Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Gremlis reise- og fremmedspråkforum

Å bo i utlandet ca 6 mnd med barn

Gremlis reise- og fremmedspråkforum Forum for diskusjon av reiser, reisemål, og fremmedspråk.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 19-02-11, 15:42   #21
Karima
I tropene
 
Karima sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2008
Innlegg: 2.497
Karima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt likt
Standard

Sv: Å bo i utlandet ca 6 mnd med barn

Vi er i ferd med å avslutte et seks måneder langt utenlandsopphold. Ungene var 5,5 og 2 da vi reiste ut. Hovedkonklusjonen er at det har vært helt supert, og vi er utrolig glade for at vi valgte å gjøre det. Men det er ikke tvil om at det har vært krevende for ungene, det vil si for storebror, lillesøster er en ganske easy going liten person som finner seg fort til rette med det meste (i hvert fall foreløpig). Særlig det å finne seg til rette i barnehage med fremmed språk og mye større krav til barna enn han var vant til, var en utfordring. Samtidig vet vi at han hadde gått på veggen av å være hjemme med meg, hypersosial og energisk som han er, så vi ga oss ikke helt uten kamp. Det tok nesten tre måneder før han begynte å virkelig trives og tørre å snakke engelsk. Nå har han det helt supert, blir utålmodig hvis vi drar for seint hjemmefra om morgenen og har en liten hærskare av små fans ventende på seg når endelig kommer i barnehagen (fordi han "bare" hadde lekt i norsk barnehage, ble han plassert med 4-åringene. Dermed er han og bestevennen, som også er utlending, de største og kuleste i klassen .)

Lillesøster har i grunnen trivdes godt i sin barnehage hele tida. Hun går bare tre-fire timer om dagen, storebror går ca seks. De er ganske forskjellige av lynne, han er en følsom fyr, som grubler på det meste og tar ting litt høytidelig, mens hun bare går med the flow og ser hva som skjer. Et barn av sistnevnte type er nok lettere å flytte på.

Det er ingen tvil om at ungene har lært og opplevd utrolig mye på dette halvåret. Ikke minst har de lært seg engelsk (særlig storebror). Men det føles litt dumt å dra nå som vi har blitt såpass varme i trøya. Så mitt klare råd er å planlegge sånn at det i hvert fall er mulig å forlenge oppholdet, hvis man trives. Seks måneder er veldig kort tid, og man bruker lengre tid på å komme inn i ting enn man skulle tro. Dette fortalte "alle" meg før vi reiste også, skulle virkelig ønske at jeg hadde hørt litt mer på dem...

Det hører med til bildet at vi har reist et sted som er veldig forskjellig fra Norge, på absolutt alle måter, og ungene har måttet tilpasse seg nytt klima, ny mat og helt nye og veldig forskjellig omgangsformer. Jeg vil tro at overgangen er mindre når man flytter innenfor Skandinavia.

__________________
Lillesøster mai-08
Storebror feb-05
Karima er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-02-11, 15:56   #22
Jinx
Tre små T
 
Jinx sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 3.499
Jinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Å bo i utlandet ca 6 mnd med barn

Jeg har bodd i Sverige med 2 barn. Det er jo et veldig barnevennlig land,men vær obs på det at du kun får ha de i bhg/sfo den peridoen du jobber eller er på skole.Så man får aldri en time til og fikse diverse. Men vet du kan kjøpe ekstra tid i noen bhg rundt omkring i Sverige.

__________________
T august 04, T februar 08 og T august 10.
Jinx er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-02-11, 17:13   #23
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.876
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Å bo i utlandet ca 6 mnd med barn

Opprinnelig lagt inn av Jinx, her.

Jeg har bodd i Sverige med 2 barn. Det er jo et veldig barnevennlig land,men vær obs på det at du kun får ha de i bhg/sfo den peridoen du jobber eller er på skole.Så man får aldri en time til og fikse diverse. Men vet du kan kjøpe ekstra tid i noen bhg rundt omkring i Sverige.

Jøss, så hvis man f.eks. ikke jobber, så får barnet aldri gått i barnehage?

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-02-11, 17:43   #24
Niobe
Personlig pessimist
 
Niobe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 27.908
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Å bo i utlandet ca 6 mnd med barn

I utgangspunktet synes jeg det høres veldig fint ut, men med tanke på en del du har skrevet om barna, særlig eldste, så tror jeg trygghet og stabilitet er viktigere.

__________________
«If you can’t be a good example, at least be a horrible warning.»
- Aileen Wuornos, seriemorder
Niobe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-02-11, 18:47   #25
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.849
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Å bo i utlandet ca 6 mnd med barn

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Hvordan organiserte dere det? Det er læreren i meg som blir nysgjerrig.

Vi hadde selvsagt guvernante..



Sånn helt seriøst, så tok vi med oss min mor, som er pensjonert barneskolelærer. Hun hadde skole med Frøkna hver dag mellom 9-13 eller 13:30, og på den tiden rakk de gjennom hele pensumet, samt lekser. (Vi brukte ukeplanen til klassen i Norge som grunnlag for ukeplanen hennes.)

Det fungerte aldeles strålende, undervisningsmessig. Privatlærer er virkelig ikke å forakte. Den eneste ulempen var mangel på lekekamerater; det var veldig vanskelig å komme i kontakt med andre barn, når hun ikke gikk på skole.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-02-11, 19:13   #26
-ea-
heimføing
 
-ea- sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Heime
Innlegg: 15.479
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Å bo i utlandet ca 6 mnd med barn

Jeg hadde ikke reist alene med barn for å jobbe eller studere. De som har svart her i tråden har vært to om det, hvor den ene i tillegg har vært hjemmeværende.
Som enslig student med barn, tror jeg det hadde vært mer stress enn nytte å dra ut.

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-02-11, 19:56   #27
Jinx
Tre små T
 
Jinx sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 3.499
Jinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Å bo i utlandet ca 6 mnd med barn

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Jøss, så hvis man f.eks. ikke jobber, så får barnet aldri gått i barnehage?


Nei da får de være der 15 timer i uka. Og slik er det også hvis man er i permisjon. Så det er ganske vanlig og ikke bruke bhg hvis man er i permisjon, for det blir mye stress med å levere til faste tider og hente igjen etter få timer.

__________________
T august 04, T februar 08 og T august 10.
Jinx er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-02-11, 20:43   #28
Maki
Mor til fire
 
Maki sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Innlegg: 863
Maki er populærMaki er populærMaki er populærMaki er populær
Standard

Sv: Å bo i utlandet ca 6 mnd med barn

I utgangspunktet synes jeg slikt høres veldig spennende ut.

Jeg kjenner ikke HI, men om det ikke er gunstig for barna av en eller annen årsak, hadde jeg ikke gjort det. Mannen får tidvis tilbud om utenlandsopphold via jobben, men da for perioder på 1-3 år. Siden de to eldste er såpass store, 11 og 14 år, må vi ta hensyn til hva de ønsker. De ville ikke flytte utenlands unna for en så lang periode.

__________________
1996, 1999, 2009, 2012.
Maki er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-02-11, 21:01   #29
apan
I mål
 
apan sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 27.038
Blogginnlegg: 84
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Å bo i utlandet ca 6 mnd med barn

Ut fra det du har skrevet om den eldste, og at du er alene med dem, hadde jeg ikke gjort det.

Og sånn rent bortsett fra det: Det blir hverdag i utlandet også. Jeg har selv jobbet en periode i utlandet da jeg var yngre, og det er artig nok, men personlig foretrekker jeg hverdagslivet hjemme og heller ferier i utlandet.

__________________
Storebror (2005), lillestoresøster (2010) og lillebror (juli 2015)
apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-02-11, 21:05   #30
millact
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 51.403
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Å bo i utlandet ca 6 mnd med barn

Opprinnelig lagt inn av apan, her.

Og sånn rent bortsett fra det: Det blir hverdag i utlandet også. Jeg har selv jobbet en periode i utlandet da jeg var yngre.

Det er jeg helt enig med deg i! Jeg har jobbet og studert i 8 år i utlandet (USA, ulike byer og stater) og hverdagen var nokså lik som her hjemme bortsett fra at jeg ikke hadde barn da.

6 mnd er for kort tid synes jeg. Man rekker ikke å komme skikkelig inn i det nye livet før det er tid for å reise tilbake igjen til gamlelandet. Likevel, jeg skjønner at det frister!

millact er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-02-11, 00:54   #31
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.876
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Å bo i utlandet ca 6 mnd med barn

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Jeg lurer litt på hva du forventer som spennende ved å bo i Sverige eller Danmark SR?

Ikke vet jeg, men jeg synes Danmark er særdeles koselig, påfallende mer annerledes enn Norge på mange punkter og jeg tror jeg kunne syntes det var spennende å få bo eller jobbe litt i Danmark.

Sverige synes jeg virker temmelig likt Norge og det har ingen eksotisk tiltrekningskraft på meg, i hvertfall.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-02-11, 00:55   #32
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.876
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Å bo i utlandet ca 6 mnd med barn

Opprinnelig lagt inn av Jinx, her.

Nei da får de være der 15 timer i uka. Og slik er det også hvis man er i permisjon. Så det er ganske vanlig og ikke bruke bhg hvis man er i permisjon, for det blir mye stress med å levere til faste tider og hente igjen etter få timer.

Trist for ungene. Barnehagen er jo vel så mye til for dem som for foreldre.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:58.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no