Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kultur og underholdning > Tinetoffs litteraturforum

Din erfaring med lydbøker?

Tinetoffs litteraturforum Litteraturdiskusjoner, bokanbefalinger, lesesirkel mm

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 10-08-10, 18:47   #1
LilleT
Rastløs dagdrømmer
 
LilleT sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.642
Blogginnlegg: 350
LilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Din erfaring med lydbøker?

Jeg har i grunnen aldri fikset det med lydbøker. Nå som jeg er i gang med Knausgård, tenkte jeg likevel at jeg skulle gi det en ny sjanse. Det er jo grenser for hvor mange sider jeg klarer å lese når jeg ikke lenger har ferie, selv om bøkene er aldri så lettleste. Jeg er omtrent halvveis i Min kamp 3-lydboka nå og jeg innrømmer at det er en vanesak. Likevel må jeg si at det er voldsomt irriterende at en skuespiller tolker det som står skrevet. Jeg får liksom ikke følelsen at det er Knausgård som snakker til meg, sånn som i de to første bøkene. Det er frustrerende å ikke kunne gå tilbake for å liksom forsterke noe av det som står skrevet. Også så sakte det går framover!

Hører dere på lydbøker, og liker dere det?

__________________
LilleT
LilleT er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-08-10, 18:49   #2
Noba
🎈
 
Noba sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 3.790
Noba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Din erfaring med lydbøker?

Jeg hører på lydbøker. Alltid i bilen når vi kjører langt, og nå også på iPoden når jeg tar bussen til og fra jobb eller går tur eller gjør husarbeid. Liker det kjempegodt.

__________________
Frøkna (mai 03) og Junior (mars 07)

Noba er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-08-10, 19:00   #3
shute
prokrastinator
 
shute sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2009
Innlegg: 5.625
shute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt av
Standard

Sv: Din erfaring med lydbøker?

Vi hører på lydbøker når vi kjører bil sammen. Det er helt ok, men veldig avhengig av hvem som leser. Gisken Armand er safe, mens det å høre en temmelig elendig Liza Marklund-bok lest av en fyr med en liten talefeil og som fikk alle kvinnelige stemmer til å høres ut som noe fra Drømmehagen var ganske ille.

Vi holder oss helst til easy reading av typen krim, fjas og kvasi-såpeoperabøker. Tyngre litteratur på lydbok har ingen av oss falt helt for. Jeg liker det sosiale aspektet ved å høre samme bok, siden jeg og kona ellers har såpass ulik litteratursmak at vi sjelden leser det samme.

__________________
Ungen, 2009
Minste, 2013
shute er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-08-10, 19:02   #4
LilleT
Rastløs dagdrømmer
 
LilleT sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.642
Blogginnlegg: 350
LilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Din erfaring med lydbøker?

Opprinnelig lagt inn av shute, her.

Gisken Armand er safe, mens det å høre en temmelig elendig Liza Marklund-bok lest av en fyr med en liten talefeil og som fikk alle kvinnelige stemmer til å høres ut som noe fra Drømmehagen var ganske ille.

__________________
LilleT
LilleT er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-08-10, 19:03   #5
Høst
Ad astra
 
Høst sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 3.497
Blogginnlegg: 334
Høst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Din erfaring med lydbøker?

Lydbøker fungerer fantastisk når jeg trener - ellers foretrekker jeg (konservativt nok) papirformat.

__________________
Høst(Vesla 2002, Junior 2010, Knøttet 2015)

Though my soul may set in darkness, it will rise in perfect light; I have loved the stars too truly to be fearful of the night.

Høst er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-08-10, 19:03   #6
Pingis
Kald på føttene
 
Pingis sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Innlegg: 4.962
Blogginnlegg: 121
Pingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Din erfaring med lydbøker?

Jeg sliter alltid litt med å komme inn i lydbøker, og jeg klarer ikke gjøre noe samtidig, for da mister jeg konsentrasjonen. Det funker når jeg går tur, men ikke til noe annet. Tror det er mest krim jeg har hørt som lydbok. Håkan Nesser som leser sine egne bøker er en favoritt.

__________________
Tilfeldighetene er våre venner.
Pingis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-08-10, 19:15   #7
Noba
🎈
 
Noba sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 3.790
Noba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Din erfaring med lydbøker?

Enig i at hvem som leser er viktig. Dennis Storhøi og Torbjørn Harr er bra. Likens han som har lest Larson-bøkene, husker ikke navnet i farta. Gisken Armand er også veldig bra, hun er den jeg liker best av "damene".

__________________
Frøkna (mai 03) og Junior (mars 07)

Noba er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-08-10, 19:19   #8
Kiwi
Glad i frukt
 
Kiwi sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2009
Innlegg: 906
Kiwi er litt kulKiwi er litt kulKiwi er litt kul
Standard

Sv: Din erfaring med lydbøker?

Liker godt å høre lydbok til/fra jobb i bilen. Turen går mye raskere med lydbok enn kjedelige Østlandssendingen.

Kiwi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-08-10, 19:23   #9
Filifjonka
Fortynnet
 
Filifjonka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.204
Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Din erfaring med lydbøker?

Jeg fikser ikke lydbøker i det hele tatt, så det hører jeg ikke på.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-08-10, 19:27   #10
Anne C
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 24.856
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Din erfaring med lydbøker?

Jeg har hørt på mange lydbøker, spesielt når jeg hadde 40+ min til og fra jobb. Da kom jeg meg gjennom bøkene. De siste årene har det blitt betydlig mindre, men det er kun fordi jeg ikke kjører like langt til jobb lenger.

Det har VELDIG mye å si hvem som leser, husker ikke noen navn akkurat nå.

Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-08-10, 19:54   #11
Syrin
Med tommestokk i veska
 
Syrin sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Innlegg: 5.042
Syrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Din erfaring med lydbøker?

For ein som egentlig er glad i bøker, men prioriterer andre ting enn å lese, er lydbøker supert. Eg brukar det til og frå jobb, og får dermed nesten 2 timar "bok" kvar arbeidsdag.

Låner på biblioteket og rippar til bruk på Iphone. Og ja, det er lov, så lenge ein slettar filene etterpå, og ikkje deler med nokon

Syrin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-08-10, 19:58   #12
star
bits and pieces
 
star sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Hvor: innlandet
Innlegg: 13.999
Blogginnlegg: 228
star er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Din erfaring med lydbøker?

Liker godt lydbøker, eller dvs digibøker bruker jeg da.
Hører på på jobben jeg da når jeg bare sitter med punchearbeid. Er ofte helt ensom og orker ikke høre på det samme på radioen dag etter dag. Og husarbeid går jo myyyye fortere.

Enig med flere her at det er stor forskjell på hvem som leser. Et par jeg har hørt på har jo vært helt tragiske, men han som leste Larsson-bøkene har jeg virkelig sansen for

__________________
Gutta 2005 og 2007
star er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-08-10, 20:13   #13
Fakse
Nysgjerrig
 
Fakse sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: i Midnattsollandet
Innlegg: 3.436
Fakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt likt
Standard

Sv: Din erfaring med lydbøker?

Jeg liker lydbøker, og synes spesielt det er greit f.eks på bussen eller i bilen når jeg ikke får lest i en vanlig bok. Også enig i at fortellerstemmen er viktig, og nettopp derfor synes jeg det er aller best med de lydbøkene der forfatterne selv leser. Da vet man liksom at det blir tolket riktig

Fakse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-08-10, 20:16   #14
Fløyel
~~~~~~~
 
Fløyel sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 16.092
Blogginnlegg: 30
Fløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Din erfaring med lydbøker?

Jeg hører mye på lydbøker, men det er særdeles viktig at leseren fenger meg altså. Kåre Conradi har en utrolig behagelig stemme, så det går fint, samme med Gisken Armand, vedkommende som leser Jo Nesbø-bøkene er også utrolig behaglig å høre på. Men jeg fikk engang en lydbok hvor en dame med USEDVANLIG skarpe S'er leste, jeg klarte ikke å konsentrere meg i det hele tatt om hva boken handlet om, eneste som summet i hodet mitt var sssss'er..

__________________
<<< When nothing goes right - go left >>>
Fløyel er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-08-10, 20:18   #15
thnp
Aktiv
 
Medlem siden: Mar 2009
Innlegg: 147
thnp er litt kul
Standard

Sv: Din erfaring med lydbøker?

Er storkonsumist av lydbøker! Hører vel sannsynligvis 2-4 hver uke ... Dog i tillegg til at jeg leser en hel del på papir (i gjennomsnitt sikkert 1 bok i uka + 4-5 blader/aviser) ...

Bruker de på bussen, på badet, når jeg gjør husarbeid, når jeg legger poden (sitter vedsiden av senga), jogger, triller tur, på jobb.... Overalt Meget godt fornøyd og liker stort sett de aller fleste innleserne.

thnp er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-08-10, 20:25   #16
Bayone
snur
 
Bayone sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 5.440
Blogginnlegg: 4
Bayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt likt
Standard

Sv: Din erfaring med lydbøker?

Jeg liker godt lydbøker. Hører etter jeg har lagt meg når mannen sover så jeg ikke kan lese. Hører også når jeg går tur, i bilen (når jeg sitter på) på bussen, når jeg gjør husarbeid, når jeg strikker osv.

__________________
2001 2004
Bayone er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-08-10, 21:03   #17
kisha
Tar en fot av gangen
 
kisha sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Havørnbyen
Innlegg: 7.983
kisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Din erfaring med lydbøker?

Jeg har kun hatt 1. Jeg kjøpte Lucifers evangelium til ferien i fjor, men må innrømme at jeg sovnet på solsenga mange ganger. For meg ble det for monotomt.

__________________
Tenk positivt.
kisha er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-08-10, 21:10   #18
Teoretica
Aktiv
 
Teoretica sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2009
Hvor: Trondheim
Innlegg: 225
Teoretica er litt kul
Standard

Sv: Din erfaring med lydbøker?

Jeg fikser ikke lydbøker. Jeg har gjort tre-fire forsøk, to av dem i bilen (jeg kjører 50-milsturer 2-3 ganger i måneden), men det blir bare rart å høre en fremmed stemme i stedet for den stemmen jeg hører i hodet mitt når jeg leser selv.

Teoretica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-08-10, 21:32   #19
Fakse
Nysgjerrig
 
Fakse sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: i Midnattsollandet
Innlegg: 3.436
Fakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt likt
Standard

Sv: Din erfaring med lydbøker?

Opprinnelig lagt inn av Teoretica, her.

Jeg fikser ikke lydbøker. Jeg har gjort tre-fire forsøk, to av dem i bilen (jeg kjører 50-milsturer 2-3 ganger i måneden), men det blir bare rart å høre en fremmed stemme i stedet for den stemmen jeg hører i hodet mitt når jeg leser selv.


Dersom du vil bruke tiden til noe fornuftig, har du prøvd å laste ned podcast'er til kjøreturen? Jeg laster ned "Sånn er livet", "Verdt å vite" og div fra Nrk Gull. I det hele tatt er NRK sitt podcast-arkiv en gullgruve

Fakse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-08-10, 21:39   #20
Teoretica
Aktiv
 
Teoretica sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2009
Hvor: Trondheim
Innlegg: 225
Teoretica er litt kul
Standard

Sv: Din erfaring med lydbøker?

Opprinnelig lagt inn av Fakse, her.

Dersom du vil bruke tiden til noe fornuftig, har du prøvd å laste ned podcast'er til kjøreturen? Jeg laster ned "Sånn er livet", "Verdt å vite" og div fra Nrk Gull. I det hele tatt er NRK sitt podcast-arkiv en gullgruve

Tusen takk for godt tips! Det skal jeg jammen ta med meg på veien - bokstavelig talt.

Teoretica er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 06:03.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no