Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Skal vi ta bompengedebatten?

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 03-06-19, 15:35   #81
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.136
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Skal vi ta bompengedebatten?

Jeg tror sentrums"døden" skylder mye på bommer og parkeringsmangel, når problemet er den generelle butikkdøden. Ser at på senteret vårt så forsvinner det oftere og oftere butikker.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-06-19, 15:39   #82
Martis
Ute på tur
 
Martis sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Bøgda
Innlegg: 9.414
Blogginnlegg: 142
Martis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Skal vi ta bompengedebatten?

Opprinnelig lagt inn av Pepper Lemon, her.

Ja, jeg må betale begge veier, men det måtte jeg før også, i følge den «historiske» bompengekalkulatoren.

Nå betaler jeg altså 20 kr hver vei - det er jo billigere enn å ta t-banen!

Er du sikker på at du betalte begge veier før? Jeg betalte 50 før og bor utenfor byen (ikke Bærumbom-siden) og krysset kun en bom på vei til byen. Nå krysser jeg tre bommer, en ny ved Oslogrensen, så den gamle ring 3 bommen og deretter en ny ring 2 bom.

__________________
I have learned that to be with those I like is enough.
Martis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-06-19, 15:43   #83
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.136
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Skal vi ta bompengedebatten?

Tror du bare betalte inn, Pepper.

Men uansett faktisk litt billiegere enn før, eller, med dieseltillegg, omtrent som før.

Og klart billigere enn t-bane, nesten halv pris, faktisk.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-06-19, 15:43   #84
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.136
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Skal vi ta bompengedebatten?

(A propos det: Burde man ikke få på plass en ordning der parkering på jobb var skattepliktig?)

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-06-19, 15:44   #85
nolo
Fola Blakken
 
nolo sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.986
Blogginnlegg: 86
nolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Skal vi ta bompengedebatten?

Jeg bor i en drabantby til Bergen, og må betale bompenger hvor jeg enn skal. Det syns jeg er greit, og jeg velger av og til bil i stedet for kollektivtransport av bekvemmelighetsgrunner, og av og til er det nødvendig for meg å ta bil. I alle tilfellene syns jeg det er greit å betale bompenger. Jeg syns det er flaut med den oppslutningen dustepartiet har fått.

__________________
Minst en gang om dagen bør vi høre en liten sang, lese et godt dikt, se et vakkert bilde,og - om mulig - si et par fornuftige ord.
(Goethe)
nolo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-06-19, 15:47   #86
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 40.980
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Skal vi ta bompengedebatten?

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

(A propos det: Burde man ikke få på plass en ordning der parkering på jobb var skattepliktig?)

Det står for meg som en gåte hvorfor ingen politikere tar tak i den problemstillingen. Subsidiering av månedskort må nemlig skattes av. Det får jeg ikke til å henge på greip.

__________________
Snuppa 05, Knerten 07
Tjorven er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-06-19, 15:48   #87
Pepper Lemon
Peppy!
 
Pepper Lemon sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 10.569
Blogginnlegg: 253
Pepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Skal vi ta bompengedebatten?

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

(A propos det: Burde man ikke få på plass en ordning der parkering på jobb var skattepliktig?)

Definitivt. Det vil si, helst ikke! Men jo, det burde absolutt vært skattepliktig, det er jo verdt mange tusen kroner i måneden.

I følge Fjellinjen betalte jeg bompenger begge veier også før 1 juni. Men det kan være en feil i kalkulatoren deres. Det virker jo merkelig at de har mer enn halvert prisen.

Pepper Lemon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-06-19, 15:49   #88
Fersken
Tatt på
 
Fersken sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Andre etasje
Innlegg: 8.404
Blogginnlegg: 127
Fersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Skal vi ta bompengedebatten?

Jeg tror det er slik at om arbeidsgiver stiller med gratis parkering så skal det fordelsbeskattes(?) på lik linje med andre fordeler, som feks Hjem-jobb-hjem ordningen her i Rogaland og om du bruker bonuspoeng oppspart via jobben privat. Betaler du for parkering på jobb, slipper du det.

Trur eg.

__________________
Pie (2007) og Gut (2010)
Fersken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-06-19, 15:50   #89
My
Semiaktiv
 
My sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 28.454
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Skal vi ta bompengedebatten?

Opprinnelig lagt inn av Tjorven, her.

Det har vært kjøpesenterstopp i Norge siden 2008, så at det stadig etableres store kjøpesentre med parkeringsplasser medfører ikke riktighet.

Ja ja. Her er nå ett som åpnet i 2012, og det planlegges stadig nye. Jeg tenker ellers ikke nødvendigvis på tradisjonelle kjøpesentra, med mange små butikker inni, men store varehus som Elkjøp, Ikea, Europris, Biltema, XXL etc, som også tar kunder fra småbutikker i sentrum.

__________________
µ 05 07 07

Sist redigert av My : 03-06-19 kl 15:55.
My er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 03-06-19, 15:52   #90
Pepper Lemon
Peppy!
 
Pepper Lemon sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 10.569
Blogginnlegg: 253
Pepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Skal vi ta bompengedebatten?

Jeg synes diskusjonen om bompenger på Askøy ved Bergen og i Oslo er to vidt forskjellige diskusjoner. I Oslo har vi et utbredt kollektivt tilbud, og de fleste vil klare seg uten bil. Her tenker jeg det er sunt og naturlig med bompenger som monner. I andre deler av landet er man avhengig av bil til alt, og det er klart det blir ramaskrik.

Det verste med bompenger er at det er litt usosialt. Som Maverick skriver over her, det er en mye hardere belastning for aleneforelderen som kanskje trenger bilen mer enn andre, fordi tid er en knappere ressurs når man er én enn to til å forvalte logistikken i heimen.

Pepper Lemon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-06-19, 15:54   #91
My
Semiaktiv
 
My sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 28.454
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Skal vi ta bompengedebatten?

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Jeg tror sentrums"døden" skylder mye på bommer og parkeringsmangel, når problemet er den generelle butikkdøden. Ser at på senteret vårt så forsvinner det oftere og oftere butikker.

Det tror jeg og. Det er hardt å drive butikk på senter også. Men uansett, det er mye diskusjoner rundt akkurat det med bilfritt sentrum og butikkdød, mye mer enn om bompenger.

__________________
µ 05 07 07
My er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 03-06-19, 16:01   #92
Fersken
Tatt på
 
Fersken sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Andre etasje
Innlegg: 8.404
Blogginnlegg: 127
Fersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Skal vi ta bompengedebatten?

Opprinnelig lagt inn av Fersken, her.

Jeg tror det er slik at om arbeidsgiver stiller med gratis parkering så skal det fordelsbeskattes(?) på lik linje med andre fordeler, som feks Hjem-jobb-hjem ordningen her i Rogaland og om du bruker bonuspoeng oppspart via jobben privat. Betaler du for parkering på jobb, slipper du det.

Trur eg.

Fant ut selv, fra Skatte-ABC 2018/2019:
4.30 Parkeringsplass ved arbeidsstedet
Når arbeidsgiver stiller parkeringsplass ved arbeidsstedet til disposisjon for arbeidsta-
ker, skattlegges ikke dette i praksis. Dette gjelder selv om arbeidsgiver leier parkerings-
plassen og selv om arbeidstakeren ikke har behov for bil i arbeidet/yrket. Det samme
gjelder ladestasjon til el-bil som arbeidsgiver stiller til disposisjon for arbeidstaker ved
arbeidsstedet. Refunderer arbeidsgiver arbeidstakerens kostnader til parkering eller
bruk av ladestasjon, er dette skattepliktig.

__________________
Pie (2007) og Gut (2010)
Fersken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-06-19, 16:02   #93
Blå
Dårlig husmor
 
Blå sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.926
Blogginnlegg: 77
Blå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Skal vi ta bompengedebatten?

Vi organiserer samkjøring til fotballkamper. Men du har jo de som mener at hele familien må få være med til kampen. Eller at det er greit at deres spiller kjører med noen andre til kampen, så slipper de selv å møte en time før. Så dukker de opp til kampen.

Samkjøring er ofte bra, men det krever jo litt ekstra tid.

Blå er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 03-06-19, 16:07   #94
My
Semiaktiv
 
My sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 28.454
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Skal vi ta bompengedebatten?

Samkjøring til aktiviteter, bursdager o.l. er veldig mye brukt her. Nå bor vi stort sett i gangavstand til alle barnas aktiviteter, men på vinteren hender det fotballen har innetrening i andre bydeler, og da samkjøres det alltid. Det samme gjelder kamper. Mannen er trener, og kjører derfor alltid til guttungens kamper (og vintertreninger), og da sitter det alltid på andre barn.

Verken jeg eller mannen kjører til jobb, og det er vel ikke noe alternativ å ha noen sittende bakpå sykkelen.

__________________
µ 05 07 07
My er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 03-06-19, 16:15   #95
Karamell
Introvert textrovert
 
Karamell sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.776
Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Skal vi ta bompengedebatten?

Opprinnelig lagt inn av My, her.

Ja ja. Her er nå ett som åpnet i 2012, og det planlegges stadig nye. Jeg tenker ellers ikke nødvendigvis på tradisjonelle kjøpesentra, med mange små butikker inni, men store varehus som Elkjøp, Ikea, Europris, Biltema, XXL etc, som også tar kunder fra småbutikker i sentrum.

Lurer på om Sirkus ikke regnes med siden det er KBS som åpnet på nytt i nye lokaler, på et vis?

__________________
Guttene 02 og 05.
On n'aime que ce qu'on ne possède pas tout entier.


Karamell er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 03-06-19, 16:34   #96
Pøblis
Panzerekstremfeminist
 
Pøblis sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 18.837
Blogginnlegg: 347
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Skal vi ta bompengedebatten?

Vi bedriver samkjøring i stor stil til barn/ungdommers aktiviteter. Til jobb er det ikke så aktuelt for meg - dvs. hvis jeg hadde stoppet på bussholdeplassen nærmest her jeg bor, hadde noen helt garantert hatt nytte av å sitte på med meg. Men det blir jo nesten en slags pirattaxi-virksomhet, blir det ikke? Eller Uber eller noe.

__________________
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-06-19, 16:52   #97
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.392
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Skal vi ta bompengedebatten?

Hvordan kunne man gjort det mer rettferdig da, syns dere?

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-06-19, 17:15   #98
Pelen
Bør lage seg en tittel selv
 
Pelen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 21.397
Blogginnlegg: 295
Pelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Skal vi ta bompengedebatten?

Jeg har ikke lest alle svar, men jeg føler at bomringene går mest utover de som har barn som skal hentes i barnehage eller på SFO/AKS. Mange av dem må kjøre for å rekke. Barnehager og SFO/AKS er som regel ikke åpne veldig tidlig eller sent.

Jeg sykler en del, men skulle jeg ta kollektivt så måtte jeg gå hjemmefra kl 06.20 for å være på jobb kl 8 og jeg skulle være hjemme 17.46. Om jeg kjører så kan jeg sove en drøy time til og være hjemme 16.30 om jeg drar litt etter 16 fra jobb. Med offentlig transport tar altså 2 timer og 15 minutter ekstra per dag.

Om jeg hadde småbarn så hadde ikke sykkel eller offentlig transport vært et alternativ for å rekke.

I tillegg så ser jeg at sentrumsbutikkene mister meg som kunde. Før kunne jeg svippe innom sentrum for å utrette et ærend når jeg kjørte fra A til B, men uten parkeringsplasser i sentrum og med bomringer så velger jeg et mye kjedeligere kjøpesenter i stedet.

Pelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-06-19, 17:18   #99
Adrienne
Hertuginne
 
Adrienne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Østlandet
Innlegg: 18.473
Blogginnlegg: 40
Adrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Skal vi ta bompengedebatten?

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Hvordan kunne man gjort det mer rettferdig da, syns dere?

Avgift på drivstoff er blitt nevnt, da betaler man for forbruk. Ikke helt rettferdig det heller, siden ikke alle har like drivstoffeffektive biler eller kjører på veier hvor man har et behov for å begrense kjøring.

Jeg synes det nye opplegget i Oslo, med flere bommer, betaling inn og ut og høyere avgift i rushen, men med lavere pris per passering er nærmere det som er greit enn en enkelt bom som er dyr. I eksempelet mitt tidligere betalte jeg over 80 kroner for å kjøre fra hvor jeg bor og inn i byen, så fra byen til der konfirmasjonen var (på utsiden av bommen på andre siden av byen) og så hjem gjennom bommen. Tilsvarende pris nå ville vært 67 kroner, til tross for mange flere bommer.

__________________
Å dra nytte av gode råd krever større visdom enn å gi dem. John Churton Collins
Adrienne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-06-19, 17:33   #100
him
Leser
 
him sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.481
Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Skal vi ta bompengedebatten?

Jeg synes Eia har et poeng. Er det nedgang i trafikk man ønsker dvs å erstatte bensin og disel med el og/eller kollektivtrafikk er det jo genialt. Men hvis kollektivtilbudet er ikke eksisterende og man må kjøre bil? Og pengene går til å flikke på "andre sin" vei? Mja, ikke like greit ... Det er jo heller ikke slik at det bare er bilistene som har glede av veien - hva med de som skal hentes av ambulansen? De som handler i nærbutikken (noen må jo kjøre varene ut dit)? etc

Opprinnelig lagt inn av Pepper Lemon, her.

Det verste med bompenger er at det er litt usosialt.

Jeg vil si at det er veldig usosialt. Hovedgrunnen til at det er det er at de som har hatt mindre å rutte med økonomisk har bosatt seg lengre ut (og "betalt" med lenger kjørevei). Nå må de samme folkene betale for diverse (det er jo ikke et en-til-en forhold mellom veien du blir belastet på og hva pengene går til)

__________________
"The further a society drifts from the truth, the more it will hate those that speak it." - George Orwell
him er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:56.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no