Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Husmorskole

Hvordan får ren stekovnen

Husmorskole Det finnes et hav av gode tips til hvordan få ting til å fungere bedre. Her kan man spørre, dele og få gode råd av hverandre.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 08-08-08, 19:35   #1
Marit K
Carve canem
 
Marit K sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Øvre Romerike
Innlegg: 6.446
Marit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de fleste
Standard

Hvordan får ren stekovnen

Stekovnen ser ikke ut, og den trenger virkelig å rengjøres, men jeg får den ikke ren. Det er fastbrent fett over alt, og vinduet til ovnen er det nesten umulig å se igjennom. Så hva gjør jeg for å få den ren, og ikke minst; Hva gjør jeg for å beholde den ren?

__________________
I et moderne massesamfunn burde det være like selvfølgelig å lese for sine barn
som det er å pusse tennene deres -Jostein Gaarder

06, 07, og 12.
Marit K er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-08-08, 19:38   #2
malena
 
malena sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 5.843
malena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Hvordan får ren stekovnen

For å få den ren; kjøp stekeovnsrens fra Mr. Muscle. Spray på, vent og vask bort. Den er utrolig effektiv.

__________________
Gutta 2003 og 2005
malena er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-08-08, 19:42   #3
Svanen
trenger lading
 
Svanen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Oppland
Innlegg: 5.325
Blogginnlegg: 61
Svanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Hvordan får ren stekovnen

jeg bruker god gammeldags stålull på vinduet. Så lenge stålullet skummer riper den ikke. Men det går an å prøve litt i et hjørne først hvis du er redd det blir riper.
Synes og det fungerer bra med stålull inni (har slik"perfect clean" overflate, ikke så "perfekt" hvis en ikke er flink til å tørke søl....) eller med en skrape. Har prøvd ovnsrens (slik spray), men synes det stinker, og må likevel gå over med skrape etterpå.
For å holde den ren... tja, enkelt men kjedelig, vask eller tørk av fett og søl før ovnen er helt kald. (noe jeg sjelden gidder...)

__________________
99, 00, 04, aug. 14
Svanen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-08-08, 19:44   #4
Marit K
Carve canem
 
Marit K sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Øvre Romerike
Innlegg: 6.446
Marit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvordan får ren stekovnen

Da skriver vi opp spray og stålull på handlelista.
Men tar virkelig stålullen eller MrMuscle alle de fastbrente fettprikkene på glasset?

__________________
I et moderne massesamfunn burde det være like selvfølgelig å lese for sine barn
som det er å pusse tennene deres -Jostein Gaarder

06, 07, og 12.
Marit K er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-08-08, 19:50   #5
Svanen
trenger lading
 
Svanen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Oppland
Innlegg: 5.325
Blogginnlegg: 61
Svanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Hvordan får ren stekovnen

Opprinnelig lagt inn av Marit K, her.

Da skriver vi opp spray og stålull på handlelista.
Men tar virkelig stålullen eller MrMuscle alle de fastbrente fettprikkene på glasset?

Må jo jobbe litt med stålullen om det er skikkelig inngrodd da... Døra er jeg flinkere til å tørke av på innsiden enn resten av ovnen, så den holder seg ganske fin.

__________________
99, 00, 04, aug. 14
Svanen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-08-08, 19:51   #6
Anne C
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 24.869
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvordan får ren stekovnen

Det står at jeg ikke kan bruke sånn skum i min... Så den blir aldri helt ren.

Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-08-08, 19:53   #7
Svanen
trenger lading
 
Svanen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Oppland
Innlegg: 5.325
Blogginnlegg: 61
Svanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Hvordan får ren stekovnen

Opprinnelig lagt inn av Anne C, her.

Det står at jeg ikke kan bruke sånn skum i min... Så den blir aldri helt ren.

I vår er det bare den bakre platen som ikke tåler slik skum. Noen ganger tar vi den ut, eller bare dekker den så godt vi kan med matpapir eller folie.

__________________
99, 00, 04, aug. 14
Svanen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-08-08, 20:19   #8
Najade
Tidsklemt
 
Najade sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Innlegg: 2.318
Najade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt likt
Standard

Sv: Hvordan får ren stekovnen

Et godt tips er å sette stekeovnen på 50 grader, og ha i langpanna halvfull med varmt vann med litt Zalo inne i ovnen i ca 10-15 min.

Det litt fuktige, varme miljøet gjør at fettet løsner litt fra overflatene, men samtidig er det ikke så varmt at du brenner deg mens du rengjør.

Dette tipset sto i bruksanvisningen til stekeovnen min.


Sist redigert av Najade : 08-08-08 kl 20:19. Årsak: La til tidsangivelse.
Najade er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-08-08, 20:59   #9
KristinS
Aktiv
 
Medlem siden: Mar 2007
Innlegg: 281
KristinS er litt kul
Standard

Sv: Hvordan får ren stekovnen

Jeg kjøpte meg en sånn liten dampvasker jeg. Full steam og all skitten løsner som bare det. Deretter bare tørker jeg vekk det som er løsnet.
Og siden jeg bare har brukt rent vann trenger jeg ikke å tenke på kjemikalier når jeg ska steke mat etterpå.

KristinS er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-08-08, 14:31   #10
Kula
Trallallaa
 
Kula sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Viken
Innlegg: 3.263
Kula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Hvordan får ren stekovnen

Vi har en såkaldt "selvrensene" ovn vi. HAH. Den "selvrenseren" heter Kula, og hun bruker Mr. Muscle. Malingsskrape er fin fint å bruke for å få vekk ting fra glasset.

__________________
Storebror -93 og Jonas -02
Kula er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-08-08, 14:36   #11
dutte
fornyet
 
dutte sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Far out east
Innlegg: 2.186
dutte imponerer mange og er sikkert smartdutte imponerer mange og er sikkert smartdutte imponerer mange og er sikkert smartdutte imponerer mange og er sikkert smartdutte imponerer mange og er sikkert smartdutte imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Hvordan får ren stekovnen

Jeg bruker den lille blå jifen som er beregnet til vindusvask. Den har litt salmiakk i seg.Blir så rent atte.

__________________
08 09

dutte er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-08-08, 14:57   #12
Misteri
Opp og ned
 
Misteri sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 8.767
Blogginnlegg: 407
Misteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvordan får ren stekovnen

La mr. muscle virke over natta.

__________________
Misteri er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-08-08, 15:06   #13
leliane
madmanized
 
leliane sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 3.121
leliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt likt
Standard

Sv: Hvordan får ren stekovnen

Jeg kjøper ovnsrens - gjerne fra Mr Muscle. Eneste jeg har fått resultater med.

__________________
A man is rich in proportion to the number of things he can let alone.
Henry David Thoreau (Walden, 1854).
2x02 og 1x08
leliane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-08-08, 15:20   #14
Høyt&Lavt
Stabilt ustabil...
 
Høyt&Lavt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Akershus
Innlegg: 2.326
Blogginnlegg: 5
Høyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Hvordan får ren stekovnen

Hvis det er fett/matrester som har rent ned i ovnen lar jeg ovnen stå på høyeste temperatur en stund (fra 20-45 minutter, alt etter hvor mye det er). Viktig å ikke åpne ovnen mens det er varmt, da kommer røyken ut... Når ovnen har blitt kald igjen, skraper og børster jeg ut de forkullede restene og vasker lett over med klut... selvrens de lux..

__________________
jente 2001 - gutt 2005 - gutt 2011
Høyt&Lavt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-08-08, 15:39   #15
Line*
Expired
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 5.455
Line* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvordan får ren stekovnen

En skål med eddik på 50 grader i et kvarter.
Da er det ganske lett å vaske etterpå.

__________________
Sitat vimjer: Line* er en tålmodig sjel.
Line* er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-08-08, 15:40   #16
Line*
Expired
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 5.455
Line* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvordan får ren stekovnen

Opprinnelig lagt inn av Forbrukerkverulant, her.

Hvis det er fett/matrester som har rent ned i ovnen lar jeg ovnen stå på høyeste temperatur en stund (fra 20-45 minutter, alt etter hvor mye det er). Viktig å ikke åpne ovnen mens det er varmt, da kommer røyken ut... Når ovnen har blitt kald igjen, skraper og børster jeg ut de forkullede restene og vasker lett over med klut... selvrens de lux..

Det jeg skrev over FØR dette.

__________________
Sitat vimjer: Line* er en tålmodig sjel.
Line* er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-08-08, 09:45   #17
Line*
Expired
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 5.455
Line* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvordan får ren stekovnen


Noen har spurt om jeg furter, etter det innlegget over her.
Nei, langt i fra. Jeg sier meg enig.

Jeg sier at man kan gjøre det jeg skrev over, før man gjør det jeg har sitert.

__________________
Sitat vimjer: Line* er en tålmodig sjel.
Line* er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 09:51.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no