Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kultur og underholdning > Tinetoffs litteraturforum

Skal du kjøpe den nye utgaven av Bibelen?

Tinetoffs litteraturforum Litteraturdiskusjoner, bokanbefalinger, lesesirkel mm

Se resultatene: Skal du kjøpe den nye utgaven av Bibelen?
Ja 17 8,29%
Nei 116 56,59%
Ny Bibel?! 72 35,12%
Deltakere: 205. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 19-10-11, 11:35   #41
Puslingen
Bør lage seg en tittel selv
 
Puslingen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Vestlandets perle.
Innlegg: 3.246
Blogginnlegg: 14
Puslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Skal du kjøpe den nye utgaven av Bibelen?

Nei, eg står nok over. Me har vel nokre nytestament etter konfirmasjonane våre, samt at eg arva ein veldig gamal bibel ein gong. Og så har barna opptil fleire barnebiblar. Men agnostikaren i meg seier at eg har meir behov for den plassen i bokhylla til andre bøker. Ingen biblar står framme her, bortsett frå på storesøsters rom.

__________________
Everybody is a genius. But if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life beliving that it is stupid.
Puslingen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-10-11, 11:50   #42
Stompen
Aktiv
 
Stompen sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2011
Hvor: Østlandet
Innlegg: 228
Stompen er litt kulStompen er litt kul
Standard

Sv: Skal du kjøpe den nye utgaven av Bibelen?

Har ikke fått med meg at det skulle komme noen ny utgave engang jeg.
Også jeg som er valgt inn i menighetsrådet her i bygda de neste fire årene ... Skamme meg... (Her i bygda bryr de seg ikke om om du pleier å være i kirka eller ikke skjønner du.)

__________________
Hilsen Stompen

Stolt mamma til fem små trollunger
2005, 2006, 2x2010 og lille overraskelse 2012
Stompen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-10-11, 11:57   #43
mammami
Så stor, den lille lykken
 
mammami sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Ytterst i Oslofjorden
Innlegg: 827
Blogginnlegg: 23
mammami imponerer mange og er sikkert smartmammami imponerer mange og er sikkert smartmammami imponerer mange og er sikkert smartmammami imponerer mange og er sikkert smartmammami imponerer mange og er sikkert smartmammami imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Skal du kjøpe den nye utgaven av Bibelen?

Næhei, jeg har så mange gamle, fine :-)
Særlig den som er "utgjeven av Bibelnemdi aat Studentmaallaget i Oslo" i 1921. Ingen nye varianter kan måle seg med den.

fint sitat fra 1.Mos. 2.23 (da Gud hadde skapt Eva og gitt henne til Adam): Daa sagde mannen: "Dette er daa bein av mine bein og kjøt av mitt kjøt. Ho skal kallast kjerring, for ho er teken av ein kar"

__________________
m a m m a m i
Når du virkelig ønsker deg noe, vil hele universet arbeide for at ønsket ditt skal bli oppfylt. (Cuelho, Alkymisten)
mammami er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-10-11, 12:01   #44
Mex
Tidsklemma
 
Mex sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Innlegg: 7.810
Blogginnlegg: 459
Mex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Skal du kjøpe den nye utgaven av Bibelen?

Opprinnelig lagt inn av Flubby, her.

Jeg kunne funnet på å kjøpe en nytolkning av de gamle originalskriftene basert på bevisbar historie og ny språkvitenskap

Oohh.. noe slikt kunne jo faktisk være interessant.

__________________
Storebror des 2006
Lillebror nov 2010
"Mamma, jeg er glad i deg. Helt til månen og ut i verdensrommet"
Mex er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-10-11, 12:03   #45
him
Leser
 
him sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.495
Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Skal du kjøpe den nye utgaven av Bibelen?

Jeg var ikke klar over at det kom til å komme en ny utgave, men etter å ha lest tråden har jeg lyst på den. Har fire utgaver fra før da, så det er kanskje litt overkill.

__________________
"The further a society drifts from the truth, the more it will hate those that speak it." - George Orwell
him er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-10-11, 12:14   #46
Input
Bør lage seg en tittel selv
 
Input sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Innlegg: 24.595
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Skal du kjøpe den nye utgaven av Bibelen?

Opprinnelig lagt inn av Luftslottet, her.

Paulus og Hanne Ørstavik i én og samme bok? :run for the hills!:



Jeg gjør mitt ytterste for å unngå at det kommer flere bibler i hus, jeg håper ikke mannen får det for seg at vi må ha en.

__________________
♥ Sønn, des. 2010 Datter, mar. 2020 ♥

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-10-11, 12:17   #47
Anita72
endelig ferdig studert
 
Anita72 sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Telemark
Innlegg: 1.282
Anita72 er populærAnita72 er populærAnita72 er populærAnita72 er populær
Standard

Sv: Skal du kjøpe den nye utgaven av Bibelen?

Opprinnelig lagt inn av Rabbit, her.

Nei,jeg har ikke behov for noen Bibel,verken i gammel eller ny utgave,så den skal få bli liggende ulest for min del.

Enig med Rabbit. Har fått to utgaver av Det nye testament, ligger ulest de også. Mamman til sønnen's kompis er prest så burde vel muligens bladd i gjennom den.......?

__________________
03,07, 10
Anita72 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-10-11, 12:31   #48
Bomull
www.bomulls.no
 
Bomull sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Cottonfields
Innlegg: 15.048
Blogginnlegg: 324
Bomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt av
Standard

Sv: Skal du kjøpe den nye utgaven av Bibelen?

Ingen umiddelbare planer, men det kan da godt hende. Jeg visste ikke det kom ny bibel da, bare for å ha sagt det.

Fikk forøvrig en nydelig bibel til bryllupet. Den har ikke akkurat blitt lest mye, men kvitte meg med den vil jeg heller ikke - den betyr noe på sin måte; og er personlig med hilsen fra giver etc. Kjær som et minne. Dessuten synes jeg det er greit å ha den som et "oppslagsverk" ved behov, så også for mine barn som har noen års skolegang foran seg.

__________________
Dåtten 2006, Fjåtten 2008 & Lyn fra klar himmel 2018
Some people just need a high-five. In the face. With a chair.
Bomull er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-10-11, 12:33   #49
nolo
Fola Blakken
 
nolo sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.993
Blogginnlegg: 86
nolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Skal du kjøpe den nye utgaven av Bibelen?

Jeg svarte nei, for jeg kommer ikke til å løpe og kjøpe, men den blir sannsynligvis anskaffet en gang i fremtiden. Jeg hørte om den nye oversettelsen på radio i morges, og syns det høres interessant ut.

__________________
Minst en gang om dagen bør vi høre en liten sang, lese et godt dikt, se et vakkert bilde,og - om mulig - si et par fornuftige ord.
(Goethe)
nolo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-10-11, 12:40   #50
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.165
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Skal du kjøpe den nye utgaven av Bibelen?

Hvordan ble det, har de konkludert med hvilket kjønn Gud skulle ha? Ble ikke det diskutert en gang i prosessen?

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-10-11, 12:41   #51
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.165
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Skal du kjøpe den nye utgaven av Bibelen?

Opprinnelig lagt inn av mammami, her.

Næhei, jeg har så mange gamle, fine :-)
Særlig den som er "utgjeven av Bibelnemdi aat Studentmaallaget i Oslo" i 1921. Ingen nye varianter kan måle seg med den.

fint sitat fra 1.Mos. 2.23 (da Gud hadde skapt Eva og gitt henne til Adam): Daa sagde mannen: "Dette er daa bein av mine bein og kjøt av mitt kjøt. Ho skal kallast kjerring, for ho er teken av ein kar"

Er det SANT??

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-10-11, 13:23   #52
Strå
Lesende
 
Strå sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
Innlegg: 10.967
Strå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt av
Standard

Sv: Skal du kjøpe den nye utgaven av Bibelen?

Opprinnelig lagt inn av Kirsebær, her.

Leksikon, bibler/religiøse bøker, ordbøker og Pondus må være i papirutgave.

Spesielt Pondus, selvsagt. Digitalisert utgave må jo være fint for å søke i?

Opprinnelig lagt inn av Tjorven, her.

... Men jeg kjenner at jeg egentlig skulle ha lest mer. Akkurat sånn som jeg burde ha lest Koranen slik at jeg vet hva jeg snakker om når jeg uttaler meg.

Støtter Tjorven her.

Ingen ny bibel ønskes i vårt hus, vi klarer alle godt å lese snirklete oversettelser. Vi har allerede fire bibler, to salmebøker, Snorre og andre eventyr, men ingen Koranen og religiøse skrifter fra andre religioner. Dessuten ønsker jeg meg en eller annen versjon av de bitene som ble forkastet i Nikea eller hvor det var.

Strå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-10-11, 13:26   #53
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.411
Blogginnlegg: 629
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Skal du kjøpe den nye utgaven av Bibelen?

Nei. Jeg har en gammel en fra 1800-tallet som er arvegods, og bibel.no som oppslagsverk om det trengs, så da er alle mine bibelske behov dekket.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-10-11, 13:28   #54
Pingis
Kald på føttene
 
Pingis sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Innlegg: 4.964
Blogginnlegg: 121
Pingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Skal du kjøpe den nye utgaven av Bibelen?

Opprinnelig lagt inn av Maverick, her.

Altså, Knausgård?

Min bibel.

Jeg har én bibel, og det holder for en hedning som meg.

__________________
Tilfeldighetene er våre venner.
Pingis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-10-11, 14:04   #55
mammami
Så stor, den lille lykken
 
mammami sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Ytterst i Oslofjorden
Innlegg: 827
Blogginnlegg: 23
mammami imponerer mange og er sikkert smartmammami imponerer mange og er sikkert smartmammami imponerer mange og er sikkert smartmammami imponerer mange og er sikkert smartmammami imponerer mange og er sikkert smartmammami imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Skal du kjøpe den nye utgaven av Bibelen?

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Er det SANT??

korspåhalsen

Du skjønner sikkert at ingen nye utgaver kan måle seg med den

__________________
m a m m a m i
Når du virkelig ønsker deg noe, vil hele universet arbeide for at ønsket ditt skal bli oppfylt. (Cuelho, Alkymisten)
mammami er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-10-11, 14:28   #56
Mjau
Curlingkone
 
Mjau sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Innlegg: 8.307
Blogginnlegg: 2
Mjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt av
Standard

Sv: Skal du kjøpe den nye utgaven av Bibelen?

Hva skal jeg med en ny bibel når jeg ikke en gang hadde bruk for min gamle?
Og sove ute for å kjøpe en bibel?

__________________
Mjau maler videre...
Mjau er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-10-11, 14:29   #57
Mjau
Curlingkone
 
Mjau sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Innlegg: 8.307
Blogginnlegg: 2
Mjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt av
Standard

Sv: Skal du kjøpe den nye utgaven av Bibelen?

Nå skrev jeg hadde ser jeg. Jeg har ikke kastet min gamle altså, men jeg vet ikke hvor den er, og jeg har ikke sett i den siden sånn ca konfirmasjonsalder.

__________________
Mjau maler videre...
Mjau er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-10-11, 14:34   #58
Babe
Palliasjonsnurse
 
Babe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
Innlegg: 2.510
Babe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt likt
Standard

Sv: Skal du kjøpe den nye utgaven av Bibelen?

Nei, den skal jeg ikke kjøpe. Har ikke den gamle utgaven heller...

__________________
Babe - storesøs feb 1994 ♥, mellomsøs des 1996 ♥, lillesøs aug 2004 ♥ og lillebror des 2007 ♥
Babe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-10-11, 14:55   #59
Daisy
Trademark: Imperfection
 
Daisy sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Innlegg: 11.055
Daisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Skal du kjøpe den nye utgaven av Bibelen?

Er julegaven til svigerfar i boks nå kanskje?!

__________________
Jeg skulle ønske jeg led av "flink pike syndrom"

Tre stk!
Daisy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-10-11, 14:58   #60
Daisy
Trademark: Imperfection
 
Daisy sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Innlegg: 11.055
Daisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Skal du kjøpe den nye utgaven av Bibelen?

Hva koster den?

__________________
Jeg skulle ønske jeg led av "flink pike syndrom"

Tre stk!
Daisy er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:22.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no