Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Slipper straff for vold mot barn (BT-nyhet)

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 06-02-10, 09:58   #1
DM
Live and let live
 
DM sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 19.119
Blogginnlegg: 86
DM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Slipper straff for vold mot barn (BT-nyhet)

http://www.bt.no/nyheter/lokalt/Lars...r-1021240.html

En eldre mann sto klar med overlegg bak en bil for å ta barn som lekte ringemusen, tok tak i en 12 åring, slo og sparket ham så blodet spruter, dro ham med inn i huset sitt etter halsen ved hjelp av sin partner for å fortsette. Sjokkerte venner henter hjelp, han forsøker å bortforklare, men har likevel innrømmet forholdene.

Og så slipper han straff pga "alvorlige helseproblemer"?! Seriøst?

Jeg kjenner jeg blir skikkelig forbanna av dette slik det fremstår i avisen. Har vi virkelig et så elendig lovverk, eller lovpraksis?

1. Det er ikke ulovlig å leke ringemus.
2. Det er ulovlig å utøve vold mot andre mennesker.
3. Det er ulovlig å utøve vold mot barn.
3. Det er enda mer straffbart å utøve planlagt vold.

Og så kan han si: Ja ... jeg sto der med vilje for å ta ham, men jeg ble så overmannet av følelser, ja, jeg slo ham, det var ikke meningen, og så har jeg helseproblemer, kan jeg ikke slippe straff pretty pleace?

Er det virkelig mulig? Uansett om de hadde lekt ringemusen om kvelden to uker i strekk, så rettferdiggjør ikke det vold altså. Og om han har helse nok til å gå løs på et annet menneske slik, så har han jammen meg nok helse til å sone også, og har han ikke det, så synd for ham, det burde han ha tenkt på før han gjorde noe slikt.

Hvordan kan han slippe unna egentlig?

__________________
Poden des. 01, Admini jan. 07 og Admikra feb.14.
-Det du tror, avgjør hva du ser.
DM er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-02-10, 10:04   #2
Sitron
Absolut ateist
 
Sitron sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.113
Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Slipper straff for vold mot barn (BT-nyhet)

Fordi det er ikke riktig å sperre folk inne om de er alvorlig syke. Like lite som det er riktig å utøve vold. At en ting er galt betyr ikke at man kan gjøre noe galt tilbake og det blir rett.

__________________
Tøs
Indigo, Indigo ta meg med, til en regnbue langt av sted, under en dyne skal det skje og plutselig er vi tre.
Sitron er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-02-10, 10:14   #3
DM
Live and let live
 
DM sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 19.119
Blogginnlegg: 86
DM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Slipper straff for vold mot barn (BT-nyhet)

Opprinnelig lagt inn av Sitron, her.

Fordi det er ikke riktig å sperre folk inne om de er alvorlig syke.

Hvorfor ikke?

Og hvorfor skal det å være syk være et fripass til å skade andre mennesker?

__________________
Poden des. 01, Admini jan. 07 og Admikra feb.14.
-Det du tror, avgjør hva du ser.
DM er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-02-10, 10:15   #4
Harriet Vane
Epikur
 
Harriet Vane sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.796
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Slipper straff for vold mot barn (BT-nyhet)

Jeg skal ta med meg de største og skumleste karene jeg kjenner og leke ringemus hos ham, jeg. Hvor bor han? Kan han leke borgervern, så kan pokker andre også.

__________________
“Time and trouble will tame an advanced young woman, but an advanced old woman is uncontrollable by any earthly force.”
― Dorothy L. Sayers
Harriet Vane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-02-10, 10:20   #5
Sitron
Absolut ateist
 
Sitron sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.113
Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Slipper straff for vold mot barn (BT-nyhet)

Opprinnelig lagt inn av DM, her.

Hvorfor ikke?

Og hvorfor skal det å være syk være et fripass til å skade andre mennesker?

Det er ikke et fripass. Men heldigvis har vi et rettssystem som ikke kjører over alt og alle når de ikke er overkjørbare. Ja, jeg mener han burde fått straff. Om han er for syk til å fengsles burde han straffes økonomisk og det hardt. Men er et menneske for sykt til at straffen skal kunne fungere, dvs. at man kan rehabiliteres mens man er innelåst, så mister jo straffen sin funksjon og er dermed uaktuell som straffemetode utfra det systemet vi har.

__________________
Tøs
Indigo, Indigo ta meg med, til en regnbue langt av sted, under en dyne skal det skje og plutselig er vi tre.
Sitron er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-02-10, 10:27   #6
DM
Live and let live
 
DM sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 19.119
Blogginnlegg: 86
DM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Slipper straff for vold mot barn (BT-nyhet)

Det finnes jo mange former for straff, å straffes er jo ikke bare å sitte innelåst, og straffen er jo ikke alltid bare for å straffe vedkommende, men også å skjerme samfunnet. At noen blir rehabilitert og får behandling under straff ser jeg ikke nødvendigvis på som et problem. Men det spørs jo hva rehabiliteringen består av. Det skal jo ikke være slik at man får den helsehjelpen man ikke får i helsevesenet dersom man gjør noe som gjør at man må sone, men at kriminelle blir rehabilitert til å fungere i samfunnet etter soning er jo en god ting ( i motsetning til å råtne enda mer og være farligere for samfunnet når de slipper ut). Uansett, så går det an å gi bot/oppreisning, soning i psykiatrisk anstalt, samfunnsarbeid, betinget fengselsdom, åpen soning med behandling og meldeplikt. osv.

Å slippe straff synes jeg er helt uhørt.

__________________
Poden des. 01, Admini jan. 07 og Admikra feb.14.
-Det du tror, avgjør hva du ser.
DM er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-02-10, 10:29   #7
Sitron
Absolut ateist
 
Sitron sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.113
Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Slipper straff for vold mot barn (BT-nyhet)

Han er sikkert gammal og sjuk. Mye verre å ta fra han masse penger. Det svir. Oppreisningsstraffer i slike saker burde vært mye mer brukt med mye høyere summer.

__________________
Tøs
Indigo, Indigo ta meg med, til en regnbue langt av sted, under en dyne skal det skje og plutselig er vi tre.
Sitron er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-02-10, 10:39   #8
safran
frakoblet
 
safran sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.308
Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Slipper straff for vold mot barn (BT-nyhet)

Jeg tipper det er en del ting vi ikke vet om her, derfor blir det vanskelig å si om dette er uhørt eller ikke. Men generelt er det selvagt ikke på noen måte greit at det utøves vold mot barn på denne måten. Jeg kan godt forstå at man blir fryktelig sint om man blir terrorisert av guttevalper når man er alvorlig syk, og det kan godt hende at disse guttene har plaget ham mye i lang tid. La oss håpe de har vett nok til å la være å plage andre videre.

__________________
In vino veritas
safran er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-02-10, 12:04   #9
Pelle
Unik
 
Pelle sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 16.146
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Slipper straff for vold mot barn (BT-nyhet)

Det står at det er blitt gitt påtaleunnlatelse. Dette er noe som gjøres i en del tilfeller der politiet vurderer at det ikke er poeng å lage en sak ut av saken.

Vi vet feks. ingenting om denne mannen er så syk at han garantert er død før en rettssak hadde kommet opp. Hvis så er tilfelle, er det å kaste bort skattepenger på en slik sak. Mye annet kan også ligge til grunn, og moren har uanset anledning til å klage på dette vedtaket.

For øvrig synes jeg moren virker helt fjern som tar denne saken til media. Jeg er glad det ikke ligger slike nettartikler ute om meg som barn.

__________________
07 og 10
Pelle er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 06-02-10, 12:20   #10
amo
Bør lage seg en tittel selv
 
amo sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 7.514
amo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt av
Standard

Sv: Slipper straff for vold mot barn (BT-nyhet)

Man slår ikke barn, uten at det straffer seg. En saftig bot hadde vært på sin plass.
Det optimale hadde vært at mannen fikk tak i navnene til plagåndene, sendte bekymringsmelding til barnevernet eller politi , for noe er galt når barna leker med å plage andre mennesker. Foreldrene har glemt noe fundamentalt i barneoppdragelsen.

__________________
De tre håpefulle

1987-storesøs 1997-mellombror 2004-lillesøs 2009-bonussøs
amo er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:31.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no