprinnelig lagt inn av Tussa, her.

Var den ikkje det? Herregud kor glømsk eg er Kva handla den om da?

Jeg har ikke lest den, men det er mer eller mindre samme univers, men uten Hole.

Save

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-03-17, 13:14   #97
Candy Darling
Prettiest mess ever seen
 
Candy Darling sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Under ground
Innlegg: 29.243
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Skal du lese Harry Hole Tørst?

Tja. Jeg er ingen krimelsker, men har lest alle frem til og med Gjenferd. Det verker ikke etter å lese de to (?) siste. De er helt greie, men SÅ fantastisk synes jeg ikke de er (naturlig nok, kanskje, siden jeg ikke er så fan av krim ).

Livet er kort etc.

__________________
Vi gjør alle så godt vi kan
Og vi gjør alt feil.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-03-17, 13:26   #98
Karamell
Introvert textrovert
 
Karamell sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.775
Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Skal du lese Harry Hole Tørst?

Opprinnelig lagt inn av Tussa, her.

Var den ikkje det? Herregud kor glømsk eg er Kva handla den om da?

Det var noe med et fengsel og en som hadde litt sånn gudelig over seg? Alle trodde han var hellig. Lurer på om han sonet straffen sin for andre, egentlig.

__________________
Guttene 02 og 05.
On n'aime que ce qu'on ne possède pas tout entier.


Karamell er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-03-17, 14:02   #99
Harriet Vane
Epikur
 
Harriet Vane sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.796
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Skal du lese Harry Hole Tørst?

Nei, det orker jeg ikke. Jeg har så mye annet gøy å lese. Nå leser jeg Rivers of London av Ben Aaronovitch. Er på bok 5.

__________________
“Time and trouble will tame an advanced young woman, but an advanced old woman is uncontrollable by any earthly force.”
― Dorothy L. Sayers
Harriet Vane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-03-17, 14:49   #100
Tussa
Ferdiglada
 
Tussa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 11.881
Tussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Skal du lese Harry Hole Tørst?

Opprinnelig lagt inn av Karamell, her.

Det var noe med et fengsel og en som hadde litt sånn gudelig over seg? Alle trodde han var hellig. Lurer på om han sonet straffen sin for andre, egentlig.

Stemmer!

__________________
Gut 02 Jente 05
Tussa er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 06:07.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no