Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr

[Utleieleilighet] Hva omfattes av innboforsikring og hva regnes som "delvis møblert"?

Hjem og utstyr Hus, hage, utstyr, design mm.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 13-05-13, 01:21   #1
Odelia
Bør lage seg en tittel selv
 
Odelia sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Innlegg: 4.824
Odelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner til
Standard

[Utleieleilighet] Hva omfattes av innboforsikring og hva regnes som "delvis møblert"?

For en tid tilbake var jeg på kurs i regi av Huseiernes Landsforbund vedrørende utleie av bolig, og der ble det sagt at man måtte passe på at leietaker tegnet innboforsikring før innflytting slik at man fikk dekket tap av f eks kjøkkeninnredning, etc ved brann/tyveri. Da vi var i banken og pratet med rådgiveren vår spurte vi spesifikt hva innboforsikringen i de fleste tilfeller ville dekke og litt rundt dette, og fikk da til svar at det er husforsikringen vår som dekker kjøkken- og baderomsinnredning i utleiedelen. Nå burde jeg nok ha kikket i forsikringsvilkårene våre, men vi har ikke mottat disse etter at vi gjorde endringene i forbindelse med innflytting i dette huset. Er det noen som vet hva selve husforsikringen dekker av inventar i utleiedel (vi har Gjensidige om det har noe å si)?

Videre har jeg lest at dersom leiligheten leies ut som delvis møblert er det utleier som har ansvar for å ordne innboforsikringen, men hvor går grensen for delvis møblert? Vi leier ut med hvitevarer, men dette inngår vel ikke som delvis møblert?

Grunnen til at jeg spør er fordi vi nå lager en liste over inventaret og prisen på dette slik at vi har i tilfelle det skal oppstå skade/mangler, og da må vi vite hvorvidt vi skal inkludere kjøkken-/baderomsinnredning (regner jo ikke med det, men må vel det dersom dette omfattes av leietakers innboforsikring og ikke vår husforsikring).

Odelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-05-13, 01:58   #2
-ea-
heimføing
 
-ea- sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Heime
Innlegg: 15.458
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: [Utleieleilighet] Hva omfattes av innboforsikring og hva regnes som "delvis møble

Jeg fikk en vannskade her og da ble kjøkkeninnredning dekket av husforsikringen til borettslaget. Hadde vannet nådd bort til kjøkkenbordet mitt og skadet det, måtte bordet i så fall dekkes av min egen innboforsikring.

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-05-13, 09:07   #3
Input
Bør lage seg en tittel selv
 
Input sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Innlegg: 24.516
Blogginnlegg: 158
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: [Utleieleilighet] Hva omfattes av innboforsikring og hva regnes som "delvis møble

Opprinnelig lagt inn av Odelia, her.

Videre har jeg lest at dersom leiligheten leies ut som delvis møblert er det utleier som har ansvar for å ordne innboforsikringen, men hvor går grensen for delvis møblert? Vi leier ut med hvitevarer, men dette inngår vel ikke som delvis møblert?

Dersom hvitevarene er integrerte i kjøkkenet, leier dere ikke ut delvis møblert. Er de "løse", gjør dere det.

Jeg leier og innboforsikringen min dekker ikke kjøkkeninnredningen til huseieren, den dekker bare mine eiendeler. Huseieren har forsikring på selve bygget som også dekker kjøkkeninnredning, baderomsinnredning osv.

__________________
♥ Sønn, des. 2010 Datter, mar. 2020 ♥

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-05-13, 20:51   #4
Odelia
Bør lage seg en tittel selv
 
Odelia sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Innlegg: 4.824
Odelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: [Utleieleilighet] Hva omfattes av innboforsikring og hva regnes som "delvis møble

Takk for utfyllende svar! Kjøleskapet er integrert, mens oppvaskmaskin og komfyr er løse og det samme er jo vaskemaskinen på badet. Må vi da sørge for innboforsikring altså? Og i hvilken grad da? At den kun dekker våre eiendeler (garderobeskap, brannslukningsapparat, plissègardiner, løse hvitevarer, etc) eller må vi justere den etter verdien leietaker har av eiendeler i tillegg? Regner med at vi må sørge for en del som dekker våre eiendeler, og så må leietaker selv sørge for sine ting, eller?

Odelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-05-13, 20:54   #5
Input
Bør lage seg en tittel selv
 
Input sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Innlegg: 24.516
Blogginnlegg: 158
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: [Utleieleilighet] Hva omfattes av innboforsikring og hva regnes som "delvis møble

Jeg ville nok tatt kontakt med forsikringsselskapet, og antagelig forsikret for en sum som dekker deres hvitevarer og sørget for at det er pressisert i utleiekontrakten at det kun er det som er dekket av deres forsikring. Jeg tror det står i de fleste standardkontrakter at leieboer må tegne innboforsikring.

__________________
♥ Sønn, des. 2010 Datter, mar. 2020 ♥

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-05-13, 21:01   #6
Odelia
Bør lage seg en tittel selv
 
Odelia sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Innlegg: 4.824
Odelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: [Utleieleilighet] Hva omfattes av innboforsikring og hva regnes som "delvis møble

Takk for tips! Får ta en telefon og forhøre oss, greit å ha alt på den sikre siden - spesielt siden det ikke er vi som skal bo der. Ja, i kontrakten vi har står det at leietaker er pliktet til å sørge for innboforsikring.

Odelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 08:57.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no