Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Mann som skriker fornærmelser er visst kunst

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 18-02-15, 15:20   #1
Nima
Stadig innom
 
Nima sin avatar
 
Medlem siden: May 2012
Hvor: Nær Bergen
Innlegg: 807
Nima er populærNima er populærNima er populær
Standard

Mann som skriker fornærmelser er visst kunst

http://www.ba.no/Mann_i_bur_skal_skr...5-8-23011.html

Nima er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-02-15, 15:31   #2
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.395
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Mann som skriker fornærmelser er visst kunst

Ja? Ville du bare lime inn lenken for så vi er obs, liksom? Eller mener du noe om det selv?

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-02-15, 16:31   #3
Nima
Stadig innom
 
Nima sin avatar
 
Medlem siden: May 2012
Hvor: Nær Bergen
Innlegg: 807
Nima er populærNima er populærNima er populær
Standard

Sv: Mann som skriker fornærmelser er visst kunst

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Ja? Ville du bare lime inn lenken for så vi er obs, liksom? Eller mener du noe om det selv?

Hehe sorry.. Fikk det litt travelt. Spør du meg så er det noe av det dummeste jeg har hørt. Men at jeg tilfeldigvis går forbi en av dagene bare for å se hva som skjer, skal du ikke se bort ifra.

Nima er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-02-15, 16:33   #4
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.849
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Mann som skriker fornærmelser er visst kunst

Opprinnelig lagt inn av Nima, her.

Hehe sorry.. Fikk det litt travelt. Spør du meg så er det noe av det dummeste jeg har hørt. Men at jeg tilfeldigvis går forbi en av dagene bare for å se hva som skjer, skal du ikke se bort ifra.

Ja, men da virker det kanskje etter hensikten da.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-02-15, 16:43   #5
Nima
Stadig innom
 
Nima sin avatar
 
Medlem siden: May 2012
Hvor: Nær Bergen
Innlegg: 807
Nima er populærNima er populærNima er populær
Standard

Sv: Mann som skriker fornærmelser er visst kunst

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Ja, men da virker det kanskje etter hensikten da.

Jepp. Jeg kan melde dere om hva han skriker etter meg. Det er jo flere bergensere her. De er sikkert med på en samling.

Nima er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-02-15, 17:53   #6
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.395
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Mann som skriker fornærmelser er visst kunst

Opprinnelig lagt inn av Nima, her.

Spør du meg så er det noe av det dummeste jeg har hørt.

Kunst må være noe du forstår, med andre ord?

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-02-15, 18:00   #7
Nima
Stadig innom
 
Nima sin avatar
 
Medlem siden: May 2012
Hvor: Nær Bergen
Innlegg: 807
Nima er populærNima er populærNima er populær
Standard

Sv: Mann som skriker fornærmelser er visst kunst

Kanskje ikke, men akkurat dette ser jeg ikke på som kunst.

Nima er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-02-15, 18:00   #8
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.395
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Mann som skriker fornærmelser er visst kunst

Hva mener du er kunst da?

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-02-15, 18:25   #9
Nima
Stadig innom
 
Nima sin avatar
 
Medlem siden: May 2012
Hvor: Nær Bergen
Innlegg: 807
Nima er populærNima er populærNima er populær
Standard

Sv: Mann som skriker fornærmelser er visst kunst

Musikk, maleri og dans for eksempel. Jeg skal ikke bestemme hva som er kunst eller ikke, men for meg er ikke dette kunst, bare dumt. Men aksepterer at andre kan finne dette kunstnerisk, men jeg gjør det ikke...

Nima er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-02-15, 18:47   #10
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.395
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Mann som skriker fornærmelser er visst kunst

Det var jo fint at du aksepterer at andre syns det er kunst da.

Wikipedia definerer kunst slik som dette:

Sitat:

Kunst (tysk for «kunnen») kan defineres som et fantasifullt og nyskapende, estetisk kulturuttrykk for indre eller ytre opplevelser. Betydningen av og hensikten med kunst har variert gjennom tidene og definisjoner og begreper har vært, og er, tilsvarende omdiskutert

Det syns jeg er en ganske god definisjon, og den begrenser seg heldigvis ikke bare til de tradisjonelle kunstformene, som de du nevner. Kunst trenger ikke være vakkert, det trenger ikke å være noe varig og jeg syns dette kunstverket treffer ganske bra når det både treffer noe i deg som får deg til å lage en tråd om det på et forum, du blir såpass nysgjerrig at du tenker å sjekke det ut, og det gir deg en reaksjon. Kanskje du til og med begynner å tenke litt etter hva som er provoserende. Er det det han sier, eller kanskje det provoserer deg mer at han kaller det kunst? Hvor mye skal til for at du "hevner" deg på ham? Jeg syns dette høres ut som en ganske interessant installasjon, jeg! Og veldig aktuell.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-02-15, 22:19   #11
Pappalille
Tøff
 
Pappalille sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2008
Innlegg: 4.977
Blogginnlegg: 55
Pappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt av
Standard

Sv: Mann som skriker fornærmelser er visst kunst

Det er jo en kunst å få folk til å bry seg. Han treffer tydeligvis.

Pappalille er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-02-15, 22:32   #12
Einhyrningur
Be happy!
 
Einhyrningur sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2009
Innlegg: 10.042
Einhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt av
Standard

Sv: Mann som skriker fornærmelser er visst kunst

Jeg blir mest imponert om han faktisk ikke går tom for fornærmelser jeg da.

Kunst kan være så mye og jeg synes alt som kan få folk til å tenke er positivt.

__________________
jepp, jeg mangler stor forbokstav
Einhyrningur er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-02-15, 08:39   #13
Che
Har tro på forbedring
 
Che sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: "Cuba"
Innlegg: 26.681
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Mann som skriker fornærmelser er visst kunst

Jeg synes dette er et spennende prosjekt. Kunstneren har jo tidligere gått egne veier med det der Breivikstykket også....

Med utgangspunkt i at målet for kunsten er å skape reaksjoner - og for å se hvor langt andre er villige til å gå når de blir provosert....Jeg forstår jo ikke dansk, så jeg vil sikkert ikke forstå noe om jeg hører på det altså...

Kunst skal vel skape reaksjoner - enten gode følelser eller andre følelser - og da er jo dette helt klart innen kategorien.

__________________
Min signatur
Che er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-02-15, 09:02   #14
Novla
Bør lage seg en tittel selv
 
Novla sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Hvor: Tromsø
Innlegg: 1.901
Novla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt likt
Standard

Sv: Mann som skriker fornærmelser er visst kunst

Jeg er helt åpen for et mangfold av kunstneriske uttrykksformer, og at provokasjon kan være et formål for kunst, men å fornærme tilfeldig forbipasserende i kunstens navn? Nei. Helt i orden om det hadde vært slik at interesserte kunne oppsøke installasjonen, men jeg synes ikke man kan sette grunnleggende hensyn og folkeskikk til side; dette ville man jo kalt trakassering i andre sammenhenger, og det er bare ikke greit, selv om man kaller det kunst.

__________________
Småen 2010, Knøttet 2013
Novla er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-02-15, 09:26   #15
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.395
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Mann som skriker fornærmelser er visst kunst

Opprinnelig lagt inn av Che, her.

Jeg forstår jo ikke dansk, så jeg vil sikkert ikke forstå noe om jeg hører på det altså...

Jeg tror jeg leste at det er en norsk skuespiller som skal sitte i buret.

Opprinnelig lagt inn av Novla, her.

Jeg er helt åpen for et mangfold av kunstneriske uttrykksformer, og at provokasjon kan være et formål for kunst, men å fornærme tilfeldig forbipasserende i kunstens navn? Nei. Helt i orden om det hadde vært slik at interesserte kunne oppsøke installasjonen, men jeg synes ikke man kan sette grunnleggende hensyn og folkeskikk til side; dette ville man jo kalt trakassering i andre sammenhenger, og det er bare ikke greit, selv om man kaller det kunst.

Nå sitter han i bur da, så jeg tror det vil være rimelig åpenbart at det er en installasjon.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-02-15, 09:39   #16
Novla
Bør lage seg en tittel selv
 
Novla sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Hvor: Tromsø
Innlegg: 1.901
Novla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt likt
Standard

Sv: Mann som skriker fornærmelser er visst kunst

Selvsagt er det åpenbart at det er en installasjon, men den er jo plassert i det offentlige rom, på et sted man må anta at det passerer mange som ikke hverken er forberedt på eller ønsker å "ta del" i installasjonen.

__________________
Småen 2010, Knøttet 2013
Novla er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-02-15, 09:42   #17
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.395
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Mann som skriker fornærmelser er visst kunst

Ja, jeg ser det problematiske med det, altså. Eller - det kommer vel an på fornærmelsene han skriker. Blir det personlig slik at folk blir lei seg, så er det jo problematisk å bli tvunget med i en kunstinstallasjon. Eller om han fornærmet folk som ikke har forutsetning til å forsvare seg - barn, for eksempel.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-02-15, 09:45   #18
Che
Har tro på forbedring
 
Che sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: "Cuba"
Innlegg: 26.681
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Mann som skriker fornærmelser er visst kunst

-og provokasjonene skal jo gå på valg - ikke på rase, ikke sant?

__________________
Min signatur
Che er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-02-15, 10:37   #19
Pelle
Unik
 
Pelle sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 16.118
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Mann som skriker fornærmelser er visst kunst

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Ja, jeg ser det problematiske med det, altså. Eller - det kommer vel an på fornærmelsene han skriker. Blir det personlig slik at folk blir lei seg, så er det jo problematisk å bli tvunget med i en kunstinstallasjon. Eller om han fornærmet folk som ikke har forutsetning til å forsvare seg - barn, for eksempel.


Dette synes jeg er viktig. Jeg har ikke lyst til å gå over et torg, også roper en mann i bur plutselig til meg "Du er ei feit dundre, se å dra det stygge kvisetrynet ditt herifra". Hvis jeg var overvektig og kvisete. Eller egentlig hva som helst. Hva om jeg nettopp kom fra sykehuset og hadde fått en trist beskjed? Og så skal man uforvarende delta i et kunstprosjekt uten forvarsel?

__________________
07 og 10
Pelle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-02-15, 10:55   #20
Guava
Bør lage seg en tittel selv
 
Guava sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.729
Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Mann som skriker fornærmelser er visst kunst

Kunst er kunst,men jeg liker ikke at det ofte indikeres at kunsten er fritatt etisk/moralsk ansvar. Når jeg vurderer kunst ut i fra en etisk synsvinkel står det på lik linje med alt annet.

Så kan gjerne kunstnere forsvare prosjektet sitt etisk, men da på lik linje med om prosjekter ikke er innenfor kunstdefinisjon.

Nå kjenner jeg ikke historien rundt denne installasjonen, men jeg har vært ute for diskusjonen rundt spørsmål om foto med motiver som i en annen kontekst enn kunst ville blitt dømt på en annen måte enn om det blir satt inn i en kunstnerisk kontekst.
I en kontekst av kunst blir da begrunnelsen til kunstner viktig, men det er også viktig hva kunsten formidler/kommuniserer. Dersom det ikke er noe samsvar mellom intensjon og det som kommuniseres er det ikke i seg selv stor forskjell på bilder"kunst" og bilder"ikke kunst".

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:34.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no