Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Husmorskole

Hjelp! Stinkende fjellsko!

Husmorskole Det finnes et hav av gode tips til hvordan få ting til å fungere bedre. Her kan man spørre, dele og få gode råd av hverandre.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 17-09-21, 20:06   #1
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.845
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hjelp! Stinkende fjellsko!

Jeg har nesten splitter nye, gode fjellsko. Alfa Kvist Advanced, eller noe sånt. Fine og rosa. Jeg er nøye med å rengjøre dem etter bruk, og jeg tar alltid ut innersålen etter bruk. Det gjør jeg også med alle mine joggesko, og jeg har aldri hatt problemer med sko som stinker, men jeg kjenner til problemer ift mannens sko…

Nå stinker fjellskoene mine. Helt utrolig mye. Virkelig stinker. De er nesten nye!!

Kan de reddes?

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-09-21, 20:25   #2
Appelsin
Søt og rar
 
Appelsin sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Bergen
Innlegg: 10.642
Blogginnlegg: 260
Appelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hjelp! Stinkende fjellsko!

Jeg pleier å sette mine ute et par netter hvis de stinker, noe jeg innbiller meg at hjelper.
Blir det for ille hiver jeg dem i vaskemaskinen, men det er litt fordi jeg har ganske høy turnover på fjelløpesko, ikke fordi de egentlig nødvendigvis tåler det så godt.

__________________
2012, 2007 og 2004
Appelsin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-09-21, 20:54   #3
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.845
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hjelp! Stinkende fjellsko!

Takk for tips!

Vaskemaskinen altså?

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-09-21, 21:03   #4
Fintdethei!
Javel?
 
Fintdethei! sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Opp en trapp og inn en dør
Innlegg: 7.807
Fintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Hjelp! Stinkende fjellsko!

Jeg sliter alltid med det når det er Goretex-sko. Har kastet sko av samme årsak. Nå har jeg det siste halvåret brukt terrengsko uten Goretex, og de lukter ikke i det hele tatt. Så da har jeg friskmeldt føttene mine, og sykemeldt Goretex.

Henger i tråden for tips som måtte dukke opp. (Synes ikke vaskemaskin og lufting hjelper mer enn til neste gang skoene har vært brukt).

Fintdethei! er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-09-21, 21:33   #5
Niobe
Personlig pessimist
 
Niobe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 27.905
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hjelp! Stinkende fjellsko!

Jeg kjøpte brukte fjellsko til minstemann, og de stinket. Jeg fikk tips om å legge dem i plastpose i fryseboksen, og det hjalp mye. Og så tips om å gi de en omgang i skotørkeren selv om det ikke er vått ute. Fordi membranen også holder fuktighet/svette inne.

__________________
«If you can’t be a good example, at least be a horrible warning.»
- Aileen Wuornos, seriemorder
Niobe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-09-21, 21:35   #6
Fintdethei!
Javel?
 
Fintdethei! sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Opp en trapp og inn en dør
Innlegg: 7.807
Fintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Hjelp! Stinkende fjellsko!

Jeg har hørt at man ikke skal tørke Goretex med skotørker eller på varmekabler og den slags, fordi det kan gjøre membranen mer porøs. Men dette kan jo være gammel vranglære.

Fintdethei! er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-09-21, 21:52   #7
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.845
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hjelp! Stinkende fjellsko!

Opprinnelig lagt inn av Fintdethei!, her.

Jeg har hørt at man ikke skal tørke Goretex med skotørker eller på varmekabler og den slags, fordi det kan gjøre membranen mer porøs. Men dette kan jo være gammel vranglære.

Jeg har hørt det samme, men jeg gjør det likevel.

Har også løpegoretexsko, og de stinker ikke. Ingen av de jeg har hatt i årenes løp.

Fryseboks skal jeg prøve. Jeg har alltid tenkt at det ikke funker fordi det ikke har virket på noen av mannens sko (heller ikke bakepulver, potetmel eller eddik), men jeg skal jaggu prøve likevel.

Takk, alle!

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-09-21, 22:34   #8
Teflona
audio, video, disco
 
Teflona sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 8.412
Teflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hjelp! Stinkende fjellsko!

Hvis du tilfeldigvis har fått myrvann i dem og de kanskje ble tørket over litt lang tid etterpå, må du gjerne fortelle meg hvordan du får vekk lukta. Jeg måtte kaste mine, tror selv Forsvaret ville takket nei til å benytte dem som våpen, det ville gått inn under tortur.

__________________

Hvordan staver man kjærlighet? sa Tussi.
Man staver ikke kjærlighet, man føler den, sa Brumm.
Teflona er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-09-21, 23:10   #9
Magica
søt
 
Magica sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 12.104
Magica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hjelp! Stinkende fjellsko!

Har du ikke noe sted ute du kan oppbevare de da? I en utebod eller noe? Vi har en putekasse av flettet pil (eller noe) ved inngangsdøra vår (overbygd) med fjellsko og fotballsko.

__________________
2001 - 2003 - 2014
Magica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-09-21, 23:36   #10
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.845
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hjelp! Stinkende fjellsko!

Opprinnelig lagt inn av Magica, her.

Har du ikke noe sted ute du kan oppbevare de da? I en utebod eller noe? Vi har en putekasse av flettet pil (eller noe) ved inngangsdøra vår (overbygd) med fjellsko og fotballsko.

Jo, har uisolert utebod. Der bor mannens fjellsko. Og de er iallfall ødelagt. Slalåmhjelmer og -støvler likeså. Det er så mye fukt der at alt mygler…

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-09-21, 01:33   #11
meisje
Kleintje I + II
 
meisje sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Innlegg: 6.218
meisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Hjelp! Stinkende fjellsko!

Bruk sko deodorant i dem, og tørk så med skotørker. Kan hende du må kjøre et par runder før lukten blir helt borte. Det har virket på sønnens fjellsko som han gikk imyr med og glemte å tørke etterpå.

__________________
Meisje & Storebror & Lillebror
meisje er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-09-21, 08:27   #12
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.845
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hjelp! Stinkende fjellsko!

Opprinnelig lagt inn av meisje, her.

Bruk sko deodorant i dem, og tørk så med skotørker. Kan hende du må kjøre et par runder før lukten blir helt borte. Det har virket på sønnens fjellsko som han gikk imyr med og glemte å tørke etterpå.

Det skal jeg teste!

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-09-21, 08:29   #13
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.845
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hjelp! Stinkende fjellsko!

Skoene mine er helt vanntette og jeg er sikker på at det ikke er kommet vann i ovenfra, altså fra ankelen. Dette er garantert forårsaket av svette føtter etter en lang tur. (Og ja, jeg luftet og tørket etterpå )

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-09-21, 08:39   #14
Mex
Tidsklemma
 
Mex sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Innlegg: 7.807
Blogginnlegg: 459
Mex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hjelp! Stinkende fjellsko!

Sleng en te-pose i hver sko? Jeg har ikke testet dette selv, men min mor sverger til dette trikset.

__________________
Storebror des 2006
Lillebror nov 2010
"Mamma, jeg er glad i deg. Helt til månen og ut i verdensrommet"
Mex er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-09-21, 08:53   #15
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.845
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hjelp! Stinkende fjellsko!

Opprinnelig lagt inn av Mex, her.

Sleng en te-pose i hver sko? Jeg har ikke testet dette selv, men min mor sverger til dette trikset.

Skal også testes.

Er nok litt farget av at mannen har måttet kaste sko som stinket uansett hva han prøvde: Vaskemaskin, fryser, bakepulver, potetmel, eddik og skodeo. Derfor har jeg tenkt at det er umulig å fjerne slik lukt…

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-09-21, 09:27   #16
frukt
finner ut av mye
 
frukt sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2013
Innlegg: 24.140
Blogginnlegg: 261
frukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hjelp! Stinkende fjellsko!

Jeg setter min tursko, fjellstøvler,og skoene jeg trener i ut over natten. Men mine har aldri stinket, så jeg vet ikke om det vil hjelpe på dine.

__________________
"Beware of looking for goals: look for a way of life.
Decide how you want to live
and then see what you can do to make a living within that way of life."
- Hunter S. Thompson
frukt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-09-21, 10:11   #17
Magica
søt
 
Magica sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 12.104
Magica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hjelp! Stinkende fjellsko!

Jeg ville testet en del av disse triksene her, og så ville jeg oppevart de i en luftig bod eller loft eller noe sånt, altså ikke noe fuktig mugghull.

__________________
2001 - 2003 - 2014
Magica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-09-21, 10:32   #18
Elisabet
Står på egne ben
 
Elisabet sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 10.922
Elisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hjelp! Stinkende fjellsko!

Kan de ikke vaskes i vaskemaskin med eddik og vaskemiddel, så sett de med vann i kummen med eddik oppi. Lar stå litt og skyller godt etterpå. Så setter du de i vann med litt vaskemiddel etterpå og skylle godt. Tørke skoene i skotørker så de ikke bruker for lang tid på å tørke.

Elisabet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-09-21, 11:29   #19
Lavender
Passe aktiv
 
Lavender sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Sentralt
Innlegg: 10.889
Lavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hjelp! Stinkende fjellsko!

Natron, kjerringråd med dokumentert effekt.
https://www.tv2.no/a/10570375/

Som edikk mot lukt i teknisk tøy.

Jeg ville ikke brukt varme eller vaskemaskin på Goretex, hvis membranen bryter blir det ikke litt fuktig, men som å gå i joggesko.

__________________
06 & 08 .
Lavender er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-09-21, 12:55   #20
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.845
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hjelp! Stinkende fjellsko!

Skavise…

Sålene ligger i eddikvann.

Skoene står ute med Earl Grey i, samt en blanding av potetmel, bakepulver og natron. Etterpå skal de støvsuges, sprayes med skodeo og tørkes i skotørker. Deretter skal de i frysen.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:36.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no