Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Motehjørnet

Hva er det med klesstørrelsene?

Motehjørnet Shopping, tips, spørsmål og svar.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 28-10-11, 20:24   #1
rine
Halloen!
 
rine sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 20.372
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Spørsmål

Hva er det med klesstørrelsene?

Jeg lurer på om klesindustrien leker med oss, klesstørrelsene har da virkelig blitt rausere med årene, har de ikke? En størrelse 40 f.eks er ikke det samme som størrelse 40 for 10-15 år siden, definitivt ikke. Jeg er minst 10 kg tyngre enn før barn, men bruker fremdeles samme størrelse. Jeg har ikke blitt strammere, snarere tvert imot, og både vekt og før-nå bilder forteller at jeg uten tvil har blitt større, men jeg kan altså fremdeles bruke samme størrelse i klær, stort sett. Det endelige beviset for svindelen fant jeg her om dagen da jeg fant en ti år gammel bukse i min størrelse fra Vero Moda og prøvde å ta den på meg- den var jo samme størrelse som alle de nye buksene mine.... Trenger jeg å si at det var minst 10 cm om å gjøre før jeg fikk den igjen i livet.

Altså, jeg skjønner hva det handler om. Gjennomsnittsvekta går opp, og klesindustrien tilpasser seg, de skal jo tjene penger. Men er det lurt? Er det greit? Bør det være lov? Er de ikke med på å forskyve grensene for hva som er normalt/sunt og ikke? Og er det bra for oss, egentlig?

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-10-11, 20:28   #2
Kaprifol
Kjernesnill
 
Kaprifol sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 6.395
Blogginnlegg: 89
Kaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hva er det med klesstørrelsene?

Jeg vet jammen ikke? Her om dagen fant jeg igjen en eldgammel vinterjakke i str. 40, den er omtrent 14 år gammel. Du verden for et telt... Svært raus over skuldre og overarmer, og slett ikke like innsvinget som jeg liker det nå.

Og jeg har heller ikke blitt mindre, jeg er litt større overalt faktisk.

__________________
2003 - 2007

Fake it 'til you make it
Kaprifol er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-10-11, 20:29   #3
Cuyahoga
etterpåklokest
 
Cuyahoga sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Innlegg: 7.867
Blogginnlegg: 179
Cuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hva er det med klesstørrelsene?

Dette er vel et faktum? Klesstørrelsene ble vel justert for noen år siden?

Cuyahoga er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-10-11, 20:31   #4
rine
Halloen!
 
rine sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 20.372
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva er det med klesstørrelsene?

Ble de? Så jeg har altså ikke avslørt noe "muffins," () dette er noe som er allment kjent?

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-10-11, 20:31   #5
Mrs. Longbottom
Keep calm and trot on
 
Mrs. Longbottom sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Oslo
Innlegg: 5.212
Mrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hva er det med klesstørrelsene?

jeg tror det varierer veldig fra merke til merke, jeg. jeg har klær som strekker seg over et ganske stort spenn av størrelser, fordi noen er rause, noen er små og noen midt på.

__________________
Snupsen -05 og Rusket -10
Some people are like a Slinky... not really good for anything, but you still can't help but smile when you shove them down the stairs
Mrs. Longbottom er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-10-11, 20:33   #6
Pia
Princess Skids and Scars
 
Pia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 2.758
Blogginnlegg: 50
Pia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt likt
Standard

Sv: Hva er det med klesstørrelsene?

Det har kanskje noe med snitt å gjøre også? Hadde jeg prøvd de gamle hoftebuksene og magetoppene mine nå hadde jeg definitivt følt at de var minst 3 str for små.

Pia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-10-11, 20:34   #7
Pia
Princess Skids and Scars
 
Pia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 2.758
Blogginnlegg: 50
Pia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt likt
Standard

Sv: Hva er det med klesstørrelsene?

Det jeg egentlig sier er at du tydeligvis bruker mom-jeans nå.

Pia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-10-11, 20:34   #8
Bluen
intro
 
Bluen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Innlegg: 31.855
Blogginnlegg: 388
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva er det med klesstørrelsene?

Opprinnelig lagt inn av Kaprifol, her.

Jeg vet jammen ikke? Her om dagen fant jeg igjen en eldgammel vinterjakke i str. 40, den er omtrent 14 år gammel. Du verden for et telt... Svært raus over skuldre og overarmer, og slett ikke like innsvinget som jeg liker det nå.

Ja, ofte er det nok like mye et spørsmål om snitt på de enkelte plaggtypene, vil jeg tro, jo. Jakker for 12-25 år siden var jo i praksis ubrukelige. Jeg hadde en Helly Hansen-regnjakke fra 1992 som jeg fant fram rett før jeg fødte Liv. Den var i strørrelse XS, men helt gedigen. Det var komplett umulig å se at jeg var gravid. Unisex i ytterplagg var en uting.

Jeg synes generelt at topper har blitt større, og ikke minst lengre, de siste åra. Det er ingen fordel for meg som både er spinkel og lav. Når det gjelder bukser, synes jeg det varierer mye fra plagg til plagg både da og nå.

__________________
Høstbarn 06 og 08
"Still there’s a light i hold before me
You’re the measure of my dreams
"
Bluen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-10-11, 20:35   #9
Cuyahoga
etterpåklokest
 
Cuyahoga sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Innlegg: 7.867
Blogginnlegg: 179
Cuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hva er det med klesstørrelsene?

Opprinnelig lagt inn av Cuyahoga, her.

Dette er vel et faktum? Klesstørrelsene ble vel justert for noen år siden?

Altså, jeg er ikke helt sikker på at det har vært noe "offisiell" justering av klesstørrelser, selv om jeg mener jeg har lest det.

Men at størrelsene i praksis har blitt større etterhvert som gjennomsnittskvinnen har blitt større er helt reelt, og har blitt omtalt i mange medier. Jeg googlet litt og fant en del om det fra USA blant annet.

:venter på gjester og kjeder seg:

Cuyahoga er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-10-11, 20:37   #10
Bluen
intro
 
Bluen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Innlegg: 31.855
Blogginnlegg: 388
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva er det med klesstørrelsene?

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Ble de? Så jeg har altså ikke avslørt noe "muffins," () dette er noe som er allment kjent?

Det ville jo være merkelig om de justerte selve tallstørrelsene, ettersom de jo skal vise til konkrete mål på plaggene. 36 svarer vel til 36 tommer over hoftene osv. Det jeg tror er forandret, er at S ble justert fra 34-36 til 36-38 osv. i mange butikker.

__________________
Høstbarn 06 og 08
"Still there’s a light i hold before me
You’re the measure of my dreams
"
Bluen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-10-11, 20:38   #11
Pia
Princess Skids and Scars
 
Pia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 2.758
Blogginnlegg: 50
Pia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt likt
Standard

Sv: Hva er det med klesstørrelsene?

Hva mener du nå Elinblu? At str 36 i en kjole tilsvarer 36 tommer i livet? Det stemmer jo ikke.

Pia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-10-11, 20:40   #12
Bluen
intro
 
Bluen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Innlegg: 31.855
Blogginnlegg: 388
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva er det med klesstørrelsene?

Opprinnelig lagt inn av Pia, her.

Hva mener du nå Elinblu? At str 36 i en kjole tilsvarer 36 tommer i livet? Det stemmer jo ikke.

Nei, som jeg skriver, er det hoftemålet som er 36 tommer. Det gjelder også for gensere, logisk nok.

__________________
Høstbarn 06 og 08
"Still there’s a light i hold before me
You’re the measure of my dreams
"
Bluen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-10-11, 20:43   #13
Retz
Slim på hovednerven
 
Retz sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Rogaland
Innlegg: 4.750
Retz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hva er det med klesstørrelsene?

På tide med xxs. I hvert fall når det gjelder friluftsklær.

Retz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-10-11, 20:43   #14
Pelle
Unik
 
Pelle sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 16.116
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hva er det med klesstørrelsene?

Aner ikke. Alt jeg vet er at skjortene mine fra 90-tallet fremdeles er for store, selv om jeg har lagt på meg 25 kg! Men grunge er liksom ikke så poppis lenger. Nei?

__________________
07 og 10
Pelle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-10-11, 20:44   #15
Kaprifol
Kjernesnill
 
Kaprifol sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 6.395
Blogginnlegg: 89
Kaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hva er det med klesstørrelsene?

Opprinnelig lagt inn av Elinblu, her.

Jakker for 12-25 år siden var jo i praksis ubrukelige. Jeg hadde en Helly Hansen-regnjakke fra 1992 som jeg fant fram rett før jeg fødte Liv. Den var i strørrelse XS, men helt gedigen. Det var komplett umulig å se at jeg var gravid. Unisex i ytterplagg var en uting.

Og jeg, i min visdom, hadde spart på en eldre knelang kåpe fra VaVite i mørkegrå. I den tro at den fargen varte evig.

__________________
2003 - 2007

Fake it 'til you make it
Kaprifol er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-10-11, 20:49   #16
Siwa
Bør lage seg en tittel selv
 
Siwa sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 1.898
Siwa er populærSiwa er populærSiwa er populærSiwa er populærSiwa er populær
Standard

Sv: Hva er det med klesstørrelsene?

Å nå ble jeg sur, for jeg har alltid brukt 38-40 i bukser. Nå derimot bruker jeg str 42
Ja, jeg vet at jeg er 15 kg tyngre nå enn før jeg fikk mitt første barn for 15 år siden, MEN jeg føler meg ikke tykk. Jaja, så er jeg vel litt tykkere likevel da

__________________
Familien er komplett med våre 3 vakre barn,
lillesøster 07
store lillebror 05
storesøster 96
Siwa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-10-11, 20:50   #17
Koko
Erfaren
 
Koko sin avatar
 
Medlem siden: May 2011
Hvor: Østlandet
Innlegg: 841
Koko er populærKoko er populærKoko er populær
Standard

Sv: Hva er det med klesstørrelsene?

Det kan ikke ha noe med at du handler i ulike butikker å gjøre? Selv handlet jeg f.eks. mye på Vero Moda og liknende butikker for 10 år siden, mens jeg i dag kjøper litt dyrere klær og mer skandinaviske merker. (Uten at det hjelper her, gått opp fra 36-38 til 40...)

Koko er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-10-11, 20:51   #18
007
© All rights reserved
 
007 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Vest
Innlegg: 20.095
Blogginnlegg: 57
007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva er det med klesstørrelsene?

Jeg synes det varierer veldig fra butikk til butikk. L på Cubus er ikke samme størrelse som L på BikBok.

007 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-10-11, 20:53   #19
Filifjonka
Fortynnet
 
Filifjonka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.204
Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva er det med klesstørrelsene?

Jeg syns ikke det virker som klesstørrelsene er annerledes nå. Jeg har noen klær som er omtrent 10 år gamle, og de er ikke annerledes i størrelsen enn de nye jeg har. Derimot syns jeg det er veldig stor forskjell fra merke til merke og fra plagg til plagg. Jeg bruker 38/40, men har enkelte ting som passer i 36 og 42.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-10-11, 20:54   #20
Pia
Princess Skids and Scars
 
Pia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 2.758
Blogginnlegg: 50
Pia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt likt
Standard

Sv: Hva er det med klesstørrelsene?

Opprinnelig lagt inn av Elinblu, her.

Nei, som jeg skriver, er det hoftemålet som er 36 tommer. Det gjelder også for gensere, logisk nok.


Roter jeg helt her kanskje? Str 36 i en genser passer vel gjerne ikke på en som bruker 36 i jeans (altså tommer)

Pia er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:53.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no