Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Handler dere Fairtrade?

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 01-12-06, 12:29   #1
Siri
seru
 
Siri sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: uren luren
Innlegg: 1.812
Blogginnlegg: 8
Siri imponerer mange og er sikkert smartSiri imponerer mange og er sikkert smartSiri imponerer mange og er sikkert smartSiri imponerer mange og er sikkert smartSiri imponerer mange og er sikkert smartSiri imponerer mange og er sikkert smartSiri imponerer mange og er sikkert smart
Tommel opp

Handler dere Fairtrade?

Sitter her og drikker fairtrade sjokolade og fairtrade kaffe :kose seg: og føler meg som en meget bevisst og oppegående forbruker i dag.

Har dere troa på at vi kan bidra med noe positivt ved å handle fairtrade. Visst koster det litt mer, men jeg kan samtidig røpe at jeg var en av de som krysset av for under 12000 i mnd i den lønningsspørrisen...

Siri er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-12-06, 12:51   #2
Fluke
Bør lage seg en tittel selv
 
Fluke sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Rogaland
Innlegg: 11.782
Blogginnlegg: 1
Fluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Handler dere Fairtrade?

Er det det samme som Max Havelaar?
Jeg drikker økologisk Max Havelaar kaffe hver dag, for det er det de selger i bokkaféen på universitetet.
Hjemme bruker vi ikke mye av dette, men vi handler ganske mye økologisk og mye av dette er jo Max Havelaar da.

Fluke er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-12-06, 12:54   #3
Siri
seru
 
Siri sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: uren luren
Innlegg: 1.812
Blogginnlegg: 8
Siri imponerer mange og er sikkert smartSiri imponerer mange og er sikkert smartSiri imponerer mange og er sikkert smartSiri imponerer mange og er sikkert smartSiri imponerer mange og er sikkert smartSiri imponerer mange og er sikkert smartSiri imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Handler dere Fairtrade?

Opprinnelig lagt inn av Fluke, her.

Er det det samme som Max Havelaar?
Jeg drikker økologisk Max Havelaar kaffe hver dag, for det er det de selger i bokkaféen på universitetet.
Hjemme bruker vi ikke mye av dette, men vi handler ganske mye økologisk og mye av dette er jo Max Havelaar da.

Jeg aner ærlig talt ikke, for når sant skal sies har jeg kommet til den oppvåkningen først i dag, men så bor man i en utkant også da.

Siri er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-12-06, 13:15   #4
to hen
***al-logisk
 
to hen sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: i huset bortenfor huset bortenfor huset til hans butikk
Innlegg: 132
to hen er litt kulto hen er litt kul
Standard

Sv: Handler dere Fairtrade?

Så godt det lar seg gjøre kjøper jeg FT. På 7-eleven kan man velge mellom Fairtrade eller ikke-Fairtrade - til samme pris. Velger alltid FT, men litt teit at det skulle være et valg i det hele...

__________________
Great to play with whilst your thinking up your great thoughts of the day. Twist it, pull it, squidge it, or even bounce it, this putty is really versatile and is a great stress reliever too! Plus it's non-toxic and doesn't stain.
to hen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-12-06, 13:34   #5
daffy
Bør lage seg en tittel selv
 
daffy sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 5.456
Blogginnlegg: 17
daffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Handler dere Fairtrade?

Ja jeg vil si du er en bevisst forbruker, men først og fremst er du en veldig trendy forbruker!

Jeg har vært på diverse trendseminarer den siste tiden, og alle pekere viser at "hjemmelaget", sunnere og grovere produkter, økologiske varer og fair trade blir er viktige spor videre for produsenter av varer og tjenester.

Det betyr jo nødvendigvis at alle markedsavdelingene i dette landet vrir sine hjerner for å finne ut hvordan man kan piffe opp de gamle varene med dette imaget etter "same shit, new packaging" prinsippet. Øko/Debio er lovbeskyttet, så der hjelper det ikke å være kreativ. De andre betegnelsene som fair trade, hjemmelaget etc er det verre med. Jeg tror vi vil se mange spesialimagedesignede produkter fremover som prøver å henge med på trenden. Så lenge den varer.

Dessuten spør jeg meg, er vi besvisste forbrukere, eller er vi en gjeng dumme motesauer? Hvorfor aksepterer vi at produktvarianten uten tilsatt sukker koster 50% mer enn standardvarianten med sukker?

daffy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-12-06, 14:57   #6
Røverdatter
Borte
 
Røverdatter sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.589
Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Handler dere Fairtrade?

Jeg handler ganske mye Max Havelar. Men jeg kunne nok sikkert vært mye mer konsekvent.

__________________
Vesla (02) og Lillesøster (09)

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-12-06, 15:02   #7
Acsa
Audacious
 
Acsa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: The immoral high ground
Innlegg: 8.242
Blogginnlegg: 237
Acsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Handler dere Fairtrade?

Jeg handler Fair Trade når det er mulig. Og vil påstå at jeg ikke er noen motesau, jeg drakk rettferdig pulverkaffe fra Mexico i 1994, selv om den var dritvond... Med steinharde kubanske sukkerbiter importert via Finnland. Nå har jeg funnet kaffe som er både rettferdig og økologisk og god!

__________________
2001&2005
Acsa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-12-06, 15:07   #8
Toffskij
kamerat
 
Toffskij sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.854
Blogginnlegg: 693
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Handler dere Fairtrade?

Opprinnelig lagt inn av daffy, her.

Jeg har vært på diverse trendseminarer den siste tiden, og alle pekere viser at "hjemmelaget", sunnere og grovere produkter, økologiske varer og fair trade blir er viktige spor videre for produsenter av varer og tjenester.

Det blir jo ikke galt og dumt å behandle råvareprodusentene skikkelig bare fordi det er "trendy". Snarere tvert imot, det er knakende bra at vi har en trend som kan tvinge bransjen til å tenke etikk og miljø. Det er nemlig neppe noen andre enn forbrukerne som har makt til det.

Jeg prøver å handle en del rettferdig og økologisk, men kunne helt klart vært enda flinkere til det.

__________________
Prima (0503) et Secunda (0505)

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-12-06, 18:39   #9
daffy
Bør lage seg en tittel selv
 
daffy sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 5.456
Blogginnlegg: 17
daffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Handler dere Fairtrade?

[quote=Tinetoff;132128]Det blir jo ikke galt og dumt å behandle råvareprodusentene skikkelig bare fordi det er "trendy".

Nei det er ikke dumt, det er bare bra. Poenget mitt var mer at mange produsenter nå prøver å tillegge varene sine egenskaper som fair trade, hjemmelaget, spesielt sunne etc uten at de egentlig er det.

Heldigvis er jo pressen veldig snar til å fange opp slikt. Tenk bare på den i Dagbladet Magasinet 6 siders lange slakten av Frieles forsøk på å fremstille produktene sine som etiske i TV-reklamen. Det kom for eksempel frem at kaffeplukkerne som var filmet måtte levere tilbake de fargerike og fine T-skjortene de hadde på seg i reklamefilmen.

Eller da det kom frem at bærene i Noras "markjordbærsyltetøy" er masseprodusert i Tyrkia.

Eller avisoverskriftenne da Tine ble pest på produkter som er merket med "ikke tilsatt sukker" når de har tilsatt fruktkonsentrat i næringsverdi ikke er særlig bedre enn sukker.

daffy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-12-06, 18:52   #10
Kaz
Juba Juba
 
Kaz sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 2.576
Kaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Handler dere Fairtrade?

Jeg handler stort sett på de lokale matbutukkene (Rema og Kiwi). Så det er begrenset hva jeg kjøper fordi utvalget er veldigbegrenset. Men handler Max Havelaar kaffe og bananer(når jeg finner de).

Stort sett hver gang vi kjøper blomster til noen kjøper vi Max Havelaar roser på Mester Grønn. De er i tilegg veldig fine, og står lenge. Nå har de fått pakker med 10 til ca 70 kr (før var det bare 20 til ca 180,-), så nå kjøper vi de enda oftere til oss selv også. Damen som ekspederte meg der i går fortalte at de planla å ta inn enda mer blomster fra Max Havelaar, så det blir spennende og se.

Synes det er fint at rettferdig handel er blitt trendy, det er jo en god sak! Heller det enn små hunder i dyre vesker.

Kaz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-12-06, 13:59   #11
Mayasmum
Fullverdig medlem
 
Mayasmum sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Maidstone, Kent, England
Innlegg: 84
Mayasmum er litt kul
Standard

Sv: Handler dere Fairtrade?

jeg faar oekologisk, lokal produsert (bortsett fra bananene da....) groensaker paa doera hver 14 dag. jeg faar fisk dagfersk fra Hastings hver tirsdag og britisk, frittgaaende og saakalt "welfare raised" kjoett paa doera hver 14 dag.
jeg er veldi bevist paa aa kjoepe fairtrade produkter hvis de produktene er importert og ellers er jeg opptatt av at mest mulig av det vi spiser er mest mulig lokal produsert (i et forsoek paa aa redusere frakt forurensning osv....)

all kosmetikken jeg kjoeper er Bodyshop (fairtrade) eller anti dyre-testing... jeg synes ikke det er rett at en kanin skal miste haaret for at jeg skal vaske mitt....

ellers proever jeg aa spise oekologisk men jeg er ikke fanatisk med noe av det.... jeg kjoeper ogsaa andre produkter med hensyn til pris og saann

Mayasmum er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:57.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no