Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Konvertering av bilder, kan dere hjelpe?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Se resultatene: Hva ville du forventet deg av "Dias til DVD"?
En film, der bildene har gitt visningstid og er levende 1 4,55%
Individuelle bilder på jpeg format 20 90,91%
Annet 1 4,55%
Deltakere: 22. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 25-08-07, 10:31   #1
Mumriel
Perspektivutvider
 
Mumriel sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 272
Mumriel er populærMumriel er populærMumriel er populær
Spørsmål

Konvertering av bilder, kan dere hjelpe?

Imagine: Du er 65 år og har 1000 lysbilder du ønsket konvertert til digitalt format. Du går til en fotoforetning for å få kavifisert hjelp. Du får besked om at du kan få "Dias til DVD" for ca 5 kr per bilde, og bestiller. Hva forventer du å få tilbake?

1 en film, der hvert bilde har gitt visningstid og er "levende"?
Individuelle bilder på f.eks jpeg format?
Noe annet?

Takknemlig for hjelp!

__________________
Ikke la ortografiske krumspring skygge for intensjonen bak dette innlegget.

~ Den som aldrig lever nu, lever aldrig. Hvad gjør du?
Mumriel er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-08-07, 11:21   #2
Beathe
thirtysomething
 
Beathe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 2.542
Beathe imponerer mange og er sikkert smartBeathe imponerer mange og er sikkert smartBeathe imponerer mange og er sikkert smartBeathe imponerer mange og er sikkert smartBeathe imponerer mange og er sikkert smartBeathe imponerer mange og er sikkert smartBeathe imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Konvertering av bilder, kan dere hjelpe?

Individuelle bilder på feks jpeg format. Altså en cd (eller fler) full(e) av enkeltbilder.

Beathe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-08-07, 11:23   #3
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.128
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Konvertering av bilder, kan dere hjelpe?

Det er en situasjon jeg kan se for meg faren min i, og han ville sannsynligvis, i likhet med meg, regnet med å få enkelt-JPG-er. (Nå har han jobbet med digitalisering av diasbilder for den tidligere arbeidsgiveren sin de siste årene, så han er kanskje ikke en gjennomsnittlig kunde av den sorten du ser for deg.)

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-08-07, 11:54   #4
Mumriel
Perspektivutvider
 
Mumriel sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 272
Mumriel er populærMumriel er populærMumriel er populær
Standard

Sv: Konvertering av bilder, kan dere hjelpe?

Mitt poeng er at det normale formatet for stillbilder i dag er jpeg eller tilsvarende, og at en som ikke er så tekninsk ville vente å få bildene slik man er vant til å håntere sine digitale bilder.

Og at en som jobber med dette forventer det samme bare styrker meg i min argumentasjon. Så takk!

__________________
Ikke la ortografiske krumspring skygge for intensjonen bak dette innlegget.

~ Den som aldrig lever nu, lever aldrig. Hvad gjør du?
Mumriel er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-08-07, 12:41   #5
Benmurphy
-
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 2.423
Benmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Konvertering av bilder, kan dere hjelpe?

Til en femmer stykket vil jeg se på det som en selvfølge å få bildene i TIFF (eller lignenede) med stor fargedybde, slik at man har råmaterale for å kunne bearbeide dem siden ved behov.

Jpeg har kvalitetstap, og er strengt tatt ikke egnet til arkivering.

I OK kvalitet vil de være plass til kanskje 150 bilder på en DVD. Det burde også være en smal sak for den som utfører skanningen å lever én ekstra DVD der alle bildene er konvertert til mer hendige jpeg bilder på et par Mb hver. Så kan man arkivere TIFF-bildene, og bruke jpeg-bildene til fremvisning.

Ben "husk backup" Murphy

Benmurphy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-08-07, 13:22   #6
Anuk
Bør lage seg en tittel selv
 
Anuk sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 1.946
Anuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Konvertering av bilder, kan dere hjelpe?

Jeg ville forventet meg bilder på samme måten som man får bilder hvis man tar dem med et digitalkamera, scanner dem inn eller noe. En "film" ville jeg IKKE ha ventet meg...

Anuk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-08-07, 20:14   #7
Irma
Ekvilist
 
Irma sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.117
Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Konvertering av bilder, kan dere hjelpe?

Siden jeg sikkert har et par tusen bilder på dias etter min avdøde far, og planlegger å gjøre noe med dem, abbonerer jeg her. Jeg ville nok forventet jpeg.bilder. Har dere peilig på hvor det (etter forholdene) er billig og trygt å få gjort dette?

__________________
Poden 2005 og Pjokken 2008
Irma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-08-07, 20:26   #8
Mumriel
Perspektivutvider
 
Mumriel sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 272
Mumriel er populærMumriel er populærMumriel er populær
Standard

Sv: Konvertering av bilder, kan dere hjelpe?

Dette ser fornuftig ut. Her kan du få utført en prøve på en par bilder også, før du bestemmer deg. Og du kan få TIFF om du øsnker. Vi går nok for dette når (!) vi får igjen pengene for det andre tøyset.

http://www.gryting.biz/

__________________
Ikke la ortografiske krumspring skygge for intensjonen bak dette innlegget.

~ Den som aldrig lever nu, lever aldrig. Hvad gjør du?
Mumriel er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-08-07, 00:49   #9
Benmurphy
-
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 2.423
Benmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Konvertering av bilder, kan dere hjelpe?

Opprinnelig lagt inn av Mumriel, her.

Dette ser fornuftig ut. Her kan du få utført en prøve på en par bilder også, før du bestemmer deg. Og du kan få TIFF om du øsnker. Vi går nok for dette når (!) vi får igjen pengene for det andre tøyset.

http://www.gryting.biz/

Vurdert ut fra web-siden så det veldig ordentlig ut.

Jeg ville nok a bestilt max kvaltitet TIFF hvis jeg først skulle brukt flere tusen på en sånn jobb. Fordelen med å gjøre det er at det aldri vil være behov for å gjøre noe av dette om igjen, men det forutsetter jo at man har programvare, og kompetanse, til å konvertere bildene til noe mer hendig selv etterpå.

Ben "og igjen: husk backup" Murphy

Benmurphy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-08-07, 22:20   #10
Benmurphy
-
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 2.423
Benmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Konvertering av bilder, kan dere hjelpe?

Jeg har tenkt litt til, og vil tilføye at prisen på 6,50 pr bilde virker veldig grei hvis de faktisk leverer så god kvalitet som de indikerer på websidene sine.

Man kan naturligvis kjøpe sin egen filmscanner og gjøre dette selv, men til prisen de tilbyr skal man være veldig intressert før det er verdt bryet. (Dias-funkjsonen i en vanlig flatscanner er ikke bra nok. Man trenger en dedikert filmscanner, f.eks en Nikon LS-50 eller bedre.).

Hvis du har 1000 bilder blir ikke det mye mer enn du må betale for en enkel dias-scanner, og hvis du ikke lenger fotograferer med film, trenger du jo ikke en slik scanner. Hvis du skal ha en scanner med automataisk mating av lysbilder koster det mer enn det dobbelte, og du kan altså få scannet 2000 bilder for prisen. Du slipper også å gjøre jobben selv, hvilket er en fordel om du ikke er spesielt interessert.

Ben "nevnte jeg backup?" Murphy

Benmurphy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-08-07, 22:26   #11
Irma
Ekvilist
 
Irma sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.117
Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Konvertering av bilder, kan dere hjelpe?

*noterer*

__________________
Poden 2005 og Pjokken 2008
Irma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-08-07, 22:59   #12
Veronal
Etylbarbital
 
Veronal sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 19.554
Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Konvertering av bilder, kan dere hjelpe?

En kollega har nettopp gjort dette - de endte med å kjøpe filmscanner (hvis det er det spesialscanner for å scanne dias heter). Dyr, men visstnok meget god bruktverdi slik at det lønner seg.

__________________
Du har fått et møljetall. Vil du splitte eller herske?
Veronal er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-08-07, 23:21   #13
Benmurphy
-
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 2.423
Benmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Konvertering av bilder, kan dere hjelpe?

Opprinnelig lagt inn av Veronal, her.

En kollega har nettopp gjort dette - de endte med å kjøpe filmscanner (hvis det er det spesialscanner for å scanne dias heter). Dyr, men visstnok meget god bruktverdi slik at det lønner seg.

Det er jo et godt poeng som jeg ikke tenkte på – jeg har ikke tenkt å selge min. Det er fortsatt en god del jobb da, men man må jo uansett gå gjennom og registrer og arkivere alle bildene sine hvis dette skal ha noen hensikt, så hvis man er interessert i å gjøre jobben selv er det kanskje ikke så dumt å kjøpe en egen scanner. Men for å få godt resultat bør man ha ordentlig datautstyr også da; kalibrert skjerm – kalibreringsutstyr koster vel rundt 1000, men kan sikkert selges etterpå, og Adobe Photoshop – som koster over 7000 og som jeg tviler på at det er lett å videreselge (Det er mulig man kan slippe unna med rimeligere programvare).

Ben "Yes/No/Don't know" Murphy

Benmurphy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-08-07, 10:25   #14
Mumriel
Perspektivutvider
 
Mumriel sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 272
Mumriel er populærMumriel er populærMumriel er populær
Standard

Sv: Konvertering av bilder, kan dere hjelpe?

Tusen takk for inspill og gode råd i denne tråden.

Jeg må få lov å advare mot dette frimaet når det gjelder deres diaskonverteings produkt, samt deres svært mangelfulle kunnskap om hva DVD er.

http://www.jadu.no/index.html

__________________
Ikke la ortografiske krumspring skygge for intensjonen bak dette innlegget.

~ Den som aldrig lever nu, lever aldrig. Hvad gjør du?

Sist redigert av Mumriel : 27-08-07 kl 12:54.
Mumriel er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:13.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no