Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby

Dere som bor i by og ikke har bil

Fritid og hobby Favner alt som har med fritid og hobby å gjøre. Reiser, sport, kosmetikk, shopping og hobbyaktiviteter.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 16-05-14, 07:52   #41
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 40.987
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Dere som bor i by og ikke har bil

Opprinnelig lagt inn av løve70, her.

Men altså; Dere som har samkjøring til cuper/kamper, er dere ikke med og ser på?

Vi kan godt samkjøre til kamp, men da blir foreldrene også med. Jeg vil gjerne se kampene deres. Særlig for laget til snuppa hvor jeg er lagleder. Mannen min trener laget til sønnen min, så han MÅ være med. Jeg ofte med på hans kamper også, men ikke på alle.

__________________
Snuppa 05, Knerten 07
Tjorven er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 16-05-14, 10:58   #42
maggypop
nye muligheter
 
maggypop sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Oslo
Innlegg: 3.275
maggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt likt
Standard

Sv: Dere som bor i by og ikke har bil

Snuppa vår har hatt en aktivitet som befant seg på den andre siden av byen, og startet kl 17.15, men kollektivtilbudet i Oslo er såpass bra at det ikke har vært noen problemer med det. Nå har hun begynt på fotball, og de trener i umiddelbar nærhet. Kamper har de ikke begynt med, men laget samarbeider med andre lag i serien, slik at kampdager samles til et par helger før og et par helger etter sommerferien. Helt overkommelig, uansett hvor det skulle være. Vi har jo også mulighet til å ta ut bil ved behov, men benytter oss stort sett av det kun til hytteturer o.l.

__________________
Januar2007
Whereever you go, there you are
maggypop er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-05-14, 11:21   #43
Peisistratos
Nybegynner
 
Medlem siden: May 2014
Innlegg: 2
Peisistratos har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Dere som bor i by og ikke har bil

Vi bor sentralt i Oslo og har ikke ønsket å ha egen bil. Kollektivtilbudet er bra og det er gangavstand til mye. Likevel har vi ofte behov for bil for å besøke familie utenfor Oslo, for handling på IKEA osv.

For mange år siden ble vi medlem av Oslo Bilpool, nå Hertz bilpool (http://www.hertzbilpool.no/). Kan anbefale dette på det varmeste. Dette er veldig fleksibelt og er rimeligere enn vanlig leie av bil. Her kan du reservere bil på timebasis. Dersom du er betalende medlem, får du gode helgetilbud og spesialtilbud i skoleferiene. Man kan også være pay-as-you-go medlem. De har garasjer med biler på mange lokasjoner i byen.

De tekniske løsningene er veldig gode også. Webapplikasjon, mobilapp, SMS. Ikke engang et medlemskort er nødvendig.


PS! Jeg er ikke ansatt i Herz bilpool

Peisistratos er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-05-14, 11:53   #44
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Dere som bor i by og ikke har bil

Var i Berlin i fjor sommer. Hekkan for et fantastisk kollektivtilbud, jeg savner nesten DET mer enn all den veganske maten man også fikk overalt.
Kollektivtilbudet i Stavanger og omegn sucks, og nå bor vi jo landlig til uten noen som helst busser i helgene og et par busser til hverdags, så vi må ha hver vår bil for å i det hele tatt komme oss noen steder om vi ikke skal sitte og råtne hjemme dag ut og inn (eller komme oss på jobb, for eksempel).

Hovedbilen er hybrid da, så i rushen går den kun på strøm.

Egentlig har jeg vel ikke noe i denne tråden å gjøre, men kom bare på dette med Berlin da jeg så det ble nevnt en tysk storby over her. Det var himmelrike altså.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.

Sist redigert av Dixie Diner : 18-05-14 kl 12:27.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-05-14, 12:05   #45
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.395
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Dere som bor i by og ikke har bil

Opprinnelig lagt inn av Peisistratos, her.

Vi bor sentralt i Oslo og har ikke ønsket å ha egen bil. Kollektivtilbudet er bra og det er gangavstand til mye. Likevel har vi ofte behov for bil for å besøke familie utenfor Oslo, for handling på IKEA osv.

For mange år siden ble vi medlem av Oslo Bilpool, nå Hertz bilpool (http://www.hertzbilpool.no/). Kan anbefale dette på det varmeste. Dette er veldig fleksibelt og er rimeligere enn vanlig leie av bil. Her kan du reservere bil på timebasis. Dersom du er betalende medlem, får du gode helgetilbud og spesialtilbud i skoleferiene. Man kan også være pay-as-you-go medlem. De har garasjer med biler på mange lokasjoner i byen.

De tekniske løsningene er veldig gode også. Webapplikasjon, mobilapp, SMS. Ikke engang et medlemskort er nødvendig.


PS! Jeg er ikke ansatt i Herz bilpool

Vi har undersøkt dette, og problemet er at det lønner seg mest på sånn kjøring vi ikke driver med; småkjøring i byen. Det blir fort dyrt med helgeturer og ferieturer.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-05-14, 13:40   #46
Bille
Sånn passe sane
 
Bille sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Hvor: Oslo
Innlegg: 7.933
Blogginnlegg: 18
Bille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Dere som bor i by og ikke har bil

Oslo har virkelig et _fantastisk_ kollektivtilbud altså. Selv i går hoppet vi bare på en trikk eller buss når vi skulle til byen, til svigermor, til byen igjen, til skolen og hjem. Det er alltid noe som går.

__________________
07, 09, 13
Bille er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-05-14, 13:54   #47
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 40.987
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Dere som bor i by og ikke har bil

Enig. Det går ikke an å klage på kollektivtilbudet i Oslo.

... selv om det er irriterende å stå i pøsregn i 20 minutter og vente på en buss som skal gå hvert 5. minutt. Og når den kommer så kommer det 4 på en gang.

__________________
Snuppa 05, Knerten 07
Tjorven er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 18-05-14, 14:08   #48
Peisistratos
Nybegynner
 
Medlem siden: May 2014
Innlegg: 2
Peisistratos har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Dere som bor i by og ikke har bil

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Vi har undersøkt dette, og problemet er at det lønner seg mest på sånn kjøring vi ikke driver med; småkjøring i byen. Det blir fort dyrt med helgeturer og ferieturer.

Helgeprisen er meget bra. Når du er medlem, får du også tilsendt ferietilbud med betydlig rabatterte priser. Dette blir mye billigere enn å leie hos eksempelvis Avis eller Budget, for ikke å si hvor mye du sparer på å ikke eie egen bil.

Peisistratos er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-05-14, 15:43   #49
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.395
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Dere som bor i by og ikke har bil

Opprinnelig lagt inn av Peisistratos, her.

Helgeprisen er meget bra. Når du er medlem, får du også tilsendt ferietilbud med betydlig rabatterte priser. Dette blir mye billigere enn å leie hos eksempelvis Avis eller Budget, for ikke å si hvor mye du sparer på å ikke eie egen bil.

Vi har regnet på det, og det lønte seg ikke. i tillegg er det en større belastning for budsjettet å i tillegg regne inn en høy bilpris i ferien, enn å fordele de utgiftene jevnt utover. Og jada, man kan selvsagt spare, men gjør det ikke.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-05-14, 17:06   #50
Nabbe
Skrekkøgle
 
Nabbe sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 2.534
Blogginnlegg: 26
Nabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Dere som bor i by og ikke har bil

Vi bor 14 km utenfor Bergen sentrum, og ungene har hele tiden ønsket å være med i det lokale idrettslaget, helt til nå, hvor sønnen ønsker å bytte håndballag pga en innpåsliten mor som er med sønnen sin på alt av treninger, han trives ikke pga denne damen så han vil spille på Mathopen. Værsågod, her er ett busskort, sa jeg da. Og det var helt ok for han, han er jo 14 nå.

Vi har bil, men kjører ikke lokalt her vi bor altså, får være grenser. Hender vi kjører yngste til fotballtrening, og henter, og kjører til kamper osv, men ikke alltid det heller, spesielt ikke før, da kunne det stå mellom å ha råd til bensin for å dra på jobb eller for å kjøre til kamp. en ungene mine har aldri hatt problemer med å sitte på andre. Jeg er på det meste av hjemmekamper, eller var, nå nekter guttungen meg å komme hehe. Dvs, jeg sitter jo i sekretariatet innimellom, eller står i kiosken, og det er helt greit for ham.

Jeg hadde nok hatt lavere terskel for å være drosje hadde jeg hatt lappen, enn det mannen min har, men det har jo mye med dagsformen for hans del også, pga foten som han enda sliter med etter ulykken vi var i.

__________________
I think I have OCD. Obsessive Conure Disorder.
Nabbe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-05-14, 17:43   #51
IzziCreo
#IsItOctoberYet?!
 
IzziCreo sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2012
Innlegg: 12.940
IzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt av
Standard

Sv: Dere som bor i by og ikke har bil

Vi bor i Oslo og har en bil. Den brukes egentlig ikke daglig. Mest til handling og ja, kjøring til fritidsaktiviteter. Hadde ikke jeg hatt såpass dårlig helse, så kunne vi sikkert ha klart oss fint uten bil egentlig (joda, jeg får pasienttransport når jeg har behov for det). Mannen tar kollektivt på jobb, og barna går til skolen. Snuppa bytter skole til høsten, og da blir det kollektivt på henne også. De fleste fritidsaktiviteter er i rimelig nærhet, dog måtte snuppa tatt kollektivt for deler av musikkundervisingen, men det hadde jo gått helt fint (selv om hun spiller et relativt stort instrument). Tidligere drev de to eldste med lagidrett, og det ble MYE kjøring. Da hadde ikke kollektivt funket.
Skal vi inn i sentrum så tar vi selvsagt kollektivt (hvis jeg kan gå litt).

__________________
For every shadow, no matter how deep, is threatened by morning light.
Isabel/Izzi Creo
IzziCreo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-05-14, 20:08   #52
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.141
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Dere som bor i by og ikke har bil

Jeg jobbet en sommer i Stavanger og husker det som en eneste lang bussreise. Lang og innviklet bussing til jobb, tilsvarende til trening, så via sentrum (med venting der) og hjem igjen og da var dagen gått.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-05-14, 20:51   #53
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.880
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Dere som bor i by og ikke har bil

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Jeg jobbet en sommer i Stavanger og husker det som en eneste lang bussreise. Lang og innviklet bussing til jobb, tilsvarende til trening, så via sentrum (med venting der) og hjem igjen og da var dagen gått.

Ja, det er jo akkurat sånn det er. Hilsen tobilseier.

Hyacinth er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 18-05-14, 20:54   #54
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.880
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Dere som bor i by uten bil

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Egentlig er det litt rart at det skal være så vanskelig. Vi bor nær sentrum av en stor bydel. Svømmingen ligger i sentrum av en annen stor bydel. Det er overhodet ingen kollektive muligheter mellom dem, det innebærer i tilfelle MYE gåing og to bussbytter.

Nevnte dette for mannen min, og han kommenterte tørt at vi jo nesten er naboer med universitet, men at det ikke hjelper det spøtt. Det er sykt.

Hyacinth er aktiv nå   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 09:13.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no