Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Apropos kirken

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 04-10-06, 00:01   #21
My
Semiaktiv
 
My sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 28.451
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Apropos kirken

Opprinnelig lagt inn av LilleTaylor, her.

For drøyt tolv år siden opplevde jeg faktisk at en prest la inn litt skremselspropaganda i forhold til det at jeg risikere at prester kunne nekte å begrave meg dersom jeg skulle dø.

Min søster fikk en annen trussel, og det fra vår farfar: Hun kom ikke til å bli gift, for det var ingen som ville ha en slik hedning (ordrett sitat, farfar -og han var helt seriøs).
Hun ble det likevel -med en annen hedning

Min litt mindre religiøse morfar ble gravlagt i regi av HEF. En veldig flott seremoni som foregikk i seremonirommet i gravlundens krematorium. Jeg tror det er ganske vanlig i byene. Han var forresten medlem av statskirken. (Det var først og fremst min svært kristne onkel som mest hardnakket holdt på at han ikke ville "blande inn noen prest", siden det ville ha lite med hans far å gjøre). Jeg har flere familiemedlemmer som ikke er medlem av statskirken. Jeg føler meg likevel helt trygg på at de vil få en fin og verdig begravelse når den tid kommer. Meg selv også, for den saks skyld, selv om det ikke bekymrer meg særlig.

(Kan man forresten skrive gravferd på bokmål? Jeg synes det er et finere ord enn begravelse -hvis jeg får stille et rettskrivingsspørsmål i denne alvorlige tråden)

__________________
µ 05 07 07

Sist redigert av My : 04-10-06 kl 00:07.
My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-10-06, 00:04   #22
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.127
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Apropos kirken

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Blir mine barn anti-kirke regner jeg med at de har teft nok til å skjønne at jeg bør ha en kirkelig begravelse, men om de arrangerer noe annet kan jeg ikke gjør mye med det så lenge jeg er død.

Men etterpå, derimot!

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-10-06, 00:17   #23
My
Semiaktiv
 
My sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 28.451
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Apropos kirken

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

En fordel med ordet gravferd i forhold til begravelse er at begravelse kan forstås tvetydig.

På hjemstedet mitt sier de forresten gravøl (selv om det vanligvis ikke er øl involvert ). Jeg liker ordet gravferd best tror jeg.

__________________
µ 05 07 07
My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-10-06, 00:21   #24
Mams
er grønn og fin.
 
Mams sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
Innlegg: 13.044
Blogginnlegg: 8
Mams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Apropos kirken

Når jeg ser ordet begravelse eller hører det, tenker jeg alltid på mannen sin niese. (hun er vel egentlig min også)

Hun var 6 år og hadde nettopp bært kisten til sin dødfødte søster (døde i 5 svangerskapsmåned) og høyt og tydelig fortalte alle at hun hadde vært i bregravelse.
Egentlig ingen stor talefeil, men kombinert med tid og sted er det et minne som sitter godt.

__________________
Hvordan hybelkaniner formerer seg? De bestøver hverandre selvsagt.
Mams er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-10-06, 11:01   #25
cilen
re:designer
 
cilen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 4.103
cilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Apropos kirken

Er dere helt sikker dere som sier dere ikke er medlem av kirken? Jeg har aldri vært medlem i statskirken, siden jeg ble døpt katolsk. I voksen alder meldte jeg meg ut derfra, og etter 2 år fikk jeg brev i posten at jeg både var medlem i den katolske kirke og statskirken..! Jeg vet jo at alle barn, uavhengig om de blir døpt eller ikke, som har foreldre som står oppført som medlem av statskirken automatisk blir medlem, men min datter ble også oppført selv om ingen av oss "i utgangspunktet" skulle vært medlem.. ( Og det får de penger for..! )...

cilen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-10-06, 11:04   #26
My
Semiaktiv
 
My sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 28.451
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Apropos kirken

Opprinnelig lagt inn av cilen, her.

Er dere helt sikker dere som sier dere ikke er medlem av kirken? Jeg har aldri vært medlem i statskirken, siden jeg ble døpt katolsk. I voksen alder meldte jeg meg ut derfra, og etter 2 år fikk jeg brev i posten at jeg både var medlem i den katolske kirke og statskirken..! Jeg vet jo at alle barn, uavhengig om de blir døpt eller ikke, som har foreldre som står oppført som medlem av statskirken automatisk blir medlem, men min datter ble også oppført selv om ingen av oss "i utgangspunktet" skulle vært medlem.. ( Og det får de penger for..! )...

Man er ikke direkte medlem, men "står under statskirken" hva nå det måtte bety (kan du hjelpe oss her også Hatifnatten?), inntil man når en viss alder. Jeg er helt sikker på at jeg ikke er medlem siden jeg har meldt meg ut og har dokumenter som bekrefter dette.

__________________
µ 05 07 07
My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-10-06, 11:04   #27
Isa
--
 
Isa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 5.041
Blogginnlegg: 1
Isa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Apropos kirken

Opprinnelig lagt inn av cilen, her.

Er dere helt sikker dere som sier dere ikke er medlem av kirken? Jeg har aldri vært medlem i statskirken, siden jeg ble døpt katolsk. I voksen alder meldte jeg meg ut derfra, og etter 2 år fikk jeg brev i posten at jeg både var medlem i den katolske kirke og statskirken..! Jeg vet jo at alle barn, uavhengig om de blir døpt eller ikke, som har foreldre som står oppført som medlem av statskirken automatisk blir medlem, men min datter ble også oppført selv om ingen av oss "i utgangspunktet" skulle vært medlem.. ( Og det får de penger for..! )...

Barn hvor en eller begge foreldre er medlem av statskirken og ikke blir døpt blir stående som tilhørende under Statskirken. De er ikke fullverdige medlemmer. Men helt enig at det er feil...

Jeg er helt sikker på at jeg er utmeldt, det ble sjekket opp da jeg meldte meg inn i Human Etisk Forbund

Isa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-10-06, 11:11   #28
cilen
re:designer
 
cilen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 4.103
cilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Apropos kirken

Opprinnelig lagt inn av marikken, her.

Barn hvor en eller begge foreldre er medlem av statskirken og ikke blir døpt blir stående som tilhørende under Statskirken. De er ikke fullverdige medlemmer. Men helt enig at det er feil...

Jeg er helt sikker på at jeg er utmeldt, det ble sjekket opp da jeg meldte meg inn i Human Etisk Forbund

Jeg gjode også det når jeg meldte meg inn i Human Etisk Forbund, og giftet meg.. Men fikk alikevel brev i ettertid om at jeg ikke var det allikevel..! HEF får jo støtte for medlemmene, så det har nok vært en del dobbelutbetalinger rundt forbi..

cilen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-10-06, 11:11   #29
mammami
Så stor, den lille lykken
 
mammami sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Ytterst i Oslofjorden
Innlegg: 827
Blogginnlegg: 23
mammami imponerer mange og er sikkert smartmammami imponerer mange og er sikkert smartmammami imponerer mange og er sikkert smartmammami imponerer mange og er sikkert smartmammami imponerer mange og er sikkert smartmammami imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Apropos kirken

Opprinnelig lagt inn av cilen, her.

Er dere helt sikker dere som sier dere ikke er medlem av kirken? ..

Jeg er ikke døpt, og begge mine foreldre var utmeldt da jeg ble født. Mannen min var i samme situasjon.
Likevel ble vi begge "innmeldt" ved Den Store Tellingen for en del år siden. Vi måtte melde meg ut TO ganger før de fikk det inn i listene.
Ved sjekk for et par år siden var hverken jeg eller mannen min medlemmer, heller ingen av barna.

Statskirken har Norgesrekord i medlemsjuks.

Anders Hornslien havnet i fengsel for rot i AUF - lurer på om han synes det er festlig at det er helt andre regler for Kirken?

__________________
m a m m a m i
Når du virkelig ønsker deg noe, vil hele universet arbeide for at ønsket ditt skal bli oppfylt. (Cuelho, Alkymisten)
mammami er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-10-06, 11:14   #30
cilen
re:designer
 
cilen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 4.103
cilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Apropos kirken

Opprinnelig lagt inn av mammami, her.

Jeg er ikke døpt, og begge mine foreldre var utmeldt da jeg ble født. Mannen min var i samme situasjon.
Likevel ble vi begge "innmeldt" ved Den Store Tellingen for en del år siden. Vi måtte melde meg ut TO ganger før de fikk det inn i listene.
Ved sjekk for et par år siden var hverken jeg eller mannen min medlemmer, heller ingen av barna.

Statskirken har Norgesrekord i medlemsjuks.

Anders Hornslien havnet i fengsel for rot i AUF - lurer på om han synes det er festlig at det er helt andre regler for Kirken?

Helt enig, flere burde få sitt pass påskrevet her.. men som jeg leste i det lokale kirkebladet som havnet i postkassa, kan Gud både se hva vi gjør, og lese tankene våre så.. man får vel sin straff i himmelen da..

cilen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-10-06, 11:16   #31
My
Semiaktiv
 
My sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 28.451
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Apropos kirken

Takk for god info hattifnatt!

Jeg har funnet enda et orakel her inne
Kanskje jeg skal lage meg ei liste over hvem som kan hva, slik at jeg husker hvem jeg kan henvende meg til ved ulike tema
"Hattifnatten kan alt om kirken" :noterer:

Beklager avsporingen

__________________
µ 05 07 07
My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-10-06, 11:16   #32
mammami
Så stor, den lille lykken
 
mammami sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Ytterst i Oslofjorden
Innlegg: 827
Blogginnlegg: 23
mammami imponerer mange og er sikkert smartmammami imponerer mange og er sikkert smartmammami imponerer mange og er sikkert smartmammami imponerer mange og er sikkert smartmammami imponerer mange og er sikkert smartmammami imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Apropos kirken

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

I den prosessen som har foregått nå med medlemsopprydning har det vist seg at det ikke bare er hos kirken det er rare ting i medlemslistene. Noen mennesker har stått som medlem mer enn to steder og noen har kommet til kirken med brev om at de er medlem i trossamfunn de aldri har meldt seg inn i.. Det er på tide at det blir ordnet opp i.

Joda - men det at det er rot andre steder gjør det ikke noe bedre at Statskirken rotet det til slik de gjorde. Det at det ryddes opp er flott, men det burde ha vært gjort for MANGE år siden. Det er vel ca 10 år siden Den Store Tellingen nå?

__________________
m a m m a m i
Når du virkelig ønsker deg noe, vil hele universet arbeide for at ønsket ditt skal bli oppfylt. (Cuelho, Alkymisten)
mammami er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-10-06, 11:16   #33
mammami
Så stor, den lille lykken
 
mammami sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Ytterst i Oslofjorden
Innlegg: 827
Blogginnlegg: 23
mammami imponerer mange og er sikkert smartmammami imponerer mange og er sikkert smartmammami imponerer mange og er sikkert smartmammami imponerer mange og er sikkert smartmammami imponerer mange og er sikkert smartmammami imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Apropos kirken

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Da må du i tilfelle fengsle Konge, regjering og storting. Det er de som er øverste myndighet i kirken slik det fungerer i dag.
Trond Giske er ansvarlig statsråd og har mer makt enn noen andre i kirken.

Slutt å tulle - du skjønner hva jeg mener.

__________________
m a m m a m i
Når du virkelig ønsker deg noe, vil hele universet arbeide for at ønsket ditt skal bli oppfylt. (Cuelho, Alkymisten)
mammami er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-10-06, 11:17   #34
My
Semiaktiv
 
My sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 28.451
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Apropos kirken

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Trond Giske er ansvarlig statsråd og har mer makt enn noen andre i kirken.

Ironisk nok

__________________
µ 05 07 07
My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-10-06, 11:28   #35
Isa
--
 
Isa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 5.041
Blogginnlegg: 1
Isa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Apropos kirken

Opprinnelig lagt inn av cilen, her.

Jeg gjode også det når jeg meldte meg inn i Human Etisk Forbund, og giftet meg.. Men fikk alikevel brev i ettertid om at jeg ikke var det allikevel..! HEF får jo støtte for medlemmene, så det har nok vært en del dobbelutbetalinger rundt forbi..


Men jeg har fått brev fra Den Norske Kirke om at jeg ikke finnes i medlemsregisteret der, burde ikke det holde?

Isa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-10-06, 11:35   #36
mammami
Så stor, den lille lykken
 
mammami sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Ytterst i Oslofjorden
Innlegg: 827
Blogginnlegg: 23
mammami imponerer mange og er sikkert smartmammami imponerer mange og er sikkert smartmammami imponerer mange og er sikkert smartmammami imponerer mange og er sikkert smartmammami imponerer mange og er sikkert smartmammami imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Apropos kirken

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Mammami.. Hvem er kirken?
Det er det som ofte er vanskelig å definere når man snakker om hvem som skal gjøre noe i kirken.
For å gjøre noe med medlemsregisteret var det nødvendig at det ble en sak for det offentlige. Det var det offentlige som vedtok et kirkelig medlemsregister og det var det offentlige som vedtok hvordan det skulle utføres. Nå har det offentlige funnet ut etter mange klager at det må ryddes og derfor gjør de jobben. De lokalt ansatte på mange menighetskontor har klødd seg i hodet og blitt utskjelt i årevis. Jeg kjenner ikke en person innenfor kirken som ønsker at medlemsrotet skal fortsette.
Det var en dårlig teknisk løsning som ble valgt og det lider man for nå.

Altså - for å være litt saklig; Jeg tror ikke at Kirken bevisst "jukset" med medlemstallene. Jeg husker ikke AUF-dommen så detaljert at jeg kan si om var den bevisst juksing i vinnings hensikt de ble dømt for, men jeg tror det var det. Og det er i tilfelle en vesentlig forskjell.

Når det gjelder Kirkens medlemsregister skjønner jeg at man ikke hadde uærlige hensikter, og jeg skjønner også at dette er ubehagelig for de som møter sinte og frustrerte mennesker.

Men jeg synes Kirken har vist utrolig liten respekt overfor oss som ikke ønsker å være medlemmer. For meg var det fryktelig ubehagelig å oppdage at jeg sto som medlem av statskirken. Det er en vesentlig del av min identitet, verdighet og personlighet at jeg IKKE tilhører dette trossamfunnet. Og når Statskirken gjør en så alvorlig feil, som rammer så mange, synes jeg det er helt ufattelig at man skal bruke så enormt lang tid på å rette den opp igjen!

Det at det er det offentlige som tar beslutningene er meg knekkende likegyldig - "det offentlige" består av mennesker og beslutningstagere som også må stå ansvarlig for de feil de gjør.

__________________
m a m m a m i
Når du virkelig ønsker deg noe, vil hele universet arbeide for at ønsket ditt skal bli oppfylt. (Cuelho, Alkymisten)
mammami er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-10-06, 12:29   #37
annemede
Ser lyst på livet
 
annemede sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.643
Blogginnlegg: 240
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Apropos kirken

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Kirkerommet kan ikke brukes som begravelseslokale for andre enn de som har en kirkelig gravferd. Hvis ikke kommunen har et godkjent gravkapell så har kommunen likevel plikt til å stille et lokale hvor man kan ha en gravferdsseremoni. Noen steder er dette en kommunestyresal, samfunnshus, kulturhus eller andre egnede lokaler i kommunen. Hvis kirkegården som ligger rundt kirken er eneste gravsted i kommunen så føres kisten fra dette lokalet og til kirkegården.

Kirkegårdene er kommunalt drevet og alle har rett til gravsted der. Det er bare selve kirkerommet det ligger restriksjoner på.

Jeg vet at de avvigsler kirkerommet i noen kommuner for å kunne utføre ikke-kirkelige gravferdsseremonier der det er ønskelig, og så viglser de det igjen etterpå. Vi lærte om det under konfirmasjonsundervisningen.

annemede er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 04-10-06, 12:30   #38
My
Semiaktiv
 
My sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 28.451
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Apropos kirken

Opprinnelig lagt inn av annemede, her.

Jeg vet at de avvigsler kirkerommet i noen kommuner for å kunne utføre ikke-kirkelige gravferdsseremonier der det er ønskelig, og så viglser de det igjen etterpå. Vi lærte om det under konfirmasjonsundervisningen.

Jøss Hvordan gjør man det?

__________________
µ 05 07 07
My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-10-06, 12:48   #39
annemede
Ser lyst på livet
 
annemede sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.643
Blogginnlegg: 240
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Apropos kirken

Husker ikke nøyaktig hva han sa, men han (presten eller kapellanen) sa at man kunne avvigsle kirkerommet, dekke til de religiøse symbolene som kors/krusifiks, gjennomføre en gravferd, og ta fram de religiøse symbolene igjen.

Men om det var en avvigsling i ordets egentlige forstand eller en "light" variant vet jeg ikke, vet ikke om det er forskjell på avvigsling heller.

Angående kirker/kapell.
Jeg trodde at man i hvert sokn hadde en kirke og flere kapell (fra gammelt av, slik at kirkene som ikke var soknekirker var kapeller, om du forstår hva jeg mener.

annemede er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 04-10-06, 13:09   #40
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.127
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Apropos kirken

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Her i kommunen er gravkapellet vigslet for lenge siden. Vi har ingen ritualer for avvigsling av kapellet før HEF skal bruke det. Jeg regner ikke med at HEF heller driver med avvigsling. Det ville i såfall vært en megaoverraskelse

Jeg synes både vigsling og avvigsling er så kult. En anelse ordentlig magi, liksom; det er det ellers ikke så mye av i kirken her til lands. (Og det ville jo være rart om HEF bedrev mot-magi, dert høres ikke ut som det passer helt inn i det de sier at de står for. Eller kanskje det er en slags sabotasjevirksomhet? Snike seg til å avvigsle lokalet før de overlater det til kirken igjen? )

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 08:07.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no