Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kultur og underholdning > Tinetoffs litteraturforum

De beste bøkene du leste i 2010?

Tinetoffs litteraturforum Litteraturdiskusjoner, bokanbefalinger, lesesirkel mm

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 03-01-11, 13:21   #21
Røverdatter
Borte
 
Røverdatter sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.590
Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: De beste bøkene du leste i 2010?

Jeg har hatt et veldig godt år bokmessig i 2010. Har ikke lest så mye som jeg hadde ønsket, men bøkene jeg har lest har jevnt over vært gode, og jeg fant en riktig skatt i Cora Sandels Alberte-trilogi. Jeg er også veldig fornøyd med sammensetningen av klassikere og nye bøker i fjorårets leseliste.

Her er de jeg likte aller best:

Cora Sandel: Alberte og Jacob
Cora Sandel: Alberte og Friheten
Cora Sandel: Bare Alberte
Ernest Hemingway: Klokkene ringer for deg
Karl Ove Knausgård: Min kamp 1- 5
John Irving: Siste natt i Twisted River
Kader Abdolah: Huset ved moskeen
Sara Gruen: Vann til elefantene

__________________
Vesla (02) og Lillesøster (09)

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-01-11, 13:30   #22
Blondie
ctrl+z
 
Blondie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 22.773
Blogginnlegg: 214
Blondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: De beste bøkene du leste i 2010?

Jeg koste meg med Knausgård i året som gikk, men den mest overraskende var Helga Flatlands "Bli hvis du kan, reis hvis du må". En sterk og gripende historie, morsomt og svært godt skrevet.

__________________
It takes a forum to raise a child
Blondie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-01-11, 13:48   #23
Tussa
Ferdiglada
 
Tussa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 11.883
Tussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: De beste bøkene du leste i 2010?

I likheit med Kasia gjorde Kader Abdolahs Huset ved moskeen sterkt inntrykk på meg. Eg likte også The road, sjøl om eg las den på norsk. Kjæresten påstar nemlig at eg går glipp av mykje ved å ikkje lese Gormac på engelsk.

Det dårlige er all møkkakrimmen eg lese. Det er spennande forsåvidt men egentlig bortkasta tid.

__________________
Gut 02 Jente 05
Tussa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-01-11, 22:00   #24
Noba
🎈
 
Noba sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 3.796
Noba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de fleste
Standard

Sv: De beste bøkene du leste i 2010?

Mine fem på topp:
Dinas bok, Herbjørg Wassmo. Ah! Det var jo et bokliv etter Nesbø, jo. Etter en langhelg til Dublin med kansellerte fly og en ufrivillig natt på Kastrup så er Dinas bok det jeg husker best. Og det sier mest om boka, for Dublin var veldig bra.
Brudereisen, Marieke van der Pol. Dette var en veldig, veldig bra bok. En av de beste jeg har lest på lenge. Anbefales!
Marekors, Jo Nesbø. Veldig, veldig bra.
Rødstrupe, Jo Nesbø. Mens "alle" andre er på Knausgård-kjøret, så har jeg blitt hekta på Nesbø. Det stopper ikke her.
La meg synge deg stille sanger, Linda Olsson. En *nydelig* bok.

Årets dårligste:
Salvadoreña, Cecilia Samartin. En gedigen skuffelse. Strengt tatt var dette bare noe søtsuppete møl. Full av klisjeer og forutsigbarhet.
Modellen, Lars Saabye Christensen. Møl fra ende til annen. Frarådes.

__________________
Frøkna (mai 03) og Junior (mars 07)

Noba er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-01-11, 22:02   #25
Bluen
intro
 
Bluen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Innlegg: 31.865
Blogginnlegg: 388
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: De beste bøkene du leste i 2010?

Opprinnelig lagt inn av Noba, her.

Modellen, Lars Saabye Christensen. Møl fra ende til annen. Frarådes.

Jeg stiller meg helhjertet bak denne treffende karakteristikken.

__________________
Høstbarn 06 og 08
"Still there’s a light i hold before me
You’re the measure of my dreams
"
Bluen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-01-11, 22:08   #26
Røverdatter
Borte
 
Røverdatter sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.590
Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: De beste bøkene du leste i 2010?

Opprinnelig lagt inn av Elinblu, her.

Jeg stiller meg helhjertet bak denne treffende karakteristikken.

Jeg også. Tror faktisk det var min siste Saabye noensinne.

__________________
Vesla (02) og Lillesøster (09)

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-01-11, 07:08   #27
Blondie
ctrl+z
 
Blondie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 22.773
Blogginnlegg: 214
Blondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: De beste bøkene du leste i 2010?

Fraråde Saabye Christensen? Jeg pleier jo å elske bøkene hans, men Modellen skal jeg altså styre unna?

__________________
It takes a forum to raise a child
Blondie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-01-11, 14:08   #28
Røverdatter
Borte
 
Røverdatter sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.590
Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: De beste bøkene du leste i 2010?

Opprinnelig lagt inn av Fryd, her.

Fraråde Saabye Christensen? Jeg pleier jo å elske bøkene hans, men Modellen skal jeg altså styre unna?

Det kan jo hende du liker den. Jeg syns ikke Halvbroren var så hurra heller.

__________________
Vesla (02) og Lillesøster (09)

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-01-11, 14:26   #29
Blondie
ctrl+z
 
Blondie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 22.773
Blogginnlegg: 214
Blondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: De beste bøkene du leste i 2010?

Nei, Halvbroren var ingen høydare.

__________________
It takes a forum to raise a child
Blondie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-01-11, 14:58   #30
Bluen
intro
 
Bluen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Innlegg: 31.865
Blogginnlegg: 388
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: De beste bøkene du leste i 2010?

Jeg elsket Halvbroren.

__________________
Høstbarn 06 og 08
"Still there’s a light i hold before me
You’re the measure of my dreams
"
Bluen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-01-11, 14:59   #31
Divine
Textrovert
 
Divine sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 22.773
Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: De beste bøkene du leste i 2010?

Knausgård 1-5, så absolutt.

Og det verste: Shantaram.

__________________
En stor og en liten (94 og 02)

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-01-11, 17:08   #32
Pasta
En skrue løs
 
Pasta sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2007
Hvor: I nord
Innlegg: 7.678
Pasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: De beste bøkene du leste i 2010?

Favorittene i 2010 var:
Vindene skygge; Carlos Ruiz Zafon.
Høytleseren; Bernhard Schlink.
Sidelengs sang; Val McDermid.
Drømmehjerte; Cecilia Samartin.
Saman er ein mindre åleine; Anna Gavalda.
La meg synge deg stille sanger; Linda Olsson.

Jeg leste alt for mange dårlige bøker i fjor, men den verste var nok
Jeg forbannet tidens elv av Per Petterson.

__________________
2001, 2005, 2020
Pasta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-01-11, 14:24   #33
Nora H
Magisk
 
Nora H sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 1.600
Nora H imponerer mange og er sikkert smartNora H imponerer mange og er sikkert smartNora H imponerer mange og er sikkert smartNora H imponerer mange og er sikkert smartNora H imponerer mange og er sikkert smartNora H imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: De beste bøkene du leste i 2010?

Favorittene:

De besatte-Fjodor Dostojevskij
Spis, elsk, lev-Elisabeth Gilbert
Meg eier ingen-Åsa Linderborg

Dårligste:
Kollektivt selvmord-Arto Paasilinnas. Jeg hadde store forventninger til denne, men jeg synes den virket så overfladisk. Jeg liker bøker som går i dybden psykologisk sett, og denne tok så lett på det, synes jeg. Klart jeg humret godt flere ganger, men alt i alt ble den kjedelig.

__________________
2007 2012 2014
Nora H er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-01-11, 14:25   #34
Nora H
Magisk
 
Nora H sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 1.600
Nora H imponerer mange og er sikkert smartNora H imponerer mange og er sikkert smartNora H imponerer mange og er sikkert smartNora H imponerer mange og er sikkert smartNora H imponerer mange og er sikkert smartNora H imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: De beste bøkene du leste i 2010?

Opprinnelig lagt inn av Elinblu, her.

Jeg elsket Halvbroren.


Jeg og.

__________________
2007 2012 2014
Nora H er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-01-11, 01:33   #35
bergenslabb
Nybegynner
 
Medlem siden: Aug 2009
Innlegg: 19
bergenslabb har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: De beste bøkene du leste i 2010?

Jeg fikk mange nye favoritter:

1. Donna Tartt - The Secret History
2. Irène Némirovsky - The Courilof Affair
3. Irène Némirovsky - Hett Blod
4. Mark Haddon - A Spot of Bother
5. Douglas Adams - So Long, and Thanks for all the Fish
6. Paul Auster - The New York Trilogy
7. Fred Uhlman - Forsoningen
8. J.M. Coetzee - Barndom
9. Louis de Bernières - Notwithstanding
10. Andrey Kurkov - Death and the Penguin
11. Ken Follett - Fall of Giants
12. Terry Brooks - Magic Kingdom for Sale - Sold!
13. Douglas Adams - Dirk Gently's Holistic Detective Agency
14. John Steinbeck - Of Mice and Men
15. Nick Hornby - A Long Way Down

Skulle jeg plukket ut en av disse femten ville jeg anbefalt Forsoningen av Fred Uhlman. Forfatteren skrev kunne denne tynne lille flisen av en bok i sitt liv, men den gjorde litt av et inntrykk. En perle som alle burde få med seg. Hvis dere er interessert har jeg anmeldt den her.

Så langt i år har jeg ikke funnet noen nye favoritter, men jeg har kun lest fire romaner og to noveller. Det kommer nok etter hvert. Det ble i det minste mange i 2010 =)

bergenslabb er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-01-11, 09:44   #36
Chiffre
Profesjonelt paranoid
 
Chiffre sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Trondheim
Innlegg: 385
Chiffre er populærChiffre er populærChiffre er populærChiffre er populærChiffre er populær
Standard

Sv: De beste bøkene du leste i 2010?

I kronologisk leserekkefølge:
Ben Goldacre: Bad Science
Stuart Sutherland: Irrationality
Jasper Fforde: Shades of Grey
Knut Hamsun: Landstrykere
Cormac McCarthy: All the pretty Horses

Chiffre er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:18.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no