Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > Autofil

Elbil og økonomi

Autofil Bilsnakk.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 28-02-14, 00:20   #1
Katta
maler
 
Katta sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 31.241
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Elbil og økonomi

Hva koster det egentlig å ha en elbil? I drift og avgifter og alt som koster med å ha bil?

__________________
Storebror 2002 - Toern 2003 - Plutt 2009 - Mikro 2012
Katta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-02-14, 01:20   #2
mrc
Bør lage seg en tittel selv
 
mrc sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Foran pc-en
Innlegg: 5.480
mrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt likt
Standard

Sv: Elbil og økonomi

Elbiler er i utgangspunktet driftmessige billige. Det blir imidlertid et stort usikkerhetselement i regnestykket: verditapet.

Driftmessig bil jo drivstoffet være rimeligere. Men man kan unngå å betale i bomringen og man har lavere veiavgift. For noen er det enda større gevinster hvis de er avhengig av ferger (fergefordelen kan være noe av det som rykter først - det er en del ferger som er dyre og for noen som pendler med ferge kan alle kostnader ved elbil være rimeligere enn hva fergen koster per måned slik jeg forstår det).

En annen investeringskostnad kan også være å få gjort endringer i elinstallasjonen hjemme for å kunne lade mer effektivt. Og ikke minst også sikrere.

I forbindelse med at jeg skal skifte jobb har elbil blitt en vurdering for meg. Jeg ser tenker imidlertid at når bilen etter hvert vil være verdt omtrent null. Om jeg skulle få noe for bilen når garantien på batteriene er ute blir "en bonus" i regnestykket - hyggelig, men ikke noe jeg direkte kan regne inn.

Å få solgt en litt eldre elbil tror jeg kan bli meget vanskelig. Elbilene vil trolig etter hvert bli billigere etter hvert som konkurransen blir større og bilene vil bli bedre sammenlignet med hva man får i dag. Dette vil naturligvis være med på å kunne gi ekstra høyt verditap. Med mindre det ikke gjøres drastiske endringer i avgiftene.

I tillegg vil det ligge en potensielt meget stor risiko i batterislitasje ved kjøp av en eldre elbil. En komplett utskiftning av batteripakken for en mindre elbil i dag vil gjerne være bortimot 100 000 kr (f.eks. Leaf). Helst vil forhandlerne ikke snakke om prisen på batteripakkene heller...

En del vil si at man antar at prisen vil gå ned på sikt. Problemet kan også være at teknologien endrer seg slik at man ikke har samme fokus på å produsere teknologien som benyttes i dag og/eller at man opprettholder høy etterspørsel. Et alternativ kan i noen tilfeller være å bygge om til andre batterityper. Samtidig ser man en større trend der batteriene konstrueres i henhold til bilen (mao det er ikke en "kasse" med batterier lengre - de tilpasses bilens chassis og det å komme til for å skifte celler eller større deler av/hele batteriet kan i seg selv være mye jobb.

Garantien for batteriene er riktignok 7-8 år for de fleste merkene. Men da skal man samtidig huske at de regner det som normalt at man vil ha f.eks. 30 prosent kapasitetstap etter hvert. Det gjøres ellers en nøye overvåking av lademønster av bilens elektronikk og dette vil også kunne påvirke hvorvidt man får gjennom et garantikrav hvis batteriene blir dårlige. På dette punktet kan det i hvert fall se ut som Tesla er av dem som har de bedre vilkårene med at garantien også skal gjelde ved "brukerfeil".

Slik jeg ser det vil en mindre elbil kunne være lønnsomt. Dyrere elbiler som Tesla har jeg mine tvil vil være lønnsomme for så mange - men for en del handler det også om de praktiske fordelene (og tid er penger?).

Je ghar ikke sjekket servicekostnadene på elbilene. I teorien skulle jeg anta at disse skal være noe lavere.

__________________
"I've got nothing against God. It's his fan club I can't stand"
[J-2003 - G-2005 - J-2008]
mrc er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-02-14, 06:53   #3
Pelen
Bør lage seg en tittel selv
 
Pelen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 21.405
Blogginnlegg: 295
Pelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Elbil og økonomi

Ja, servicekostnadene er lavere og det er mye mindre ting som kan gå i stykker.

Vi har to elbiler og vi hadde tidligere enn Think også. Den tapte ikke så mye i verdi, vi kjøpte den lett brukt (fra California) og klarte å kjøre den så bra (eller lade) så at den faktisk gikk lengre når vi solgte den enn når vi kjøpte den. Men det var jo blybatterier og en litt annen situasjon.

Den ene elbilen (Leaf) eier vi privat, jeg har ikke kostnadene på den, men den er billig i drift. Vi lader den stort sett bare hjemme, jeg kan sikkert sammenligne strømforbruket en måned en sommer med en annen, men det er faktisk ikke så mye mer i strøm enn tidligere. Det koster kanskje 20 kr per fullading og når man stort sett bare kjører til/fra jobb og litt rundt så går det ikke så mye.

Den andre (Tesla) eies av privat firma og vi har den som firmabil. Vi har egen strømmåler og en dings som gir 400 volt og raskere lading i garasjen til den. Jeg kan spørre mannen hvor mye vi lader på den, men dette betaler firma (akkurat som om det hadde vært bensin vi kjørte på). Det blir en veldig billig bil å kjøre med tanke på hvilken fantastisk bil det er.

Vi har lite glede av kollektivfeltet til vanlig, unntaket er sommeren når vi skal til hytta.

Ellers lite utgifter på dem, forsikringen koster litt mindre enn en vanlig bil.

Pelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-02-14, 09:01   #4
Daisy
Trademark: Imperfection
 
Daisy sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Innlegg: 11.055
Daisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Elbil og økonomi

Vi har leaf og den koster ca 500 kr i mnd i strøm har jeg kommet frem til. Da kjører vi den75% tom hver dag ca. Litt rimeligere forsikring, og 400 kr i årsavgift.

Sånn enkelt regnet kom vi frem til at lån på Leaf og bruk tilsvarer det vi brukte å å kun drifte Touranen. Kjører gjennom bompenger så det er med i regnestykket.

__________________
Jeg skulle ønske jeg led av "flink pike syndrom"

Tre stk!
Daisy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-02-14, 10:57   #5
Katta
maler
 
Katta sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 31.241
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Elbil og økonomi

Jeg lurer jo på hvor lenge det blir fordel med bom og parkering selvfølgelig, men de to elementene teller ganske mye for min del. Jeg vurderer å bestille en av de nye e-golfene som kommer til sommeren.

__________________
Storebror 2002 - Toern 2003 - Plutt 2009 - Mikro 2012
Katta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-02-14, 11:08   #6
Pelen
Bør lage seg en tittel selv
 
Pelen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 21.405
Blogginnlegg: 295
Pelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Elbil og økonomi

Ut 2015 er vel det de har lovt foreløpig om jeg ikke husker feil.

Pelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-02-14, 11:21   #7
Che
Har tro på forbedring
 
Che sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: "Cuba"
Innlegg: 26.681
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Elbil og økonomi

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Jeg lurer jo på hvor lenge det blir fordel med bom og parkering selvfølgelig, men de to elementene teller ganske mye for min del. Jeg vurderer å bestille en av de nye e-golfene som kommer til sommeren.

klimaforliket har vel fredet elbilfordelene til 2017 eller når det er 50 000 elbiler. De anså sikkert ikke det som reelt med 50 000 elbiler da det ble utformet, men nå kan det jo være at antallet nåes før 2017?

pr. 30.09.13 var det 14.902 elbiler i Norge

__________________
Min signatur ™
Che er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-02-14, 13:01   #8
mrc
Bør lage seg en tittel selv
 
mrc sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Foran pc-en
Innlegg: 5.480
mrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt likt
Standard

Sv: Elbil og økonomi

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Jeg lurer jo på hvor lenge det blir fordel med bom og parkering selvfølgelig, men de to elementene teller ganske mye for min del. Jeg vurderer å bestille en av de nye e-golfene som kommer til sommeren.

Den store parkeringsfordelen er det ofte ikke lengre. Det er jo gratis på kommunale plasser og det har blitt såpass mange elbiler en del steder at det kan være vanskelig å finne en kommunal ledig plass - i hvert fall med lading.

__________________
"I've got nothing against God. It's his fan club I can't stand"
[J-2003 - G-2005 - J-2008]
mrc er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-02-14, 13:03   #9
Lykken
Nek er allrighte dyr
 
Lykken sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Innlegg: 11.770
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Elbil og økonomi

Vi kjøpte Nissan Leaf i januar, mannen min kjører fra Follo til Lysaker hver dag. Det ble veldig dyrt med 3 bomringer pr dag. Samt årsavgift og bensin.
Så vi er fornøyd nå, ingen bompenger, lite strøm, lader en gang om dagen på jobb og årsavgift på ca 450 kr og null bensinutgifter. Samt kunne kjøre litt i kollektivfelt og spare tid. Og leaf'en går som ei kule, overrasket over hvor bra den er. Også størrelsemessig, som en vanlig personbil omtrent.

__________________
Det er bedre å vere lita og tøff,
enn en stor bløff! (Jeg er begge deler!)

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-02-14, 13:13   #10
mrc
Bør lage seg en tittel selv
 
mrc sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Foran pc-en
Innlegg: 5.480
mrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt likt
Standard

Sv: Elbil og økonomi

Opprinnelig lagt inn av Pelen, her.

Ja, servicekostnadene er lavere og det er mye mindre ting som kan gå i stykker.

Rent motormessig ja. Ellers blir det ikke de store forskjellene - og man har jo batteriene. En del elbiler har en del ekstra elektronikk ellers også, hvilket igjen gir en litt større usikkerhetet når det gjelder hvor mye kan forvente for en slik bil etter noen år.

Et element som en del elbil-eiere bør passe seg for er å ikke kjøre "for forsiktig", men i hvert fall regelmessig prøve å få rensa bremsene skikkelig - spesielt på årstiden hvor det saltes.... (gjelder ellers andre nå - det er rekordmye bremseproblemer de senere årene)

__________________
"I've got nothing against God. It's his fan club I can't stand"
[J-2003 - G-2005 - J-2008]
mrc er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-02-14, 13:17   #11
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.141
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Elbil og økonomi

Er det sånn at elbiler, pga bruktprisen, skrotes før vanlige elbiler? Finnes det tall for det? For da er jo miljøgevinsten ekstremt tvilsom!

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-02-14, 13:18   #12
mrc
Bør lage seg en tittel selv
 
mrc sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Foran pc-en
Innlegg: 5.480
mrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt likt
Standard

Sv: Elbil og økonomi

Opprinnelig lagt inn av Che, her.

klimaforliket har vel fredet elbilfordelene til 2017 eller når det er 50 000 elbiler. De anså sikkert ikke det som reelt med 50 000 elbiler da det ble utformet, men nå kan det jo være at antallet nåes før 2017?

pr. 30.09.13 var det 14.902 elbiler i Norge

Med antallet elbiler i en del områder og bruksmønsteret, vil det jo skape en del problemer om man skal ta disse ut av kollektivfeltene.

Med dagens regjering skulle man jo ikke tro at de ville gi flere bomutgifter...

Jeg vil egentlig tro at noe av det som kan skje, er at det i hvert fall blir moms på elbilene.


Ser man ellers på en del regnestykker som er gjort, og med tanke på forventninger til bruktverdi, vil nok salget kunne reduseres raskt om en del av fordelene forsvinner.

__________________
"I've got nothing against God. It's his fan club I can't stand"
[J-2003 - G-2005 - J-2008]
mrc er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-02-14, 13:37   #13
mrc
Bør lage seg en tittel selv
 
mrc sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Foran pc-en
Innlegg: 5.480
mrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt likt
Standard

Sv: Elbil og økonomi

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Er det sånn at elbiler, pga bruktprisen, skrotes før vanlige elbiler? Finnes det tall for det? For da er jo miljøgevinsten ekstremt tvilsom!

Det er ingen tall for det, ettersom elbiler i volumsalg er noe ganske nytt. Med med tanke på kostnadene for ny batteripakke (og installasjon) vs. prisen av en ny bil kan det bli at verdien etter f.eks. 7-8 år (når garantien for batteriene er ute) blir svært lav.

F.eks. Leaf kom på markedet i 2011. Dette er blant bilene som har dårligst batterigaranti. Fra websidene til Nissan: "Nissan garanterer at Nissan LEAFs Litium-ion batteri vil opprettholde minst 9 av 12 streker som vises på batterikapasitetsmåleren, i 5 år eller inntil 100.000 km, avhengig av hva som inntreffer først."

For Leaf er det med andre ord ikke så lenge til man vil begynne å se en del biler der garantien er ute. For de som pendler ganske langt per dag vil vel en del begynne å komme på 100 000 km også nå.

Skulle bil en ha behov for full batteripakke er prisen tidligere i hvert fall antatt til å ligge på over 100 000 kroner. Jeg har ikke funnet norske priser på dette, men antar noe 100 000 ut i fra prisene i USA. Batteriskifte må det betales mva. på. Dette er da forutsatt at alle batterimodulene skal skiftes.

I utgangspunktet skal man teoretisk sett ha mange års levetid. Men det blir likevel et risikoelement der man foreløpig ikke har noen gode statistikker.

JEg har ikke sjekket nå, men tidligere lå det gjerne hele tiden en del elbiler av tidlige generasjoner på Finn til "gi-bort-pris" med info om at batteri måtte byttes. Dette var jo dog gjerne biler med eldre batteriteknologi, men prisene på pakkene ble så dyre at bilene i seg selv var verdiløse.

Videre må man se på den generelle utviklingen. Elbiler kommer fra flere - det kommer nye og bedre. Utviklingen her vil kunne være langt raskere enn på vanlige biler. Dette vil være med på å gi reduserte brukpriser ettersom nyere modeller kan gi mer for pengene.

Artikkel som kan være aktuell: http://www.nettavisen.no/na24/3677849.html

Sitater:

"Norges største bileier, leasingselskapet Leaseplan, har tidligere sagt til Nettavisen at de ikke tør å eie elbiler i mer enn tre år, i frykt for at verdien på bilene vil stupe når en nærmer seg slutten av garantitiden for batteriene."

"Bare husk på i-MiEv-en som kostet rundt 240.000 kroner da den ble lansert, mens den nå koster under 190.000 kroner etter at konkurransen tok seg opp - og en batteripakke koster rundt 150.000 kroner, sier Røssevold."

__________________
"I've got nothing against God. It's his fan club I can't stand"
[J-2003 - G-2005 - J-2008]
mrc er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-02-14, 13:49   #14
Pelen
Bør lage seg en tittel selv
 
Pelen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 21.405
Blogginnlegg: 295
Pelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Elbil og økonomi

Opprinnelig lagt inn av mrc, her.

Et element som en del elbil-eiere bør passe seg for er å ikke kjøre "for forsiktig", men i hvert fall regelmessig prøve å få rensa bremsene skikkelig - spesielt på årstiden hvor det saltes.... (gjelder ellers andre nå - det er rekordmye bremseproblemer de senere årene)

For meg er det ikke noe problem, Leafen går som en kule og det er gøy å kjøre "uforsiktig".

Pelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-02-14, 14:04   #15
mrc
Bør lage seg en tittel selv
 
mrc sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Foran pc-en
Innlegg: 5.480
mrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt likt
Standard

Sv: Elbil og økonomi

Opprinnelig lagt inn av Pelen, her.

For meg er det ikke noe problem, Leafen går som en kule og det er gøy å kjøre "uforsiktig".

Var nok mer tanken at for en del, så kan nok kjørestilen endre seg litt med elbil - spesielt om man ofte kjører litt lengre. Da kjører man "mykere", hvilket også kan da ha sine ulemper....

__________________
"I've got nothing against God. It's his fan club I can't stand"
[J-2003 - G-2005 - J-2008]
mrc er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-02-14, 14:12   #16
Acsa
Audacious
 
Acsa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: The immoral high ground
Innlegg: 8.242
Blogginnlegg: 237
Acsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Elbil og økonomi

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Er det sånn at elbiler, pga bruktprisen, skrotes før vanlige elbiler? Finnes det tall for det? For da er jo miljøgevinsten ekstremt tvilsom!

Det tviler jeg på er tilfellet per i dag, men typen og omfanget elbiler er jo i endring.

Vi har hatt to gamle Peugeot 105E, de var vel fra 1999 og 2000 eller noe sånt, og etter at vi kvittet oss med dem pga. at vi ikke syntes de var verdt investeringen ifht. reparasjoner så har de blitt fiksa på og blir kjørt videre av elbilentusiaster. Det har overhodet ikke vært vanskelig å få solgt dem, med den siste angret vi på at vi satte prisen så lavt.

Og "bruktprisen" har ikke vært spesielt lav, jeg hadde fått en betraktelig større/nyere bensinbil for det jeg betalte for de to elbilene jeg kjøpte brukt!

__________________
2001&2005
Acsa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-02-14, 17:50   #17
gajamor
Travelt opptatt
 
gajamor sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 6.839
Blogginnlegg: 3
gajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Elbil og økonomi

Jeg tror (heldigvis) ikke du har noe særlig belegg for det du sier om verditap mrc. Som Acsa sier selges eldre elbiler for minst like mye som tilsvarende gamle fossilbiler. Det er vanskelig å spå, særlig om framtida, men mine framtidsspådommer ser veldig forskjellige ut fra dine.

Jeg har kjøpt meg en 2011-leaf fra USA hvor batteriet har mistet en strek (15%). Det holder utmerket til vårt bruk, og selv på 50% ville vi fortsatt kunne brukt den til hverdagskjøring. Så lenge man har planlagt for det, er det ikke krise at batteriet svekkes. Det er også viktig å være klar over at de bilene som har fått dårligere kapasitet, nesten utelukkende har gått i varme områder. Norske biler holder seg bra. Mange som kjøper brukt fra USA opplever at det ikke blir ytterligere svekkelse etter at bilen kommer til Norge. Det er varmen, ikke kilometrene som tar knekken på dem.

Ta gjerne utgangspunkt i et stort verditap, for å safe, men ha med to ting i bakhodet:
-Hvis det blir moms på elbiler i 2018, vil de øke 25 % i pris. Hva vil da skje med bruktprisene på de bilene som ble kjøpt uten moms? Kan de komme til å stige?
-Prisen på batterier er halvvert på få år, og man regner med at trenden fortsetter etterhvert som etterspørselen øker. Tesla skal i gang med masseproduksjon, og det er blitt marked for brukte batterier til solcelle- og vindenergiparker. Det er ikke bare biler som etterspør batterier; det er mye testing på elbusser/hybrider og batteriløsninger for skip. Og da begynner man å snakke masseproduksjon. Kanskje vil batteripakken du bytter til om noen år ha plass til mye mer energi på mindre volum, slik at du ender med en bil med lengre rekkevidde?

Vil anbefale alle å lese seg opp på http://www.gronnbil.no/ De er realistiske, og vet hva de snakker om. Se særlig på denne artikkelen, som tar for seg restverdi basert på faktiske bruktbilpriser i dag: http://www.gronnbil.no/nyheter/hvord...le371-239.html

__________________
Litjtausa 06. Lille skatt 07
gajamor er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-02-14, 18:02   #18
Syrin
Med tommestokk i veska
 
Syrin sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Innlegg: 5.042
Syrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Elbil og økonomi

Vi har Leaf. Eg meinte at ein kan skifte ut celler i batteriet, altså ikkje heile batteriet. Det er langt billigare? Men mulig eg har misforstått.

Uansett; vi kjem til å kjøre bilen til vrak antagelig. Kjører 9 mil omtrent kvar dag, dvs. over 40 mil i veka. Ikkje sett noko på batteriet enda (1,5 år gammal bil). Da antar eg at den vil vare i mange, mange år før eg er nede i halvfullt batteri. Likevel greier eg å komme meg til jobb, lade, og heim igjen. Ladar både heime og på arbeid.

Behagelig billig i driift. Lånekostnadene i månaden er ca. same utgift som å kjøre vanlig bil med bompenger til jobb.

__________________
Jente 2003 og gut 2005
Syrin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-02-14, 19:15   #19
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.880
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Elbil og økonomi

Vi skal kjøpe el-bil. Sannsynligvis Leaf. Hvilken farge er kulest?

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-02-14, 19:16   #20
Katta
maler
 
Katta sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 31.241
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Elbil og økonomi

Rød. Helt klart. For de kjører fortest.

__________________
Storebror 2002 - Toern 2003 - Plutt 2009 - Mikro 2012
Katta er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:33.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no