Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Emms hobbyhjørne

En utfordring til kreative sjeler: gardinløsning ...

Emms hobbyhjørne Har du en hobby? Har du laget noe fint? Vil du skaffe deg en hobby, vil du dele tips, eller spørre? Her er stedet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 18-02-10, 14:36   #1
Carrera
Må man ha en tittel?
 
Carrera sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 9.539
Carrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt av
Standard

En utfordring til kreative sjeler: gardinløsning ...

På soverommene oppe så har vi vinduer som bildet viser. Bildet er fra guttungens rom, og der har vi valgt å bare ha gardiner på det "vanlige" vinduet. Han bryr seg fint lite om at det kommer lys inn fra det øverste.

Verre er det inne hos oss... Mannen vil helst ha det mørkest mulig om natta, så her må alt dekkes av gardiner.

Pr i dag så har jeg lameller hengende der, men jeg vil ha noe annet. Ikke synes jeg de er videre fine, de bråker om det er vind og vi har vinduet åpent, og så sliter vi med at de sklir nedover, pga den bratte skråen på vinduet.

Men hvordan løser jeg dette? Jeg vil at det skal være fint, og gjerne litt kreativt.

En tanke jeg har, er at vi skal kunne trekke fra gardinene på nederste vindu, slik at vi får åpnet skikkelig, så vi kan henge ut sengetøy til lufting og slikt. Men hva da med det øverste?

Kom med tanker og forslag. Har noen bilder av løsninger, kom med dem. Har noen programmer for å leke seg direkte med bildet; kopier i vei.

Jeg er mottakelig for alt dere kan komme med!

Vedlagte bilder
Filtype: jpg vindu.jpg (36,5 KB, 137 visninger)
__________________
All of these lines across my face
Tell you the story of who I am
So many stories of where I've been
And how I got to where I am
Carrera er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-02-10, 14:45   #2
Mjau
Curlingkone
 
Mjau sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Innlegg: 8.307
Blogginnlegg: 2
Mjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt av
Standard

Sv: En utfordring til kreative sjeler: gardinløsning ...

Kanskje det går an å spesialbestille en typr liftgardin sånn at det øverste feltet alltid er skjult bak liftgardinen, og så kan man heise opp og ned på det vanlige vindusfeltet?

__________________
Mjau maler videre...
Mjau er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-02-10, 15:01   #3
Robyn
⭐️⭐️⭐️
 
Robyn sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2008
Innlegg: 9.008
Blogginnlegg: 2
Robyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de fleste
Standard

Sv: En utfordring til kreative sjeler: gardinløsning ...

Min første tanke er å spikre det igjen, altså kle inn vinduet øverst.

Evt. feste gardinstoff i øverste delen (sy fast lystett stoff på baksiden) med borrelås til karmen og ha samme gardinstoff som lift under? (Eller vanlige gardiner selvsagt, men tror kanskje helhetsinntrykket blir bedre med lift.)

Vrien nøtt den der all den tid man gjerne vil ha det mørkt på soverommet.

__________________
1996 & 2002
"Det har jeg aldri gjort før...
Så det tror jeg sikkert jeg kan klare..."
-Pippi
Robyn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-02-10, 16:56   #4
Carrera
Må man ha en tittel?
 
Carrera sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 9.539
Carrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt av
Standard

Sv: En utfordring til kreative sjeler: gardinløsning ...

Opprinnelig lagt inn av Robyn, her.

Min første tanke er å spikre det igjen, altså kle inn vinduet øverst.

Tro meg...jeg har tenkt tanken

Men, så var det dette med fasaden på huset også da. Vil vel neppe se så pent ut, utenfra.

Spesialsydd liftgardin har jeg også tenkt på, men jeg vet ikke helt.

Å sy ett eller annetsom rett og slett bare festes fast oppe i trekanten, er forsåvidt greit. Og så bare ha en normal gardin under.

Vi har jo også disse festlige vinduene på motsatt side av huset, på loftstua vår. Der har vi ikke gardiner i det hele tatt, men skal vurdere en eller annen smart løsning der også etterhvert. Der er jeg ikke avhengig av å stenge lyset helt ute, heldigvis.

Hmm, kanskje jeg skulle sendt utfordringen til arkitekten som var så genial og tegnet inn disse vinduene her. Takk skal du ha, liksom

__________________
All of these lines across my face
Tell you the story of who I am
So many stories of where I've been
And how I got to where I am
Carrera er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-02-10, 17:25   #5
Señora
Bør lage seg en tittel selv
 
Señora sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.713
Señora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de fleste
Standard

Sv: En utfordring til kreative sjeler: gardinløsning ...

Hva med plissegardin som er festet nede og som dras opp, det må da finnes noe slikt.

http://www.royalfabrikker.no/verosolpliss

Señora er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-02-10, 17:47   #6
Left
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: En utfordring til kreative sjeler: gardinløsning ...

Klippe en lang gardinlengde, som skrås likt som vinduet, og som selvsagt er rett nederst. Tykt, og så lystett som mulig.
Sy løpegang til gardinwire. Sikkert greit med en liten hempe (så liten at den ikke synes på avstand) som kan festes i en liten krok øverst, slik at gardina holder seg oppe når den skal være foran vinduet. Denne wiren hadde jeg hektet av og på når det skulle være mørkt.

Så ville jeg hatt tynne lette gardiner og latt det øverste området være bart på dagtid.

  Svar med sitat
Gammel 18-02-10, 17:48   #7
Adrienne
Hertuginne
 
Adrienne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Østlandet
Innlegg: 18.473
Blogginnlegg: 40
Adrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: En utfordring til kreative sjeler: gardinløsning ...

Det finnes noe som heter skråpersienner, men den vil da gjelde for hele vinduet, ikke bare den øvre trekanten. Skråpersienner kan åpnes/ lukkes og heises opp til laveste nivå av overlisten. Betjeningen er på laveste punkt. Anbefalt Max B 270 cm og Max H 300 cm. Max fallvinkel 45˚ målt horisontalt for å unngå for stor slitasje på snor stigene. Skråpersiennene har perforerte lameller som gjør det mulig å se ut, selv når persiennen er helt lukket.

__________________
Å dra nytte av gode råd krever større visdom enn å gi dem. John Churton Collins
Adrienne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-02-10, 17:54   #8
Camomilla
Wooohhoooooo
 
Camomilla sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 11.175
Camomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt av
Standard

Sv: En utfordring til kreative sjeler: gardinløsning ...

Du går til Princess, Home & Cottage, Skeidar, Bohus... Og bestiller deg plissegardiner til vinduene, det blir det tetteste. Persienner blir ikke helt bra da den smaleste lamellen, som det heter, er 9 cm og da vil du få en glippe oppe i skråen. Ta nøyaktige mål, det er viktig. Gå inn på www.kirsch.no og finn forhandler evt ring 23173300 og få de til å hjelpe deg med nærmeste forhandler.

__________________
Propellen januar 2005
Camomilla er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-02-10, 22:46   #9
Mams
er grønn og fin.
 
Mams sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
Innlegg: 13.044
Blogginnlegg: 8
Mams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: En utfordring til kreative sjeler: gardinløsning ...

Jeg tror jeg ville sydd en trekantet garding og brukt wire for å feste den.
En på undersiden av vinduet og en som er på den skråsiden.

Det er enkelt i allefall.

__________________
Hvordan hybelkaniner formerer seg? De bestøver hverandre selvsagt.
Mams er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-02-10, 22:53   #10
Elise
Ute av drift
 
Elise sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Innlegg: 15.377
Elise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: En utfordring til kreative sjeler: gardinløsning ...

Jeg ville prøvd å kjøpe en vanlig rullegardin, henge den opp ned med festeanordning på toppen, så klippet så den passer i trekant.

__________________
05 og 07
Elise er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-02-10, 01:00   #11
Odelia
Bør lage seg en tittel selv
 
Odelia sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Innlegg: 4.825
Odelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: En utfordring til kreative sjeler: gardinløsning ...

Det går an å få plissègardiner tilpasset skråvindu, og så har du en til det vanlige vinduet også. Da bør dere få god skjerming mot lyset.

Odelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-02-10, 11:13   #12
Siwa
Bør lage seg en tittel selv
 
Siwa sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 1.898
Siwa er populærSiwa er populærSiwa er populærSiwa er populærSiwa er populær
Standard

Sv: En utfordring til kreative sjeler: gardinløsning ...

Lim folie på vinduet eller teip opp alufolie på sommern *løsningsorientert*

__________________
Familien er komplett med våre 3 vakre barn,
lillesøster 07
store lillebror 05
storesøster 96
Siwa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-02-17, 12:50   #13
Neket
Har diplom
 
Neket sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 14.497
Neket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt av
Standard

Sv: En utfordring til kreative sjeler: gardinløsning ...

Hva endte du opp med, Carrera? Vi har samme problem - ser for meg at spesialsydde løsninger blir maks dyrt. Det er på det nye soverommet til eldste, et vindu (skyvedør) er 2 m bredt og 2.50 på det høyeste ( ) og ett er ca en meter bredt og 1.60 på det høyeste.

Neket er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-02-17, 15:37   #14
Carrera
Må man ha en tittel?
 
Carrera sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 9.539
Carrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt av
Standard

Sv: En utfordring til kreative sjeler: gardinløsning ...

Jeg endte opp med å sy selv. Kjøpte to lange lengder med lystette gardiner, da det var billigere enn å kjøpe lystett stoff. Klippet de ned til riktig høyde på det standard vinduet, og så sydde jeg en trekant til det øverste av stoffet som ble til overs.

Ble langt fra perfekt, men det funker.

__________________
All of these lines across my face
Tell you the story of who I am
So many stories of where I've been
And how I got to where I am
Carrera er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 02:12.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no