Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby

Goldendoodle

Fritid og hobby Favner alt som har med fritid og hobby å gjøre. Reiser, sport, kosmetikk, shopping og hobbyaktiviteter.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 12-07-17, 00:13   #41
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.298
Blogginnlegg: 1262
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Goldendoodle

Men igjen, Floksa, så finnes det altså oppdrettere som fokuserer på sunne dyr i avl, ikke moteriktige korte snuter. Som Pøblis sa.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-07-17, 00:27   #42
Floksa
can-jur
 
Floksa sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Innlegg: 17.508
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Goldendoodle

Opprinnelig lagt inn av Maverick, her.

Men igjen, Floksa, så finnes det altså oppdrettere som fokuserer på sunne dyr i avl, ikke moteriktige korte snuter. Som Pøblis sa.

Selvfølgelig. Spør du en oppdretter av fransk bulldog vil vedkommende svare akkurat det. At de fokuserer på sunne dyr.
Selvfølgelig finnes det sunne raser, men ikke mange. Og hvorfor skal man "disse" doodleoppdretter når cavalier oppdrettere får gå helt fri?

__________________
F-I-R-E

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-07-17, 00:42   #43
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.298
Blogginnlegg: 1262
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Goldendoodle

Opprinnelig lagt inn av Floksa, her.

Selvfølgelig. Spør du en oppdretter av fransk bulldog vil vedkommende svare akkurat det. At de fokuserer på sunne dyr.
Selvfølgelig finnes det sunne raser, men ikke mange. Og hvorfor skal man "disse" doodleoppdretter når cavalier oppdrettere får gå helt fri?

Tror ikke du oppfatter poenget. Det er ikke et forsvar av cavalier- eller fransk bulldogoppdrettere, poenget er at det finnes seriøse folk der ute, og da er det gjerne en god idé å gå for dem i stedet for både useriøs mixing og moteutseendeoppdrett.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-07-17, 00:43   #44
Pøblis
Panzerekstremfeminist
 
Pøblis sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 18.824
Blogginnlegg: 347
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Goldendoodle

Men vi er da virkelig ikke tjent med at useriøs raseavl erstattes med useriøs blandingsavl. Mange doodle-oppdrettere lovet både bra gemytt og allergivennlige hunder. En hund får ikke bra gemytt fordi man blander to raser, en hund får bra gemytt når man avler på foreldre med bra gemytt og gir hunden trygge, gode kår i livet. En hund blir ikke frisk av å blande to raser, en hund av friske linjer blir oftest frisk.

Og hvorfor i all verden skal man ta flere tusen mer for en blandingshund man ikke vet hvordan blir når dn vokser til, enn for en rasehund? Det fatter jeg ikke. Noen venner av oss ga 20 000 for sin doodle. Det er jo helt vilt.

__________________
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-07-17, 07:36   #45
Floksa
can-jur
 
Floksa sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Innlegg: 17.508
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Goldendoodle

Opprinnelig lagt inn av Maverick, her.

Tror ikke du oppfatter poenget. Det er ikke et forsvar av cavalier- eller fransk bulldogoppdrettere, poenget er at det finnes seriøse folk der ute, og da er det gjerne en god idé å gå for dem i stedet for både useriøs mixing og moteutseendeoppdrett.

Det er alltid lurt å velge en som er seriøs og har gjennomtenkte planer bak de valpene som produseres.
Og ikke minst velge en hund som har fysiske forutsetninger for et godt liv.
Helt uvanhengig av rase. Valpene i denne annonse virker jo å være svært gjennomtenkte.


Opprinnelig lagt inn av pøbelsara, her.

Men vi er da virkelig ikke tjent med at useriøs raseavl erstattes med useriøs blandingsavl. Mange doodle-oppdrettere lovet både bra gemytt og allergivennlige hunder. En hund får ikke bra gemytt fordi man blander to raser, en hund får bra gemytt når man avler på foreldre med bra gemytt og gir hunden trygge, gode kår i livet. En hund blir ikke frisk av å blande to raser, en hund av friske linjer blir oftest frisk.

Og hvorfor i all verden skal man ta flere tusen mer for en blandingshund man ikke vet hvordan blir når dn vokser til, enn for en rasehund? Det fatter jeg ikke. Noen venner av oss ga 20 000 for sin doodle. Det er jo helt vilt.

Det er jo som med alt annet, markedet bestemmer prisen.
De fleste doodler er svært "søte" hunder, det betaler seg.

Bevisst avl er bra, men slik hunde og katte avl har utviklet seg misbruker vi mennesker våre kunnskaper om avl til å skape absurde skapninger. Jeg mener at svært mange raser rett og slett burde bli forbudt.
Fokus på galskapen gjennom mange år har ikke akkurat hjulpet.

__________________
F-I-R-E

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-07-17, 15:44   #46
Charlie
Licence to thrill
 
Charlie sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: sentralt Østland
Innlegg: 10.768
Charlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt av
Standard

Sv: Goldendoodle

Det er med hundeavl som med annen dyreavl, at hos den enkelte rase er den en del ting som kjennetegner rasen som skal være med, og så er det en del feil som det trekkes for, alt. som det diskvalifiseres for. Det er det utstillinger er til. Det er for å få rasetypiske hunder OG luke ut trekk og egenskaper som er uønsket. Det er typisk fysiske trekk som feilstillinger, manglende ditt og datt, og gjennomgående er f.eks. testikler som ikke er falt ned og aggressivitet noe som diskvalifiserer.

Ser noen reklamerer med at "dette er en rasehund, men utstillinger er ikke noe for meg". Ok, da har du ikke noen papirer på at en godkjent hundekyndig person har vurdert din hund som rasetypisk og verdt å avle på. Da burde man kanskje finne en selger som avler på en hund som er verdt å avle på. Kriteriet for avl går som regel på at hunden oppfyller standarden for rasen og at eventuelle feil er så små at man kan ignorere dem.

Der ligger en viktig del av problemet med blandingsdoodler. Det fins ingen standard. Det er ingen som vurderer avlshundenes helse og funksjonalitet. Og mens en seriøs raseoppdretter vil finne en parringspartner som veier opp egen hund sine feil (så godt man kan, garanti har ingen) så vil enhver doodleparring være helt bingo. Men en raseoppdretter har masse utgifter på å få hunden stilt og godkjent for avl med obligatoriske helseundersøkelser som det er for svært mange raser - ofte dyre scanninger o.l. - så vil blandingsvalpefabrikkene ta samme pris som en rasehund uten å ha de utgiftene som følger med raseoppdrett (har til og med nylig sett en blandingshund som var 3000 dyrere enn anbefalt pris fra rasehunden den kom fra. 18 000 for en blandingshund, ) En annen ting med registrerte hunder er at det er maks antall kull for å få hundene registrert, og en del raser har også minste alder for parring, mens med blandingser aner du ikke hvordan de kjører tispa med kull etter kull fra hun er nærmest valp sjøl.

Altså, uhell kan skje. Jeg har hatt en gatemix selv. Overtatt av kjente (fikk den, jeg, av de andre tok de en symbolsk pris for å dekke vet utgifter, tror det var 500 pr valp eller noe sånt). Men det er en del som driver butikk av gatemix, og det er ikke nødvendigvis i hundenes eller kjøpernes interesse.

Så lurer jeg på hvordan det kan skje at hvis du blander en røytefri rase med en som røyter, så skal den plutselig bli allergivennlig. Magic! Hvorfor ikke bare skaffe en puddel! Den er røytefri!

Hvis man er opptatt av helse, fins det en del hunderaser som har lite sykdommer som går igjen. Gjerne brukshunder og også noen små raser (i betydningen liten utbredelse).

Men kjempeviktig at kundene er bevisste og kresne. Det er penga som rår.

Charlie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-07-17, 22:44   #47
Lykken
Nek er allrighte dyr
 
Lykken sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Innlegg: 11.770
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Goldendoodle

Hvis du blander en labrador og en puddel med stamtavle og papirer så har du både papirer og stamtavle, alle som godkjennes for avl HD Røntges, øyelyses og Gentestes ( DNA tester)for alle sykdommer det er mulig å teste for i dag. De avler mer på egenskaper enn utseende. Så hva mener man er så mye bedre på ren raseavl? Jeg opplever "rasefanatikere" som rimelig fastlåste og som der rødt mht blandinger og doodles, men som ikke er så opptatt av den useriøse oppdretten av sykdomsbefengte raser som bare fortsetter og fortsetter.

__________________
Det er bedre å vere lita og tøff,
enn en stor bløff! (Jeg er begge deler!)

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-07-17, 23:10   #48
Olympia
ræv med ører
 
Olympia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 4.944
Olympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt av
Standard

Sv: Goldendoodle

Opprinnelig lagt inn av Lykken, her.

Hvis du blander en labrador og en puddel med stamtavle og papirer så har du både papirer og stamtavle, alle som godkjennes for avl HD Røntges, øyelyses og Gentestes ( DNA tester)for alle sykdommer det er mulig å teste for i dag.r.

Det har du helt rett i, men jeg har fremdeles til gode å se en "blandingsoppdretter" gjøre akkurat det der. Det holder uansett ikke å ha friske foreldredyr, det skal sjekkes forholdsvis langt bakover i linjene også.

Når det gjelder prisen så er det så enkelt som tilbud og etterspørsel, fair enough. Folk vil ha doodler, det er mange flere kjøpere enn valper og vips går prisen opp. Det er en del raser som koster like mye og mer også, så prisen har jeg ikke noe imot.

Det som gjør mange doodler (spesielt 1. og 2. generasjon) røytefri og dermed allergivennlig, er at underullen i labradorpelsen effektiv sitter fast i puddelkrøllene ytterst. Bikkja mister dermed ikke hår, men de er et sant helvete å klippe. Det er til og med hundefrisører som ikke tar inn doodler til klipp, eller tar mye høyere priser pga merarbeidet.

Det at det påstås at de ikke trenger å børstes mellom klippene anser jeg som ren dyreplageri. Jeg har mye erfaring med klipperaser, og dette er oppspinn fra ende til annen. Bikkja kommer til å være flokete og jævlig mellom klippene. Og selv om det ikke nødvendigvis synes utenpå vik det medføre ubehag og smerter for den. Jeg blir så forbanna!

Når det gjelder gemyttet så stemmer det at de fleste har godt gemytt, ettersom både pudler og labrador er kjent for å ha ytterst bra gemytt, er lærevillige og omgjengelige. Så det er ikke fordi de blandes at gemyttet blir bedre altså.

Når det gjelder denne spesifikke annonsen stiller jeg meg veldig skeptisk til at oppdretter velger å ha valpene hjemme et halvt år. Jeg synes det er kjempeuseriøs, aldri i livet jeg ville kjøpt en slik hund. En ting er omplasseringshunder så klart, men at man mener det er best for hunden å være så lenge hos oppdretter hører helt merkelig ut. Som eier ønsker jeg å prege valpen fra valpestadiet, det er der grunnsteinene legges, og jeg vil gjerne forme hunden selv. Jeg er skikkelig skeptisk til motivene rundt dette. Jeg tror ikke at oppdretter gjør dette for goodwill for de nye eierne altså.

__________________
-lost behind where all things fall-


Olympia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-07-17, 23:33   #49
safran
frakoblet
 
safran sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.297
Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Goldendoodle

Jeg liker hverken doodleoppdrett eller avl på "rene" raser med problematisk helse. Jeg har derfor valgt en ren rase med gode forutsetninger for god helse. Enkeltpenkelt.

__________________
In vino veritas
safran er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-07-17, 06:03   #50
Pøblis
Panzerekstremfeminist
 
Pøblis sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 18.824
Blogginnlegg: 347
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Goldendoodle

Opprinnelig lagt inn av Lykken, her.

Hvis du blander en labrador og en puddel med stamtavle og papirer så har du både papirer og stamtavle, alle som godkjennes for avl HD Røntges, øyelyses og Gentestes ( DNA tester)for alle sykdommer det er mulig å teste for i dag. De avler mer på egenskaper enn utseende. Så hva mener man er så mye bedre på ren raseavl? Jeg opplever "rasefanatikere" som rimelig fastlåste og som der rødt mht blandinger og doodles, men som ikke er så opptatt av den useriøse oppdretten av sykdomsbefengte raser som bare fortsetter og fortsetter.

Det går helt fint an å være kritisk til useriøs hundeavl, slik jeg er. Det er ikke slik at man heier på opprettholdelsen av syke raser og -standarder selv om man reagerer på useriøsiteten i doodle-virksomheten.
Jeg er ingen "rasefanatiker", men har til gode å se doodleoppdrettere som er seriøse i forhold til linjer bakover og bevisst anvendelse av kunnskap om tidligeregenerasjonenes helse i oppdrettet. Jeg ser derimot mye villedende markedsføring i forhold til til allergivennlighet - og i forhold til egenskaper, og det er faktisk sprøyt at raseoppdrettere IKKE er opptatt av egenskaper og gemytt. I "min" rase er gemytt/personlighet hos hundenen del av rasestandarden. Useriøs avl er useriøs avl, uansett rase på hundene som parets.

__________________
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-07-17, 06:03   #51
Pøblis
Panzerekstremfeminist
 
Pøblis sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 18.824
Blogginnlegg: 347
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Goldendoodle

Opprinnelig lagt inn av safran, her.

Jeg liker hverken doodleoppdrett eller avl på "rene" raser med problematisk helse. Jeg har derfor valgt en ren rase med gode forutsetninger for god helse. Enkeltpenkelt.

Nemlig! Vi også.

__________________
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-07-17, 17:42   #52
Floksa
can-jur
 
Floksa sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Innlegg: 17.508
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Goldendoodle

Jeg tror nok mine tanker om hva som er en frisk rase, avviker fra flertallets altså.
Det er svært få raser (mine egne inkuldert) jeg vil omtale som friske.

__________________
F-I-R-E

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-07-17, 08:48   #53
Pøblis
Panzerekstremfeminist
 
Pøblis sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 18.824
Blogginnlegg: 347
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Goldendoodle

Opprinnelig lagt inn av Floksa, her.

Jeg tror nok mine tanker om hva som er en frisk rase, avviker fra flertallets altså.
Det er svært få raser (mine egne inkuldert) jeg vil omtale som friske.

Hvorfor mener du det? Jeg har hund fra en rase som også veterinærer anser for å være friske, de lever veldig lenge, har få sykdommer og mange seriøse oppdrettere som er opptatt av helse. Det er da mange raser som er friske?

Mener du at doodleavl er et bedre alternativ?

__________________
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-07-17, 08:58   #54
Pøblis
Panzerekstremfeminist
 
Pøblis sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 18.824
Blogginnlegg: 347
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Goldendoodle

Jeg mener at man for å få friske hunder, må kjenne hundens linjer, vite om sykdommer mange generasjoner tilbake og man må slutte å avle på dyr som har sykdom i linjene. Og jeg mener at mye doodleavl er useriøs fordi de ikke kjenner linjene, og fordi de lover MYE mer enn de kan holde. Og HD-problematikken til retrieveren blir ikke magisk borte ved å parre en retriever med en puddel, de blir borte når man slutter å bruke dyr som er arvelig belastet i avl. Og å hevde at en retriverblandibg er allergisikker er helt bak mål!

Jeg er også imot avl som fremmer et utseende som gjør at hundene blir syke, bare så det er sagt. Naboen har en engelsk bulldog som nesten ikke kan puste og som ikke kan løpe. (Og som kan skremme fanden på flatmark, han er liksom ikke vakker i den klassiske betydningen av ordet!) Jeg vet om en bassethund som har jur som sleper i bakken etter to valpekull. Jeg vet om en dachs som fikk prolaps, ble lam og måtte avlives. Og de skjønne kong Charles-spanielene som har for små skaller.

Jeg synes det er viktig med ansvarlig godt hundehold. Men jeg synes ikke totalt useriøs doodleavl er svaret på noen av de problemene vi ser der ute.

__________________
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West

Sist redigert av Pøblis : 15-07-17 kl 09:23.
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-07-17, 11:04   #55
Floksa
can-jur
 
Floksa sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Innlegg: 17.508
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Goldendoodle

Doodle avl er ikke svaret på noe som helst.
Å anerkjenne at en hund skal ha stå stor snute at det er plass til alle tennene, at ryggen skal være proposjonert med hundens str, at ører ikke skal være fulle av hår og så tunge at de påvirker hundens øyen (at ørevekten drar hundens våtkant ned og påvirker øynene er svært vanlig, men jeg tror ikke du får særlig mange hundeeiere eller oppdrettere til å innrømme det). Hunder som har pels som dekker øynene, hunder med hudfolder som blir betente, eller bare er i veien, vinkler på bein og ledd, neser som er for korte. Pels som ikke røyter av, hunder uten pels, hunder med ekstreme mengder pels... Lista er utrolig lang.
Jeg mener at en hund som avviker i vesentlig grad proposjonsmessig, pelsmessig og ved ørene fra opprinnelsen ikke er en raser som er frisk.

__________________
F-I-R-E

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-07-17, 12:17   #56
Lykken
Nek er allrighte dyr
 
Lykken sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Innlegg: 11.770
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Goldendoodle

Hvordan vet du at Doodleoppdrettere ikke vet linjene bakover?
Dette med allergisikkert har vel dempet seg fra den spede begynnelse. Jeg kan ikke se på nettsiden til den i Drøbak at de lover sånt, tror de har modert seg i markedsføringen.

__________________
Det er bedre å vere lita og tøff,
enn en stor bløff! (Jeg er begge deler!)

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-07-17, 12:23   #57
Input
Bør lage seg en tittel selv
 
Input sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Innlegg: 24.530
Blogginnlegg: 158
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Goldendoodle

De jeg ikke skjønner er hvorfor avl på blandigsraser er noe verre, gitt at man som Lykken sier vet linjene bakover. Og det er det jo mange som vet. Det er jo ikke sånn at det som er "rene" raser i dag alltid har vært sånn.

__________________
♥ Sønn, des. 2010 Datter, mar. 2020 ♥

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-07-17, 12:28   #58
Pøblis
Panzerekstremfeminist
 
Pøblis sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 18.824
Blogginnlegg: 347
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Goldendoodle

Opprinnelig lagt inn av Lykken, her.

Hvordan vet du at Doodleoppdrettere ikke vet linjene bakover?
Dette med allergisikkert har vel dempet seg fra den spede begynnelse. Jeg kan ikke se på nettsiden til den i Drøbak at de lover sånt, tror de har modert seg i markedsføringen.

Jeg har tre vennefamilier med doodle og ingen av dem har oversikt bakover, nei. Men det kan jo hende at neon av doodle-oppdretterne er seriøse, jeg har bare ikke kommet over den enda. Så jeg får moderere meg og si at det doodleoppdrettet jeg har sett og hørt om, ikke er seriøst. Og vennene våre som kjøpte doodle i Drøbak i fjor høst, ble lovet allergifrihet.

__________________
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-07-17, 12:29   #59
Pøblis
Panzerekstremfeminist
 
Pøblis sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 18.824
Blogginnlegg: 347
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Goldendoodle

Opprinnelig lagt inn av Input, her.

De jeg ikke skjønner er hvorfor avl på blandigsraser er noe verre, gitt at man som Lykken sier vet linjene bakover. Og det er det jo mange som vet. Det er jo ikke sånn at det som er "rene" raser i dag alltid har vært sånn.

Mitt utgangspunkt er at jeg ikke kjenner blandingsoppdrettere som er opptatt av linjene bakover.

__________________
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-07-17, 13:33   #60
Lykken
Nek er allrighte dyr
 
Lykken sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Innlegg: 11.770
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Goldendoodle

Opprinnelig lagt inn av pøbelsara, her.

Jeg har tre vennefamilier med doodle og ingen av dem har oversikt bakover, nei. Men det kan jo hende at neon av doodle-oppdretterne er seriøse, jeg har bare ikke kommet over den enda. Så jeg får moderere meg og si at det doodleoppdrettet jeg har sett og hørt om, ikke er seriøst. Og vennene våre som kjøpte doodle i Drøbak i fjor høst, ble lovet allergifrihet.

Men oppdretterne kan jo ha oversikt, selv om vennene dine ikke har det. Hvis sde bruker rene raser til å blande, og er opptatt av gemytt og helse, er det rart å ikke ha det. Uten at jeg har spesiell oversikt over doodledriften.

__________________
Det er bedre å vere lita og tøff,
enn en stor bløff! (Jeg er begge deler!)

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:53.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no