Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Integrering og niqab (VG)

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 09-02-07, 15:07   #41
Nabbe
Skrekkøgle
 
Nabbe sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 2.534
Blogginnlegg: 26
Nabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Integrering og niqab (VG)

Opprinnelig lagt inn av Mams, her.

Det er da en del av religionen om man er i Norge eller i et arabisk land.
Men at man praktiserer forskjellige ting har da virklig ikke noe med hvilket land man er i (med visse unntak).

Jeg er jo muslim, om jeg er her i Norge, som er mitt hjemland, eller om jeg er i Burundi, Nigeria, Algerie eller Singapore...

Nabbe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-02-07, 15:08   #42
Elin
Bør lage seg en tittel selv
 
Elin sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
Innlegg: 6.489
Elin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Integrering og niqab (VG)

Opprinnelig lagt inn av Lille*My, her.

Elin: Jeg mener det er forskjell på hijab og på om folk skulle bruke "de hodeplaggene de ville". Hijab er ikke bare et hodeplagg man finner ut at man har lyst til å ha den dagen. Jeg kan ha en lue jeg liker, som jeg har lyst til å ha på, men det har ikke noe med min religiøse overbevisning eller kulturelle tilhørighet å gjøre. Jeg mister ikke noe av min identitet ved å la være å ha den på. Det blir meningsløst å sammenligne en hijab med et hvilket som helst hodeplagg.

Andre land har et helt annet forhold til dette, og jeg har sett (blant annet i Sri Lanka hvor jeg har jobbet en del og som heller ikke er et muslimsk land) at folk har hijab som ikke hører til uniformen de bærer. Men det betyr ikke at alle får velge de hodeplaggene de vil.


Ok, om det er dette du mener så er vi nesten enige lell da!

(Uansett om jeg mener det er helt feil å tillate bruken av hodeplagg i uniforms-yrker hvor sikkerhet og identitet er viktig, og hvor man er i nær kontakt med alle typer mennesker. Med det mener jeg f.eks. at en som jobber i parkvesenet kan fint bære hodeplagg til tross for at han/hun har en form for uniform)

__________________
"Eleganse er ikke et privilegium for de som nettopp har trådt ut av ungdommen, men derimot for kvinner som allerede har tatt kontroll over fremtiden sin."
Elin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-02-07, 15:10   #43
Nabbe
Skrekkøgle
 
Nabbe sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 2.534
Blogginnlegg: 26
Nabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Integrering og niqab (VG)

Opprinnelig lagt inn av Elin, her.

Ok, om det er dette du mener så er vi nesten enige lell da!

(Uansett om jeg mener det er helt feil å tillate bruken av hodeplagg i uniforms-yrker hvor sikkerhet og identitet er viktig, og hvor man er i nær kontakt med alle typer mennesker. Med det mener jeg f.eks. at en som jobber i parkvesenet kan fint bære hodeplagg til tross for at han/hun har en form for uniform)

Så muslimer skal være henstilt til lavstatusyrker kun fordi man bærer hodeplagg?

Er det sikkerhetsrisiko med en hijab på IKEA?

Nabbe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-02-07, 15:13   #44
Elin
Bør lage seg en tittel selv
 
Elin sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
Innlegg: 6.489
Elin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Integrering og niqab (VG)

Opprinnelig lagt inn av Mams, her.

Det er da en del av religionen om man er i Norge eller i et arabisk land.
Men at man praktiserer forskjellige ting har da virklig ikke noe med hvilket land man er i (med visse unntak).

Jo, det synes jeg da altså har en betydning. Jeg synes ikke at en lege på et sykehus i Norge som er muslim skal bære hodeplagg. Heller ikke muslimsk flyvende personell i norske flyselskaper (og det er heller ikke lov pr.i dag i norske flyselskaper). Men som jeg skrev over her, jeg ser også at det KAN tillates i andre yrker, men ikke i yrker hvor man har mye med forskjellige typer mennesker å gjøre. Da får man rett og slett legge religion og jobb-sammenklussing litt til side, og heller praktisere religion så mye man bare vil og ønsker på fritiden.

__________________
"Eleganse er ikke et privilegium for de som nettopp har trådt ut av ungdommen, men derimot for kvinner som allerede har tatt kontroll over fremtiden sin."
Elin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-02-07, 15:18   #45
Elin
Bør lage seg en tittel selv
 
Elin sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
Innlegg: 6.489
Elin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Integrering og niqab (VG)

Opprinnelig lagt inn av Nabbe, her.

Så muslimer skal være henstilt til lavstatusyrker kun fordi man bærer hodeplagg?

Er det sikkerhetsrisiko med en hijab på IKEA?

Vet du hva, jeg VISSTE at du kom til å trekke det frem som et lavstatus-yrke! og det er dine ord, Nabbe, husk det!

Jeg ser ikke f.eks. folk i parkvesenet, postbud og andre uniforms-yrker som noe lavstatus-yrker.

Det er ikke en sikkerhetsrisiko med hijab på IKEA nei. Men noen vil ikke synes det er ok å bli ekspedert av en som har hodeplagg, akkurat som om noen heller ikke vil like å bli ekspedert av en som har piercing i øyebrynet heller, og noen vil føle det litt useriøst med en politimann i gate-uniform som har rasta-hår.

Derfor finnes uniforms-reglement. Det han ingenting med lavstatus/høystatus å gjøre.

__________________
"Eleganse er ikke et privilegium for de som nettopp har trådt ut av ungdommen, men derimot for kvinner som allerede har tatt kontroll over fremtiden sin."
Elin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-02-07, 15:19   #46
Olympia
ræv med ører
 
Olympia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 4.944
Olympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt av
Standard

Sv: Integrering og niqab (VG)

Praktisere religion i fritiden? Noe sier meg at du får litt på pukkelen nå, Elin.

__________________
-lost behind where all things fall-


Olympia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-02-07, 15:25   #47
Elin
Bør lage seg en tittel selv
 
Elin sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
Innlegg: 6.489
Elin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Integrering og niqab (VG)

Opprinnelig lagt inn av Nabbe, her.

Så jeg som muslim skulle vært ekskludert fra en jobb på IKEA kun fordi jeg har hodeplagg? Når IKEA faktisk har hodeplagg tilgjengelig, med logo, delvis har jo dette kommet fordi IKEA i Midt-Østen har en del kvinnelige ansatte, som bruker hijab, men ideen har jo spredt seg til Sverige først, og så til Norge.

Nei, hvis IKEA har det i sitt uniformsreglement så vil du ikke bli ekskludert, Nabbe. Det sier seg i grunnen selv. Jeg kan se at IKEA er nødt til å akseptere det i Norge fordi de, som du skriver, har kvinnelige ansatte i Midt-Østen som bruker det, og at det ellers vil bli konflikt, men jeg trenger ikke å synes at det er ok for det.

Skal kanskje tillegge at jeg har absolutt ikke noe problem med kvinner i hodeplagg hvorsomhelst, nårsomhelst og omgås flere ganger i uken kvinner med hijab, og det er småjenter i barnehagen til Amanda med hijab. MEN derifra til å forstå at det ikke er ok med hijab i ALLE typer yrker, det synes for meg helt innlysende. Og heldigvis er det fortsatt slik.

__________________
"Eleganse er ikke et privilegium for de som nettopp har trådt ut av ungdommen, men derimot for kvinner som allerede har tatt kontroll over fremtiden sin."
Elin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-02-07, 15:25   #48
Nabbe
Skrekkøgle
 
Nabbe sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 2.534
Blogginnlegg: 26
Nabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Integrering og niqab (VG)

Opprinnelig lagt inn av Elin, her.

Vet du hva, jeg VISSTE at du kom til å trekke det frem som et lavstatus-yrke! og det er dine ord, Nabbe, husk det!

Jeg ser ikke f.eks. folk i parkvesenet, postbud og andre uniforms-yrker som noe lavstatus-yrker.

Det er ikke en sikkerhetsrisiko med hijab på IKEA nei. Men noen vil ikke synes det er ok å bli ekspedert av en som har hodeplagg, akkurat som om noen heller ikke vil like å bli ekspedert av en som har piercing i øyebrynet heller, og noen vil føle det litt useriøst med en politimann i gate-uniform som har rasta-hår.

Derfor finnes uniforms-reglement. Det han ingenting med lavstatus/høystatus å gjøre.

Altså, lavstatus var egentlig å sette det på spissen. Det jeg reagerer på er at i "parkvesenet skal det være greit" men ikke hos "en i kassa på IKEA". Hvorfor ikke? Hvorfor skal da kvinner med hijab, være dømt til å jobbe i parkvesnet, selv om de feks er leger, bare fordi noen få grinebitere har ett hår i suppen med hijab?

Nabbe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-02-07, 15:32   #49
Elin
Bør lage seg en tittel selv
 
Elin sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
Innlegg: 6.489
Elin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Integrering og niqab (VG)

Opprinnelig lagt inn av Olympia, her.

Praktisere religion i fritiden? Noe sier meg at du får litt på pukkelen nå, Elin.

Jeg begrunner hva jeg mener, og sier ikke at hijab er feil og at religion er feil, men jeg sier at noen ganger må man ikke og kan man ikke mixe det i jobb-sammenheng.
Eks. Jeg jobber i SASBraathens. Der har vi i hvert fall 3 muslimske flyvere som jeg vet om (sikkert fler som jeg ikke vet om) og vi har MANGE muslimske flyvertinner. Ingen bærer hijab, og hvorfor? Fordi det ikke er tillatt i henhold til uniformsreglementet. Enkelt og greit. I praksis betyr det altså at de møter opp på jobb i den samme uniformen som ALLE andre, og at de evt. bruker hijab når de har fri. De er selvfølgelig muslimer mens de er på jobb også, men de kan ikke bære hodeplagg, og de kan heller ikke be når de er på jobb.

Det var det jeg mente med praktisere religion på fritiden.

__________________
"Eleganse er ikke et privilegium for de som nettopp har trådt ut av ungdommen, men derimot for kvinner som allerede har tatt kontroll over fremtiden sin."
Elin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-02-07, 15:33   #50
Nabbe
Skrekkøgle
 
Nabbe sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 2.534
Blogginnlegg: 26
Nabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Integrering og niqab (VG)

Jeg tror faktisk det er en mulighet for at de flyvertinnene ikke bruker hijab sånn ellers, utenfor jobben, også...

Nabbe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-02-07, 15:35   #51
Elin
Bør lage seg en tittel selv
 
Elin sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
Innlegg: 6.489
Elin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Integrering og niqab (VG)

Opprinnelig lagt inn av Nabbe, her.

Altså, lavstatus var egentlig å sette det på spissen. Det jeg reagerer på er at i "parkvesenet skal det være greit" men ikke hos "en i kassa på IKEA". Hvorfor ikke? Hvorfor skal da kvinner med hijab, være dømt til å jobbe i parkvesnet, selv om de feks er leger, bare fordi noen få grinebitere har ett hår i suppen med hijab?

Jeg synes at en kassadame på IKEA kan ha hijab, men ikke en møbel-ekspeditør. Det er en viss forskjell på det, Nabbe.

Kjenner du mange leger med hijab på jobb?
Jeg kjenner mange muslimske kvinnelige leger, men de har ikke hijab på jobb. Hvorfor?

__________________
"Eleganse er ikke et privilegium for de som nettopp har trådt ut av ungdommen, men derimot for kvinner som allerede har tatt kontroll over fremtiden sin."
Elin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-02-07, 15:36   #52
Nabbe
Skrekkøgle
 
Nabbe sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 2.534
Blogginnlegg: 26
Nabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Integrering og niqab (VG)

Opprinnelig lagt inn av Elin, her.

Jeg synes at en kassadame på IKEA kan ha hijab, men ikke en møbel-ekspeditør. Det er en viss forskjell på det, Nabbe.

Kjenner du mange leger med hijab på jobb?
Jeg kjenner mange muslimske kvinnelige leger, men de har ikke hijab på jobb. Hvorfor?

Av de fire muslimske legekvinnene jeg kjenner, har to hijab på på jobben, og utenfor jobben, de to andre bruker ikke hijab, hverken på jobb eller på fritiden.

De fire-fem sykepleierne jeg kjenner, har alle hijab på på jobb, og utenfor jobb. Bortsett fra hun ene, som ikke bruker hijab utenfor jobben heller.

Nabbe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-02-07, 15:38   #53
Elin
Bør lage seg en tittel selv
 
Elin sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
Innlegg: 6.489
Elin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Integrering og niqab (VG)

Opprinnelig lagt inn av Nabbe, her.

Jeg tror faktisk det er en mulighet for at de flyvertinnene ikke bruker hijab sånn ellers, utenfor jobben, også...


Ja, og hva så? Dersom det blir ansatt en kvinnelig flyvertinne i Norge som bruker hijab på fritiden, tror du hun ville få lov til å bruke hijab på jobb? Nei, det ville hun altså ikke, fordi det er ikke lov i hht uniformsreglementet. Da har hun et reellt og rettferdig valg.

__________________
"Eleganse er ikke et privilegium for de som nettopp har trådt ut av ungdommen, men derimot for kvinner som allerede har tatt kontroll over fremtiden sin."
Elin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-02-07, 15:40   #54
Elin
Bør lage seg en tittel selv
 
Elin sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
Innlegg: 6.489
Elin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Integrering og niqab (VG)

Opprinnelig lagt inn av Nabbe, her.

Av de fire muslimske legekvinnene jeg kjenner, har to hijab på på jobben, og utenfor jobben, de to andre bruker ikke hijab, hverken på jobb eller på fritiden.

De fire-fem sykepleierne jeg kjenner, har alle hijab på på jobb, og utenfor jobb. Bortsett fra hun ene, som ikke bruker hijab utenfor jobben heller.

OK. Jeg har til gode å se kvinnelige leger og sykepleiere i Norge med hijab, men det kommer jeg vel da antakeligvis til å oppleve før eller siden.

__________________
"Eleganse er ikke et privilegium for de som nettopp har trådt ut av ungdommen, men derimot for kvinner som allerede har tatt kontroll over fremtiden sin."
Elin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-02-07, 15:40   #55
Nabbe
Skrekkøgle
 
Nabbe sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 2.534
Blogginnlegg: 26
Nabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Integrering og niqab (VG)

Opprinnelig lagt inn av Elin, her.

Ja, og hva så? Dersom det blir ansatt en kvinnelig flyvertinne i Norge som bruker hijab på fritiden, tror du hun ville få lov til å bruke hijab på jobb? Nei, det ville hun altså ikke, fordi det er ikke lov i hht uniformsreglementet. Da har hun et reellt og rettferdig valg.

"Hva så", nei, hva så, hva skulle jeg mene om det? Enhver tar jo sine egne valg. Føler de det er greit å enten skippe hijab helt pga jobben, være "jojo-hijabie" eller la være å ta drømmejobben, får jo være opp til hver enkelt.

Den gangen jeg fikk den jobben jeg virkelig ville ha, etter å ha vært på sikkert 15 intervjuer, var den dagen jeg ble oppringt mens jeg sto midt i byen, i den største hijaben ever, sånn type "telt", faktisk. Jeg sa at "dette er egentlig ikke min vanlige kledsel" så sa de bare "åh, så synd, for den var virkelig pen"...

Nabbe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-02-07, 19:18   #56
My
Semiaktiv
 
My sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 28.523
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Integrering og niqab (VG)

Opprinnelig lagt inn av Elin, her.

Jeg synes at en kassadame på IKEA kan ha hijab, men ikke en møbel-ekspeditør. Det er en viss forskjell på det, Nabbe.

Hvorfor i alle dager skulle ikke en møbel-ekspeditør ha hijab? Vil hun ikke kunne gi råd om møbler uten å ha bart hode? For en underlig idé. Hvis folk i det norske samfunn er så uvant med å se hijaber at de ikke tør å spørre en kvinne med hijab om råd ang en sofa er det jammen på tide at det blir litt mer vanlig. Ærlig talt.

Opprinnelig lagt inn av Elin

OK. Jeg har til gode å se kvinnelige leger og sykepleiere i Norge med hijab, men det kommer jeg vel da antakeligvis til å oppleve før eller siden.

Å huff å huff hvordan skal det gå

__________________
µ 05 07 07
My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-02-07, 21:00   #57
Nabbe
Skrekkøgle
 
Nabbe sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 2.534
Blogginnlegg: 26
Nabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Integrering og niqab (VG)

Opprinnelig lagt inn av Lille*My, her.

For en underlig idé. Hvis folk i det norske samfunn er så uvant med å se hijaber at de ikke tør å spørre en kvinne med hijab om råd ang en sofa er det jammen på tide at det blir litt mer vanlig. Ærlig talt.

Ta det på dere, da vell! Jeg jobber ikke på IKEA eller møbelbutikk, jeg trenger stand-in, så de her som evnt jobber på en møbelbutikk, får være reserve.

Nabbe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-02-07, 21:37   #58
Elin
Bør lage seg en tittel selv
 
Elin sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
Innlegg: 6.489
Elin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Integrering og niqab (VG)

Opprinnelig lagt inn av Lille*My, her.

Hvorfor i alle dager skulle ikke en møbel-ekspeditør ha hijab? Vil hun ikke kunne gi råd om møbler uten å ha bart hode? For en underlig idé. Hvis folk i det norske samfunn er så uvant med å se hijaber at de ikke tør å spørre en kvinne med hijab om råd ang en sofa er det jammen på tide at det blir litt mer vanlig. Ærlig talt.

Fordi jeg ikke synes hijab hører hjemme til en uniform. Det er min oppriktige og helt ærlige mening. Jeg har allerede sagt at jeg kan være med på at det kan aksepteres i enkelte posisjoner og yrker, men jeg forstår ikke egentlig hvorfor det skal være så vanskelig å akseptere et evt. uniformsreglement dersom det finnes, og at det dermed blir avgjørende for om man tar en jobb eller ikke. Det har jeg vanskeligheter med å forstå.



Opprinnelig lagt inn av Lille*My

Å huff å huff hvordan skal det gå

Det kommer til å gå helt fint det! Jeg er vant til det jeg, og har ingen problemer med det personlig, men om jeg synes det er helt akseptabelt er en annen sak.

Det er mulig at jeg er preget av å ha jobbet i uniform i alle yrker jeg har hatt, og hvor mye pepper mange har fått opp igjennom årene pga uniforms-reglementer for tilsynelatende bagateller. Alt i fra å bli sjekket at man har riktig farge på strømper og ikke for høye hæler til riktig hårfarge, riktig farge på sminke, riktig lengde på negler osv.osv. som alt bunner i at man skal ha likhet, folk skal føle at de snakker med "samme person eller samme selskap" uansett hvem de møter på av representanter for selskapet. Den policyen er jeg helt enig i. Man skal ikke skille seg ut i uniforms-yrker. Man representerer selskapet, og IKKE seg selv og den kultur eller religion man tilhører. Det kan man fint gjøre på fritiden. Og der synes jeg faktisk hijab'en hører til. Den skiller noen ut i fra mengden. Åpner man for bruken av hijab i alle anledninger og yrker med uniform, ja da sier man faktisk at det er helt greit å ha rastahår i alle typer yrker også, men det er det altså heldigvis ikke.

__________________
"Eleganse er ikke et privilegium for de som nettopp har trådt ut av ungdommen, men derimot for kvinner som allerede har tatt kontroll over fremtiden sin."
Elin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-02-07, 22:10   #59
My
Semiaktiv
 
My sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 28.523
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Integrering og niqab (VG)

Opprinnelig lagt inn av Elin, her.

Fordi jeg ikke synes hijab hører hjemme til en uniform. Det er min oppriktige og helt ærlige mening. Jeg har allerede sagt at jeg kan være med på at det kan aksepteres i enkelte posisjoner og yrker, men jeg forstår ikke egentlig hvorfor det skal være så vanskelig å akseptere et evt. uniformsreglement dersom det finnes, og at det dermed blir avgjørende for om man tar en jobb eller ikke. Det har jeg vanskeligheter med å forstå.

Jeg er ikke engang religiøs selv, og langt mindre muslim, og enda greier jeg faktisk å sette meg inn i at det kan være såpass viktig for en person å få bære sin hijab.

Jeg skjønte bare ikke hvorfor det var forskjell på de som skal ekspedere inne i møbelforretningen og de som sitter i kassa når det gjelder hijab og uniform, det fikk jeg heller ikke svar på ...

Jeg klarer heller ikke se viktigheten av at alle i en uniformert gruppe skal se helt like ut i den grad at det skal gå på bekostning av noens religion. Slike ting betyr rett og slett ikke så mye for meg. Om dama som demonstrerer sikkerhetsrutinene i kabinen har hijab, mens hun som gir meg kaffe ikke har det, er meg revnende likegyldig. Det betyr ikke mer enn om den ene har briller og den andre ikke har det. Jeg skal fint greie å plukke ut hvor vedkommende hører hjemme ut fra resten av uniformen. Hvis hijaben er nøytral og matcher uniformen i fargen synes jeg man kan være såpass fleksibel at man godtar den. Men jeg skjønner jo nå at det betyr veldig mye for noen. Men jeg har fortsatt problemer med å se hvorfor, og det skal mye til før jeg aksepterer en slik rigid holdning.

__________________
µ 05 07 07

Sist redigert av My : 09-02-07 kl 22:20.
My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-02-07, 22:37   #60
Anuk
Bør lage seg en tittel selv
 
Anuk sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 1.946
Anuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Integrering og niqab (VG)

Opprinnelig lagt inn av Elin, her.

Jeg synes at en kassadame på IKEA kan ha hijab, men ikke en møbel-ekspeditør. Det er en viss forskjell på det, Nabbe.

Kjenner du mange leger med hijab på jobb?
Jeg kjenner mange muslimske kvinnelige leger, men de har ikke hijab på jobb. Hvorfor?

Det er jo ikke alle muslimer som går tildekket da, det har vel litt med hvor de kommer fra og hvor knyttet de er til kulturen. Det er vel en utvikling der også - der jeg kommer fra var det vanlig at kvinner gikk med skaut for 100 år siden. Når jeg var liten gjorde fortsatt de eldre kvinnene det, det er ingen som gjør det lenger. Ting forandrer seg.

Ellers jobber jeg med en som kommer fra India og har turban, jeg ser ikke noe problem med å snakke med ham eller ta ham seriøst....

Anuk er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 09:58.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no