Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Ambivalent i forhold til vår og sommer

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 28-03-12, 11:23   #401
Nessie
Erfaren nok
 
Nessie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trøndelag
Innlegg: 39.853
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ambivalent i forhold til vår og sommer

Jeg har kognitive feil knyttet opp mot diagnosen min, så ikke kødd med det!

__________________

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-03-12, 11:40   #402
Stjerneskuddet
Erfaren
 
Stjerneskuddet sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2011
Innlegg: 1.182
Stjerneskuddet er litt kulStjerneskuddet er litt kul
Standard

Sv: Ambivalent i forhold til vår og sommer

Har lest gjennom tråden, sånn kjapt og ser den egentlig spinner utover flere temaer. Velger å skrive litt om meg selv... Antagelig blir det usammenhengende etter en hektisk natt på jobb, så tilgi meg.
Jeg er ikke verdt noe. Det har jeg innsett for lenge siden, etter å ha blitt innprentet det i alle alle alle år. Det er tragisk, men blir man fortalt noe flere nok ganger så blir det sant. Jeg vil heller aldri bli noe, for jeg kan ikke noe. En gang i tiden var jeg superflink og jeg har høy iq, det vet jeg, men jeg klarer ikke mestre noe, for "alle" sier at jeg ikke klarer. Disse alle vet jeg ikke hvem er. Men det har nok noe med at jeg ikke er verdt noe og derfor heller ikke klarer mestre noe. Det er ingen som har TRO på meg og den jeg er. Og på grunn av dette har jeg mistet meg selv et sted på veien.
Jeg har aldri blitt backet opp på noe som helst vis, men klarte på egenhånd å stå på med f eks gode karakterer og en signatur på hvem jeg var. Jeg tror det var en viss selvtillit. Men når ingen støtter så velger man ubevisst minste motstandsvei. Og så taper man seg selv.
Utad er jeg en oppegående sterk personlighet med meninger og positive egenskaper. Jeg er selvsikker og urokkelig. Jeg mestrer kriser hos andre, takler kaos og ordner det meste, både hjemme og på jobb. I alle år har jeg vært en sangfugl og en solstrålen. Inni meg er det mørkt og dypt. Det er en sorg over tapt barndom mens jeg fremdeles var en skolejente og nå en sorg over tapt individ. Jeg vet ikke hvem jeg er lenger for ingen anerkjenner meg.

Ja jeg er misunnelig på alle de som har det jeg ikke har. Spiser det meg opp? Nei, for jeg unner de det så utrolig mye. Jeg skulle så gjerne vært str Small, men jeg er ikke det og vil heller aldri bli en str Medium. Selvfølgelig vet jeg hva som skal til for iallefall å bli noe mindre enn det jeg er nå, men jeg bryr meg nok ikke nok til å gjøre noe med det. Jeg burde vel sikkert også gre det naturlig blonde tykke håret mitt mer enn en gang i uken om jeg bryr meg om hva andre mener om jeg, men gjør det likevel ikke. Det bryr meg også lite i sammenkomster at jeg ikke har brune slanke ben og kjører BMW. Men jeg kan beundre andre og tenke at de har klart det. Og selvfølgelig ønske meg det samme. Er det misunnelse?

Stjerneskuddet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-03-12, 12:00   #403
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ambivalent i forhold til vår og sommer

Opprinnelig lagt inn av Stjerneskuddet, her.

Det bryr meg også lite i sammenkomster at jeg ikke har brune slanke ben og kjører BMW. Men jeg kan beundre andre og tenke at de har klart det. Og selvfølgelig ønske meg det samme. Er det misunnelse?

Det er stor forskjell på å tenke "skulle ønske det heller var meg" og å tenke "skulle ønske jeg også hadde det sånn", synes jeg.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-03-12, 12:19   #404
Harriet Vane
Epikur
 
Harriet Vane sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.796
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ambivalent i forhold til vår og sommer

Nessie, hva mente du med å legge ut den linken?

__________________
“Time and trouble will tame an advanced young woman, but an advanced old woman is uncontrollable by any earthly force.”
― Dorothy L. Sayers
Harriet Vane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-03-12, 12:20   #405
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.298
Blogginnlegg: 1262
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ambivalent i forhold til vår og sommer

Det lurte jeg også på.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-03-12, 12:21   #406
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.298
Blogginnlegg: 1262
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ambivalent i forhold til vår og sommer

Opprinnelig lagt inn av Nessie, her.

Jeg bare synes det er helt vilt at det finnes et eget ord, for et bloggopplegg som fokuserer på å inspirere hverandre til å bli tynne.

Eh. Er det ikke det stort sett alle gjør, da? "Slik får du bikinikroppen!" "Hvem er med på godtestopp?" Et cetera, et cetera, et cetera.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-03-12, 12:27   #407
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.298
Blogginnlegg: 1262
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ambivalent i forhold til vår og sommer

Jeg leste linken, du trengte vel egentlig ikke lime inn hele greia?

Så klart det er trist. Det er også ganske ekstremt, og en helt annen greie enn hverdagstankene det har vært snakk om i denne tråden.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-03-12, 15:06   #408
Ru
Protonterapeut
 
Ru sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 31.080
Blogginnlegg: 934
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ambivalent i forhold til vår og sommer

Det der beinrangel-greiene der har opptil flere diagnosekoder, det er ganske far-off.

__________________
“Though she be but little, she is fierce!”
- Shakespeare
Ru er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-03-12, 17:48   #409
Minerva
guru advisor
 
Minerva sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: I de dype skoger
Innlegg: 5.786
Blogginnlegg: 157
Minerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt av
Standard

Sv: Ambivalent i forhold til vår og sommer

Opprinnelig lagt inn av DM, her.

Og en litt kortere versjon på norsk:

Ti forvrengte tankemønstre

Ved identifisering av de automatiske tanker, er det en del bestemte karakteristika knyttet til forstyrrelsene i tenkemåtene som en vil opplve psykologisk bedring ved å endre på.

  1. Alt eller ingenting tenkning, som innebærer å se tingene sort/hvitt. For eksempel, hvis prestasjonene er mindre enn perfekt, så er alt en total fiasko.
  2. Overgeneralisering. Da opplever en enkelttilfeller som en endeløs rekke av nederlag. For eksempel, hvis en får en dårlig karakter, så vil en aldri klare de neste eksamener fremover, også danner det et fremtidig mønster med nederlag.
  3. Mentalt filter, som innebærer å dvele ved en enkeltstående hendelse og la hele vår verden farges av det. For eksempel, hvis vi har en presentasjon på jobben og mottar masse gode tilbakemeldinger, men en person sier noe litt kritisk, og vi glemmer alt det positive og bare tenker på kritikken vi fikk.
  4. Diskvalifikasjon av det positive. Å finne grunner til at positive hendeler egentlig ikke teller slik at en kan beholde et negativt synspunkt selv om vi får beviser på det motsatte. For eksempel: Hvis du gjør en god jobb og forteller deg selv at det ikke var godt nok, og at hvemsomhelst kunne gjort det like bra.
  5. Forhastede konklusjoner, som også kalles spåkonefeilen. Den innebærer at en trekker en forhastet negativ konklusjon og ”spår” at fremtiden blir slik.
  6. Minimering, maksimering og katastrofetenkning. Vi overdriver eller underdriver betydningen av begivenheter så de passer til det selvdestruktive synet vi har. Våre feil blir blåst opp og våre positive sider blir minimert.
  7. Emosjonell resonering. Man antar at ens følelser reflekterer virkeligheten, slik ting virkelig er. Man tenker at siden man føler seg dum, så må man være det.
  8. Skulle og burde tenkning. Man føler at ting burde være slik en forventer at de skal være og konsekvensen av disse irrasjonelle reglene blir skyldfølelse dersom de er rettet mot en selv, og sinne og skuffelse dersom det er rettet mot andre.
  9. Å sette merkelapp, en ekstrem form for overgeneralisering, man dømmer seg selv eller andre og i stedet for å se på handlingen, så ser en på det som egenskaper hos seg selv eller andre. ”Jeg eller han er en taper”.
  1. Personalisering. Å se på seg selv som årsaken til ytre hendelser som en ikke kunne ha forårsaket. Kilde:Oestrich H. Irene (2000): ”Tankens kraft, kognitiv terapi i praksis”.

Jeg synes det stod så mye bra her at jeg måtte quote. Jeg tror man kan få veldig veldig mye igjen for å analysere sine egne tankemønstre, trå et skritt tilbake og se hvorfor man reagerer som man gjør.

Har du dårlig selvfølelse, eller bare en dårlig dag, vil du kanskje oppleve et menneske som stirrer på deg som negativt. Har du god selvfølelse tolker du kanskje det samme blikket som beundring eller interesse.

Jeg har lært meg at min tolkning av en situasjon ikke nødvendigvis er den reelle. Sannheter skapes hver dag i min egen lille verden. Men mine følelser er reelle, og de kan jeg ta ansvar for.

Minerva er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:54.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no