Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Husmorskole

Hvor ofte renser dere bunaden?

Husmorskole Det finnes et hav av gode tips til hvordan få ting til å fungere bedre. Her kan man spørre, dele og få gode råd av hverandre.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 16-11-21, 14:17   #21
Blånn
Bør lage seg en tittel selv
 
Blånn sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Innlegg: 8.164
Blogginnlegg: 17
Blånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvor ofte renser dere bunaden?

Opprinnelig lagt inn av Charlie, her.

På Husfliden var de forståelsesfulle da jeg kom for omsøm, og sa den nok hadde hengt på yttervegg.

Tror dessverre omsøm ikke er mulig. Den er allerede sydd ut.

__________________
Blånn, Storebror (-99), Lillemann (-03) og Houdini (-05)

Behind every great man is a woman rolling her eyes.
-Jim Carrey-
Blånn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-11-21, 14:21   #22
Stompa
50 & somewhat fab
 
Stompa sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Innlegg: 15.003
Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hvor ofte renser dere bunaden?

Har aldri renset den. Brukte den tidvis flere ganger i måneden i studietida da jeg dansa folkedans.

__________________
2001 og 2001
Stompa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-11-21, 14:40   #23
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.135
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor ofte renser dere bunaden?

Opprinnelig lagt inn av Blånn, her.

Tror dessverre omsøm ikke er mulig. Den er allerede sydd ut.

Hos meg var det litt å hente da jeg dro til systuen som sydde den. Litt trylling med å senke livet og legge ut et legg eller hva det var. Nå er den litt rommelig, men heller det. (Gjorde det mens jeg fortsatt hadde litt "småbarnsårvekt")

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-11-21, 14:47   #24
Gri
Bør lage seg en tittel selv
 
Gri sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 2.507
Gri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt likt
Standard

Sv: Hvor ofte renser dere bunaden?

Har aldri rensa min. Skjorta vaskar eg etter bruk kvar gong.

__________________
03, 06, 09
Gri er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-11-21, 14:58   #25
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.866
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor ofte renser dere bunaden?

Min bunad var ny til konfimasjonen, noe som er… skavise… 31 år siden. Den har aldri blitt renset. Har aldri tenkt over muligheten engang.

Skjorta vaskes etter hver bruk. (Av min mor. Ja, jeg vet… )

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-11-21, 15:01   #26
Magica
søt
 
Magica sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 12.115
Magica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvor ofte renser dere bunaden?

Jeg har renset min en gang, min er fra 1991. Jeg renset den etter en småbarnsperiode, sikkert både med amming og søl fra is og kaffe og diverse kliss.

Jeg vasker skjorta etter hver bruk, selv ja. Stryker den selv og. Mamma bor 50 mil unna.

__________________
2001 - 2003 - 2014
Magica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-11-21, 16:22   #27
Kaprifol
Kjernesnill
 
Kaprifol sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 6.395
Blogginnlegg: 89
Kaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvor ofte renser dere bunaden?

Jeg har en bunad som har veldig gammel stakk, nyere liv. Det er aldri renset, tror jeg. Jeg har vasket bort flekker noen ganger. Jeg har skylt opp silkesjalet en gang, da var det sølt noe på det (is på 17. mai eller noe).

Jeg vasker skjorta i vaskemaskinen, men bare når det trengs, altså ikke etter en gangs bruk med mindre det syns noe på den.

Tror ikke at en bunad har godt av rens egentlig. Det er nok lurere å flekkvaske og lufte den. Den kan jo henges ut for å få blåst litt av seg, da lukter den friskt og godt etterpå.

__________________
2003 - 2007

Fake it 'til you make it
Kaprifol er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-11-21, 17:16   #28
millact
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 51.390
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hvor ofte renser dere bunaden?

Aldri.

__________________
05 og 08
millact er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-11-21, 19:09   #29
Input
Bør lage seg en tittel selv
 
Input sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Innlegg: 24.552
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor ofte renser dere bunaden?

Dette har vi løst ved at mannen har bunad som ikke kan renses, sier de som solgte stoffet, i hvert fall, så det er veldig greit. Jeg har aldri renset min heller, men har ikke hatt behov for å flekkvaske den heller. Blir vel annerledes neste år når jeg har en to-åring.

__________________
♥ Sønn, des. 2010 Datter, mar. 2020 ♥

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-11-21, 19:16   #30
Fløyel
~~~~~~~
 
Fløyel sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 16.092
Blogginnlegg: 30
Fløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hvor ofte renser dere bunaden?

Bunad skal ikke renses! På renserier bruker de kjemikalier som kan skade den.

Fjern flekker før du henger bort bunaden. En fuktig klut og rent vann. Dette er viktig, for har du matrester på bunaden og den henges bort med dette kan den bli møllspist. Noen dager før du skal bruke bunaden tar du den frem, dusjer den lett med rent vann med en spritsflaske og henger den ut til lufting. Da får du spenst i ulla igjen.

Bunadsskjorter skal alltid vaskes etter bruk! Parfyme og deo gjør skjortene gule hvis du legger den bort uten vask.

__________________
<<< When nothing goes right - go left >>>
Fløyel er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-11-21, 21:36   #31
Timar
Bør lage seg en tittel selv
 
Timar sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Sentralt
Innlegg: 10.449
Blogginnlegg: 56
Timar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvor ofte renser dere bunaden?

Dette var en oppløftende tråd! Å rense bunaden står nemlig på den eviglange burde-burde to-do lista mi. Jeg tror faktisk jeg har tenkt tanken helt siden jeg sølte ketchup på innsiden av livet sånn på ungdomskolen en gang. For den flekken ser jeg HVER gang jeg tar på meg bunaden.

Timar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-11-21, 21:42   #32
Nenne
Introvert optimist
 
Nenne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 23.824
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor ofte renser dere bunaden?

Opprinnelig lagt inn av trøtt, her.

Gjør dere det regelmessig?

Hvor mye koster det å få den renset?

Aldri. Jeg går over med våt fille og tar flekker og ellers lufter jeg den. Den lukter helt fint.

__________________
Nenne

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-11-21, 07:27   #33
Camomilla
Wooohhoooooo
 
Camomilla sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 11.176
Camomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvor ofte renser dere bunaden?

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Det har jeg aldri gjort. Kun flekkvask.

Skjorta vasker jeg etter hver bruk.

Sånn er det her og.

Bunaden min er «ung», bare borti 30 år..
Blir luftet før og etter bruk, flekkvasket og henger i stoffpose i skapet resten av tiden.

__________________
Propellen januar 2005
Camomilla er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-11-21, 13:17   #34
-ea-
heimføing
 
-ea- sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Heime
Innlegg: 15.476
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor ofte renser dere bunaden?

Såe... dere lar bunader henge? De blir ikke "dradd nedover" av langvarig henging?
Kofter i ullklede skal helst oppbevares liggende - spesielt kofter med stor/tung holbi (kanten nederst, her er det forskjell på koftene fra ulike steder), og med vranga ut for å hindre at de blir skitten under lagring.

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-11-21, 13:19   #35
Input
Bør lage seg en tittel selv
 
Input sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Innlegg: 24.552
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor ofte renser dere bunaden?

Min bunad er delt i to, og livet er ganske lett. Det henger. Ullstakken veier et tonn og den ligger i en skuff.

__________________
♥ Sønn, des. 2010 Datter, mar. 2020 ♥

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-11-21, 13:54   #36
Charlie
Licence to thrill
 
Charlie sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: sentralt Østland
Innlegg: 10.778
Charlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvor ofte renser dere bunaden?

Bunader kan henge, og de bør henge etter hempene i livet, også om liv og stakk er sydd sammen. Det er vanlig at det er montert ganske kraftige hemper i hver side inni stakken - i linningen.

Bunader kan renses, men ikke vaskes. Leste en gang at utfordringen er ikke kjemikalier, utfordringen er om renseriet bruker vann som renseforsterker, for det skal man ikke for bunader. Ikke mitt kompetansefelt, da... Man burde jo velge et bra renseri, som har greie på bunader. Se etter svennebrev, og gjerne mesterbrev, også. Er man i tvil, spør den lokale Husfliden, de vet sikkert, og har kanskje et de bruker, når det er nødvendig. Er velsignet med et kjempebra renseri, har fått mer tekstilkunnskap av eieren. Har også fått hjelp med ting som "ikke kan renses" iflg lappen. Da sa eieren at det var rart, med de materialene, og at produksjonslandet for møbeltekstilene jeg hadde med, var kjent for å være overforsiktig på merking, og mye var merket "kan ikke renses" som fint kunne renses. Så da ga jeg det et forsøk, på egen risiko, og det ble et helt storveies resultat, på et tekstil som var så møkkete at det ellers måtte kastes, og som "ikke kunne renses". Spør flinke folk, så får man svar.

Charlie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-11-21, 14:50   #37
ingling
Bør lage seg en tittel selv
 
ingling sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Akershus
Innlegg: 15.059
Blogginnlegg: 533
ingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvor ofte renser dere bunaden?

Min bunad henger, ja. Og den er vel 32 år ca. nå, og har ikke tatt skade av det. Henger på henger i en stoffpose, går så fint så. Mamma sin som vel er 20 år eldre enn det igjen henger også (mine barn har arvet den).

__________________
Juni 2011 og januar 2013
ingling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-11-21, 18:09   #38
Camomilla
Wooohhoooooo
 
Camomilla sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 11.176
Camomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvor ofte renser dere bunaden?

Opprinnelig lagt inn av -ea-, her.

Såe... dere lar bunader henge? De blir ikke "dradd nedover" av langvarig henging?
Kofter i ullklede skal helst oppbevares liggende - spesielt kofter med stor/tung holbi (kanten nederst, her er det forskjell på koftene fra ulike steder), og med vranga ut for å hindre at de blir skitten under lagring.

Min henger i hemper som er sydd i skjørtet.
Går finfint det.

__________________
Propellen januar 2005
Camomilla er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-11-21, 12:56   #39
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.391
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor ofte renser dere bunaden?

Opprinnelig lagt inn av -ea-, her.

Såe... dere lar bunader henge? De blir ikke "dradd nedover" av langvarig henging?
Kofter i ullklede skal helst oppbevares liggende - spesielt kofter med stor/tung holbi (kanten nederst, her er det forskjell på koftene fra ulike steder), og med vranga ut for å hindre at de blir skitten under lagring.

Min bunad er foret med fast lin i vesten og kan derfor fint henge etter den. Det er en sunnmørsbunad i ganske tynn ull, så den strekker seg ikke. Bunader er veldig mye forskjellig, så det er ingen fasit for hva de tåler.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-11-21, 15:25   #40
Pøblis
Panzerekstremfeminist
 
Pøblis sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 18.837
Blogginnlegg: 347
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor ofte renser dere bunaden?

Opprinnelig lagt inn av -ea-, her.

Såe... dere lar bunader henge? De blir ikke "dradd nedover" av langvarig henging?
Kofter i ullklede skal helst oppbevares liggende - spesielt kofter med stor/tung holbi (kanten nederst, her er det forskjell på koftene fra ulike steder), og med vranga ut for å hindre at de blir skitten under lagring.

Min bunad er vest og stakk og serk og skjorte og silkesjal. Stakken veier flere kilo og har spesialsydde hemper den kan henges i - de fordeler vekten jevnt, på en måte. Serken/underskjørtet er i bomull og ganske lett, det heger i en løkke i snoren jeg strammer i livet med Selve livet er brokade foret med lin, det henger på henger. SKjorta ligger i spesialsydd pose, Silkesjalet ruller jeg inn et rent liinhåndkle og så henges/legges alt i bunadposen.
Mamma har hel ullbunad, den er ganske tung, og burde noen sikkert ha vært oppbevart liggende.

Jeg er blitt veldig interessert i kofter de siste årene, og diggget Marianne som var med i "Symesterskapet" sist , jeg synes hun er en fantastisk kulturformidler, og jeg følger henne på Insta, og synes det er så kult at koftekulturen er så levende og at dere er så mange som bruker kofte til hverdags og fest og sommer og vinter.

__________________
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:43.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no