Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Sportshjørnet

Hvilket telt skal vi kjøpe?

Sportshjørnet Alt som har med sport å gjøre passer inn her.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 07-07-17, 20:22   #1
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.081
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hvilket telt skal vi kjøpe?

Jeg er helt i villrede på telt. Vi har et ganske lite tremannstelt fra før, og lånte au pairen sitt i tillegg da hun bodde hos oss (hun var et skikkelig friluftsmenneske). Det var i grunnen litt praktisk med to telt, lettere å dra på og lettere å finne teltplass. Så flyttet hun, og tok med seg teltet (og etterlot seg en fryser full av fisk og bær. ), og jeg måtte hurten og sturten finne nytt, uten tid eller overskudd til research, og kjøpte da i farta et 6-mannstelt på Finn. Som viste seg å være helt toppers, men i størrelse Sirkustelt. Så lenge vi hadde sykkeltralla så gikk det greit å bruke det på tur, men det tok omtrent tralla alene, og i fjor på vei hjem så måtte tralla gi tapt for tidens gang (den ble kjøpt her inne i sin tid og ble gitt videre på Finn til "handymann/dame som tror de kan fikse den").

Så det hadde vært fint med enten ett stort nok telt som fikk plass i en sekk (og da blir de temmelig dyre, tror jeg), eller ett til 3-mannstelt. Da får vi brukt det vi har fra før også.

Noen som har tips til gode telt til en av delene? Jeg syns det er ekstremt vanskelig å gjøre research på nett på dette, for de er umulige å vurdere størrelse og vekt på uten å se dem oppslått (det var slik vi fikk oss sirkustelt, for å si det sånn).

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-07-17, 20:55   #2
Gaia
villende
 
Gaia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 14.770
Blogginnlegg: 246
Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvilket telt skal vi kjøpe?

Min erfaring er at tremannstelt egentlig er tomannstelt, med litt plass til luft mellom de som ligger i teltet. Skal du ha nytt tremannstelt, så må du nesten regne med at de er "små" alle sammen.

Mitt heteste tips er å ta en runde inne på XXL og se på de forskjellige teltene. Der er det gjerne også bilde av hvordan man har tenkt at de som ligger i teltet skal sove. Dette teltet, som markedsføres som seksmannstelt, hadde passet til oss, som er to voksne og to barn. Det kommer ikke til å passe når eldste er utvokst, med mindre jeg finner meg i å sove sammen med Mini.

Vi har et tremannstelt, som brukes når mannen er på tur alene med barna eller på guttetur, evt. hvis mannen og jeg er alene på tur, og en lavvo (til ti personer) som brukes når vi er alle sammen. Da må vi ha en basecamp som er like ved bilen, for den kan ikke fraktes i sekk. (Den kan fraktes i pulk og i sykkelvogn).

Se på vekt, på bilde av hvordan de som sover er tenkt å ligge og tenk på hva dere trenger det til. Jeg hadde nok heller skaffet et firemannstelt ekstra, enn å kjøpe seksmannstelt. Helsport-teltene er jeg for øvrig godt fornøyde med. Det samme med Bergans. Lavvoen vår er Helsport, det lille teltet er Bergans. Begge holder oss tørre når det bøtter ned.

Gaia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-07-17, 01:26   #3
mosol
Nytt år, nye muligheter
 
mosol sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 1.953
Blogginnlegg: 54
mosol imponerer mange og er sikkert smartmosol imponerer mange og er sikkert smartmosol imponerer mange og er sikkert smartmosol imponerer mange og er sikkert smartmosol imponerer mange og er sikkert smartmosol imponerer mange og er sikkert smartmosol imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Hvilket telt skal vi kjøpe?

Vi lurte på det samme, og endte med et 3-mannstelt fra Helsport (Fjellheimen?) for noen uker siden. Vi har et tremannstelt fra før. Hvis vi skulle hatt plass til alle fem i ett telt ville det blitt veldig tung fant vi ut, etter mye googling. Teltet er ikke tatt i bruk ennå.

__________________
Storesøster (jun 05), Mellomsøster (mai 08), lillesøster (jul 11)
mosol er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-07-17, 01:31   #4
~TM~
trøtt
 
~TM~ sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.752
Blogginnlegg: 12
~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvilket telt skal vi kjøpe?

Fjellsport.no har et veldig godt utvalg av telt.

__________________
Storebror '02 og Lillebror '07.

~TM~ er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-07-17, 11:43   #5
Katta
maler
 
Katta sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 31.239
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvilket telt skal vi kjøpe?

Helsport har noen veldig lette noen... jeg tror jeg hadde kjøpt ett av dem om jeg skulle ha fjelltelt. Fjellheimen lt fex, det veier nesten ingenting.

__________________
Storebror 2002 - Toern 2003 - Plutt 2009 - Mikro 2012
Katta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-07-17, 00:31   #6
annemede
Ser lyst på livet
 
annemede sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.619
Blogginnlegg: 240
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hvilket telt skal vi kjøpe?

Vi har et svalbard xtrem 5 mannstelt kjøpt på finn.no. anbefales. Passer til 4 personer.

annemede er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-07-17, 12:23   #7
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.081
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvilket telt skal vi kjøpe?

Jeg bestemte meg for Fjellheimen fra helsport, de har flere typer, fra lette til tunge, men det var en god deal på det superlette på outleten til Helsport, så da ble det det. Det veier jo ingenting! 1,6 kg eller så!

Spent på hvordan det funker på tur!

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-07-17, 10:58   #8
Pappalille
Tøff
 
Pappalille sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2008
Innlegg: 4.975
Blogginnlegg: 55
Pappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvilket telt skal vi kjøpe?

Har akkurat hatt en natt i et nytt Helsport telt, det virket bra.

__________________
This isn't life in the fast lane, it's life in the oncoming traffic.

Terry Pratchett
Pappalille er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:34.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no